Mikä olisi mielestäsi sopiva palkka varhaiskasvatuksen opettajalle?
Työ siis kokoaikatyötä lapsiryhmässä.
Entä esiopetus, pitäisikö esiopettajille maksaa enemmän? Miksi?
Mistä hinnasta itse olisit varmis työskentelemään tämän päivän varhaiskasvatuksessa?
Kommentit (98)
Itse en(eikä sisaruksenikaan) ole olleet sekuntiakaan päiväkodissa ja ihan hyvin ollaan pärjätty. Akateemiset tutkinnot kaikilla ja uraputkessa.
Kovinkaan tärkeästä koulusta ei voi siis olla kyse, mitään yliopistotutkintoja sinne ei tarvita. Ton ikäisille lapsille riittää rauhalliset ja tavalliset aikuiset ohjaajiksi, mitään kouluasioita ei tarvitse vielä opiskella. Itseasiassa pisa-tuloksethan ovat olleet syöksykierteessä viime vuosina, voisiko yksi syy olla se ettei lasten anneta olla lapsia.
Ei se palkka ole niinkään ongelma vaan ne työolot. Vähintään 3000 brutto olisi sopiva. Toi työ on vaan niin karseeta..itsekin sitä olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se palkka ole niinkään ongelma vaan ne työolot. Vähintään 3000 brutto olisi sopiva. Toi työ on vaan niin karseeta..itsekin sitä olen tehnyt.
Pitäkää kunnon perinteinen kuri niille mukuloille niin ne eivät hypi silmille ja työolot paranevat huimasti. Armotta vaan jäähylle jos ei huvita totella, siinä tilanteessa on ihan turha pitää mitään etsäviitsisiollakunnolla-sanoitusmaratonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää kunnon perinteinen kuri niille mukuloille niin ne eivät hypi silmille ja työolot paranevat huimasti. Armotta vaan jäähylle jos ei huvita totella, siinä tilanteessa on ihan turha pitää mitään etsäviitsisiollakunnolla-sanoitusmaratonia.
Joissakin paikoissa kurin pitäminen on kielletty. Lisäksi johtaminen on heikkoa ja ilmapiiriongelmia monessa paikassa..2700 kuussa kelpaa minulle kyllä palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari lähtökohtaa:
1. Varhaiskasvatuksen opettajan pitäisi saada isompaa palkkaa, jos on maisteri
2. Kandille tulee maksaa vähemmän kuin luokanopettajalle (jolta vaaditaan maisterin tutkinto ja joka vastaa yksin n. 25 lapsen opetuksesta)
Varhaiskasvatuksen opelle lähtöpalkka voisi olla luokkaa 2900, maisterille 3100, luokanopettajalle 3200, aineenopettajalle 3400 niin alkaisi olla kohtuullisempaa tasoa kuin nyt. Esiopella lähempänä luokanopettajan palkkaa, riippuu myös työnkuvasta ja työaikamallista. Nyt pätevän yläkoulun aineenopettajan lähtöpalkka on 2900-3000 euroa riippuen työnantajasta ja paikkakunnasta. Kaikille ikälisät suunnilleen samaan malliin olisi myös oikeudenmukaista.
Pyyhkiikö maisteri pyllyt tehokkaammin kuin kandi? Vai mikä on se tuottavuusero millä tuollainen palkkamalli perustellaan?
Ehkä maisteri osaa paremmin opettaa lapsen huolehtimaan itse vessahygieniastaan. Mun lapsella on ollut onni saada vakaopeksi maisterin tutkinnon suorittanut. Kyllä se laajempi tutkinto antaa enemmän osaamista, erityisesti vaikeisiin tilanteisiin. Päiväkodin maailmassa huomaa kyllä eron, keillä on enemmän opintoja. Löytyy eri tavalla keinoja puuttuu ryhmän sosiaalisiin ongelmiin, lasten käyttäyttymisen haasteisiin yms., ja toki myös vanhempien kanssa asiointiin.
Mun ehdottaman mallin ideana on, ettei voida nostaa matalammin koulutettujen vakaopettajien palkkaa yhtä korkeaksi kuin korkeammin koulutetut luokanopettajat. Osalla vakaopettajista kuitenkin on maisterin tutkinto ja heille on käyttöä varhaiskasvatuksessa, joten heille tulisi tietenkin maksaa maisterin palkka myös. Voisi esimmerkiksi olla päiväkodissa enemmän pedagogista vastuuta joillakin ja heillä maisterin tutkinto. Heillä olisi monilla kelpoisuus opettaa myös peruskoulussa alkuopetuksessa. Kumpaankin tarvitaan päteviä opettajia mutta tällä hetkellä isompi vaja on varhaiskasvatuksessa. Toivotaan siis vakakelpoisten maistereiden pysyvän vakassa töissä. Mutta perusopetuksen opettajien motivaatiota taatusti söisi, jos vakaopettajien palkkoja nostettaisiin korkeammiksi kuin heidän palkkansa. Kaikkia pitää nostaa siis, vakassa suhteessa enemmän. Myös perusopetuksessa opettajia lähtee paljon muihin hommiin.
3200€ ja lisäksi korvauksia, jos joutuu tekemään töitä niin, että laki ei toteudu (esim liian vähän henkilökuntaa)
Jos nousee päälle neljään tonniin kuussa, niin lupaan olla avuksi ja kouluttautua alalle.
Mutta nykyisellä vakaopen palkalla mokomaan kamaluuteen en ryhtyisi ja vaikuttaa siltä, että tarjoukseni ei miellytä. Joten toivottavasti se hoivaviettinen, rahasta piittaamaton ja iloinen uutterasti raatava piikareservi pian löytyy Suomesta, muuten on pahat tilanteet. Itsehän en tuollainen ole, vaan olen kylmä, mukavuudenhaluinen ja rahanahne nykynainen, joten pysyn miesvaltaisella alalla tienaamassa isommat liksat
Vierailija kirjoitti:
Ehkä maisteri osaa paremmin opettaa lapsen huolehtimaan itse vessahygieniastaan. Mun lapsella on ollut onni saada vakaopeksi maisterin tutkinnon suorittanut.
Onko siitä jotain näyttöä, että varhaiskasvatuksen maisterin varhaiskasvattamassa päiväkotiryhmässä lapset oppivat nopeammin vessahygienian kuin mitä esimerkiksi kouluttamattoman perhepäivähoitajan hoidossa? Itse nimittäin epäilen, että asia on enemmänkin päinvastoin. Vessahygieniankin oppiminen vaatii sitä aikuisen aikaa ja kärsivällisyyttä. Mitään rakettitiedettä se ei ole, kuten ei muukaan pienten lasten kasvattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laajempi tutkinto antaa enemmän osaamista, erityisesti vaikeisiin tilanteisiin. Päiväkodin maailmassa huomaa kyllä eron, keillä on enemmän opintoja. Löytyy eri tavalla keinoja puuttuu ryhmän sosiaalisiin ongelmiin, lasten käyttäyttymisen haasteisiin yms., ja toki myös vanhempien kanssa asiointiin.
Sosiaalisiin ongelmiin ja käyttäytymisen haasteisiin auttaisi parhaiten se, jos kurinpito olisi yhä sallittua. Mutta valitettavasti maisterit tuppaavat olemaan niitä jotka kaikkein herkimmin ovat kurinpitoa kieltämässä koska se ei ole "suositeltu menetelmä", ja koska yliopistossa heille on opetettu jotain paljon hienompaa joka ehkä toimii teoriassa mutta harvemmin käytännössä.
En alkaisi hoitamaan kenenkään kakaroita vaikka saisin siitä 10k/kk.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esiopettajalle pitäisi maksaa parempaa palkkaa kuin muille vakaopettajille?
Esiopetuksesta perusopetukseen on nivelvaihe,joka teettää opettajilla paljon töitä. Lisäksi päiväkodissa toimivan esiopetusryhmän esiopettajan tulee hallita molemmat, varhaiskasvatussuunnitelma, sekä esiopetussuunnitelma. Tuplatyö. Vähintään.
Minä olen varmaan sitten 70 vuotiaana, juuri ennen eläkeikää, tosi vetreä ja jaksava varhaiskasvatuksen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan sitten 70 vuotiaana, juuri ennen eläkeikää, tosi vetreä ja jaksava varhaiskasvatuksen opettaja.
Ilmiölle nimeltä varhaiskasvatus tuskin voinee ennustaa kovin pitkää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esiopettajalle pitäisi maksaa parempaa palkkaa kuin muille vakaopettajille? Kaikille vakaopeille sama palkka kuin perusopetuksen opettajille ja samanlaiset lomat. Jos ei saada samaa lomaetua niin sitten kuukausipalkkaa lisää muutama satanen luokanopettajien palkkaan verrattuna.
Esimerkiksi sen vuoksi, että esiopetuksessa tavoitteita on merkittävästi enemmän kuin varhaiskasvatuksessa. Yhteistyö sekä koulun että varhaiskasvatuksen kanssa on tiivistä ja pakollista. Yhdellä opettajalla voi olla yksin 13 esikoululaista eikä lisäksi vaadita lastenhoitajaa eikä avustajaa. Osa lapsista tulee suoraan kotoa esikouluun ilman minkäänlaisia aiempia ryhmäkokemuksia (ja omatoimisuustaitoja).
Olen ollut esiopettajana viisitoista vuotta enkä enää sinne palaa, vaikka työ oli mielenkiintoista ja palkitsevaa, mutta nuorempien lasten kanssa työ on helpompaa ja vähemmän stressaavaa ja hoitajat opettajan kanssa samassa tiimissä ovat todella kullanarvoisia.
Vaikka esiopettajille maksettaisiin isompaa palkkaa, en olisi silti palaamassa esikouluun. Saattaisin harkita jos palkkaero olisi useita tuhansia, niin ei tule käymään.
Mielestäni sopiva palkka varhaiskasvatuksen työntekijöille on tässä (brutto kaikki)
Päiväkotiapulainen (avustava tai aloittelija) 1 500 eur/kk.
Lastenhoitaja 2 200 eur/kk (kun kokemusta tai koulutusta)
Lastentarhaopettaja 2 500 eur
Hyville ja kokeneille (+10v) 2 700 e brutto.
Esikouluopettaja 2 850 eur
Johtaja 3 200 - 3 600
Vierailija kirjoitti:
Leikkimisestä, loruttelusta, satujen lukemisesta ja haalarien pukemisesta ei rehellisesti sanoen voi paljoa maksaa, ehkä max. 1000e/kk. Apinakin oppii tekemään nuo työt eikä siihen todellakaan tarvita korkeakoulutusta.
Apinat muuten syö ihmisiä, kun laitat samaan häkkiin. Ihminen jää toiseksi mennen tullen, varsinkin joku maitohampailla varustettu pullero.
Tämä sama pätee oikeastaan kaikkeen nykypäivän kasvatustiedesekoiluun ja peruskoulutukseenkin.