Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pienituloinen asuntovelallinen miten selviät koronnoususta?

Vierailija
04.03.2023 |

Itselläni on asunto ja laina, jonka otin juuri ennen kuin korot lähtivät nousemaan. Lainaa siis jäljellä paljon. Kiinnostaisi miten muut pienituloiset selviätte lainan kanssa vai harkitsetteko asunnon myymistä?

Itselläni nyt työtilanne on myös muuttunut asunnon ostohetkestä. Käyn töissä toisella paikkakunnalla, minkä vuoksi bensaan menee 300e kk ja käteen jää siis saman verran vähemmän. Tämä kun yhdistää siihen, että hinnat ovat nousseet oikeastaan kaikkien muiden kulujenkin osalta, niin mietin kannattaisiko vain myydä asunto ja asua halvemmalla vuokralla. Kaipaisin siis kohtalotovereita. Varmasti muitakin, joilla korkosuojaa ei ole ja tulot pienet. Asumistukea en kuitenkaan saisi, se vielä tiedoksi.

Kommentit (186)

Vierailija
181/186 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronapandemian aikana oli jo selvää, että sen jälkeen inflaatio lähtee lapasesta. Mä myin ison taloni ja maksoin lainat pois. Ostin rakenteilla olevan ason ja samoin tekivät aikuiset lapset. Omani myin jo pois ja sain rakennuskustannusindeksin erotuksen eli n. 6000 euroa. Nyt vuokralla ja etsin remontoitavaa omakotitaloa. Selvää on, että rakennusliikkeet luopuvat varauksistaan ja projekteja tarjotaan isoille vuokrafirmoille. Niitä tulee olemaan kilpailuksi asti.

Vierailija
182/186 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi useampi pienituloinen ei ota tasaerälainaa? Silloin kuukausimaksu pysyy aina saman ja laina-aika elää korkotason. En ainakaan itse olisi uskaltanut sitoutua lainaan jonka kuukausimaksut voisvat olla tulevaisuudessa mitä vain.

Toki tuollaista lainaa ei voi ottaa sitä maksimia mitä lainaa saa koska niissä laina-aika on jo lähellä maksimia. Mutta itse otin aikanaan 22 vuoden lainan joka on nyt lopulta päättymässä 18 vuoden pituisena koska korkotaso on ehtinyt laina-ajan aikana laskea melkoisen paljon. Ja olen koko ajan tiennyt paljonko lainanhoito vie tuloistani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/186 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ASP-lainan kerryttämisen jo 2013. Nostin tuon summan asuntolainaan 2022. Siinäpä on sellainen juttu, että jos korko nousee yli 3,8 %, niin valtio maksaa 70 % koroista. Sen lisäksi en annan normaalin käyttötilini mennä alle 25k euron. Jos korot nousevat, niin onpahan puskuria. Toki on säästöjä myös bank norwegianin tilillä ja mm. jenkkiosakkeissa, joita ostin 2020 aikana/jälkeen alennuksessa, osinkoa maksavia sellaisia, niin niistä tippuu 4 kertaa vuodessa muutamia kymppejä taloutta auttamaan (on myös jalometalleja ja kryptoja sijoituksina). Ja turha muuten valittaa palkasta ja että köyhillä ei muka olisi varaa. En ole koskaan tienannut yli 3k euroa bruttona. Mutta minäpä olen aina leikannut omat hiukset, korjannut auton yms. itse. Kaikki laiskottelijat haluavat aina kaiken teetettynä, mutta sitten itketään kuitenkin kun rahat loppuvat. Ehkä kannattaisi lopettaa se laiskottelu. Elikä joko alat säästämään sitä rahaa ja tai sitten tuhlaat sitä ja sitten olet köyhä. Kummassakaan tapauksessa on täysin turhaa valittaa!

Vierailija
184/186 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi useampi pienituloinen ei ota tasaerälainaa? Silloin kuukausimaksu pysyy aina saman ja laina-aika elää korkotason. En ainakaan itse olisi uskaltanut sitoutua lainaan jonka kuukausimaksut voisvat olla tulevaisuudessa mitä vain.

Toki tuollaista lainaa ei voi ottaa sitä maksimia mitä lainaa saa koska niissä laina-aika on jo lähellä maksimia. Mutta itse otin aikanaan 22 vuoden lainan joka on nyt lopulta päättymässä 18 vuoden pituisena koska korkotaso on ehtinyt laina-ajan aikana laskea melkoisen paljon. Ja olen koko ajan tiennyt paljonko lainanhoito vie tuloistani.[/quote

Eihän tasaerä mitään turvaa, yhtä lailla voi työt loppua tai sairastua vakavasti, samoin puoliso, nuohan ne suurimmat riskit on. Lainan lyhennys muotoahan voi muutenkin vaihtaa lainanmaksun aikana.

Vierailija
185/186 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumpataan hyvää keskustelua. Olisi kiva kuulla miten elämäntapa-tuhlaajat selviävät koroista.

Vierailija
186/186 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi