Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Osaan olla nöyränä hattu kourassa pankissa asuntolainaa hakiessa, osaan Alkossa käydessä piilottaa viinipullon ruskeaan paperipussiin, kengittää & valjastaa hevosen, torkota ja kolkata kaloja, tehdä pajusta katsikan, tehdä tuohivirsut ja päreitä...metsästää kaikkia saaliseläimiä, nylkeä ne sekä valmistaa niistä ruokaa.
Onhan noita.
Lasken laulellen vesiä. No, joskus kyllä viheltelenkin.
Sähkökatkot eivät aiheuta ongelmia, ainakaan heti. Vettä astiaan niin kauan kuin putkistossa on painetta ok-talossa. Puuhellalla ruoka tehdään ja ulkohuussissa vietetään hiljaset hetket. Aina on sähköt saatu takaisin, ennemmin tai myöhemmin.Pakastimen sulamista ei seurata kansi ylhäällä. Sähkökatkot olivat melko arkinen asia syksyllä ja talvella tuulisella säällä lapsuudessa 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyky elättää itseni ja jälkikasvuni ilman minkäänlaisia yhteiskunnan maksamia tukia.
Kieltäydyit siis lapsilisästä, neuvolasta ja koulusta?
Lapsilisällä ei varakas tee mitään, neuvola on niille, kenellä ei ole varaa maksaa yksityislääkäriä ja kunnan peruskoulut on niille, kenellä ei ole varaa maksaa yksityiskoulua.
Yhteiskunta kustantaa myös vesi- ja viemäriverkoston sekä tiet. Vaikea mennä yksityislääkärille ja -kouluun käyttämättä yhteiskunnan palveluja, työntekokin onnistuu vain etänä, kun varakas voi ajella Teslallaan vain kotipihassa .
Poronkuseman verran ohi aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Munan vatkaaminen.
Sama ja nopsaan
Vierailija kirjoitti:
Pohojalaine kirjoitti:
Huovutus. Jäsenkorjaus. Pihkavoiteen teko. Hevosmiestaitoja ja ratsastus. Saunavihtan teko. Jousiammunta. Miekkailu lyömämiekalla ja pistomiekalla.
Seuraavaksi opettelen ehkä sahdin panemisen.
Pihkavoiteen teko, paljon halvempaa ja parempaa, kuin apteekista ostettu :)
tehmyt myös, voimakkaampaa
Osaan lypäsää lehmän käsin ja huolehtia hygieenisesti lypsyä edeltävän utareiden pesun, maidon siivilöinnin ja jäähdyttämisen esim. kaivossa.
Vierailija kirjoitti:
Osaan rakentaa hirsitalon, valmistaa kaikki huonekalut, vuolla puukolla tarve-esineitä. Lisäksi minulla on hyvät erätaidot ja olen taitava kalastaja.
Osaan myös hoitaa ja parantaa ihmisten mielenterveysongelmia ilman kemikaaleja. Osaan myös vähentää fyysistä kipua ilman lääkkeitä. Minulla on myös taito kuunnella ja poistaa läheisiltä ahdistuksia.
samoin osaan nuolla lusikat ja vuolla sormeen ei vais osaan vuolla lusikat, tietysti eri asia pysyykö soppa tai puuro niissä
Vierailija kirjoitti:
Osaan lypsää käsin, tehdä sinkkaliitoksen, tehdä metsätöitä, hitsata puikoilla, olla ilman puhelinta, taaplata lautoja...
määki osaan lypsää, tehä mettätöitä, hitsata kaasulla ja puikolla ja mig:llä. mjätän usein puhelimen kotiin jne.olen akka
Osaan käyttäytyä.
Osaan pedata pedin.
Osaan tehdä ruokaa itse.
Kunnioitan lähimmäistä ja osaan kohdella häntä kuin itseäni.
Arvostan muidenkin mielipiteitä, enkä pelkästään omaani.
Vierailija kirjoitti:
Osaa kehrätä lankaa värttinällä ja rukilla.
Toki perusjutut, esim. sukan parsimiset, hapanjuurileivän teko ja karjalanpiirakat sujuu myös.eihän karjalanpiirakoissa ja paistissa ole mitään ihmeellistä. no ehkä ruiskuoren kanssa voi olla jotain ongelmia mut mullei ole
Osaan olla nöyrä ja kuuliainen palvelija miehelleni. Siis sellainen kuin vaimon kuuluukin olla.
Ymmärrän, että ihmisillä on eriäviä mielipiteitä ilman että pahoitan mieleni.
Osaan tehdä tulen talvisessa metsässä sodassa olleen isäni neuvojen mukaan. Ilman mukana tuotuja puita siis, tai paperia, tuohta.
Osaan ottaa toiset ihmiset ja heidän tunteensa ja tarpeensa huomioon. Olen kohtelias. Nämä ovat nykyaikana harvinaisia taitoja.
Osaan äänestää.
Osaan valita ehdokkaani itse, välittömättä manipuloinnista.
Jaksan myös käydä antamassa ääneni, vaikka se keskeyttäisi mukavan sohvalla löhöämisen.
Arvostan vain äänensä antaneiden antamaa arvostelua kohteileen ja jätän äänestämättä jättäneiden valitukset huomiotta.
Olen itsenäinen, omillani toimeentuleva.
Osaan olla arvostelematta ja kommentoimatta kun muut kertovat osaamisistaan.
Osaan kirjaimet. Tämä on hyvin harvinainen taito. M, R ja K ovat lähes aina kirjoitettu väärin Suomessa. Esim. auton rekisterikilvissä aina. Näissäkin fonteissa.