Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Käsialani on huolellista vanhanaikaista kaunokirjoitusta ja kirjoitan paljon kirjeitä.
Muistan myös kaikkien syntymäpäivät ulkoa.
Tämä katosi:
--- ... .- .- -. -- --- .-. .... . - - .- .-
Katoava taito tämäkin
Assburger kirjoitti:
Tämä katosi:
Katoava taito tämäkin
Sanojen välii löin kyllä 4 välilyöntiä, mutta pötkössä näyttävät olevan...
Osaan kutoa maton mutta itse kangaspuita en osaa laittaa kokoon. Olin kyllä lapsena mukana kun äiti sen teki mutta ei vain jäänyt muistiin. Isän kanssa sain opetella saunavihtojen tekoa ja kirveellä tekemään pölkyistä pikkupuita. Koska meillä oli vain pieni herätyskello niin äiti opetti auringon sijainnista katsomaan paljonko kello oli, ainakin suurinpiirtein. Tunsin itseni lapsena tosi viisaaksi ja 'aikuiseksi' kun saatoin vilkaista taivaalle ja sanoa pikkusiskolle 'jaha, kohta on kahvi aika'
Osaan lämmittää puu-uunin turvallisesti.
Mulla on lehmiä joten osaan tietenkin lypsää ja lehmien sairastuessa tarvitaan kans monenlaista vanhan kansan tietoa ja taitoa. Teen lypsämästäni maidosta joskus jogurttia ja juustoa.
Käsitöitä teen milloin mitäkin. Osaan kutoa mattoja ja ommella vaatteita. Haaveilen että osaisin tehdä enemmän puusta - meillä olisi kaikki vaarin vanhat puuntyöstövälineet olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Karjalanpaistin teko vanhan kansan taito?
Eikö sen osaa tehdä kuka tahansa, joka osaa lukea pakkauksen valmistusohjeen tai googlata?No, osaan tehdä ruskeaa kastiketta, läskisoosia, rössypottuja...
5-kymppinen mies olen.
Harva pitopalvelukaan enää osaa tehdä karjalanpaistia. Lihan ei kuulu olla sitkeää puoliraakaa. Ohjeet menee suurinpiirtein näin:
"Kypsennä karjalanpaistia 225-asteisessa uunissa ilman kantta puoli tuntia. Peitä pata sitten kannella ja laske lämpötila 150 asteeseen. Anna hautua 23 tuntia"
Karjalanpaistia haudutetaan oikeaoppisesti yön yli reilu 100 astetta ja on mureaa.
Koska karjalanpaisti on päivällisruoka, se valmistetaan uunissa aamulämmityksen jälkeen, eli on uunissa 7-16 välissä tarpeen mukaan. Yöksi uuniin pannaan puuro, joka on aamuruokaa tai lounasta.
Osaan kieliopillisesti oikeata ja sanavarastoltaan rikasta suomea.
Osaan lukea (ja luen) kokonaisia painettuja kirjoja.
Osaan tehdä Meccanon osista vaihteistoja.
Assburger kirjoitti:
Tämä katosi:
Katoava taito tämäkin
Olitkos viestissä?
Mukava kysymys.
Mitähän minä osaisin...
En tiedä onko nämä vanhan kansan taitoja mutta arvelisin voivani pärjätä ihan sellaisessa taloudessa, jossa kasvatetaan karjaa, teurastetaan ja kalastetaan.
Nylkeäkin osaan teuraan ja kalan. Ja kalannahan osaan parkita ja muokata.
Ja osaan kutoa kangaspuilla, mutta loimen laittoon tarvitsen kyllä apua.
Sukkia osaan parsia hyvin.
Kukaan ei myöskään kuole nälkään ruokapöydässäni, jos vain on vähäisimpiäkin perustarvikkeita saatavilla.
Ei perhana, noinko hintsut minun taitoni ovat?
Pannaan nyt vielä, että osaan hieroa jytystellä toisen ihmisen kipeitä lihaksia, niin että ne paranevat.
Osaan myös "ennustaa" tarokkikorteista. 99 % asioista on osunut nappiin.
Plaah.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Tämä katosi:
Katoava taito tämäkin
Olitkos viestissä?
Periaatteessa, mutta b-mies, joten siellä en tuota oppinut.
Opettelin keski-iässä omaksi ilokseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan soittaa lankapuhelimella
Minäkin luultavasti vielä osaisin soittaa sillä vanhanaikaisella pyöritettävällä valintakiekolla olevalla lankapuhelimella.
"Luultavasti"? Mikä hemmetin vaikeus siinä on?
Ihan varmasti osaisit.
Osaan päässälaskun ja kertotaulun sujuvasti.
Teknisesti taitava kirjoitti:
Osaan tehdä Meccanon osista vaihteistoja.
Ja vielä kun jatkat vähän harjoittelua niin osaat rakentaa Meccanon osista steptronicin.
Tein taannoin kaulaliinan viitelöimällä. En varmaan osaisi ilman ohjetta enää.
Lastenteko onnistui ihan ukin ja mummun konsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kirnuta voita, kalastaa verkolla ja pitkällä siimalla . Osaan leipoa hyviä korvapuusteja ym. leipääkin. Osaan tehdä vahanajan ruokia, esim. kerroskiisseliä. Osaan viljellä vihanneksia ja perunaa. Osaan tehdä isojen juhlien pitoruokia. Osaan kutoa ja virkata. Maalata taloa ja korjata ikkunapuitteet. Tehdä keittiöremonttia ja asentaa esim.laminaattilattian ja kaakelilattian. Osaan tehdä tiilikattoa ja rakentaa mökkejä. Voin vaihtaa auton öljyt ym. pientä. Ompelen myös vaatteita ja hoitaa hevosta ja kotieläimiä. Voin auttaa synnytyksessä. Olen hyvä säästämään tarvittaessa.
Ei vanha kansa laminaatti- tai kaakelilattioita asentanut. Hirrestä oli lattiat rakennettu
Osaan puhutella ihmisiä tilanteeseen sopivalla tavalla.
Osaan tehdä juostenkustua