Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmä kysymys :( Sain luottokortin mutta miksi tässä on debit ja credit?

Vierailija
04.03.2023 |

Eikö luottokortti ole LUOTTOkortti, mitä tuo debit-puoli tarkoittaa?

Minulla on siis erikseen toinen kortti joka liitetty tiliin johon palkka maksetaan. Luottokorttia käytän nettiostoksissa jne.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla se pankin täti selitti tota et jos haluan maksaa ite niin oliko debit ja jos haluun että pankki maksaa niin gredit valittava, tottakai annan pankin maksaa, kun siitä ei kuulemma tuu muitakaan kului.

ny se kortti on vaan jotenki rikki, pitää pyytää uusi.

Ei tasan puhunu mistään greditistä, eikä siitä että pitääkö maksaa itse. MOLEMMAT pitää maksaa itse, mutta milloin raha lähtee pankkitililtä vaihtelee maksutavan mukaan.  Creditillä se lähtee vasta sitten kun maksat joko ennakkoon tai laskua vastaan luoton antaneelle taholle.

Vierailija
82/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun maksat debit, kassa ottaa kaiken suoraan sinun palkkatililtä.   Sillä voi  maksaa ilman PIN koodia  silloin    50 euroon saakka,   siis se on käypää rahaa varkaalle ihan ilman  PIN koodiakin. Jos maksat  credit puolella  sinulle   kertyy velkaa   ja saat siitä postissa eri laskun.  Pidä kortti piilossa ja  säilytä   huolellisesti  , muuten voi joku käyttää  sitä   myös ilman  koodia.

Tämähän on ihan kuin lapselle selittäisit, miten korttimaksut toimii.. 😒

Lapsi tuo ap vaikuttaa olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ymmärtänyt luottokortin pointtia, jos sitä rahaa ei ole ostohetkellä, miksi sitä olisi sen paremmin vaikka kuukauden kuluttua maksuhetkellä tai osissa maksamalla, joka tulee kalliimmaksi kuin maksaa heti koko summa.

Vierailija
84/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt luottokortin pointtia, jos sitä rahaa ei ole ostohetkellä, miksi sitä olisi sen paremmin vaikka kuukauden kuluttua maksuhetkellä tai osissa maksamalla, joka tulee kalliimmaksi kuin maksaa heti koko summa.

no esimerkiksi parempi turva maksuissa.. Esim jos tilaat tuotteen netistä ja tuote ei tulekaan, luottokortilla maksettuna sen rahan saa helpommin takaisin kuin debitillä maksaessa.

Vierailija
85/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onnittelut pankille epäonnistuneesta luottopäätöksestä.

Miksi?

Vierailija
86/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kortissa on eri numerosarjat. Toien numero  on luottokortin (credit) numero ja toinen on  pankkikortin numero.

No ei todellakaan ole kortissa kahta eri numerosarjaa. 😂

Kyllä yhdistelmäkorteissa on, etupuolella on credit numerosarja ja taustapuolelta löytyy pienemmällä fontilla debit-numerosarja.

No niinpä on. En ole tätä aikaisemmin edes huomannut, kun nyt korttiani katson. Mulla on erikseen vielä pelkkä luottokortti ja sen takia en ole kiinnittänyt huomiota tuohon yhdistelmäkorttiin. Olen aina maksanut debitillä. 

Eri 

Vierailija
87/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotto-ominaisuus tuo ainakin itselleni turvaa, jos tulisi joku äkillinen meno vaikka itselläni onkin säästössä enemmän kuin suositeltu kolmen kuukauden palkka. Koskaan ei ole ollut luotolle tarvetta, mutta olen kyllä hyödyntänyt korttia maksuaikakorttina. Luottokortti on myös kätevä matkustaessa sekä sen tuoman lisäturvan vuoksi - nytkin RH Entertainment hakeutui konkurssiin, ja olin ostanut liput debitillä, mutta onneksi toinen tuotantoyhtiö lopulta hoiti kyseisen tapahtuman eivätkä rahat menneet hukkaan.

Vierailija
88/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on rahaa tilillä vaikka käytän luottokorttia. Maksan kaikki matkat ja nettitilaukset luottokortilla. En ikinä maksa mitään luottokorkoa kuitenkaan. 

Vierailija
89/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no esimerkiksi parempi turva maksuissa.. Esim jos tilaat tuotteen netistä ja tuote ei tulekaan, luottokortilla maksettuna sen rahan saa helpommin takaisin kuin debitillä maksaessa.

Joillakin on niin pienet tulot, että on vaikeaa saada uusi pyykkikone, kun vanha menee rikki. Tai jääkaappi tms.  Itse otin alunperin luottokortin sellaisia tilanteita varten.

Vierailija
90/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kortissa on eri numerosarjat. Toien numero  on luottokortin (credit) numero ja toinen on  pankkikortin numero.

Kyllä yhdistelmäkorteissa on, etupuolella on credit numerosarja ja taustapuolelta löytyy pienemmällä fontilla debit-numerosarja.

No niinpä on. En ole tätä aikaisemmin edes huomannut, kun nyt korttiani katson. Mulla on erikseen vielä pelkkä luottokortti ja sen takia en ole kiinnittänyt huomiota tuohon yhdistelmäkorttiin. Olen aina maksanut debitillä. 

Eri 

Et ilmeisesti käytä kyseistä debitkorttia verkko-ostoissa vaan ainoastaan maksupäätteellä maksaessasi? Koska olisit kyllä huomannut, jos olisit erehdyksessä syöttänyt korttitiedoiksi luottokorttitiedot debitin sijaan.

Vierailija
91/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla on nyt ilmeisesti yhdistelmäkortti. Debit on liitetty sun käyttötiliin.

Ei ole! Luottokortin debit-numero on eri tilinumero kuin se tili johon palkka tulee.

Luotto- ja pankkikorteissa ei ole tilinumeroa, niiden numerojärjestelmänsä on täysin erillinen.

Arvelen, että ap:tä hämmentää se, kun pankin kirjallisissa ehdoissa (esite) puhutaan "luottotilistä!". Moni sekoittaa mielessään tämän pankkkitiliin. Mutta kyseessä on siis luottoon liittyvä järjestely. Luottokortin ostokset maksetaan silti omalta pankkitililtä ja se tapahtuu kerran kuussa.

Luottokortin laskun saa maksaa vaikka kaveri jos haluaa. Sitä ei tarvitse maksaa omalta pankkitililtä vaan vaikka käteinen pankin tiskillä käy. Jos saa käteisenä vaikka kirpparituloja, niillä voi maksaa oman luottokorttinsa miinukset nollille.

Luottotili on se tili, johon raha menee ja jolta raha lähtee.

Vierailija
92/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus luottokorttikin, maksoin aina koko luoton pois maksuajan päätyttyä ettei mennyt korkoja. Sitten kun pankki olisi halunnut rueta veloittamaan luottokortista, sanoin sen irti koska en nähnyt järkeä siinä että vaan maksan laskun summan kuukauden myöhemmin ostohetkestä, ja siitä pitäisi vielä rueta maksamaan lisää. Kun maksaa ostoksen heti, se on sillä selvä kerralla ilman mitään ylimääräisiä kuluja.

Tuotteissa on normaali takuu kuitenkin jonka puitteissa ongelmatilanteet on korjattava.

Jos mulla ei esim. pyykkikoneeseen olisi nyt rahaa, ei sitä olisi kuukauden päästäkään. Se luottosumma on kumminkin maksettava joskus tavalla tai toisella ja korkoineen siitä kertyy vain lisää maksettavaa mikä vain vaikeuttaisi lisää heikkoa taloudellista tilannetta.

Vierailija
93/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ilmainen luottokortti, jonka käytöstä saa bonuksia. Korkoa ei tule kun maksaa laskun aina kokonaan. Monet fiksut osaavat käyttää luottokorttia siten, etteivät joudu talousvaikeuksiin. Ei sitä korttia tarvitse tappiin asti shoppailla, vaikka ois iso luottoraja.

Vierailija
94/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis puhutteko lapsillennekin näin ilkeästi kun he ovat ekan kerran uuden edessä? Mitä varten täytyy ilkeillä, kyllä kai pankki on ihan itse arvioinut ap.n luottokelpoisuuden.

No ei puhuta, mutta tämä ei edes ilmeisesti ymmärrä, että pankkikortissa ei näy tilinumero.

Vierailija
95/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolainen pankkikortti!

Vierailija
96/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoolainen pankkikortti!

Eikös se ollutkaan Kela Gold?

Vierailija
97/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri 

Et ilmeisesti käytä kyseistä debitkorttia verkko-ostoissa vaan ainoastaan maksupäätteellä maksaessasi? Koska olisit kyllä huomannut, jos olisit erehdyksessä syöttänyt korttitiedoiksi luottokorttitiedot debitin sijaan.

Joo ainoastaan maksupäättellä. Sitä toista korttia ole käyttänyt nettiostoksiin. 

Vierailija
98/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis puhutteko lapsillennekin näin ilkeästi kun he ovat ekan kerran uuden edessä? Mitä varten täytyy ilkeillä, kyllä kai pankki on ihan itse arvioinut ap.n luottokelpoisuuden.

No ei puhuta, mutta tämä ei edes ilmeisesti ymmärrä, että pankkikortissa ei näy tilinumero.

Kyllä minun debit/credit kortin takana näkyy nimenomaan pankkitilinumeroni.  Ja entisessä pankkikortissa se näkyi siinä kortin edessä. Tosin mulla on ulkomainen kortti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme