Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A-studiossa eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen

Vierailija
02.03.2023 |

Aivan sairasta.

Kommentit (642)

Vierailija
201/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla eri eläkeiät fyysisessä työssä ja konttorihommissa. Kyllähän sitä perseellään istuen on töissä vaikka 85 vuotiaaksi tai vaikka kuolinpäiväänsä asti. Fyysisissä hommissa ollaan nivelrikkoisia kehäraakkeja jo ennen viittäkymppiä.

Vierailija
202/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen vasta 44v olen päättänyt että sitten kun nykyisestä työstä potkitaan ulos esim YT myötä, niin en aio enää hakea muihin hommiin, mulle riitti. Onneksi olen vähään tyytyväinen ja säästäväinen luonne niin saan kyllä kitkuteltua loppuajan eläkkeeseen asti. Mieluummin vapaa-aika kuim materia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on mielenosoituksia, kun aiotaan nostaa eläkeikää 62:sta 64:ään. Täällä purnataan nettikeskusteluissa.

Pakko ollut rakastaa ranskalaisia siitä asti kun nuorena katto asterixia. Ne niiden mellakat muistuttaa vähän sen kylän joukkotappeluita. Harvoin niissä kai kuitenkaan kukaan vakavasti loukkaantuu vaikka polttopullot lentelee ja isotkin porukat käy toistensa kimppuun

Vierailija
204/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on mielenosoituksia, kun aiotaan nostaa eläkeikää 62:sta 64:ään. Täällä purnataan nettikeskusteluissa.

Koska me suomalaiset olemme 🐑

Vierailija
205/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla eri eläkeiät fyysisessä työssä ja konttorihommissa. Kyllähän sitä perseellään istuen on töissä vaikka 85 vuotiaaksi tai vaikka kuolinpäiväänsä asti. Fyysisissä hommissa ollaan nivelrikkoisia kehäraakkeja jo ennen viittäkymppiä.

Mitä jos ei määrättäs iän mukaan vaan kunnon mukaan.

Vierailija
206/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset jäi järjestäin eläkkeelle vielä kymmenen vuotta sitten 50-58 vuotiaina. Kun itse jään 63 vuotiaana on tutut olleet eläkkeellä jo 13 vuotta jne.

En ymmärrä, mistä te näitä aikaisin eläkkeelle jääneitä revitte. Olen jäänyt valtiolta eläkkeelle 12 vuotta sitten 64 vuotiaana 40 vuotta palvelleena ja niin jäivät kaikki muutkin normaalille eläkkeelle jääneet. On sulla kummallisia sukulaisia, nuo iät ovat poikkeuksia.

Äitini jäi 58-vuotiaana eläkkeelle opettajan työstä 25 vuotta sitten, isäni 53-vuotiaana puolustusvoimilta.

Vierailija
207/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea kaikille sitku-elämää eläville. Haudassa voi toteuttaa unelmiaan tai kun viimein pääsee 70 v eläkkeelle ja on jo niin raihnainen että.voi vain haaveilla Malediiveista. 😁. Mutta onneksi hoitokoti saa hyvästä eläkkeestä 80%.

Pitäkää huolta terveydestänne, niin jaksatte sitten seitsemänkymppisenä nauttia vapaudestanne. Sataan vuoteen on vielä 30 vuotta ja juuri luin, että nyt on jo syntynyt ihminen, joka elää 120-vuotiaaksi. Ajatelkaa, että eläkkeenne joutuu maksamaan lapsenne ja lastenlastenne ikäluokat. Haluatteko olla heidän onnensa esteenä eli elätettävänä?

Vierailija
208/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä? Nuoria työttömänä. Ja jotkut pakertaa 72-vuotiaana vaikka ovat riesa.

Jonkinlainen käsittämätön ongelma kun tällä hetkellä työpaikkoja on auki enemmän kuin luultavasti kolmeenkymmeneen vuoteen ja monella alalla on huutava työvoimapula. Monella työpaikalla kiitetään eläkeläisten lisäavusta ja suurin osa ymmärtää jäädä pois jos tuntuu että ei tarvia.

Jos nuori ei pysty nyt työllistymään millekään alalle niin syyllinen löytyy kun katsoo peiliin. Onko osaamista millekään alalle tai edes käytöstapoja. Turha kuvitella että pääsisi johtajan paikalle töihin jos ei ole mitään työkokemusta.

Joku ketjussa jo aiemmin kirjoitti, että eläkeläisen on helppo käydä töissä. Työnteko kun ei pienennä hänen eläkettään. Eläke juoksee, kävi eläkeläinen töissä tai ei. Palkka on sitten vain kiva lisä eläkkeen päälle. Nuorilla ei ole mitään eläkkeen kaltaista "perustuloa" vaan joutuvat aikamoisen byrokratian hampaisiin, jos ovat välillä töissä ja välillä eivät. Kyllä niihin kokoaikaisiin ja vakituisiin - tai edes pidempiin määräaikaisiin -  työsuhteisiin on pääsääntöisesti tulijoita. Varsinkin sellaisiin, joissa ei sitten tarvitse hakea vielä toimeentulotukeakin palkan ja asumistuen lisäksi. Mä olen sivusta seurannut erään nuoren taiteilua työttömyyden ja pätkätöiden välillä eikä se tosiaankaan ole mitään herkkua, kun koskaan ei voi olla varma, miten pitkään pitäisi lyhytaikaisesta työsuhteesta saamallaan palkalla elää ennenkuin taas tulee työttömyyspäiväraha. Sellaisessa elämäntilanteessa ei ainakaan mitään perhettä ryhdytä perustamaan. 

Aika moni muukin on ollut nuorena pätkätöissä ja työttömyyskorvauksen varassa. Jos ei ole työkokemusta tai koulutusta hirveästi niin pitää lähteä liikkeelle siitä mitä on tarjolla. Ajan myötä löytyy varmasti pitempi aikainen työ.

Aika epätodennäköistä kuitenkin että jonkun 72 vuotiaan työskentelyn lopettaminen parantaisi nuoren työnsaantimahdollsuuksia kun tuskin hakevat samoja töitä. Jos kiinnostaa varma työpaikka niin kannattaa kouluttautua hoitoalalle kun esimerkiksi HUS:issa on monia satoja hoitajan paikkoja koko aja auki.

Vierailija
209/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Sale ja Sikkekin vaan äkseeraa muita ja itse heiluttelevat käsiä. Sellaista työtä jaksaa vielä kuolinvuoteellakin.

Vierailija
210/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen vasta 44v olen päättänyt että sitten kun nykyisestä työstä potkitaan ulos esim YT myötä, niin en aio enää hakea muihin hommiin, mulle riitti. Onneksi olen vähään tyytyväinen ja säästäväinen luonne niin saan kyllä kitkuteltua loppuajan eläkkeeseen asti. Mieluummin vapaa-aika kuim materia.

Jos me kaikki ajateltaisiin noin, niin kuka meidät elättäisi?

Vierailija
211/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei määrättäs iän mukaan vaan kunnon mukaan.

Tämäkin hyvä. Jokaisessa työyhteisössä tuntuu olevan vähintään yksi työntekijä joka ei tajua mennä sairaslomalle tai eläkkeelle. Se sitten työllistää kaikki muut. Fyysisistä ongelmistahan ei eläkkeelle edes pääse. Tiedän tapauksen jonka olisi pitänyt vielä pystyä siivoomaan vaikka liikkui kyynärsauvoilla, eläke tuli myöhemmin mielenterveysdiagnoosilla. Mutta vuosia sai yrittää eläkkeelle ja useita hylkyjä tuli ennen kuin otettiin käyttöön mt syyt.

Vierailija
212/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me kaikki ajateltaisiin noin, niin kuka meidät elättäisi?

Ei kiinnosta.

Vierailija
213/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt että lopetan työt ennen eläkeikää kun rahaa on tilillä pahojen päivien varalta. Muutaman vuoden ajattelin vielä jaksaa ja siirtyä ensi vuonna nelipäiväiseen viikkoon (päivystykset lisäksi). Verottaja rankaisee sen verran ankarasti että ylimääräinen työnteko ei kannata. T: Lääkäri

Vierailija
214/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt veikkaukseni on pikaisen laskutoimituksen jälkeen, että viimeiseksi eläkkeensaajaryhmäksi jäävät 1983 syntyneet, sen jälkeen väestökasvun vääristymä ja yhteiskuntakehitys syö/on syönyt pyramiidilta jalat, rahat siis ovat yksinkertaisesti loppu. Viimeisille 1977-1983 syntyneille lisäksi tultanee tarjoamaan vain pienennettyjä eläkkeitä eri verukkein.

-Yhteiskuntatieteen lisensiaatti

Vierailija
215/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, tosin ikää jo 60v, irtisanottiin 57v ja näillä mennään työttömyyden kautta eläkkeelle. Nyt on vielä terveys ok, ei remppaa eikä lääkitystä niin yritän nauttia vapaa-ajasta ja liikkumisesta kun vielä voin.

Vierailija
216/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu tuollaista ehdottaa?

Varmaan samat kun 65-vuotiaana pitäisi olla reservissä . 

Vierailija
217/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuminen se vasta tappaa. Aika harvassa ovat ne fyysiset työt joissa koneet eivät ole apuna. Jos kunto ei riitä fyysiseen työhön niin sitten pitää tehdä jotain muuta työtä ennen eläkkeelle jäämistä. Nykyään ei kai kukaan kuvittele olevansa samassa työssä koko työuraansa.

Vierailija
218/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset jäi järjestäin eläkkeelle vielä kymmenen vuotta sitten 50-58 vuotiaina. Kun itse jään 63 vuotiaana on tutut olleet eläkkeellä jo 13 vuotta jne.

En ymmärrä, mistä te näitä aikaisin eläkkeelle jääneitä revitte. Olen jäänyt valtiolta eläkkeelle 12 vuotta sitten 64 vuotiaana 40 vuotta palvelleena ja niin jäivät kaikki muutkin normaalille eläkkeelle jääneet. On sulla kummallisia sukulaisia, nuo iät ovat poikkeuksia.

Kyllähän yli 50-vuotiaana irtisanotut takavuosina päätyivät usein jonkinlaiseen eläkeputkeen.

Vierailija
219/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI KÄY ! ! !

Ei taida olla vaihtoehtoja.

Syntyvyys on heikkoa eikä tänne saada työvoimaa muualta.

Niiden, jotka käyvät töissä, on pakko jatkaa työuria pitemmäksi että pystyttäisiin elättämään työvoiman ulkopuolella olevat ja hoitamaan suuri vanhusväestö.

Työkyvyttömyyseläkkeitä tulee varmasti sitä enemmän mitä korkeammaksi eläkeikä nousee. Mutta varmasti myös kriteerit tk-eläkkeelle pääsystä tiukkenevat.

Ihana vanhuus meille luvassa.

Vierailija
220/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ikäluokasta aloittavat...?

Olen 46-vuotias ja minun vanhuuseläkkeeni alkaa työeläkeotteen mukaan 69-vuotiaana eli kyllä tuo jo tälläkin hetkellä on jo hyvin lähellä 70 vuotta alle 50-vuotiailla. Kannattaa itse kunkin tutustua eläkeotteeseensa.