A-studiossa eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen
Kommentit (642)
Oikeasti eläkejärjestelmä romahtaa melko pian. Harva yli 65-v. on enää täysin työkykyinen. Eläkevarojen riittävyys on laskettu sen varaan että esimerkiksi minä 44v jään eläkkeelle aikaisintaan 67,8-vuotiaana. Tulen kuitenkin jäämään työelämästä jo aiemmin ja niin tulee moni muukin.
Laskelmat on laadittu vailla realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäneet naiset voisi päästää aiemmin eläkkeelle, kun kerran sanotaan että lapsensaanti vanhentaa naista 10 vuotta.
Naiset elävät kauemmin ja ovat vuosia pois työmarkkinoilta vauvalomailujen vuoksi. Pikemmin naiset voisivat eläköityä viisi vuotta miehiä myöhemmin niin tasoittaisi tuota eläkkeellä olo aikaa.
Raskaus ja synnytys on ihmisen kehon raskain ponnistus mitä se voi tehdä. Sen jälkeen tulee lasten ruokkiminen ja hoito. Kyllä se on niin että miehille vousi lätkäistä 10 vuotta työuraa lisää siitä työpaikalla lomailusta ja etuoikeudesta lisääntyä käyttäen toisen ihmisen kehoa ja työpanosta jälkeläisten tuottamiseen. Naisen elämä on ihan saakelin raskas jos nainen hankkii perheen.
Eläkkeellä naiset sitten elävät vuosikymmenen miehiä pitempään vaikka eivät ole töitä juuri tehneet.
Selitän tämän vielä kerran oikein huolellisesti. Eläke EI ole palkkio tehdystä työurasta. Työssäkäyvät nimittäin maksavat omien vanhempiensa eläkkeet. Eläke on siis palkkio vanhemmuudesta. On synnytetty ja kasvatettu se eläkkeen maksaja.
Ymmärrätkö nyt, miksi eläke kuuluu ennen kaikkea niille, jotka ovat sen työn tehneet, siis synnyttäneet ja kasvattaneet seuraavan sukupolven?
Eli sinä pari kakaraa pyöräyttänyt saisit eläkettä ilman työuraa? Muuta et saa kuin pienen kansaneläkkeen hieman yli 700€ eikä sinulle muuta kuulu, vaikka olisit sata kersaa saanut ja kasvattanut. Sinun eläkkeesi määräytyy työvuosiesi ja tulojesi perusteella ja se kuulu työssä käyneille. Minä teen työtä ja saan siitä sitten aikanani tuloistani kertyneen eläkkeen kulloisenkin kertymäprosentin mukaan.
Romahtaisi nyt jo koko himmeli, tuskaista katsoa kun tuon järjstelmän kuolinkouristuksia venytetään maksimiin. Kovempi seinä tulee vaan lopulta vastaan.
VM:n kasvutyöryhmän puheenjohtajan Olli Kärkkäisen mukaan eläkejärjestelmän uudistamisen reunaehdoiksi voisi asettaa työllisyyden parantamisen ja julkisen talouden vahvistamisen.
Raportista nousee selvästi esille, että erilaisilla muutoksilla työttömyysturvaan ja eläkejärjestelmään voisi vahvistaa julkista taloutta useilla sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa.
Työttömyysturvan muutoksia koskevista vaihtoehdoista monia, kuten työssäoloehdon uudistamista, työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisen ehtojen tiukentamista ja työttömyysturvan lapsikorotusten poistamista, on käsitelty aiemminkin eri yhteyksissä.
Yksittäisinä toimenpiteitä työllisyyttä voitaisiin edistää työryhmän loppuraportin mukaan esimerkiksi luopumalla 60-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeiden erityisharkinnasta.
Työeläkettä kertyy kattavasti erilaisilta palkattomilta ajoilta, kuten opintojen sekä ansioon suhteutetun työttömyysturvan ajoilta. Luopumalla näistä eläkekertymistä voitaisiin työryhmän mukaan vahvistaa julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä.
Eli tiukennuksia eläkkeelle pääsyyn, eläkeiän nosto 67-68
Mielestäni tästä ei tarvitse huolestua. Siellä on kaikilla taloutensa hoitavilla pääsy rahastosijoittamiseen. Maksa itse varhennettu eläkkeesi ja lisäeläkkeesi jos tiedät milloin haluat lopettaa.
Ja kaiken takana taas SE KOKOOMUS JOTKA OVAT SUOMALAISTEN TUHOAJA NUMERO 1...EIPÄ TARVITSE MAKSAA ELÄKKEITÄ KOKOOMUS SAA NEKIN RAHAT OMIIN TASKUIHIN.
-KOHTA OLEMME SAMASSA PISTEESSÄ KUIN RANSKA ON NYT
-OLEN VALMIS HETI LÄHTEMÄÄN PARRIKAADELLE..
Siellä sitten 7kymppisenä kaikenmaailman "ei on kirosana" ja muiden herranterttujen perässä juoksemassa.
Ennemmin kävelen junan alle.
T. Vaka-alalla
Vierailija kirjoitti:
VM:n kasvutyöryhmän puheenjohtajan Olli Kärkkäisen mukaan eläkejärjestelmän uudistamisen reunaehdoiksi voisi asettaa työllisyyden parantamisen ja julkisen talouden vahvistamisen.
Raportista nousee selvästi esille, että erilaisilla muutoksilla työttömyysturvaan ja eläkejärjestelmään voisi vahvistaa julkista taloutta useilla sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa.
Työttömyysturvan muutoksia koskevista vaihtoehdoista monia, kuten työssäoloehdon uudistamista, työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisen ehtojen tiukentamista ja työttömyysturvan lapsikorotusten poistamista, on käsitelty aiemminkin eri yhteyksissä.
Yksittäisinä toimenpiteitä työllisyyttä voitaisiin edistää työryhmän loppuraportin mukaan esimerkiksi luopumalla 60-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeiden erityisharkinnasta.
Työeläkettä kertyy kattavasti erilaisilta palkattomilta ajoilta, kuten opintojen sekä ansioon suhteutetun työttömyysturvan ajoilta. Luopumalla näistä eläkekertymistä voitaisiin työryhmän mukaan vahvistaa julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä.
Tiivistettynä, eläkkeelle pääsyä tiukennetaan ja rajoitetaan.
Ilmeisesti myös julkisella sektorilla työskentelevien ammattisidonnaisuus poistetaan työkyvyttömyys eläkkeelle pääsy jos ei löydy oman alan töitä, nythän julkisen sektorin työntekijöiden ei tarvitse sairastuessaan mennä muun alan töihin eikä koulutukseen niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistettynä, eläkkeelle pääsyä tiukennetaan ja rajoitetaan.
Niin ja eläkekertymää rajoitetaan ennen eläkekertymää rajoitetiin että sitä ei kertynyt alle 23 vuotiaille vaikka eläkemaksu piti maksaa ihan normi prosenttien mukaan.
Suomalaisille saa tehdä mitä vain ilman että kansa nousee kapinaan. Ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti eläkejärjestelmä romahtaa melko pian. Harva yli 65-v. on enää täysin työkykyinen. Eläkevarojen riittävyys on laskettu sen varaan että esimerkiksi minä 44v jään eläkkeelle aikaisintaan 67,8-vuotiaana. Tulen kuitenkin jäämään työelämästä jo aiemmin ja niin tulee moni muukin.
Laskelmat on laadittu vailla realismia.
ei se järjestelmä vielä romahda. niillähän piti olla yli 200miljardin varannot, kun sipilä yritti niitä varastaa. vasemmistoltahan ei sitten rahat lopukkaan ikinä. ainakaan tuhlaamisesta päätellen. oli niin tai näin, kusessa ollaan. hyvä suomi, ja sen paskat päättäjät.
Ranskassa nostetaan työssäolo aikaa
Suomessakin voisi työssäolo ehto aikaa nostaa esim 45 vuoteen että saa aikanaan täyden eläkkeen sekä nostaa eläkeikä 68-70 vuoteen niinkuin monessa EU maassa jo on.
Silloin luonnollinen karsinta hoitaa loput niin loppupäästä, keskeltä kuin alkupäästäkin ja rahat riittää mainiosti :D
Ihan sama. Olen jo päättänyt, että jään pois töistä kun nuorin lapseni lähtee maailmalle. Tähän menee vielä minimissään 4 ja maksimissaan 7vuotta. Olen tuolloin 51/54v. Töitä olen tehnyt 14v alkaen eli tuolloin 40vuotta. Se riittäköön. Talo maksettu, autoa en tarvitse, kun ei ole työajoa. Tulen itsekseni toimeen hyvin vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea kaikille sitku-elämää eläville. Haudassa voi toteuttaa unelmiaan tai kun viimein pääsee 70 v eläkkeelle ja on jo niin raihnainen että.voi vain haaveilla Malediiveista. 😁. Mutta onneksi hoitokoti saa hyvästä eläkkeestä 80%.
Itse olin vanhusten palveluasumisessa töissä, niin kyllä siellä oli kuukausivuokra 4500 ja siihen ei sisältynyt vessapaperi. Ruoka sisältyi. Mutta ei tuo maksu ollut eläkkeestä kiinni, vaan ihan kiinteä maksu.
Tuota vaan ei juuri kukaan maksa itse, vaan kunta osan.
"85 prosenttia asiakkaan nettokuukausituloista menee hoivakodissa asumiseen. Mikäli asiakkaan eläkkeet ovat pienet, kunta maksaa jäljelle jäävän osuuden. Asiakkaalle itselleen jää vähintään 164 euroa kuukaudessa".
Vierailija kirjoitti:
No jos ei nykynuoret suostu menemään töihin kuin vasta 35v iässä, niin ei se 35 vuoden työura oikein muuten onnistu. Boomerit meni töihin 16v iässä.
Tälläkin hetkellä meillä on töissä enemmän eläkeläisiä kuin on väkeä työttömänä eli jossain mättää, kun vanhukset on töissä ja nuoret toteaa, että työtä ei kannata tehdä.
Suostu?!? Älä nyt hörise omiasi. Itse olen saanut ensimmäisen palkkani 12-vuotiaana ja ollut 18-vuotiaasta joka kesä töissä ja talvellakin osa-aikatöissä opiskelujen ohessa, MUTTA nämä työt eivät kerrytä eläkettäni, koska työt on tehty alle 23-vuotiaana.
Eikä nuorten kohdalla ole kyse suostumisesta. Haepa työtä epäpätevänä julkiselta puolelta, niin huomaat pian, että mitään vakituista työtä ei ilman pätevyyksiä saa. Suomessa oikeasti jokaiseen julkisen puolen työpaikkaan vaaditaan maisterin paperit ja kaikki lisäkoulutukset. Omaa työtäni olisin osannut tehdä ihan lukiopohjaltakin. Sama miehellä. Vaaditaan maisterin papereita, vaikka ammattikoulu olisi riittänyt. Itse aiheutettu ongelma myös nämä pitkät valmistumisajat. Keski-Euroopassa moneen työhön riittää kandin paperit. Nuorten kyykyttämistä.
Nostaa minkä nostaa, nyt 60kymppinen ja työt on tehty. 40vuotta riitti, enää ei päivääkään.
Ja kun edes 50 vuotiasta ei enää palkata mihinkään, kun nykyään työura muodostuu pätkistä, niin aika pitkä työttömyysjakso tulee tuosta loppuajasta, toki se leikkaa sitten sen hyvä eläkkeen pieneksi, kun työura loppuu lyhyeen, että kai siinä tulee sitä säästöä?
Kuka nyt jaksaa olla 30v. eläkkeellä? Hulluksihan siitä tulee. Telkkaa ja ristikoita.