Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vanhan kansan taito sinulla on?

Vierailija
04.03.2023 |

Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!

Kommentit (794)

Vierailija
701/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahansoitto.

Vierailija
702/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mosaan häjyyllä ja roikastaa ! HILI-RIMPSIS !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyky elättää itseni ja jälkikasvuni ilman minkäänlaisia yhteiskunnan maksamia tukia.

Kieltäydyit siis lapsilisästä, neuvolasta ja koulusta?

Lapsilisät otettiin käyttöön 1948, koulua käytiin jo ennen sitä. Neuvolajärjestelmän aloitusvuotta en tiedä, mutta kätilöitä ja lääkäreitä on ollut jo iät ja ajat. Sanoisin, että 1920 luvulla syntyneet luetaan jo vanhan kansan ihmisiin, joiden taitojen hallitsemisesta aloittaja kysyi. He ovat onneksi jo hyötyneet mainitsemistasi asioista. Jos joku sanoo hoitaneensa itse perheen ilman tukia, niin mielestäni ei tarvitse nostaa esiin koulua tai lapsilisää.

Tässä kommentissa perheen elättämisestä ilman yhteiskunnan tukia tarkoitettiin varmasti  toimeentulotukia, asumislisää, työttömyyskorvausta jne. Itse en osaa luetella mitä kaikkia tukia sossun luukulta saa.

Vierailija
704/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan olla syyttelemättä omista ongelmistani lainsäätäjiä, nykyaikaa, peruskoulua, joukkoviestinten ohjelmasisältöjä, woke-marxismia tms. ulkoisia tekijöitä.

Ymmärrän, että vastaan itse omista toimistani ja lopputuloksista. Ja vaikka omilla päätöksilläni ja toimillani ei ole mahdollista taivuttaa aina kaikkea haluamaani suuntaan....  niillä on kuitenkin äärettömästi suurempi vaikutus kuin naapurilla, sote-alueella, EU:lla, istuvalla hallituksella tms.

Vierailija
705/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kaikenlaisia 'vanhoja ruokia ' ja lämmittää pönttöuunin ja pirtinuunin ja laittaa siinä ruokaa, tehdä saunavastan, tehdä vaikka kalakukon ja Karjalanpiirakoita, tehdä puut talveksi, huolehtia talosta ja eläimistä. 

Vierailija
706/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyky nauttia työnteosta ja sen tuloksesta.

Vierailija
707/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyky elättää itseni ja jälkikasvuni ilman minkäänlaisia yhteiskunnan maksamia tukia.

Oispa kaikille suotu -koulusta nuorille aikuisille valmistuneelle hyväpalkkainen työ, tai lottovoitto, perintö, SITTEN kannattaisin yläpeukulla täällä sua ILOISENA   :)

Vierailija
708/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojalaine kirjoitti:

Huovutus. Jäsenkorjaus. Pihkavoiteen teko. Hevosmiestaitoja ja ratsastus. Saunavihtan teko. Jousiammunta. Miekkailu lyömämiekalla ja pistomiekalla.

Seuraavaksi opettelen ehkä sahdin panemisen.

Pihkavoiteen teko, paljon halvempaa ja parempaa, kuin apteekista ostettu    :)

Vierailija
709/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iäkkäämpi ystävä, joka parantaa vanhan kansantapojen lailla. On moni vaiva parantunut, vaikka hän asuu kauempana. Ja joka ei usko, ja uskoo ken tahtoo.

Vierailija
710/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minen ossoo mittään, en vanahan kansan taetoja enkä uusiakkaa, eekä luupiä opikkaan mittään.

Vierailija
711/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis kieltäytynyt lapsilisästä? Miten olet onnustunut maksamaan reaalihinnan päiväkotipaikasta ja koulutuksesta? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Vierailija
712/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankola maakailu ja piereskely.

Vierailija
713/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minen ossoo mittään, en vanahan kansan taetoja enkä uusiakkaa, eekä luupiä opikkaan mittään.

No jo het iski, viesti mänj perille, vuan silti tulj virheilimotus:

"Oops, something went wrong. Check your browser's developer console for more details."

En ossoo.

Vierailija
714/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä munajuuston (tai jossain päin Suomea se on nimeltään piimäjuusto).

Vierailija
715/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän ei järjestäytyneessä yhteiskunnassa ole totta. Et ole itse rakentanut teitä, kouluja, sairaaloita, taloasi jne. vaan kaikki on sinulle yhteiskunnan puolesta tehty valmiiksi eteen, koulutusta ja pankkijärjestelmää myöten. Et ole itse luonut ja tehnyt kaikkea ihan itte demokraattisessa valtiossa. Herää jo.

Vierailija
716/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyit siis lapsilisästä, neuvolasta ja koulusta?

Lapsilisät otettiin käyttöön 1948, koulua käytiin jo ennen sitä. Neuvolajärjestelmän aloitusvuotta en tiedä, mutta kätilöitä ja lääkäreitä on ollut jo iät ja ajat. Sanoisin, että 1920 luvulla syntyneet luetaan jo vanhan kansan ihmisiin, joiden taitojen hallitsemisesta aloittaja kysyi. He ovat onneksi jo hyötyneet mainitsemistasi asioista. Jos joku sanoo hoitaneensa itse perheen ilman tukia, niin mielestäni ei tarvitse nostaa esiin koulua tai lapsilisää.

Tässä kommentissa perheen elättämisestä ilman yhteiskunnan tukia tarkoitettiin varmasti  toimeentulotukia, asumislisää, työttömyyskorvausta jne. Itse en osaa luetella mitä

Minulle selostivat noin 60-vuotiaat ihmiset ihan tosissaan ettei heille annettu koulussa kouluruokaa vaan he ovat syöneet koko kouluaikansa omia eväitä Helsingissä. Yritin sanoa, että jo äitini, joka on kohta 90-v sai kouluruokaa. Se johtuu kuulemma siitä, että olemme rikasta eliittiä, eivät muut ole saaneet. Joopa joo. Oikeasti kouluruokaa on tarjottu kaikille vuodesta 1948 lähtien. 

Nämä samat ihmiset eivät varmaankaan ole saaneet myöskään lapsilisää jne. omasta mielestään.

Voihan sitä mennä vaikka ulkomaille synnyttämään jne. ne lapsensa ihan omalla kustannuksella. Täällähän se kustannetaan verovaroin, ja kustannuksista maksetaan itse nimellinen sairaalamaksu, joka ei kustanna menoista juuri mitään.

Vierailija
717/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä varpuluutia oikeista varvuista ja sitoa ne pareiksi, samoin vihtoja. Tietysti myös risuluutia varrella. Osaan punoa lautanauhaa, ommella käsin melkein mitä tahansa, kirjoa monella eri tavalla. Leikata matonkuteita ja kutoa mattoja. Tunnen runsaasti sieniä eli sienestää ja suolata tai kuivata ne sekä laittaa ruuaksi. Kerätä tiettyjä kasveja ja yrttejä metsästä ja niityiltä mausteiksi, teeksi, lääkkeeksi. Viljellä vähän sitä ja tätä, mitä mieleen tulee. Siemenet kerätään tietysti omista kasveista, jos mahdollista. Leikata ja varttaa omenapuun. Kerätä mahlaa ja tehdä siitä juomaa. Tietty normaalit työt eli uunien ja hellan lämmitys, leipominen ja ruuanlaitto.

Vierailija
718/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä usein mainittuja perinteisiä ruuanlaitto/leivonta/kotitarveviljely/käsityötaitoja osaan, joitakin maatilan töissäkin tarvittavia taitojakin on, ehkä "ruosteessa", mutta kumminkin.

Kansalaisopistot ovat kullanarvoisia käsityöperinteiden opiskelu/harrastuspaikkoja; itse innostuin jo yli 10 v sitten huonekalujen korjaamisesta, entisöinnistä ja verhoilusta, eli osaan periaatteessa huonekalujen puuosien korjausta ja pintakäsittelyitä sekä verhoilun satulavöistä ja jousituksista alkaen. No näitähän voi opiskella ihan verhoilijaksi jossain koulussakin mutta tämä onkin minulle harrastus, korjaamani kalusteet ovat kotonani ihan jokapäiväisessä käytössä. 

Haluaisin vielä oppia pitsinnypläystä, tiffanylasitöiden tekemistä ja koristeveistoa, mutta ehkä jossain vaiheessa sitten. Kansalaisopistossa kotipaikkakunnallani taitaa näitäkin kursseja olla.

N57v

Vierailija
719/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepäntaidot.

Vierailija
720/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä usein mainittuja perinteisiä ruuanlaitto/leivonta/kotitarveviljely/käsityötaitoja osaan, joitakin maatilan töissäkin tarvittavia taitojakin on, ehkä "ruosteessa", mutta kumminkin.

Kansalaisopistot ovat kullanarvoisia käsityöperinteiden opiskelu/harrastuspaikkoja; itse innostuin jo yli 10 v sitten huonekalujen korjaamisesta, entisöinnistä ja verhoilusta, eli osaan periaatteessa huonekalujen puuosien korjausta ja pintakäsittelyitä sekä verhoilun satulavöistä ja jousituksista alkaen. No näitähän voi opiskella ihan verhoilijaksi jossain koulussakin mutta tämä onkin minulle harrastus, korjaamani kalusteet ovat kotonani ihan jokapäiväisessä käytössä. 

Haluaisin vielä oppia pitsinnypläystä, tiffanylasitöiden tekemistä ja koristeveistoa, mutta ehkä jossain vaiheessa sitten. Kansalaisopistossa kotipaikkakunnallani taitaa näitäkin kursseja olla.

N57v

Niin ja kehräämisen haluaisin opetella myös. Rukkikin on - kunhan ensin korjaan ja entisöin sen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi