Jos kaveripariskunta pyytäisi lapsensa kummiksi vain aviomiestäsi,
niin miten suhtautuisit?
Onko tämmönen ihan ok käytäntö nykyään?
Kommentit (30)
mieheni ei. mies ei kyllä kuulu kirkkoon, mutta mutenkin mieletsäni ok pyytää vain toista parista. mekin meinataan pyytää toisen lapsemme kummiksi pariskuntien puoliskoita, niitä läheisimpiä ystäviä.
Jos taas heihin on tutustuttu minun kauttani, niin ihmettelisin kovastikin. Itse en kuitenkaan osaisi pyytää aviopuolisoista vain toista (varsinkaan miestä, koska tuntuu että naisille kummeus on paljon tärkeämpää). Mutta esim. mieheni sisko pyysi vain serkkuaan kummiksi, ei hänen miestään ja päinvastoin. Eli toisille se on ihan normaali käytäntö.
Tosin jos minun kaverini pyytäisi miestä kummiksi niin silloin ei olisi ok.
Pakko kertoa kuitenkin yksi negatiivinen kokemus; miestäni pyydettiin kummiksi tuttavapariskunnan lapselle. Asia oli ok siihen asti, kunnes selvisi että he olivat ottaneet lapselle 4 kummia ja kaikki eri perheistä, jotta lapsi saa paljon lahjoja. He myös olettivat, että myös nämä puolisot joita ei kummeiksi pyydetty, tekevät silti kummin " velvollisuuksia" , eli tavallaan heillä oli ajatuksena että tällä tavalla saavat suurimman mahdollisen määrän lahjanantajia ja hoitajia lapselleen... Vaikuttaa aika negatiivisesti väleihin tuollainen.
Eli jos tosiaan yhteinen kaveripariskunta, niin kyllä musta outoo jos vain toista pyydetään.
Mieheni sisko " tyrkytti" itsensä kummeiksi esikoisellemme, pitkän harkinnan jälkeen osaksi painostuksesta (anopin ja miehen) ja osaksi että ystävä jonka olin aikonut pyytää kieltäytyi... Nyt mietin että kyllä suuttuisin jos tämä mieheni sisko pyytäisi pelkästään miestäni kummiksi!!
mitä mieltä?
vai oletetaanko että vaimo ja mahd. lapset ovat paikalla myös?
Mies on kaverien lapsen kummi, mutta minä se olen, joka lasta aina muistan. Minä hellittelen ja leikin, minä ostan lahjat ja kortit.
Ihmettelen, ettei minua pyydetty kummiksi.
Noh, ei väkisin. Lapsi on ihana kuitenkin.
Vierailija:
He myös olettivat, että myös nämä puolisot joita ei kummeiksi pyydetty, tekevät silti kummin " velvollisuuksia" , eli tavallaan heillä oli ajatuksena että tällä tavalla saavat suurimman mahdollisen määrän lahjanantajia ja hoitajia lapselleen... Vaikuttaa aika negatiivisesti väleihin tuollainen.
Just tätä äsken mietin. Eli mitä lapsen vanhemmat odottavat pariskunnan " ei-kummilta" ?? Jotenkin tuntuu, että varsinkin miehet unohtavat helposti synttärit/nimpparit yms. joten oletetaanko että vaimo(ke) huolehtii kummilapsen muistamiset?
Monet suosivat käytäntöä että lapsella on vain yksi kummisetä ja yksi kummitäti (kuten käsittääkseni aikojen alussa olikin). Tällöin monesti esim. kummitädiksi halutaan jommankumman vanhemman sisarus eikä kummisedän vaimoa.
En siis loukkaantuisi :)