Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun

Vierailija
02.03.2023 |

On tämä surkeata.

Kommentit (343)

Vierailija
121/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.

Vinkiksi vaan, että murukahvi tulee halvemmaksi kuin suodatinkahvi ja sitä voi tehdä kupillisen kerrallaan, säästyy kahvinkeittimen lataamiselta ja pesultakin. Aikamoinen säästö ruoka kuluihin tulee myös siitä jos käyttää ruuan laitossa voin tai voimariinin sijasta ruokaöljyä. Luovuin itse lähes kokonaan punaisesta lihasta (myös lihajalosteet ja makkara) ja se kyllä pienensi tuntuvasti ruokakuluja kuten myös itse leivottu kahvileipä.

Vierailija
122/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.

Vinkiksi vaan, että murukahvi tulee halvemmaksi kuin suodatinkahvi ja sitä voi tehdä kupillisen kerrallaan, säästyy kahvinkeittimen lataamiselta ja pesultakin. Aikamoinen säästö ruoka kuluihin tulee myös siitä jos käyttää ruuan laitossa voin tai voimariinin sijasta ruokaöljyä. Luovuin itse lähes kokonaan punaisesta lihasta (myös lihajalosteet ja makkara) ja se kyllä pienensi tuntuvasti ruokakuluja kuten myös itse leivottu kahvileipä.

Meillä käytetään metallista kestosuodatinta ja kahvipapuja. Jauhetaan sen mukaan mitä käytetään, kahvi maistuu paremmalta ja on halvempaakin. Noin 10€/kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhat velat painavat eikä työttömyyden tai muun seikan takia maksukykyä löydy, niin velkaneuvonta on oikea osoite. Vaikka tarvitsisit sitä sun tätä, niin vähävaraisen ei kyllä pitäisi ostella osamaksulla yhtään mitään. Jos et pysty kuukausittain tuloistasi säästämään yhtään, niin et selviä ilman vaikeuksia niistä osamaksueristäkään. Käytettyjä pesukoneita saattaa löytyä melkein ilmaiseksi vaikka Spr:n kirpputorilta ja puhelimia ja läppäreitä saa suhteellisen edullisesti käytettynä. Kouluissa saisi olla kyllä sellainen oppiaine kuin oman elämän hallinta ja siihen pitäisi sisällyttää myös omien raha-asioiden järkevä hoito, niin ei tarvitsisi aikuisena ihmetellä miten ne rahat saa riittämään.

Käytetyn pesukoneen kuljetus omalle asunnolle maksaa aika paljon ja siitä käytetystäkin joutuu usein maksamaan jotain. Ja sitten ne käytetyt ei välttämättä kestä yhtään mitään, mikä tarkoittaa että uuden käytetyn koneen tarvitsee taas jossain vaiheessa.

Olen itse köyhänä huomannut, että uuden ostaminen osamaksulla tulee paljon halvemmaksi, kuin käytettyjen ostaminen, koska niissä käytetyissä ei ole mitään takuuta, joten ne voi hajota vaikka puolenkin vuoden sisällä.

Osamaksu on köyhyyden vihkisormus. Ei koskaan osarilla, ennemmin vaikka perseellä.

Itsensä myyminen varmasti vie loputkin mielenterveydet mennessään.

Itse olen ostanut osamaksulla. Piti vaan opetella budjetointi ennen osamaksun tekoa niin ongelmaa ei ilmennyt.

Minä ymmärsin niin, että tuo itsensä myyminen havainnollistaa osamaksuvaihtoehdon huonouden. Pyykit voi pestä käsinkin ja säästää koneen hinnan, tai sen aikaa, että se ilmainen tulee vastaan. En ole koskaan ostanut uutta kodinkonetta. Vuoden vanhan pesukoneen saa satasella ja osarikone maksaa 800 euroa.

Gigantissa näyttää maksavan halvin kone 199€. Siitä ei sellaista diiliä saa tehtyä, että saisi 800 menemään kokonaisuudessaan.

Se halvin läppäri ei aina toimi. En minä ainakaan voi työskennellä jollakin pikkuruisella ruudulla huonon näköni takia, saatikka halppisläppärit pyöritä niitä ohjelmia joita tarvitsen opiskeluissani.

No aikamoinen läppäri saakin olla, että pyörittäisi vaikka 90 asteen valkopesuohjelmaa!!!

Vierailija
124/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.

Totta tämäkin, mutta todellisuudessa onnettomuuden/sairauden takia työkyvyttömäksi jääneet ovat koko tukijärjestelmän saajista mitättömän kovin pieni osuus.

Eikä kukaan heitä syyllistäkään mistään.

Vierailija
125/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhat velat painavat eikä työttömyyden tai muun seikan takia maksukykyä löydy, niin velkaneuvonta on oikea osoite. Vaikka tarvitsisit sitä sun tätä, niin vähävaraisen ei kyllä pitäisi ostella osamaksulla yhtään mitään. Jos et pysty kuukausittain tuloistasi säästämään yhtään, niin et selviä ilman vaikeuksia niistä osamaksueristäkään. Käytettyjä pesukoneita saattaa löytyä melkein ilmaiseksi vaikka Spr:n kirpputorilta ja puhelimia ja läppäreitä saa suhteellisen edullisesti käytettynä. Kouluissa saisi olla kyllä sellainen oppiaine kuin oman elämän hallinta ja siihen pitäisi sisällyttää myös omien raha-asioiden järkevä hoito, niin ei tarvitsisi aikuisena ihmetellä miten ne rahat saa riittämään.

Käytetyn pesukoneen kuljetus omalle asunnolle maksaa aika paljon ja siitä käytetystäkin joutuu usein maksamaan jotain. Ja sitten ne käytetyt ei välttämättä kestä yhtään mitään, mikä tarkoittaa että uuden käytetyn koneen tarvitsee taas jossain vaiheessa.

Olen itse köyhänä huomannut, että uuden ostaminen osamaksulla tulee paljon halvemmaksi, kuin käytettyjen ostaminen, koska niissä käytetyissä ei ole mitään takuuta, joten ne voi hajota vaikka puolenkin vuoden sisällä.

Osamaksu on köyhyyden vihkisormus. Ei koskaan osarilla, ennemmin vaikka perseellä.

Itse olen ostanut osamaksulla. Piti vaan opetella budjetointi ennen osamaksun tekoa niin ongelmaa ei ilmennyt.

Minä ymmärsin niin, että tuo itsensä myyminen havainnollistaa osamaksuvaihtoehdon huonouden. Pyykit voi pestä käsinkin ja säästää koneen hinnan, tai sen aikaa, että se ilmainen tulee vastaan. En ole koskaan ostanut uutta kodinkonetta. Vuoden vanhan pesukoneen saa satasella ja osarikone maksaa 800 euroa.

Gigantissa näyttää maksavan halvin kone 199€. Siitä ei sellaista diiliä saa tehtyä, että saisi 800 menemään kokonaisuudessaan.

Se halvin läppäri ei aina toimi. En minä ainakaan voi työskennellä jollakin pikkuruisella ruudulla huonon näköni takia, saatikka halppisläppärit pyöritä niitä ohjelmia joita tarvitsen opiskeluissani.

Harva läppärillä pyykkiä pesee.

Vierailija
126/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan tajua mitä yrität selittää?

Ohjelman pyörittämisellä ei viitata siihen, että pyykinkone pyörittää sitä rumpua, vaan että jokin saa sen ohjelmiston toimimaan.

Vierailija
127/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan tajua mitä yrität selittää?

Ohjelman pyörittämisellä ei viitata siihen, että pyykinkone pyörittää sitä rumpua, vaan että jokin saa sen ohjelmiston toimimaan.

Ei taida olla ainoa asia, mitä et tajua, mutta lainataan nyt tähän vielä uudestaan tuo, mihin on vastattu:

"Se halvin läppäri ei aina toimi. En minä ainakaan voi työskennellä jollakin pikkuruisella ruudulla huonon näköni takia, saatikka halppisläppärit pyöritä niitä ohjelmia joita tarvitsen opiskeluissani"

Alkuun puhutaan pesukoneesta ja sitten se on vaihtunut läppäriin.

Vierailija
128/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ostin n. 3,50€ maksavan pikakahvipurkin josta riittää 50 kuppia kahvia ja mustana kun juon sen kupin päivässä niin kuukauden kahveille tulee hintaa sen reilut 2€. Valintoja, valintoja.

Ennen kun halusin käyttää maitoa kahviin, ostin maitojauhetta. Se tuli halvemmaksi koska maitoa käytin ainoastaan kahviin ja tarvitsin vain lorauksen, enkä koko purkkia, eikä koko purkki säily avattuna pitkään.

Vierailija
129/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä diakonilta "ruokalappu" ja käy ruokajaossa!

Vierailija
130/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää pulloja ja tölkkejä! Autat samalla luontoa ja saat itse liikuntaa.

Vierailija
131/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Upouuden pyykinpesukoneen saa parilla sadalla ja niissä on takuukin ja myyjän vastuu.

Vierailija
132/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousapua ja -neuvontaa

Seurakunnan diakoniatyöllä on mahdollisuus avustaa akuutissa hätätilanteessa. Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon tai velkaneuvojaan.

Seurakunnan diakoniatyön tavoitteena on, että taloudellinen avustus auttaa akuutin hätätilanteen yli. Diakoniatyön antama neuvonta ja keskustelutuki voi olla myös pitkäkestoista.

Voit hakea apua siitä evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnasta, jonka alueella asut. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi. Keskustelua varten on hyvä varata tapaamisaika. Diakoniassa autetaan ihmisiä erottelematta ja kyselemättä kirkon jäsenyyttä tai uskontokuntaa.

Seurakunnan diakoniatyöntekijä voi auttaa sinua löytämään asiantuntevaa apua esimerkiksi velkaneuvojalta. Hän voi auttaa lomakkeiden täyttämisessä ja yhteydenpidossa velkojiin ja sosiaalitoimeen. Hän voi myös tarvittaessa tulla mukaasi neuvottelemaan muiden tahojen kanssa.

Lisätietoa oman alueesi avustuksista saat paikallisen seurakuntasiverkkosivuilta, seurakuntalehdestä tai soittamalla suoraan kirkkoherranvirastoon tai diakoniatyöntekijälle.

Ruoka-apua

Useissa seurakunnissa järjestetään kaikille avoimia yhteisen pöydän ruokailuja, aamiaistapaamisia ja kahvihetkiä, joista osa on maksuttomia ja osa edullisia. Niiden kautta vähennetään myös kauppojen ja ravintoloiden ym. ruoka-hävikkiä ja kokataan, tutustutaan uusiin ihmisiin ja seurustellaan yhdessä.

Osassa seurakuntia järjestetään lisäksi elintarvikejakotilaisuuksia, osassa ruokapaketit toimitetaan pyydettäessä kotiin.

Lisätietoa näistä toiminnoista löytyy seurakuntien verkkosivuilta. 

https://evl.fi/apua-ja-tukea/arjen-ongelmat/rahahuolet

Vierailija
133/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keripukki on Suomessa viimeksi iskenyt 1886, ettei se ihan heti ole iskemässä. Keripukin voi välttää ilmaiseksisin vaikkpa kuusen neulasista tehdyllä teellä, tai pureskelemalla puun lehtiä/silmuja tai ihan vaan oksia. C.vitamiinia laitetaan myös makkaraan. Ja voihan sitä ostaa tuoretta, mutta ei sitä tarvita joka päivä. Omena viikossa riittää keripukin ehkäisyyn ihan hyvin. Keripukin kehittyminen vaatii yli puolen vuoden ajan ja silloinkin muun ravinnon pitää olla hyvin surkeaa, kuten vaikkapa ennen oli merimielhillä ruokana rommi ja korput. Kasviksissa on paljon muuta tarpeellisempia yhdisteitä, kuin C-vitamiini, mutta ei niitä tarvitse joka päivä syödä minkään takia. Ihmisellä on hyvät puskurit itsessään. Jos haluaa paljon vitamiineja ja hivenaineita, niin lautaselle kannattaa laittaa ensimmäisenä maksaa ja munuaisia. Niissä niitä oikeasti on moninkertaisesti mihinkään muuhun nähden. Maksassa on jopa sitä C-vitamiinia.

Keripukki ei kyllä tiedä vuosiluvusta mitään vaan tulee ihmiselle c vitamiinin puutteesta ihan vuosilukuun katsomatta.

Keripukin hankkiminen käy kalliimmaksi, kuin sen välttäminen. Se pitää oikeasti tietoisesti hankkia, kun c-vitamiinia on käytännössä kaikessa eineksessä, jopa makeisissa niin paljon ettei sitä saa. Epäilen, että vaatii niin paljon itsekuria hankkia keripukki, ettei se onnistuisi kuin vankeudessa. 

Vierailija
134/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vaikka työntekoa - saat palkkaa.

Vierailija
135/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnanvaraisella toimeentulotuella saa jopa parikin tonnia parhaimmillaan lisärahaa, jos on ostavinaan tarpeellisia tavaroita, jotka voi sit myydä eteenpäin. Ja ei muuta kuin hurvittelemaan.  Temppu toimii parhaiten juuri silloin kun alkaa kuukaden thaimaan loma, saa mukavasti käyttörahaa.

Vierailija
136/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajakelusta ruoat ja voit rellestää loput. Tyhjillä pulloilla ja tölkeillä saat tälläkin hetkellä vähintään 10e lisää viikossa.

Ei se noin helppoa ole. Ruokajakelussa on tällä hetkellä paljon avuntarvitsijoita ja vain vähän jaettavaa. Isommissa kapungeissa monet keräävät pulloja ja tölkkejä.  Niitä löytyy tähän vuodenaikaan huonosti. Kesällä pitää olla vikkelä, sillä ne katoavat näkyvistä todella nopeasti.  Olen kokeillut sitä.

Vierailija
137/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa ilmon seksitreffit piste fi

Myy vaikka pikkareita tai ihan sokerideittailua. OF tili missä näkyy sukkahousuilla verhotut jalat... vaihtoehtoja riittää

Vierailija
138/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokajakelusta ruoat ja voit rellestää loput. Tyhjillä pulloilla ja tölkeillä saat tälläkin hetkellä vähintään 10e lisää viikossa.

Ei se noin helppoa ole. Ruokajakelussa on tällä hetkellä paljon avuntarvitsijoita ja vain vähän jaettavaa. Isommissa kapungeissa monet keräävät pulloja ja tölkkejä.  Niitä löytyy tähän vuodenaikaan huonosti. Kesällä pitää olla vikkelä, sillä ne katoavat näkyvistä todella nopeasti.  Olen kokeillut sitä.

Siis voi ei, kaikki ei tule helposti vaan pitä ehkä tehdä jopa tunteja hommia??

No onneksi teillä on aikaa.

Vierailija
139/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kokeile työntekoa" ja "mene töihin" ovat aika huonoja heittoja. Töihin ei noin vain mennä, sinne haetaan. Työn tekemistä ei tarvitse kokeilla, kyllä kaikilla on tiedossa mitä se on. Sain aikanaan velvoitteen hakea neljää paikkaa kuukaudessa. Pitihän sitä virkailijalle sanoa että aikaisemmin hain paljon useampaa mutta jos noin vähälläkin selviää niin mikä ettei. Ja tuosta sosiaaliturvan tasosta sen verran että Suomi on saanut useita huomautuksia sen riittämättömyydestä ihmisarvoiseen elämään joten ei siitä oikeasti tarvitse olla kateellinen. Kannattaisi kadehtia niitä miljonäärejä ennemmin kuin sitä köyhintä osaa kansasta.

Vierailija
140/343 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Alkukuussa pitäisi pihistää jotta rahaa olisi loppukuussa.  Loppukuun rahapulasta ruikuttavat lähinnä etovat.

Kuulun itsekin viimeksimainittuun joukkoon. Kun saan rahaa, maksan heti pois kaikki saapuneet laskut. Sitten käydään apteekissa ja ostetaan bussilippu. Sen jälkeen mietitään mihin loppuraha riittää. Totta, sorrun joskus heräteostoksiin, mutta ne ovat hintatasoa 2-30 €. En osta alkoholia tai tupakkaa, en pullojuomia tai hienoja  ruokia. Ruokakaupan kassajonossa olen tajunnu olevani vähävarainen. Ostokseni näyttävät surkeilta, kun toisilla on kärryt täynnä hienoja ruokia, hedelmiä, kasviksia, eksoottisia kastikkeita ja "värjättyä vettä". Heidän ostostensa loppusumma on helposti satasen tai yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä