Onko ok jos puoliso ei osta lahjoja?
Aiemmissa suhteissa olen tottunut siihen että merkkipäivänä annetaan lahjoja puolin ja toisin.
Olen järjestänyt juhlia ja ostanut puolisolleni lahjoja joita hän on kauan toivonut. Kolmet syntymäpäivät ja hän on saanut minulta satojen eurojen arvoisia lahjoja ja hän ostaa minulle lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn aivan sama mikä juhlapäivä.
Olen loukkaantunut hänen käytöksestään, mutta en saa sanottua asiasta koska tuntuu että kuulostan vain ahneelta ja kiittämättömältä.
Sain häneltä 30v lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn ja hän sai 400e arvoista elektroniikkaa ja isot juhlat. Minun juhlapäivänä hän halusi vuokrata mökin minne mennään porukalla saunomaan, vaikka en pidä saunomisesta.
Sain äitienpäivänä 3e kukan kun ostin hänelle 300e ulkoilupuvun josta oli pitkään haaveillut.
Muuten hän pääasiassa arjessa huomioi kyllä teoilla ja auttaa aina kun tarvitsee apua.
Tämä on vaikuttanut tunteisiini häntä kohtaan. Muille hän kyllä miettii ja ostaa lahjoja esim vanhemmilleen ja lapsilleen.
Ei kai voi olla että 3v on aina tiukkaa silloin kun on minun merkkipäivä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä röntön mutustelun pitää riittää.
Mutta jos ei rönttöstä anna tarpeeksi usein niin turha se on itselleenkään kovin paljoa odottaa. Pitää antaa niin saa.
Mitäs sitten kun mies ei halua. Ei ole neljään vuoteen halunnut. Ei mitään sen suuntaistakaan. Ei edes mitään läheisyyttä.
Mutta mulla on suunnitelma...
Onneksi ei osta, menis rahat hukkaan. Haluan valita ne kallit juttuni ihan itse. Ulkoilupukuja saan ostaa ihan riittämiin lapsille, mies onneksi osaa ostaa omat vaatteensa.
Meillä aikuisten juhlapäivä on kakku- tai leivoskahvit illalla. Jos teini ei leivo, haen kaupasta.
Jos puoliso ottaa vastaan tyytyväisenä kalliitkin lahjat mutta itse panostaa muutaman euron niin minuakin harmittaisi. Antaa jotenkin yksinkertaisen kuvan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"puoliso ei osta lahjoja"
"hän ostaa minulle lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn"
Ostaahan hän siis lahjoja.
Jos niin harmittaa niin lakkaa ostamasta hänelle niitä kalliita juttuja, ihan turha märmättää.
Totta. Päätin että tästä eteenpäin ostan hänelle joka kerta Tupla-patukan oli sitten joulu tai 50-v päivät.
Kyllä se mielestäni kertoo siitä miten paljon toista ajattelet jos viime hetkellä haet kaupasta suklaalevyn ja kukkakimpun ja muiden lahjoja suunnitellaan ja mietitään pitkään.
Rakkautta ja välittämistä voi osoittaa monella tapaa. Suurinosa naisista kuitenkin toivoo saavansa jonkin lahjan merkkipäivinään.
Suurin osa ei ole yhdyssana.
Mistä tiedät, että naisista suurin osa toivoo saavansa lahjoja merkkipäivänään? Aika iso osa tutuistani ei tätä erityisesti toivo, joskin lasten piirustukset mieltä ilahduttavat. Rakkautta ja välittämistä voi osoittaa muutenkin kuin materian avulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso ottaa vastaan tyytyväisenä kalliitkin lahjat mutta itse panostaa muutaman euron niin minuakin harmittaisi. Antaa jotenkin yksinkertaisen kuvan ihmisestä.
Tai sitten puoliso ihmettelee, miksi toinen ei ymmärrä selkeitä vihjeitä, onko sille nyt pakko sanoa, että lopeta hitto soikoon sen yhteisen tilin tyhjentäminen tuolla tavalla. Sinä luulet olevasi jalo ja ihana, kun ostat minun tienesteilläni minulle ylikallista kräsää.
Tuli mieleen, että ylläpitääkö ap excel-taulukkoa annettujen ja saatujen lahjojen arvoista?
Itseäni harmittaisi saada kalliita lahjoja, koska toisen ostamana ne tuskin ovat juuri sitä, mitä haluan. Parempi on ostaa itse tai yhdessä, jotta on mieleinen. Meillä on tämä periaate. Jos on vaikka syntymäpäivä, niin voi ostaa lahjaksi, mitä itse haluaa. Olisi hölmöä jos kumpikin käyttäisi satoja euroja hutiostoksiin, joista tulee vain paha mieli, kun se ei olekaan sitä, mitä olisi halunnut.
Saan itse ostettua itselleni ulkoilupuvut ja elektroniikat, ei siihen naisia tarvita.
En pyydä tai odota lahjoja... Eikä toinenkaan.
Minusta "spontaanit" lahjat ovat muutenkin paljon aidompia ja mukavampia yllätyksiä, kuin merkkipäiviin sidotut "pakolliset", useimmiten ennalta arvattavat lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapsesi kanssa yhdessä vai miksi puolison pitäisi tuoda ÄITIENpäivänä yhtään mitään? :D
Koska se naisesi, eli "äiti" on synnyttänyt sinulle ne lapset. Siksi.
Lapsi oppii matkimalla!
Jos mies ei koskaan huomioi puolisoaan merkkipäivinä niin lapsi oppii ettei se ole merkityksellistä. Tai jos vain toinen puoliso toimiinäin.
Lapsi saattaa myös aistia toisen osapuolen pahan mielen tilanteista ja aikuisena yrittää itse lahjoa toista parisuhteessa täysin tarpeettomasti.
Se että ostan 300e asusteen miehelleni ei tarkoita sitä että hänen pitäisi ostaa saman arvoinen lahja. Olisin ollut erittäin tyytyväinen vaikka 50e lahjakorttiin kampaajalle tai kosmetologille, mutta mielestäni on törkeää ja välinpitämätöntä ostaa toiselle 2e suklaalevy lahjaksi. Se kertoo lähinnä siitä että lahjan saaja ei ole hänelle minkään arvoinen.
En halua pojilleni tuollaista kasvatusmallia.
-ap
Niin klassikko. Kuunnellut naispuolisten kavereiden juttuja eron jälkeen ja ovat tasoa "ostin sille 500e lahjanki enkä saanut siltä ku jonku 100e lahjan mun mielestä se on mulle velkaa eikö?"
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että ylläpitääkö ap excel-taulukkoa annettujen ja saatujen lahjojen arvoista?
Eipä tarvitse voin ihan minuutissa laskea tästä karkeasti 3 vuoden ajalta omien lahjojen arvo 3x 2e suklaalevy ja noin 5 k-marketin ruusukimppua tekee noin 34e.
Pelkästään tuon isänpäivälahjan hinta oli 300e mistä hän oli erittäin iloinen saadessaan. Toiset tykkää tuottaa toisille iloa hankkimalla heille mieleisiä lahjoja merkkipäivinä ja toiset sitten tykkää aiheuttaa pettymyksiä muille, taidat kuulua jälkimmäiseen sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni harmittaisi saada kalliita lahjoja, koska toisen ostamana ne tuskin ovat juuri sitä, mitä haluan. Parempi on ostaa itse tai yhdessä, jotta on mieleinen. Meillä on tämä periaate. Jos on vaikka syntymäpäivä, niin voi ostaa lahjaksi, mitä itse haluaa. Olisi hölmöä jos kumpikin käyttäisi satoja euroja hutiostoksiin, joista tulee vain paha mieli, kun se ei olekaan sitä, mitä olisi halunnut.
Kaikki lahjat ovat olleet sellaisia mitä hän itse on pitkään toivonut, mutta ei ole raaskinut ostaa ja on ollut erittäin tyytyväinen saadessaan ne. Saattaa olla suu mutrussa kun seuraavilla syntymäpäivillä heitän hänelle aamulla tupla patukan ja toivotan hyvää syntymäpäivää päivän myöhässä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapsesi kanssa yhdessä vai miksi puolison pitäisi tuoda ÄITIENpäivänä yhtään mitään? :D
Lapsi oppii matkimalla!
Jos mies ei koskaan huomioi puolisoaan merkkipäivinä niin lapsi oppii ettei se ole merkityksellistä. Tai jos vain toinen puoliso toimiinäin.
Lapsi saattaa myös aistia toisen osapuolen pahan mielen tilanteista ja aikuisena yrittää itse lahjoa toista parisuhteessa täysin tarpeettomasti.
Se että ostan 300e asusteen miehelleni ei tarkoita sitä että hänen pitäisi ostaa saman arvoinen lahja. Olisin ollut erittäin tyytyväinen vaikka 50e lahjakorttiin kampaajalle tai kosmetologille, mutta mielestäni on törkeää ja välinpitämätöntä ostaa toiselle 2e suklaalevy lahjaksi. Se kertoo lähinnä siitä että lahjan saaja ei ole hänelle minkään arvoinen.
-ap
Minä huomioin puolisoani 365pvää vuodessa, joskus 366. Olen tukenut häntä taloudellisesti kymmenillä tuhansilla euroilla aina siihen asti, että hän sai koulutuksen, työpaikan ja säästöön riittävästi rahaa. Merkkipäivät eivät ole minulle olennaisia enkä ostele lahjoja - mutta koitan ne muutoin huomioida.
Mutta varmaan minäkin olen sellainen huono miehenmalli ja jotain tehnyt vakavasti väärin.
Meillä qnnetasn kukka/suklaalevylahjoja puolin ja toisin merkkipäivinä.
Minusta ap:n antamat satojen eurojen lahjat ovat ihan hullun överiksi vedettyjä. Kannattaisi lopettaa sellaisten lahjojen antaminen varsinkin, kun kärsii siitä, ettei saa itse yhtä kalliita. Osta säästyneillä rahoilla sitten itsellesi jotain kivaa.
N50
Meillä ei osteta erillisiä lahjoja, vaan rahat käytetään johonkin yhteiseen kodin hankintaan, matkaan tai harrastukseen. Ja niistä keskustellaan ja sovitaan yhdessä. En pidä yllätyslahjoista, joilla ei välttämättä ole mitään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse voin ihan minuutissa laskea tästä karkeasti 3 vuoden ajalta omien lahjojen arvo 3x 2e suklaalevy ja noin 5 k-marketin ruusukimppua tekee noin 34e.
Pelkästään tuon isänpäivälahjan hinta oli 300e mistä hän oli erittäin iloinen saadessaan. Toiset tykkää tuottaa toisille iloa hankkimalla heille mieleisiä lahjoja merkkipäivinä ja toiset sitten tykkää aiheuttaa pettymyksiä muille, taidat kuulua jälkimmäiseen sarjaan.
Vaikuttaa siltä että sinulle pääasia on lahjan rahallinen arvo, eikä niinkään se, että joku ylipäätään muisti, ja vaivautui ostamaan lahjan.
Eihän mikään estä sinua ostamasta halvempaa lahjaa hänelle?
Ja todellakaan se, ettei anna satojen eiurojen lahjoja, ei opeta lapsia olemaan huomioimatta muita. Mies voi opettaa esim lapsia poimimaan ulkoa äidille valkovuokkoja äitienpäivänä. Ei maksa mitään ja on suomalaisten perinteiden mukaan huomioimista.
Minä olen opettanut pojalleni, että jos hän haluaa antaa lahjan kenelle vaan, niin suklaa toimii AINA. Kaikille. Aina menee lahja oikein, jos antaa suklaata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppii matkimalla!
-ap
Ja kuitenkin olet juuri tuollaista antamassa niillä marttyyrilahjoillasi!
Hän näkee nyt, miten sinä yrität epätoivoisesti lahjoillasi herättää miehessä pahaa mieltä ja alleviivaat sitä, että olet hyvä ihminen, koska hankit turhuuksia ja taloudessa kaiken maksava ja kaikki kotityöt tekevä mies on huono surkimus, koska ei osta sinulle kalliita lahjoja.
Sinä itse katsot, että et ole minkään arvoinen, koska sinusta miehesi ei osaa ostaa oikeanlaisia lahjoja ja mies saattaa miettiä sinusta samoin. Hän osaisi ostaa omat porakoneensa, partavetensä, urheiluasunsa ja älykellonsa, mutta sinä haluat ostaa ne lahjaksi. Vääränlaisia, mutta siedettävähän niitä on, koska ne ovat lahja.