Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

48v eikä työnteko enää kiinnosta. Muita?

Vierailija
04.03.2023 |

Olen tehnyt 23-vuotiaasta asti vakituisesti töitä. Päivääkään en ole työttömänä ollut.

Nyt alan menettämään kiinnostuksen työhön. Minulla on muutama lähipiirissä jäänyt eläkkeelle 63-65-vuotiaina ja tämän jälkeen sairastuneet syöpään tai alzheimeriin.

Ja nyt puhutaan että eläkeikä nousisi niin että eläkkeelle päästään 70v.

Itse en aio tehdä päivääkään töitä kun täytän 60v. Ellen ole sitä ennen jo sairastunut.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei jaksa töissä, koska vapaa-aikana ei levätä vaan vauhti sen kuin kiihtyy.

Vierailija
102/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka silloin tekisit töitä kun olisit sairastunut..

huoh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette etsi työtä, jossa viihdytte? Mitä luulette tekevänne päivät pitkät vapaina? Juoksette eläkeläistansseissa?

Sinulla on kohonnut verenpaine.

Vierailija
104/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on tää eliniän pidentyminen. Aikoinaan kun kaikki kuolivat 10-20 vuotta aikaisemmin, eläkkeellekin lähdettiin jo 50+ ikäisinä, jolloin työelämää takana n. 30 vuotta.

Nyt kohta eläkeikä 70 v, jolloin työelämää takana jopa 50 vuotta.

Ei ihme, että ihmiset väsyy ja motivaatio häviää.

Vierailija
105/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin uhraa parhaat vuotensa kuin vanhuutensa töissä. Nopea valmistuminen on must.

Mieluummin elää nuoruutta sinne 30-35v ja sitten alkaa tekemään töitä. 

Itse aloitin vakituiset työt valmistumisen jälkeen vuonna 1996. Tällöin ei tullut kuuloonkaan että jäädään elämään yhteiskunnan rahoilla. Ja silloin korvaukset olivat todella pienetkin. Silloin oli PAKKO tehdä töitä.

Mutta nykyään saa mukavasti rahaa yhteiskunnalta näin pienipalkkaisena ero ei niin suuri ole. Joten aion myös alkaa ottaa rennommin ja elää yhteiskunnan rahoilla. Olen kuitenkin veroja ikäni maksanut niin miksi ei!

N52

Minäpä kerron sinulle faktoja työttömyyteen liittyen:

- Työttömille ei tungeta rahaa ovista ja ikkunoista vaikka monet sellaista kuvittelevatkin.

- Jos nyt otat lopputilin niin saat heti karenssin kun ilmoitat itsesi työttömäksi työnhakijaksi. Jos et tiedä mikä karenssi on niin voit lukea siitä vaikka täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Karenssi

- Työttömät työnhakijat joutuvat joka kuukausi hakemaan 1-4 työpaikkaa ja työpaikkojen pitää olla sellaisia joihin on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Esimerkiksi kouluttautumaton ihminen siis ei saa hakea lääkärin paikkaa. Tai saa, mutta sitä ei hyväksytä noihin 1-4 työpaikkahakemukseen.

- Edelliseen liittyen, vaikka sinä olet jo yli 50-vuotias niin et kuitenkaan vielä ikäloppu. Sen ansiosta sinulle on vielä kysyntää työmarkkinoilla. Siksi hakemuksesi voivat hyvinkin mahdollisesti poikia vähintään työhaastattelutilaisuuksia. Työhaastattelut pitää hoitaa asiallisesti, sillä pahimmillaan työnantaja voi ilmoittaa TE-toimistoon, että haastateltava omalla toiminnallaan esti työllistymisen.

- Jos työtä ei ala löytymään niin jossain vaiheessa sinut todennäköisesti laitetaan työkokeiluun tai jollekin humpuukikurssille.

Työttömäksi jääminen ei siis ole mitään ruusuilla tanssimista. Karenssin "pelko" jyskyttää koko ajan takaraivossa eikä rahaa ole oikein mihinkään.

Vierailija
106/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin työttömäksi vuosi sitten ja turhaan enää tässä iässä saan mitään kunnon työtä.

Mutta olen nyt työttömänä myynyt kirppiksillä tekemääni tuotetta. Pitkään olen miettinyt että mikä siellä voisi myydä.

Ja nyt voisin ehkä saada lisätuloja myynnillä.

Tuotteet on mennyt hyvin kaupaksi mutta hinta on ollut alhainen.

Vierailija
107/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin uhraa parhaat vuotensa kuin vanhuutensa töissä. Nopea valmistuminen on must.

Itse aloitin vakituiset työt valmistumisen jälkeen vuonna 1996. Tällöin ei tullut kuuloonkaan että jäädään elämään yhteiskunnan rahoilla. Ja silloin korvaukset olivat todella pienetkin. Silloin oli PAKKO tehdä töitä.

Mutta nykyään saa mukavasti rahaa yhteiskunnalta näin pienipalkkaisena ero ei niin suuri ole. Joten aion myös alkaa ottaa rennommin ja elää yhteiskunnan rahoilla. Olen kuitenkin veroja ikäni maksanut niin miksi ei!

N52

- Työttömille ei tungeta rahaa ovista ja ikkunoista vaikka monet sellaista kuvittelevatkin.

- Jos nyt otat lopputilin niin saat heti karenssin kun ilmoitat itsesi työttömäksi työnhakijaksi. Jos et tiedä mikä karenssi on niin voit lukea siitä vaikka täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Karenssi

- Työttömät työnhakijat joutuvat joka kuukausi hakemaan 1-4 työpaikkaa ja työpaikkojen pitää olla sellaisia joihin on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Esimerkiksi kouluttautumaton ihminen siis ei saa hakea lääkärin paikkaa. Tai saa, mutta sitä ei hyväksytä noihin 1-4 työpaikkahakemukseen.

- Edelliseen liittyen, vaikka sinä olet jo yli 50-vuotias niin et kuitenkaan vielä ikäloppu. Sen ansiosta sinulle on vielä kysyntää työmarkkinoilla. Siksi hakemuksesi voivat hyvinkin mahdollisesti poikia vähintään työhaastattelutilaisuuksia. Työhaastattelut pitää hoitaa asiallisesti, sillä pahimmillaan työnantaja voi ilmoittaa TE-toimistoon, että haastateltava omalla toiminnallaan esti työllistymisen.

- Jos työtä ei ala löytymään niin jossain vaiheessa sinut todennäköisesti laitetaan työkokeiluun tai jollekin humpuukikurssille.

Työttömäksi jääminen ei siis ole mitään ruusuilla tanssimista. Karenssin "pelko" jyskyttää koko ajan takaraivossa eikä rahaa ole oikein mihinkään.

Joku työhaastattelu silloin tällöin on 30v rankan työuran jälkeen levähtäessä vain virkistävää ja 4 hakemuksen lähettäminen lasten leikkiä. Tuohon menee ehkä yksi aamupäivä ja lounaalta voi jo jatkaa omia juttuja lopun kuukautta. Eikä itseäni haittaisi mennä vaikka kirppikselle viikkaamaan vaatteita ja keittelemään kahvia ja juttelemaan ihmisille. Kuulostaa mukavalta downsiftaamiselta ilman paineita. Välillä voi luvan kanssa nukkua pommiinkin ilman potkuja. Ja sitten taas joku pätkä ulkomailla tai Lapissa vaeltelemassa/hiihtelemässä.

Vierailija
108/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suunnitelma lasten lähdettyä kotoa ja 32v työuran jälkeen on myydä asunto ja auto ja lähteä rahoilla ulkomaille. Kirjoitan ja maalaan. Kun loppuu rahat, teen ehkä hanttihommia tai palaan Suomeen asumaan vuokralle ja haen tuet kun ei ole omaisuutta/työtä.

Vierailija
109/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

Joku työhaastattelu silloin tällöin on 30v rankan työuran jälkeen levähtäessä vain virkistävää ja 4 hakemuksen lähettäminen lasten leikkiä. Tuohon menee ehkä yksi aamupäivä ja lounaalta voi jo jatkaa omia juttuja lopun kuukautta. Eikä itseäni haittaisi mennä vaikka kirppikselle viikkaamaan vaatteita ja keittelemään kahvia ja juttelemaan ihmisille. Kuulostaa mukavalta downsiftaamiselta ilman paineita. Välillä voi luvan kanssa nukkua pommiinkin ilman potkuja. Ja sitten taas joku pätkä ulkomailla tai Lapissa vaeltelemassa/hiihtelemässä.

Ei kyse ollut siitä onko työhaastattelut tai hakemusten tekeminen vaikeaa. Koska et siis ymmärtänyt mitä tarkoitin niin kerron yksinkertaisemmin.

Työkokemuksesi ansiosta sinun pitää tavalla tai toisella saada työttömyytesi jatkumaan vähintään vuoden verran jotta markkina-arvosi työnantajien silmissä romahtaa. Siihen asti on aina mahdollista, että hakemuksiesi ansiosta saat työpaikan. Jos sinut taas laitetaan työkokeiluun tai kurssille niin ei niissäkään saa myöhästellä, sillä niistäkin voi saada "potkut", jos liikaa pelleilee. "Potkut" johtaa välittömästi karenssiin.

Tarkoitan siis sitä, että aluksi sinulla voi olla todella vaikeaa "pysyä" työttömänä ilman karenssia, mutta kunhan työttömyytesi jatkuu tarpeeksi kauan niin sen jälkeen sinulla ei ole enää mitään työarvoa työantajille. Sen jälkeen jo helpottuu. Muista kuitenkin, että työttömänä sinulla tuskin on rahaa lähteä ulkomaille vaeltelemaan vaikka mahdollisuus olisikin. Lappiin voit ehkä päästä.

Vierailija
110/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on kokoaikatyöstä ton verran t siivooja

Oho, mulla oli laitoshuoltajana brutto 2000e. En ollut firmalla töissä.

Vierailija
111/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi laittaa ChatGTP tekoälyn tekemään työhakemuksen, niin tästäkään ei paljoa rasitu.

Kirjoittaa loppuun, että käytän innokkaasti uusinta tekniikkaa, ja tämäkin hakemus on tekoälyn tekemä.

Vierailija
112/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki chatGTP:n käyttämisestä. Minusta tulee keskivertoa parempi hakemus. Ehkä liian hyvä, jos ei halua töitä.

Kirjoita työhakemus kaupan kassan työhön. Olen 50 vuotias nainen, harrastan koiranäyttelyitä ja käsitöitä. Olen työskennellyt Tokmannin kassalla 30 vuotta.

ChatGTP:n uloste:

Arvoisa rekrytoija,

Olen innoissani hakeessani kaupan kassan tehtävää yrityksessänne. Olen 50-vuotias nainen, joka on työskennellyt Tokmannin kassalla jo 30 vuoden ajan ja haluaisin nyt laajentaa kokemustani uudessa ympäristössä.

Olen erittäin tarkka ja taitava laskemaan rahaa ja varmistamaan, että kaikki asiakkaan maksut sujuvat sujuvasti. Olen myös erittäin joustava ja kykenevä työskentelemään nopeasti kiireisissä tilanteissa. Minulla on kokemusta erilaisten maksutapojen käytöstä, kuten korttimaksut, käteismaksut ja lahjakortit.

Koska olen harrastanut koiranäyttelyitä ja käsitöitä, olen hyvin asiakaspalveluhenkinen ja kykenevä kohtaamaan erilaisia asiakkaita erilaisissa tilanteissa. Olen kärsivällinen ja huomaavainen, ja haluan aina varmistaa, että asiakkaat saavat parhaan mahdollisen palvelun. Olen myös erittäin hyvä tiimityössä ja kykenevä työskentelemään yhdessä muiden kanssa saavuttaakseni yhteiset tavoitteet.

Olen erittäin innostunut mahdollisuudesta liittyä tiimiinne ja auttaa yritystänne saavuttamaan tavoitteensa. Toivon, että voisin olla osa yritystänne ja auttaa teitä kehittämään asiakaspalveluanne ja lisäämään myyntiäsi.

Kiitos, että harkitsette hakemustani. Olen innoissani tapaamaan teitä henkilökohtaisesti ja keskustelemaan tarkemmin siitä, miten voin auttaa yritystänne.

Ystävällisin terveisin,

[Oma nimi

Vierailija
113/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin työnteon jo 38 vuotiaana. Töihin ei enää pääse koska ulkomaalaisia on niin paljon raksatöissä että en kelpaa enää mihinkään.

Vierailija
114/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
115/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoittaa:

Itse en aio tehdä päivääkään töitä kun täytän 60v. Ellen ole sitä ennen jo sairastunut.

No hyvä joo, jos niin meinaat.

Mutta milläs aiot elää?

Vierailija
116/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta löytää mun kaverin tarinan:

https://www.is.fi/matkat/art-2000006435531.html

Kati, 29, on asunut jo 6 talvea Balilla – näin paratiisina tunnettu saari on muuttunut

Kati Kumpulainen on asunut kuusi talvea Balilla. Elämä tropiikissa on yhtä ihanaa kuin alkuvuosina

Vierailija
117/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 45 ja 23 vuotta ollut kokoaikatöissä sellaisella 32 veroprosentilla. Aion olla vapaaehtoinen lähtijä seuravaalla yt-rundilla ja jos ei tulekaan lähtöä ja vuoden pakettia niin hanskat kuitenkin tippuvat viimeistään 5-kymppisenä. Nykykeläkertymä 2,300 riittää mulle ikävuosille 66-100, ikävuodet 50-66 rahoitan säästöillä ja härskisti ansio/peruspäivärahalla. Myös velattoman asunnon hoitovastikkeen aion tunkea Kelalle kun tipun peruspäivärahalle

Vierailija
118/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kulutatte aikaanne sitten, kun jäisitte pois työelämästä?

Kirjoittamalla ja taideprojekteissa. Lisäksi haluaisin elvyttää kielitaitoni saksa ja ranska päässyt ruostumaan pahasti. Voisin aloittaa myös kokonaan jonkin uuden kielen opiskelun, kuten espanja. Yliopistoaikaiset latinan opinnot voisi palautella mieleen.

Nämä nyt ekana tulee mieleen. Työn ohella noihin ei jää aikaa eikä voimia.

Olen nyt 44v ja poistun työelämästä täytettyäni 60 vuotta.

Siis nuohan ovat ihan normaaleja harrastuksia työn ohella tehtäväksi. Itse työskentelen täyspäiväisesti ja olen kohta tehnyt toisen yliopistotutkinnon tässä työn ohessa.

Vierailija
119/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Töissä ollut nyt 33 vuotta ja täytän tänä vuonna 50v. Jään pois työelämästä, miehen mukaan turha käydä kun ei mun pientä palkkaa tarvita. En aio mennä työkkäriin enkä hakea mitään tukia vaan katoan riveistä tänne kotiin. Mies on tyytyväinen ja samoin minä.

Tätä minäkin olen eukolleni ehdottanut.

Vierailija
120/136 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani laitettiin isohkosta firmasta pihalle 2 vuotta sitten. Oli siellä joku pomo. Kuulin että on edelleen työttömänä.

Miten voi välttyä tuolta työkkärin töiden hakemiselta? Hän on insinööri ja tiedän että sen alan ihmiset saavat melkein valita työpaikan.

Miten hän tämän tekee? Saako kuitenkin tukia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi