Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pienituloinen asuntovelallinen miten selviät koronnoususta?

Vierailija
04.03.2023 |

Itselläni on asunto ja laina, jonka otin juuri ennen kuin korot lähtivät nousemaan. Lainaa siis jäljellä paljon. Kiinnostaisi miten muut pienituloiset selviätte lainan kanssa vai harkitsetteko asunnon myymistä?

Itselläni nyt työtilanne on myös muuttunut asunnon ostohetkestä. Käyn töissä toisella paikkakunnalla, minkä vuoksi bensaan menee 300e kk ja käteen jää siis saman verran vähemmän. Tämä kun yhdistää siihen, että hinnat ovat nousseet oikeastaan kaikkien muiden kulujenkin osalta, niin mietin kannattaisiko vain myydä asunto ja asua halvemmalla vuokralla. Kaipaisin siis kohtalotovereita. Varmasti muitakin, joilla korkosuojaa ei ole ja tulot pienet. Asumistukea en kuitenkaan saisi, se vielä tiedoksi.

Kommentit (186)

Vierailija
21/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesit, saippuat ja veeseepaperit tarjoaa tästedes työnantaja. Toimistotarvikkeet tarttuvat mukaan taskualennuksella.

Vierailija
22/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakokotetaan, aloittaja. Tästäkin asiasta "foliohatut" ja "salaliittoteoreetikot" varoittivat ihmisiä vähintään puolitoista vuotta ennen korkojen ja kaikkien hintojen nousua. Ei tule sääliä täältä-varmasti on kaikki trendikkäätkin otettuna useaan otteeseen. Niin makaa kuin petaa.

Tämä on fakta ja te alapeukutatte? Mitä idio..ja. Minulla ja miehelläni on melko tuore asuntolaina, johon juurikin tämän ennakoinnin johdosta osasimme ottaa mm. korkoturvan. ja talon hankimme (näinä aikoina halvalla) juuri nyt ja juurikin siksi, että olemme varautumassa tulevaan. Olemme tehneet myös muita ennakoivia toimenpiteitä pidemmälle tähtäimelle. Kun kakka lentää tuulettimeen, te v-mediauskovaiset voitte keskenänne itkeskellä osaanne-sillä välin asioiden todellisen laidan tietävät pärjäävät teitä paremmin. Good luck! 

sun kannattaisi varmaaan mennä taloustieteilijäksi kun osaat nää hommat paremmin kun pankkien ja hypo.n asiantuntijat 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin jo jonkin aikaa sitten tilanteen kehittyvän niin, että korot nousee väkisinkin ja otin kiinteäkorkoisen lainan, eipä stressaa koronnostot.

Vierailija
24/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia lainoja teillä on?

Vierailija
25/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakokotetaan, aloittaja. Tästäkin asiasta "foliohatut" ja "salaliittoteoreetikot" varoittivat ihmisiä vähintään puolitoista vuotta ennen korkojen ja kaikkien hintojen nousua. Ei tule sääliä täältä-varmasti on kaikki trendikkäätkin otettuna useaan otteeseen. Niin makaa kuin petaa.

Tämä on fakta ja te alapeukutatte? Mitä idio..ja. Minulla ja miehelläni on melko tuore asuntolaina, johon juurikin tämän ennakoinnin johdosta osasimme ottaa mm. korkoturvan. ja talon hankimme (näinä aikoina halvalla) juuri nyt ja juurikin siksi, että olemme varautumassa tulevaan. Olemme tehneet myös muita ennakoivia toimenpiteitä pidemmälle tähtäimelle. Kun kakka lentää tuulettimeen, te v-mediauskovaiset voitte keskenänne itkeskellä osaanne-sillä välin asioiden todellisen laidan tietävät pärjäävät teitä paremmin. Good luck! 

sun kannattaisi varmaaan mennä taloustieteilijäksi kun osaat nää hommat paremmin kun pankkien ja hypo.n asiantuntijat 

Taidan osata, päätellä ja aavistaa, toisin kuin monet muut tässä maassa. Lue muutakin kuin hesaria.

Vierailija
26/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin vaihtaa lainaerän tasalyhenteiseksi ja jatkossa maksaa lyhennystä vähemmän ja korkoa sitten enemmän. Vaikka laina-aika piteneekin niin ei se tässä tilanteessa tunnu missään, kun lainaa maksettava kuitenkin vielä yli 20 vuotta

Vierailija
27/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lainaa enää 8000€. Luojan kiitos.

Vierailija
28/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoisia lainoja teillä on?

150 tuhatta, asun pienellä yliopisto-paikkakunnalla. Laina pieni vrt. pk-seutu mutta niin myös tulot, joten kriisissä ollaan korkojen ja inflaation takia

Vierailija
29/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle keskituloinen ja siitä syystä otin tasaerälainan.

Vierailija
30/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teitä mietitytä tuo tasaerä kun se lyhenee hitaasti? vaikka toki sitten maksueräkin on aina sama 

Vierailija
31/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti menis hyvin mahdollisimman monella mutta yrittäkää tajuta että asunnot ovat liian kalliita ja ne romahtavat kohta .

Onneksi ostin hyvin rakennetun talon. Ei romahda tämä talo aivan heti, ei ole mikään pohjanmaan peltojen lato.

Vierailija
32/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää kuumana mietin, mistä saisin lisää tuloja. Jos löytyisi joku osa-aikatyö viikonloppuna tai iltoina, josta saisi vähän lisää rahaa. Kauaa ei kyllä jaksa kahta työtä, mutta joku lyhyt pätkä silloin tällöin helpottaisi vähäsen.

Vierailija
33/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli otit ITSELLESI huonoimman ja pankille parhaan lainatyypin.

Vierailija
34/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 prosenttia  euribor vielä menee jotenkin mutta jos nousee sen yli niin pakko myydä

Vierailija
35/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö teitä mietitytä tuo tasaerä kun se lyhenee hitaasti? vaikka toki sitten maksueräkin on aina sama 

Jos olet mitoittanut sen (kuten minä) jo valmiiksi omien tulojen ylärajalle, niin ei se lyhene sen hitaammin, kun ei kuitenkaan olisi varaa maksaa sen enempää, oli korkotaso mikä tahansa.

Vierailija
36/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla sama haaste. olen introvertti kotihiiri ja siksi haluan että koti on mieleinen -> otin asunnon omasta näkökulmastani ylähaarukkaan pankki toki olisi tunkenut lainaa vaikka millä mitalla. nyt olen siinä tilanteessa että mietin minkä aikaa kestän tätä korkojen jatkuvaa nousua

Vierailija
37/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvät tulot ja olet mitoittanut löysästi kuukausittaisen lainaeräsi, niin silloin tasaerä ei ole järkevä. Jos taas olet pienituloinen ja mitoittanut sen valmiiksi äärirajalle, niin silloin se on ehdottomasti paras vaihtoehto.

Vierailija
38/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää kuumana mietin, mistä saisin lisää tuloja. Jos löytyisi joku osa-aikatyö viikonloppuna tai iltoina, josta saisi vähän lisää rahaa. Kauaa ei kyllä jaksa kahta työtä, mutta joku lyhyt pätkä silloin tällöin helpottaisi vähäsen.

Olisikos kannattanu miettiä silloin 0-korkojen aikana? Niin minä tein ja sijoitin koko 0-korkojen ajan. Nyt olen täysin velaton kun kuittasin lainat sijoituksista. Sijoituksiin jäi reilusti enemmän kuin suomalaisella keskivertosijoittajalla on sijoituksia.

Vierailija
39/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pankki veloittaa, jos haluaisi vaihtaa annuiteetista kiinteään tasaerään?

Vierailija
40/186 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvät tulot ja olet mitoittanut löysästi kuukausittaisen lainaeräsi, niin silloin tasaerä ei ole järkevä. Jos taas olet pienituloinen ja mitoittanut sen valmiiksi äärirajalle, niin silloin se on ehdottomasti paras vaihtoehto.

Ei todellakaan ole. Maksat tuolla tavalla ENITEN KORKOJA. mitä enemmän maksat korkoja sen huonompi se on, varsinkin pienituloiselle. Ja se laina pitää mitoittaa fiksusti eikä "äärirajalle".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä