Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmä kysymys :( Sain luottokortin mutta miksi tässä on debit ja credit?

Vierailija
04.03.2023 |

Eikö luottokortti ole LUOTTOkortti, mitä tuo debit-puoli tarkoittaa?

Minulla on siis erikseen toinen kortti joka liitetty tiliin johon palkka maksetaan. Luottokorttia käytän nettiostoksissa jne.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kortissa on eri numerosarjat. Toien numero  on luottokortin (credit) numero ja toinen on  pankkikortin numero.

No ei todellakaan ole kortissa kahta eri numerosarjaa. 😂

Kyllä yhdistelmäkorteissa on, etupuolella on credit numerosarja ja taustapuolelta löytyy pienemmällä fontilla debit-numerosarja.

Vierailija
62/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksat debit, kassa ottaa kaiken suoraan sinun palkkatililtä.   Sillä voi  maksaa ilman PIN koodia  silloin    50 euroon saakka,   siis se on käypää rahaa varkaalle ihan ilman  PIN koodiakin. Jos maksat  credit puolella  sinulle   kertyy velkaa   ja saat siitä postissa eri laskun.  Pidä kortti piilossa ja  säilytä   huolellisesti  , muuten voi joku käyttää  sitä   myös ilman  koodia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kortissa on eri numerosarjat. Toien numero  on luottokortin (credit) numero ja toinen on  pankkikortin numero.

No ei todellakaan ole kortissa kahta eri numerosarjaa. 😂

Joku keksinyt lauantain ratoksi kivan provon? Ei kai kukaan aikuinen näin idiootti oikeasti ole, eihän..?

Vierailija
64/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kaikessa rauhassa. Maksa pieni lasku creditillä. Mene sitten verkkopankista katsomaan parin päivän kuluttua, onko summa siellä odottamassa erääntymistä.

Jos maksat debitillä, menee maksu tililtäsi. Näissä maksuissa on eri kortin numerot.

Varo käyttämästä creditiä, limiitti on äkkiä täynnä ja sitten saattaa alkaa maksuvaikeudet. Luotollinen tili ei tuo lisää rahaa, mutta luoton myöntäjälle se kyllä on kannattavaa.

Hyvä neuvo. Itse olen velkaantunut vähän liikaa luottokortilla. Nyt on vaikeaa saada maksettua velkaa pois. Kun katsot tekemääsi luottokortin (credit) ostosta nettipankista, se näkyy eri kohdassa kuin tavalliset tilitapahtumat. Se on se kohta, jossa lukee "kortit". Kannattaa ehdottomasti laittaa rajoituksia, esim. että saat ostaa vain tietyllä summalla pr päivä ja maarajoitus (esim. korttia voi käyttää vain Suomessa tai esim. Euroopassa).

Vierailija
65/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun maksat debit, kassa ottaa kaiken suoraan sinun palkkatililtä.   Sillä voi  maksaa ilman PIN koodia  silloin    50 euroon saakka,   siis se on käypää rahaa varkaalle ihan ilman  PIN koodiakin. Jos maksat  credit puolella  sinulle   kertyy velkaa   ja saat siitä postissa eri laskun.  Pidä kortti piilossa ja  säilytä   huolellisesti  , muuten voi joku käyttää  sitä   myös ilman  koodia.

Tämähän on ihan kuin lapselle selittäisit, miten korttimaksut toimii.. 😒

66/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki 80-vuotiaat ole dementuneita tai tyhmiä. Itse olen melkein 80 v. ja hoidan kaikki pankki- ja tietokoneasiat sujuvasti. Ehkä minulla on etuna se, että opiskelin aikuisiällä ja toimin kirjanpito- ym. toimistotöissä eläkeikään asti. Ei tarvitse sitten täällä esittää tyhmiä kysymyksiä.  Ja tuo aloittaja ei ole 80 v., koska on työelämässä.

moi

Vierailija
67/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla on nyt ilmeisesti yhdistelmäkortti. Debit on liitetty sun käyttötiliin.

Ei ole! Luottokortin debit-numero on eri tilinumero kuin se tili johon palkka tulee.

Luotto- ja pankkikorteissa ei ole tilinumeroa, niiden numerojärjestelmänsä on täysin erillinen.

Arvelen, että ap:tä hämmentää se, kun pankin kirjallisissa ehdoissa (esite) puhutaan "luottotilistä!". Moni sekoittaa mielessään tämän pankkkitiliin. Mutta kyseessä on siis luottoon liittyvä järjestely. Luottokortin ostokset maksetaan silti omalta pankkitililtä ja se tapahtuu kerran kuussa.

Näin itsekin luulin nuorena :) 

Vierailija
68/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onnittelut pankille epäonnistuneesta luottopäätöksestä.

Sinulleki oli syntyessäsi kaadettu kaikki maailman tieto päähän valmiiksi? Mitään et ole opetellut itse?

Nimenomaan olen OPETELLUT itse. Ja vieläpä ENNEN kuin olen tehnyt päätöksiä, enkä tullut JÄLKIKÄTEEN kyselemään idioottisia kysymyksiä vauva-palstalta.

Minusta on hvä, että on paikka, josta voi kysyä. Olen monasti miettinyt jotain juttua kotona itsekseni. Jälkenepäin ihmettelen miksi en heti kysynyt joltakulta.

69/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöille, jotka eivät hallitse rahankäyttöään, ei pitäisi koskaan myöntää luottokorttia. Esim. peliriippuvaiset.

moi

Vierailija
70/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksukortteja saa myös ilman lähimaksuominaisuutta (jostain syystä isäni halusi teini-ikäiselle siskolleni tällaisen kortin), ja säännöllisin väliajoin maksupääte pyytää lähimaksussa käyttämään sirua vaikka ostoksen loppusumma jäisi alle 50 euron.

Vierailija
71/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että aplle on myönnetty debiili kortti

Vierailija
72/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla se pankin täti selitti tota et jos haluan maksaa ite niin oliko debit ja jos haluun että pankki maksaa niin gredit valittava, tottakai annan pankin maksaa, kun siitä ei kuulemma tuu muitakaan kului.

ny se kortti on vaan jotenki rikki, pitää pyytää uusi.

Vierailija
73/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan kuin lapselle selittäisit, miten korttimaksut toimii.. 😒

Sehän on hyvä asia. Tulee asia ymmärretyksi.

Vierailija
74/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän nyt selvisi jo, jätä ap ilkiöt omaan arvoonsa.

En ole ihan varma selvisikö, hänhän jankutti edelleen kahdesta tilistä.

Vierailija
75/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi kysyä, kyllä joku selittää kiltisti. Jokaisella voi olla jotain   opittavaa ja kaikilla ei  ole viisaita läheisiä   tarjolla helposti. Itsekin olen täältä  oppinut jotain   lakiin kuuluvia asioita, joita ei minun aikana  ainakaan   koulussa oppinut.  Rahankäytössä   on näköjään   pariskunnillakin  hyvin   erilaisia tapoja  ja  kaikki ei sovi  kaikille.

Vierailija
76/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Creditillä joudut kusetetuksi pankin puolesta. Varmista, että sulla se takaisinmaksuerä on 100% muutoin maksat aina jotain 30% "lainasta" korkoineen. Mun mummo oli tehnyt tätä 10 vuotta eikä pankki kiinnostunut asiasta, oli maksanut pelkkää osittaista luotto-osuutta kunnes uskalsi kysyä että miksi hinta aina vaan kasvaa ja kasvaa.

Mitä kusetusta se on, jos itse jättää lukematta ehdot?

Vierailija
77/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupuliini kirjoitti:

Eivät kaikki 80-vuotiaat ole dementuneita tai tyhmiä. Itse olen melkein 80 v. ja hoidan kaikki pankki- ja tietokoneasiat sujuvasti. Ehkä minulla on etuna se, että opiskelin aikuisiällä ja toimin kirjanpito- ym. toimistotöissä eläkeikään asti. Ei tarvitse sitten täällä esittää tyhmiä kysymyksiä.  Ja tuo aloittaja ei ole 80 v., koska on työelämässä.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Se on tyhmää ellei uskalla kysyä.

Täällä myös eläkeläinen, vastasin sentään nätisti ap:lle, niinkuin suurin osa täällä. (kirjanpito on ollut minunkin työtäni)

Ap muuten poistui jo keskustelusta, kiitti kauniisti vastauksista.

Vierailija
78/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla se pankin täti selitti tota et jos haluan maksaa ite niin oliko debit ja jos haluun että pankki maksaa niin gredit valittava, tottakai annan pankin maksaa, kun siitä ei kuulemma tuu muitakaan kului.

ny se kortti on vaan jotenki rikki, pitää pyytää uusi.

Jos joku ostaa creditillä, se tarkoittaa, että hän ostaa tavaroita velaksi. Siihen tulee kyllä lisämaksuja päälle. Siis pitää maksaa korkoa.

Vierailija
79/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ostaa creditillä.

Vierailija
80/98 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä voi kysyä, kyllä joku selittää kiltisti. Jokaisella voi olla jotain   opittavaa ja kaikilla ei  ole viisaita läheisiä   tarjolla helposti. Itsekin olen täältä  oppinut jotain   lakiin kuuluvia asioita, joita ei minun aikana  ainakaan   koulussa oppinut.  Rahankäytössä   on näköjään   pariskunnillakin  hyvin   erilaisia tapoja  ja  kaikki ei sovi  kaikille.

Aika säälittävää jos opit vain koulussa tai keskustelupalstoilta kysymällä.  Minä taas olen oppinut varmasti yli 90% tiedoistani ja taidoistani ilman että joku niitä olisi minulle opettanut. Osaan hakea tietoa oikeista lähteistäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä