48v eikä työnteko enää kiinnosta. Muita?
Olen tehnyt 23-vuotiaasta asti vakituisesti töitä. Päivääkään en ole työttömänä ollut.
Nyt alan menettämään kiinnostuksen työhön. Minulla on muutama lähipiirissä jäänyt eläkkeelle 63-65-vuotiaina ja tämän jälkeen sairastuneet syöpään tai alzheimeriin.
Ja nyt puhutaan että eläkeikä nousisi niin että eläkkeelle päästään 70v.
Itse en aio tehdä päivääkään töitä kun täytän 60v. Ellen ole sitä ennen jo sairastunut.
Kommentit (136)
Pidä muutama vuosi vapaata tai lähde opiskelemaan ja uudelle uralle.
Ei ole muita, olet aivan yksin tämän kanssa.
Täällä sama, 15v asti vähintään kesätöissä, lukioajankin oli kaikki viikonoput töissä, opiskeluaikana iltatöissä. Ikää 48v myös, olin kymmenisen vuotta asiantuntijatehtävissä, ja päälle 9 vuotta johtavassa asemassa. En jaksanut sitä loputonta turhaa kiirettä, opiskelin siinä sivussa käytännönläheisen ammatin, jonka töitä olen tehnyt nyt viimeisen vuoden. Tulot tippuivat noin 95k euroa vuodessa, mutta on tämä antanut jatkoaikaa työelämässä. En olisi enää jaksanut tippaakaan sitä p**kanjauhamista. Tosin ei ole kyllä kiinnostusta olla töissä enää 22 vuotta, kauhea ajatuksenkin tasolla.
Ikää 47v ja työelämässä 16v lähtien, poislukien äitiyslomat. Pari sairautta ja heikkenevä terveys, en todellakaan jaksa olla seitsenkymppiseksi työelämässä. Maksan velat pois ja kun lapset lentävät pesästä, siirryn osa-aikatyöhön. Tulen yksin vähällä toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Syövän ja alzheimerin aiheuttaa juurikin se eläköityminen eli passivoituminen, ei ikä.
Ai syövän aiheuttaa passivoituminen? Erittäin vastenmielinen kommentti
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan mitään järkeä raataa itseään loppuun. Elämä on muutakin kuin työntekoa.
M53
Jos ei jälkeläiselleen tuota kohtaloa halua, niin on syytä petipuuhissa pohtia, huonommaksi menee vaan-
Meillähän on jo alhainen syntyvyys päällä. Tämä nyt ei heti näy, mutta jälkivaikutus alkaa melko pian -kun päättäjät ovat kerran toteuttaneet-- muutamassa vuodessa tuntua, mutta ei voi silloin peruuttaa.
Ihmettelen työnantajien joustamattomuutta. Tiedän monta jo eläkkeellä olevaa toimitilahuoltajaa jotka haluaisivat tehdä päivän-pari töitä viikossa. Ei käy. Tarjotaan jotain älytöntä 1-3 h päivässä jos sitäkään tai täyttä työviikkoa.
Olen itse ollut siivousalalla parikymmentä vuotta ja jos ennen alueella oli kolme siivoojaa, nyt on yksi. Laadusta ei voi enää puhuakaan. Harva kuuskymppinen jaksaa paahtaa urakkatahtia jatkuvasti kun ei nuoremmatkaan jaksa. 1-3 täyttä päivää viikossa jaksaa muttei enempää koska levätäkin täytyy välillä tappotahtisesta työstä. Joka tapauksessa tuuraajia tarvitaan kun vakituiset ovat uupumuksen takia saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Näin 55v nuo arvot ovat hieman toisessa järjestyksessä kuin nuorempana. Itse arvostan terveyttäni ja hyvinvointiani niin paljon että työelämä jää toiseksi. Tunnen tai tunsin kaksi ihmistä joista toinen kuoli vuoden ja toinen kolme vuotta eläkkeelle pääsemisen jälkeen. Kumpikin odotti eläkkeelle pääsyä ja sitä leppoisaa vanhuutta. No toisin kävi joten siksikin mieluummin nautin elämästäni vaikka sillä perustoimeentulolla kuin tuhlaan elämäni viimeiseen vuoteen asti jonkun orjana. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi jonkun toisen vuoksi.
Itselläni lähipiirissä muutama henkilö jotka jäivät eläkkeelle 40 työvuoden jälkeen ja vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä saivat diagnoosin alzheimer.
Niin surullisia tarinoita :(
Minua ei ole työn tekeminen koskaan kiinnostanut, joten olen aina työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lähipiirissä muutama henkilö jotka jäivät eläkkeelle 40 työvuoden jälkeen ja vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä saivat diagnoosin alzheimer.
Niin surullisia tarinoita :(
Mun lähipiirissä on 70+ eläkeläisiä. Eivät sairasta tuota.
N47v ja nyt haussa kevyempi työ. Jos ei tärppää, jatkan entisessä sinnillä kunnes lapset lähtevät opiskelemaan ja jään sitten kokonaan pois. Teen sitten vaikka satunnaisia hommia sinne tänne. Aivan turha kenenkään kuvitella minua jatkamassa vakitöissä 70v:ksi.
Talo velaton, autoa tarvitsen vain työn takia eli sen voisi sitten myydä. Kulutan hyvin vähän, joten pienillä menoilla tulen toimeen. Kiehtoisi kokeilla asumista myös Suomen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Kovin on tutunoloinen ongelma. Jos heti lopettaisi, niin pitäisi elää 2000€:lla kuussa. Ei sillä vielä etelään muuteta.
Joidenkin työeläke on brutto n. 1200e.
Mun palkka on kokoaikatyöstä ton verran t siivooja
Ei ole edes lapsia joiden takia pitäisi raataa
Vierailija kirjoitti:
Näin 55v nuo arvot ovat hieman toisessa järjestyksessä kuin nuorempana. Itse arvostan terveyttäni ja hyvinvointiani niin paljon että työelämä jää toiseksi. Tunnen tai tunsin kaksi ihmistä joista toinen kuoli vuoden ja toinen kolme vuotta eläkkeelle pääsemisen jälkeen. Kumpikin odotti eläkkeelle pääsyä ja sitä leppoisaa vanhuutta. No toisin kävi joten siksikin mieluummin nautin elämästäni vaikka sillä perustoimeentulolla kuin tuhlaan elämäni viimeiseen vuoteen asti jonkun orjana. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi jonkun toisen vuoksi.
Perustoimeentulolla ei nautita, vaan taistellaan elossa pysymisestä. Mitään hohtoa siinä pskaelämässä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Kovin on tutunoloinen ongelma. Jos heti lopettaisi, niin pitäisi elää 2000€:lla kuussa. Ei sillä vielä etelään muuteta.
Joidenkin työeläke on brutto n. 1200e.
Mun palkka on kokoaikatyöstä ton verran t siivooja
Ei voi pitää paikkansa, eikö TES määritä alkupalkaksi n 11€/h?
Tässä keskustelussa on joidenkin kohdalta erikoisia piirteitä. Suomessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä ja osa heistä ei edes halua töitä. Se on ihan ok.
Mutta sitten joku on tehnyt koko ikänsä töitä ilman työttömyyksiä ja haluaa jäädä eläkkeelle aiemmin tai työttömäksi 60-vuotiaana niin sitten tuomitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen työnantajien joustamattomuutta. Tiedän monta jo eläkkeellä olevaa toimitilahuoltajaa jotka haluaisivat tehdä päivän-pari töitä viikossa. Ei käy. Tarjotaan jotain älytöntä 1-3 h päivässä jos sitäkään tai täyttä työviikkoa.
Olen itse ollut siivousalalla parikymmentä vuotta ja jos ennen alueella oli kolme siivoojaa, nyt on yksi. Laadusta ei voi enää puhuakaan. Harva kuuskymppinen jaksaa paahtaa urakkatahtia jatkuvasti kun ei nuoremmatkaan jaksa. 1-3 täyttä päivää viikossa jaksaa muttei enempää koska levätäkin täytyy välillä tappotahtisesta työstä. Joka tapauksessa tuuraajia tarvitaan kun vakituiset ovat uupumuksen takia saikulla.
Miten kulutatte aikaanne sitten, kun jäisitte pois työelämästä?
Vierailija kirjoitti:
Miten kulutatte aikaanne sitten, kun jäisitte pois työelämästä?
Kirjoittamalla ja taideprojekteissa. Lisäksi haluaisin elvyttää kielitaitoni saksa ja ranska päässyt ruostumaan pahasti. Voisin aloittaa myös kokonaan jonkin uuden kielen opiskelun, kuten espanja. Yliopistoaikaiset latinan opinnot voisi palautella mieleen.
Nämä nyt ekana tulee mieleen. Työn ohella noihin ei jää aikaa eikä voimia.
Olen nyt 44v ja poistun työelämästä täytettyäni 60 vuotta.