Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Eikö kaikki vedä lakanat?
Ihan nyt hämmästyin.
Osaan niittää viikatteella, pilkkoa halkoja, tehdä karjalanpiirakoita, ja lämmittää savusaunan.
Osaan kusta vessassa seisten. Tämä näin miehiltä harveneva taito on varmaan 50vuoden päästä sirkustaito.
Vierailija kirjoitti:
Osaan siivota kalat.
Onko sinulla siivottomia kaloja? Paskovat omaan uimaveteensä? Tosi siivottomia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Ihan nyt hämmästyin.
Miksi pitäisi?
Lakanat suoraan narulta ulkoa (hyvällä ilmalla) tai kuivausrummusta takaisin sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei osaa tehdä Karjalanpaistia, on kyllä melkoinen velho.
Vaan harva osaa tehdä _hyvää_ karjalanpaistia. Minäpä osaan.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita tulla tähän ketjuun elvistelemään, mutta me maalaistalojen pennut osasimme/osaamme tehdä kaikenlaista "vanhaa", koska ne tietyt vanhat tavat ovat käytössä vieläkin ihan ilman muuta.
Mutta haluaisin tietää mitä kaupunkilaiset "silloin ennen vanhaan" osasivat ja mitä osaatte.
Esim. miten ratikkakuski ajoi ajokkiaan vaikkapa 60-luvulla?
Ymmärrän tietysti ettei tänne vastaile just ne 84944 eläkkeelle jäänyttä ratikkakuskia....
Tämä oli hyvä näkökulma. Keskustelussa melkein kaikki taidot ovat maaseudulla eläneiden juttuja. Onhan kaupungeissakin asuttu jo iät ja ajat.
Osaan koota tietokoneen komponenteista, asentaa käyttöjärjestelmän ja muut ohjelmat, rakentaa utp-verkon, jossa palomuuri, antivirus, managed switch ja router. Eihän niin nykyään ole tapana tehdä, vaan ostetaan valmis kone ja laitetaan wifiverkko veteen pyytämään viruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Ihan nyt hämmästyin.
Milläs vedät, kun asut yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei osaa tehdä Karjalanpaistia, on kyllä melkoinen velho.
Vaan harva osaa tehdä _hyvää_ karjalanpaistia. Minäpä osaan.
Niin minäkin. Taika on pitkässä kypsytysajassa.
Osaan neuloa ja ommella vaatteita.
Tuohesta osaan tehdä sormuksia.
Osaan niittää, ja niitänkin ojia joka kesä.
Osaan tehdä vanhanaikaisia ruokia kuten karjalanpaistia ja täytekakkuja.
Osaan vetää lakanat.
Aion opetalla perkaamaan kaloja. Se on vaan ollut vähän vaikeaa, kun ei edes kalan tainnutus tahdo sujua.
Olen koirakuiskaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita tulla tähän ketjuun elvistelemään, mutta me maalaistalojen pennut osasimme/osaamme tehdä kaikenlaista "vanhaa", koska ne tietyt vanhat tavat ovat käytössä vieläkin ihan ilman muuta.
Mutta haluaisin tietää mitä kaupunkilaiset "silloin ennen vanhaan" osasivat ja mitä osaatte.
Esim. miten ratikkakuski ajoi ajokkiaan vaikkapa 60-luvulla?
Ymmärrän tietysti ettei tänne vastaile just ne 84944 eläkkeelle jäänyttä ratikkakuskia....
Tämä oli hyvä näkökulma. Keskustelussa melkein kaikki taidot ovat maaseudulla eläneiden juttuja. Onhan kaupungeissakin asuttu jo iät ja ajat.
Korjata pesukoneen, jonka maksimilinkous 300 kierrosta minuutissa. Eli Upo Pesukarhu. Ihan kaupunkilaisen taito.
Maanviljelykseen liittyvät erilaiset taidot, joita en ole aikoihin tarvinnut (konetyöt, peruna/kasvimaa jutut).
Auton ym. muiden koneiden korjailu.
Lomien halveksuminen - ne pitää käyttää tehdäkseen jotakin "hyödyllistä".
Pihistely monessa asiassa vaikka rahaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelykseen liittyvät erilaiset taidot, joita en ole aikoihin tarvinnut (konetyöt, peruna/kasvimaa jutut).
Auton ym. muiden koneiden korjailu.
Lomien halveksuminen - ne pitää käyttää tehdäkseen jotakin "hyödyllistä".
Pihistely monessa asiassa vaikka rahaa olisi.
Ai niin - ja urheilun tietty halveksuminen kun senkin ajan voisi tehdä jotain "töitä". Olen kylläkin kova urheilemaan.
Hannu-Tapio kirjoitti:
Jos olisin lukemalla saavuttanut korkeasti koulutetun tittelin enkä kuitenkaan kykenisi /pystyisi/osaisi käytännöllisellä älyllä tietoja ja taitoja hyödyntämään en minä mitään olisi..... mutta olen saanut menneiltä sukupolvilta lahjaksi perimääni kyvyn ratkaista jatkuvasti eteeni tulevia oikeudellisia ja käytännöllisiä asioita terveellä oikeustajuisella käytännöllisellä älyllä, tuo äly ei tule eikä kartu kirjatietoa pänttäämällä, tai toki pänttääminen on erinomaisen hyvä silloin kun kykenen päntätyt asiat käytännöllisellä älyllä jalostamaan käytännölliseksi voimavaraksi elämässäni, tuosta perimän lahjasta olen äärimmäisen kiitollinen elämälle, siis menneille sukupolvilleni, koen tuon olevan suurimman lahjan omassa elämässäni.
Vau, jos noi taidot oikeasti siirtyvät geeneissä. Olen sitten sairaanhoitaja, puutarhuri, maanviljelijä, hevosmies, sosiaali- ja oikeustoimen harjoittaja, räätäli, pankkimies...