Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku jättää äänestämisen viime tinkaan eli vaalipäivään?

05.03.2023 |

Minä ainakin haluan ehdottomasti äänestää ja siksi käyn aina äänestämässä ennakkoon. Ei ole tapana jättää asioita viime tinkaan. Kun siinä on vielä se juttu, että ennakkoäänestyspäivänä saa äänestää ainoastaan yhdessä merkitystä paikassa, joten jos jostain syystä et ole kotipaikkakunnalla vaalipäivänä, niin sitten jää äänestäminen kokonaan välistä. Tai jos on vaikka sairaana vaalipäivänä. Ja niitä ennakkoäänestyspaikkoja on ainakin isoissa kaupungeissa joka kadun kulmalla ja ostoskeskuksissa. Sen kun vaan kävelee sinne vaikka kauppareissun yhteydessä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalipäivä on pääpäivä. Silloin äänestetään ja äänestyksen jälkeen tietysti mennään vaalikahveille ja -pullalle.

Vierailija
22/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei luota ääntenlaskentaan, niillä on vähempi aikaa suhmuroida kun äänestää vasta vaalipäivänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otapa asioista selvää. Ennakkoon voit äänestää vaikka toisella puolella vaalialuetta, mutta varsinaisena vaalipäivänä vain siinä sun omalla vaalipaikalla, mikä siihen saatelappuun on laitettu. Itse asun Pirkanmaalla eteläosissa ja voin ennakossa äänestää vaikkapa Pirkanmaan pohjoisosissa, mutta varsinaisena vaalipäivänä vaan tuossa minulle osoitetussa vaalipaikassa, joka sijaitsee muuten ihan kotini naapuriss.

Juuru tämän minä kirjoitinkin aloitukseen.

Ap

Vierailija
24/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaalipäivänä! Ihan oma tunnelmansa. Saa myös seurata keskustelut loppuun asti. Kävelen lähikoululle äänestämään ja sitten vaalikahville.

Vierailija
25/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein käy että ennalta-arvaamatta et ole kotipaikkakunnalla? Jos on joku reissu tiedossa niin sitten käydään äänestämässä ennakkoon.

Vierailija
26/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elektronisk röstning är bäst. Man kan rösta då man vill och så länge som valen pågår, byta den man röstade på.

Vierailija
27/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän vaalipäivänä jos äänestän. Ja keitän kaffit ja laitan seurannan päälle.

Gallupit eivät äänestä. Ihmiset äänestävät.

Niin monta erilaista kuin on ihmistä, niin monta on erilaista perustetta äänestää tai olla äänestämättä. Jotkut kännissä ja läpällä, jotkut arvalla, monet jollain erilaisella perusteella. Niitäkin paljon erilaisia.

Se demokratiaa. Ei täydellistä, ei edes aina kovin hyvää, mutta kuitenkin vähiten huonoa mitä on keksitty tähän mennessä

Vierailija
28/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perinteitä kunnioittava Suomen kansalainen pukee vaalipäivänä ehkä vähän parempaa päälleen, menee vaalipaikalle siniristilippujen hulmutessa ja antaa äänensä valitsemalleen henkilölle tervehdittyään vaalivirkailijoita. Vaalihuoneistosta poistuessaan hän voi vielä sujauttaa sopivan summan rahaa hyväntekeväisyyslippaaseen. Äänestettyään hän menee vielä sopivaksi katsomaansa kahvilaan juomaan vaalikahvit kaikessa rauhassa hyvän leivonnaisen kera. Kotiin palattuaan hän vielä vähän fiilistelee juhlallista tunnetaan kansalaisvelvollisuuden tai -oikeuden täyttämisestä.

Vierailija
29/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan viime tingangin mennä ohi

Vierailija
30/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äänestänyt ennakkoon niin kauan kuin se on ollut mahdollista. Tuo joustoa; voi valita ajan ja paikan.

Vierailija
31/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ihmiset tekee asiat omalla tavallaan eikä niinkuin sinä eikä ketään kiinnosta mitä sinä asiasta ajattelet. Olet noubadi jolla ole mitään merkitystä kenenkään elämään eikä ketään kiinnosta mitä juuri sinä ajattelet muiden toiminta tavoista.

Vierailija
32/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen osaa varmaan itse päättää kummin toimii. Aika harvoin on niin sairas, ettei pystyisi äänestämässä käymään. Jotenkin on hienompaa käydä varsinaisena päivänä kuin jossain kauppareissulla.

Vierailija
33/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo äänestää samalla kun käy alkossa prismassa tai citymarketissa 👍

34/34 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lähes aina äänestänyt virallisena päivänä. Siis kaikki nämä kerrat, kun olen vuodesta 1979 lähtien ollut äänioikeutettu. Varmaankin lapsuudenkodin perintöä. Omat vanhempanikin äänestivät vaalipäivänä ja sen jälkeen oli aina leivoskahvit. Yhden ainoan kerran olen sairastumisen vuoksi jättänyt äänestämättä. Ennen pandemiaa kun oli ihan ok käydä flunssaisenakin äänestämässä, mutta tolla kertaa iski vatsatauti. Nyt tosiaan viimeisimmät kerrat olen äänestänyt ennakkoon. Ihan just siksi, että yskivää ja köhivää äänestäjää ei olisi katsottu kovin hyvällä. Enduskuntavaaleista en vielä tiedä. En ole katsonut, missä on ennakkoäänestyspisteet, mutta jos ovat samat kuin aluevaaleissa, mikään niistä ei ole sellaisessa paikassa, johon mulla olisi välttämättä mitään asiaa ennakkoäänestysviikolla. Virallinen äänestyspaikka on kuitenkin lähikaupan vieressä eli ei tarvitse lähteä bussilla äänestyspaikkaan. Ja lähikaupasta saan leivoksenkin.