Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistuvatko teininne perheen yhteisiin tekemisiin?

Vierailija
03.03.2023 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkeen kivaan, mutta ei siivoamiseen.

Vierailija
82/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osallistu - istuu vaan koneella ja pelaa.

Tosin ei vaimokaan asu enää kotona, joten yleensä ihan itsekseni pyörin oman planeettani tahtiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset ohjaa heitä siivoamaan ja muihin nuorille kuuluviiin kotihommin

roskapussinvienti

vessan ja saunan siivous

astianpk tyhjennys

lattian imurointi ja pesu

mattojen puistelu

puiden haku sisään

lumen kolaus pihalta

2x v ikkunoiden pesu

mitä näistä nuoret tekee kotona

Vierailija
84/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se perheen yhteinen tekeminen siis on? Jotain tuossa toki on mainittukin.

Meillä on aika vähän mitään koko perheen yhteisiä juttuja. Minä ja lapset (16 ja 18 v) tehdään usein ruokaa yhdessä ja syödään yhdessä lähes päivittäin. Tykätään myös lauta- ja korttipeleistä ja joskus tehdään kirpparikierroksia. Mies ei kuitenkaan näihin yleensä osallistu, tai syö kyllä joskus yhdessä meidän kanssa (yleensä syö yksin ja omia ruokiaan).

Joskus harvoin käydään koko perhe mummolassa tai serkkujen synttäreillä tms. sukujuhlissa. Mökille ollaan päästy viimeksi ennen korona-aikaa, yritystä kyllä on ollut, mutta aina joku on ollut kipeänä, töissä tai matkoilla.

Vierailija
85/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuu kyllä ja mielellään tulevat mökillekin. Mutta tiedän että kaverin perheessä ei ole näin. En halua hieroa sitä kaverini kasvoille, mutta omalla mökillemme on jotain mitä heiltä puuttuu : teinien oma tila ja rauha olla vaan. En pakota mökillä mihinkään isoihin kotitöihin, enkä herätä koskaan ennen kymppiä, ellei ole joku erityinen syy. Meillä on myös teineille lautapelejä ja pihapelejä.

Kaverin mökillä istutaan kaikki samassa tuvassa illat hämärässä. Ei pelejä, ei minkäänlaista yksityisyyttä. Äitinsä herättää kasilta auttamaan puutöissä, kitkemisessä, tiskauksella jne.

Kyllä munkin lapset noihin osallistuu, mutta ei pakoteta eikä painosteta.

Vierailija
86/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osallistuneet mihinkään. Aikuisena katsovat ettei heitä kannustettu. Eivät nykyäänkään tiedä, mikä olisi silloin tai nyt kiinnostavaa. Ehdotettiin eri liikuntalajeja, musiikkia, kuvataiteita, opiskelua, kotitöitä kaikkea mahdollista. Ainoa asia oli ja on raha. Se kiinnostaa, jos tulee tilille ilman velvoitteita. Sohva, tv ja pelaaminen odotellessa, että jokin ehdottaisi jotain kivaa ja kiinnostavaa.

Vierailija
87/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään. Ei sellainen kiinnosta kun alkaa hakemaan omaa tilaa ja itsenäisyyttä. Osallistuvat sitten myöhemmin.

Vierailija
88/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on jo aikuinen. Mutta teininä osallistui tiettyihin arvomaailmamme mukaisiin yhteisiin juttuihin.

Olen sitä mieltä, että teineillä on oikeus omaan aikaan ja rauhaan ja sitä kautta irrottaudutaan "aikuisemmaksi"

Mutta sitten on myös tuon saamiseksi velvollisuuksia. Esim. se, että iäkkäiden sukulaisten ( jotka olivat olleet aina lapselle avuksi ja tueksi aiemmin elämässä) luo tullaan säännöllisesti mukaan. 

Sekä se, että esim. ruokaa oli pakko tehdä välillä, jos mieli syödä ennen treenejään ( koska itse tein pitkää päivää töissä )

Näistä lapseni on aikuisiällä sanonut olevansa vain tyytyväinen. Sekä siitä kiitollinen, että sai harrastaa budjettiini suhteellisen kallista harrastusta ja pääsi kokemaan niin ulkomaan matkoja, kuin Suomessa näkemään historiallisia kohteita. 

Vierailija
89/93 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuvat.

Teinit pian 17 v ja pian 14 v, iltatähti 6 v ja näin pidetään yllä sisarussuhteita pitkästä ikäerosta nuorimpaan huolimatta, että tehdään perheellä asioita. Ollaan oltu aina perhekeskeisiä ja tehty asioita yhdessä, joten ovat tottuneet siihen.

Kaikkeen ei ole kuitenkaan pakko kaikkien osallistua. Tehdään myös eri kokoonpanoilla asioita, ei aina koko perheellä.

Vierailija
90/93 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa lapsi ja poika niin ei tarvinnut tehdä kotitöitä, pääasia että koulu sujui mallikkaasti. Omillaan ollut muutaman vuoden ja hommat sujuu. 

Vierailija
91/93 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa lapsi ja poika niin ei tarvinnut tehdä kotitöitä, pääasia että koulu sujui mallikkaasti. Omillaan ollut muutaman vuoden ja hommat sujuu. 

Oletko tosissasi? Sano nyt vielä, että nykyään vaimo hoitaa niin äidin ei enää tartte.

Vierailija
92/93 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailuun osallistuvat liiankin pontevasti.

Vierailija
93/93 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö täyttää 14, kaksi pikkuveljeä kohta 8v ja kohta 2v, itse nyt ihan viimesillään raskaana. 2-vuotiaan kanssa on osallistunut aina paljon, teini sellainen että mahdoton lahjoa tai osallistaa mihinkään mitä ei halua. Mutta niillä on aina ollut semmoinen erikoinen yhteys ja pikkuveli on hyvin samanlainen kun hän oli itse pienenä. Menee jopa hiekkalaatikolle ja ajeluttaa pyörällä, vaikka itse ei ole mikään ulkoilmaihminen. Minua auttelee myös silloin tällöin, ei aina kun pyydän. Jos pyydän tuomaan astiat että saan koneen täyteen tuo aina. Jos kysyn tahtooko leipoa, n. 40% ajasta haluaa. Siivoaminen? Ei yleensä halua, mutta mielellään hengaa pikkuveljen kanssa että saan hommat tehtyä. On kyllä erittäin hyödyllinen ja avulias ja vastuullinen. Aktiivisesti olen onnellinen näiden suhteesta. 8v kanssa touhuavat harvakseltaan jotain yhdessä, mutta ärsyyntyvät toisiinsa herkästi. Mutta kaikkiaan vaikuttavat siltä että ovat toisilleen rakkaita ja tärkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan