Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vanhan kansan taito sinulla on?

Vierailija
04.03.2023 |

Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!

Kommentit (794)

Vierailija
221/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista en täällä vielä huomannut. Osaan käymnistää auton veivillä ja vaihtaa vaihteet synkronoimattomassa vaihdelaatikossa ilman rutinoita. Tämäkin alkaa olla kohta harvinaisuus ajaa autolla jossa on vanhanajan kaasutin. Tarvitaan ryyppyä kylmäkäynnistyksessä ja muutakin kikkailua kaasupoökimella.

Vierailija
222/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei osaa tehdä Karjalanpaistia, on kyllä melkoinen velho.

Kaikki eivät ymmärrä sen naudan vaatimaa haudutusaikaa. Vanha lehmä on sitkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunavihta teko, niittäminen viikatteella, koivumahlan juoksuttaminen, tuohesta juomatuokkosen teko

No, kuka nyt näkee vanhanajan asioiksi nämä.

Viikatteella niittäminen on kyllä taitolaji. Minulle ukki opetti sen kun olin 10v. Nyt minulla on kyläsepän takoma viikate ja liippa takataskussa. Osaan terottaa sitä terää 30 vuoden kokemuksella jo aika nopeasti. Kipinät vaan iskee kun liippa vaihtaa puolta. Pitänee opettaa omalle pojalle jossain vaiheessa.

Olen itse huono niittäjä. Mutta esim. äitini 84-vuotias on tosi taitava. 

Mutta hänkin sanoo että kunnon viitakkeita (savossa sanotaan juuri näin) ei enää saa. Viitakkeet on teroitettu vääränlaisesti sekä koko viitakkeen varsi on omituinen.

Myös viitakkeen terä pitää olla oikeassa kulmassa varteen nähden.

Joskus oli vielä ukkoja , jotka osasivat tehdä kunnollisen varren ja asettaa terän, niin ettei tullut pelkästään kaataneeksi heinää vaan myös katkottua. 

Kunnollinen viitake säästää uskomattoman paljon myös sen niittäjän selkää ja käsivarsia.

224/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään :(

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
225/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan päässälaskun ja kertotaulun sujuvasti. 

Omat 2000- luvulla syntyneet lapseni osaavat kertotaulut, heiltä se koulussa vaadittiin.

Itse osaan huonosti, minulla oli lepsu opettaja.

Keplottelin koulussa yhteenlaskulla nuo kertotaulut.

Vaimoni osaa kuin vettävalaen, hänellä oli ankara matematiikanopettaja.

Päässälaskutaito on osin myötäsyntyistä.

Poikani on haka tässä.

Vierailija
226/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan päässälaskun ja kertotaulun sujuvasti. 

Omat 2000- luvulla syntyneet lapseni osaavat kertotaulut, heiltä se koulussa vaadittiin.

Itse osaan huonosti, minulla oli lepsu opettaja.

Keplottelin koulussa yhteenlaskulla nuo kertotaulut.

Vaimoni osaa kuin vettävalaen, hänellä oli ankara matematiikanopettaja.

Päässälaskutaito on osin myötäsyntyistä.

Poikani on haka tässä.

Kertotaulujen ulkoamuistaminen tietysti auttaa, niillä ei tarvitse aivokapasiteettiaan erikseen rasittaa.

Vierailija
227/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäluokassani vanhan kansan taidoiksi lasketaan varmaan lähes kaikki mitä teen vapaa-ajallani; marjastus, sienestys, ylipäätään metsän lajien tunnistus ja käyttö, käsityöt kuten neulominen, kirjonta ja parsiminen, leipominen ja ruoanlaitto luovasti niistä aineksista mitä on, kotivaran ylläpito, pienviljely ja pihatyöt..

Tiedän kanssani samanikäisiä ihmisiä jotka eivät erota puolukkaa mustikasta.

Vierailija
228/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan siivota kalat.[9/quote]

Jaa, minä osaan perata. Siivootko kalasi imurilla vai, millä?

Aina sinun pitää ilkeillä! Olet tosi tyhmä lisä tänne. Minunkin kotipaikallani kalojen perkaamisesta sanottiin että siivotaan. Eli tehtiin siivoa eli siistiä jälkeä.

Missä päin kalojen perkaamista sanotaan siivoamiseksi? Ihan uusi asia minulle.

Vierailija
229/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kirjoitti:

Tällaista en täällä vielä huomannut. Osaan käymnistää auton veivillä ja vaihtaa vaihteet synkronoimattomassa vaihdelaatikossa ilman rutinoita. Tämäkin alkaa olla kohta harvinaisuus ajaa autolla jossa on vanhanajan kaasutin. Tarvitaan ryyppyä kylmäkäynnistyksessä ja muutakin kikkailua kaasupoökimella.

Olen 57-vuotias nainen. Juuri nuo kylmäkäynnistykset ryyppyjen  ja kaasupolkimen kanssa pelailu  on ihan selkärangassa vieläkin.

Ja osasin vaihtaa vaihdetta välikaasulla.

Vierailija
230/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivän teko juuresta.

Mitähän osaamista siihen tarvitaan? Hah. 

Vierailija
231/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan laulaa todella vanhoja lauluja ja muistan vanhoja sanontoja. Mummoltani näitä lapsena opin ja pidän niitä jopa kansanperinteenä. Osaan tehdä kotijuustoa ja ternimaidosta uunijuustoa. Onko kalakukon teko vanhan kansan taito? Sienestän, marjastan, osaan tervata puuseiniä, niittää viikatteella, teroittaa terät liipalla, perata kalat, lypsää käsin, soutaa ja huovata..

Vierailija
232/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan siivota kalat.[9/quote]

Jaa, minä osaan perata. Siivootko kalasi imurilla vai, millä?

Aina sinun pitää ilkeillä! Olet tosi tyhmä lisä tänne. Minunkin kotipaikallani kalojen perkaamisesta sanottiin että siivotaan. Eli tehtiin siivoa eli siistiä jälkeä.

Missä päin kalojen perkaamista sanotaan siivoamiseksi? Ihan uusi asia minulle.

Ainakin meillä itä-Suomessa sanotaan. 

Kun saamme kalaa, verkoilla tm. sanomme että nyt sitten pitää vielä siivota kalat.

On esim. "kalan siivuulaata", jonka ympärillä talon kissa mielellään kulkee kieltään lipoen.

Siis yleensä sulanaikaan mikä tahansa laudan kappale, minkä päällä kaloja siivotaan. 

Perata on kirjakieltä. 

Vierailija
233/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lukemalla saavuttanut korkeasti koulutetun tittelin enkä kuitenkaan kykenisi /pystyisi/osaisi käytännöllisellä älyllä tietoja ja taitoja hyödyntämään en minä mitään olisi..... mutta olen saanut menneiltä sukupolvilta lahjaksi perimääni kyvyn ratkaista jatkuvasti eteeni tulevia oikeudellisia ja käytännöllisiä asioita terveellä oikeustajuisella käytännöllisellä älyllä, tuo äly ei tule eikä kartu kirjatietoa pänttäämällä, tai toki pänttääminen on erinomaisen hyvä silloin kun kykenen päntätyt asiat käytännöllisellä älyllä jalostamaan käytännölliseksi voimavaraksi elämässäni, tuosta perimän lahjasta olen äärimmäisen kiitollinen elämälle, siis menneille sukupolvilleni, koen tuon olevan suurimman lahjan omassa elämässäni.

Vierailija
234/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhankansan säätietous ...

Ukki oli oikea vanhan ajan säätieteilijä. Hän tiesi "kaikki" luonnon merkit säiden ennustamiseen.

Tottakai tässä tapauksessa ilmastonmuutosten myllerryksessä paljon on muuttunut ja muuttuu edelleen.

Jännästi vaan tulee mieleen silloin tällöin, mitä ukki tästäkin ja tuostakin osasi kertoa.

Vierailija
235/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita tulla tähän ketjuun elvistelemään, mutta me maalaistalojen pennut osasimme/osaamme tehdä kaikenlaista "vanhaa", koska ne tietyt vanhat tavat ovat käytössä vieläkin  ihan ilman muuta.

Mutta haluaisin tietää mitä kaupunkilaiset "silloin ennen vanhaan" osasivat ja mitä osaatte.

Esim. miten ratikkakuski ajoi ajokkiaan vaikkapa 60-luvulla?

Ymmärrän tietysti ettei tänne vastaile just ne 84944 eläkkeelle jäänyttä ratikkakuskia....

Vierailija
236/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan käyttää sanakirjaa kieltä opiskellessa. Kertailen myös vanhoja tekstejä lukien, alleviivaten, kirjoittaen, enkä vain odota uutta materiaalia opettajalta samaan tarkoitukseen.

Vierailija
237/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Karjalanpaistin teko vanhan kansan taito?

Eikö sen osaa tehdä kuka tahansa, joka osaa lukea pakkauksen valmistusohjeen tai googlata?

No, osaan tehdä ruskeaa kastiketta, läskisoosia, rössypottuja...

5-kymppinen mies olen.

Harva pitopalvelukaan enää osaa tehdä karjalanpaistia. Lihan ei kuulu olla sitkeää puoliraakaa. Ohjeet menee suurinpiirtein näin:

"Kypsennä karjalanpaistia 225-asteisessa uunissa ilman kantta puoli tuntia. Peitä pata sitten kannella ja laske lämpötila 150 asteeseen. Anna hautua 23 tuntia"

Karjalanpaistia haudutetaan oikeaoppisesti yön yli reilu 100 astetta ja on mureaa.

Koska karjalanpaisti on päivällisruoka, se valmistetaan uunissa aamulämmityksen jälkeen, eli on uunissa 7-16 välissä tarpeen mukaan. Yöksi uuniin pannaan puuro, joka on aamuruokaa tai lounasta.

Karjalanpaistia ei tehdä ympäri vuoden, vaan lehmä teurastetaan kun se on mennyt umpeen, eikä sillä ole tarkoitus enää tehdä vasikkaa. Karjalanpaisti on talviruokaa ja sen koostumus vaihtelee sen mukaan, mitä lihaa on teuraaksi laitettu. Sika teurastetaan lokakuun lopulla ja suolaan pannaan kinkku. Osa siasta palvataan ja osasta tulee sitten suolalapaa ja karjalanpaistilihoja, kylkeä ja mitä kaikkea tuleekaan. Makkara tehdään suoliin. Kesällä syödään kalaa, vihanneksia ja puuroja, jos on ryyniä jäljellä. Savulihat syödään kevätuitoilla, ettei helle pilaa niitä.

Vierailija
238/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin pihi ja rahaa säästyy

Pihiys on myös sairaus.

Kannattaa elää elämää, ja käyttää rahaa sillai, että se poikii hyvää..

Käyttämällä esim pienyrittäjien palveluita, osallistut yhteiskunnan pyörittämiseen ja mahdollistat elinkeinon harjoittamista.

Vierailija
239/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuloa, kirjoa, ommella, virkata, tanssia jenkkaa.

Vierailija
240/794 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllypaperien laittaminen siististi 😃 Ja osaan soittaa pianoa, se tuntuu harvenevan koko ajan.