Aikuisopiskelija mitä tukia saa?
Olen tutkinut uuden ammatin opiskelun aloittamista nyt 30+ mutta kaikki netistä löytyvä tieto on TOSI ristiriitaista.
"Jos työskentelet niin et saa tätä ja sitä " ja "jos olet ollut työelämässä vähintään 8 vuotta , ym..." Tosi sekavaa.
Olen ollut työelämässä yli 8 vuotta ja työskentelen kokopäiväisesti tällähetkellä. Tosin nykyisessä työpaikassa olen ollut alle vuoden.
Mitä tukia saan jos aloitan tutkinto-opinnot? Kannattaako minun työskennellä opintojen ohessa? Entäs jos "vain" opiskelen?
Asiasta tietävät hoi, kiitos jos osaatte neuvoa! 😊
Kommentit (56)
Noushi kirjoitti:
Siirryin työttömästä työnhakijasta opiskelijaksi, ja saan työrtömyyspäivärahaa, en mitään muuta koska avopuoliso käy töissä. Opintotuella jos oisin niin tulin parikymppiä vähemmän kuussa, mut sais opintomateriaalitukea (joku 175€/lukukausi). Bussilipun sais kans mut mulla jää matkan minimi pituudest 100m?! Olen työkkärin listoilla koko ajan et voin hakea töitä samalla, mut ne ei tyrkytä työpaikkoja nyt kun opinnot on päällä. Täytyy vaan raportoida niille tasasesti et kuinka sujuu.
Kiitos! Tästä oli paljon apua
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä onko korkeakoulu taikka ammatti. Tässä se pointti on että saa tutkintotidistuksen. Eikä vaikka vaan suorita jotain kursseja.
Silloin on yleensä oikeutettu täysiin tukiin. Muutoin katsotaan esimerkiksi sivutoimiseksi opiskelijaksi.
Äh, hankalaa..
Kyllä sillä on paljonkin väliä tukien kannalta.
Joo, sillä kysyinkin kun minä saan opintotukea korkeakouluopintoihin mutten saisi jos olisin ammattikoulussa.
Aivan varmasti saisit. Amikseen saa opintotukea ikuisuuksiin, yliopisto/ammattikorkea vain tietyn määrän
Näin on, mutta amiksessa opiskelevan tuki on paljon pienempi. Mutta sitä tosiaan voi saada rajattoman ajan, kuukausirajoitusta ei ole.
Et voi saada työttömyysrahaa jos olet nyt töissä. Kaikki opiskelijat eivät myös ole oikeutettuja työttömyysrahalla opiskeluun, se sovitaan työkkärin henkilön kanssa etukäteen ja hän päättää, parantaako koulutus mahdollisuuksiasi työllistymiseen. Et voi vain ilmoittaa että moro lopetan työt ja otan työttömyysrahat kun opiskelen.
Onko opiskelijoita, jotka työskentelee osa-aikaisesti? Mikä mahtaa olla siinä kannattavinta? Jos tienaa vaikka 1000€/kk. Saatteko ansiosidonnaista ja minkä verran?
Lapsiakin on 2, eli se ilmeisesti korottaa jonkinverran sitä perusosaa?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko opiskelijoita, jotka työskentelee osa-aikaisesti? Mikä mahtaa olla siinä kannattavinta? Jos tienaa vaikka 1000€/kk. Saatteko ansiosidonnaista ja minkä verran?
-ap
Et saa ansiosidonnaista jos omasta tahdostasi työskentelet osa-aikaa ja opiskelet sivussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä onko korkeakoulu taikka ammatti. Tässä se pointti on että saa tutkintotidistuksen. Eikä vaikka vaan suorita jotain kursseja.
Silloin on yleensä oikeutettu täysiin tukiin. Muutoin katsotaan esimerkiksi sivutoimiseksi opiskelijaksi.
Äh, hankalaa..
Joo, sillä kysyinkin kun minä saan opintotukea korkeakouluopintoihin mutten saisi jos olisin ammattikoulussa.
Aivan varmasti saisit. Amikseen saa opintotukea ikuisuuksiin, yliopisto/ammattikorkea vain tietyn määrän
Näin on, mutta amiksessa opiskelevan tuki on paljon pienempi. Mutta sitä tosiaan voi saada rajattoman ajan, kuukausirajoitusta ei ole.
Eihän ole? Ihan saman määrän saa olit sitten amiksessa tai korkeakoulussa. Joskus 20v sitten oli eri määrät.
Vierailija kirjoitti:
Noushi kirjoitti:
Siirryin työttömästä työnhakijasta opiskelijaksi, ja saan työrtömyyspäivärahaa, en mitään muuta koska avopuoliso käy töissä. Opintotuella jos oisin niin tulin parikymppiä vähemmän kuussa, mut sais opintomateriaalitukea (joku 175€/lukukausi). Bussilipun sais kans mut mulla jää matkan minimi pituudest 100m?! Olen työkkärin listoilla koko ajan et voin hakea töitä samalla, mut ne ei tyrkytä työpaikkoja nyt kun opinnot on päällä. Täytyy vaan raportoida niille tasasesti et kuinka sujuu.
-ap
Miten tästä muka oli apua, kun tuo kuulostaa omaehtoiselta opiskelusta työttömyysetuudella eikä puoltavaa päätöstä myönnetä noin vain? Itse en ainakaan irtisanoutuisi työstäni ja luottaisi siihen, että virkailija puoltaisi omaehtoista opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Et voi saada työttömyysrahaa jos olet nyt töissä. Kaikki opiskelijat eivät myös ole oikeutettuja työttömyysrahalla opiskeluun, se sovitaan työkkärin henkilön kanssa etukäteen ja hän päättää, parantaako koulutus mahdollisuuksiasi työllistymiseen. Et voi vain ilmoittaa että moro lopetan työt ja otan työttömyysrahat kun opiskelen.
Jep. Täytyy soittaa työkkäriin ja jutella vielä tarkkaan läpi. Mulla on yöperäinen fyysinen vaiva tullut nykyisestä työstäni, joka estää sen tekemisen joten uusi ammatti on perusteltu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noushi kirjoitti:
-apMiten tästä muka oli apua, kun tuo kuulostaa omaehtoiselta opiskelusta työttömyysetuudella eikä puoltavaa päätöstä myönnetä noin vain? Itse en ainakaan irtisanoutuisi työstäni ja luottaisi siihen, että virkailija puoltaisi omaehtoista opiskelua.
Minulle siitä oli apua, et tiedä taustojani enkä niitä täällä avaa yksityiskohtaisemmin . Kivaa sunnuntaita sulle 😊
-ap
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos itse vähennät työtunteja niin et voi saada soviteltua ansiosidonnaista sen lisäksi. Muutenkin on TE-toimiston päätöksestä kiinni, oletko ylipäätään oikeutettu työttömyysetuuteen vai katsotaanko sinut päätoimiseksi opiskelijaksi.
Opintotuen ohella saa toki ansaita palkkaa, ja eikö opiskelijoiden tulorajoja oltu nostamassa?
Tästä keskustelusta huomaa, kuinka SELVIÄ nämä asiat on. 😀 Suurimmalla osalla vastaukset on aivan puuta heinää.
Voitko olla kommentoimatta, jos tietosi ei ole 100% fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Täytyy soittaa työkkäriin ja jutella vielä tarkkaan läpi. Mulla on yöperäinen fyysinen vaiva tullut nykyisestä työstäni, joka estää sen tekemisen joten uusi ammatti on perusteltu.
-ap
Muista, että irtisanoutumista seuraa karenssi, jolloin et ole lainkaan oikeutettu työttömyystukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos itse vähennät työtunteja niin et voi saada soviteltua ansiosidonnaista sen lisäksi. Muutenkin on TE-toimiston päätöksestä kiinni, oletko ylipäätään oikeutettu työttömyysetuuteen vai katsotaanko sinut päätoimiseksi opiskelijaksi.
Opintotuen ohella saa toki ansaita palkkaa, ja eikö opiskelijoiden tulorajoja oltu nostamassa?
Just tätä haen takaa. Siinä on erilaisia ehtoja, että saako työttömyyspäivärahaa, opintotukea vai saako ylipäänsä mitään.
-ap
Työttömyysetuudella opiskelusta ei KOSKAAN anneta päätöstä etukäteen.
Ehkä paras tosiaan että soitan sinne työkkäriin! 😀
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Muista, että irtisanoutumista seuraa karenssi, jolloin et ole lainkaan oikeutettu työttömyystukeen.
Tiedetään. Tiedätkös sinä että nykyään karenssi on enää 45 päivää, aiemman 3 kk:n sijaan?
Karenssin ajalta voi hakea sitten toimeentulotukea. Eli se ei ole ongelma.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, hankalaa..
Eikä ole. Kaikki opiskelijat saa saman verran tukea, oli korjeakouluopiskelija tai ei.
Onpas nyt kyllä melkoista tietämättömyyttä palstalla.
Monihan työskentelee opintotuen päälle.
Ap:n voisi olla mahdollista saada opintotukea ja tehdä töitä siihen lisäksi, niin on talous turvattu.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
-ap
Soita vain, mutta ennakkoon he eivät voi antaa päätöstä, että kriteerit omaehtoiseen opiskeluun täyttyvät.
Jos pystyy kokoaikatyön ohessa opiskelemaan vähintään puoli vuotta niin opinnot katsotaan sivutoimisiksi, jolloin olet oikeutettu työttömyystukeen. Sivutoimisten opintojen etenemistä ei myöskään arvioida omaehtoisten opintojen tapaan, joten voit rauhassa suorittaa opintoja omaan tahtiisi pidempään kuin sen kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Soita vain, mutta ennakkoon he eivät voi antaa päätöstä, että kriteerit omaehtoiseen opiskeluun täyttyvät.
Jos pystyy kokoaikatyön ohessa opiskelemaan vähintään puoli vuotta niin opinnot katsotaan sivutoimisiksi, jolloin olet oikeutettu työttömyystukeen. Sivutoimisten opintojen etenemistä ei myöskään arvioida omaehtoisten opintojen tapaan, joten voit rauhassa suorittaa opintoja omaan tahtiisi pidempään kuin sen kaksi vuotta.
Kokoaikatyöstä ei makseta työttömyystukea? Mitä nyt tarkoitit tällä..
Koulutusaloja alkaa pitkin vuotta, riippuen ihan mitä ja missä opiskelee. Myös etäopiskelu on mahdollista nykyään tosi monella alalla. Aikuisopiskelu muutenkin on vähän eri kuin nuorepaa. Löytyy monimuotoa ja vaikka minkälaista juustoa.
-ohis