Miten te eronneet pärjäätte taloudellisesti?
Jos siis lapsia myös?
Ollaan miehen kanssa eroamassa ja kauhistuttaa ajatus pyörittää taloutta yksin. Yhteinen talous on tuonut turvaa, vaikka olenkin yksin maksanut paljon yhteisiä menoja. Tarkoitus olisi, että lapset olisi aika tasan molempien luona, joten elatusapua tmv en usko että saan.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Meillä on siis miehen kanssa ollut koko ajan omat rahat. Alussa kun ostettiin oma talo, maksoin pienestä palkastani kaikki asumisen kulut (sähköt, vakuutukset, netin, lainat ym). Älkää kysykö miksi. Se vaan luisui niin, kun olin tehnyt sopparit. Nyt vuosien varrella tilanne on muuttunut, minulla tällä hetkellä maksettava vakuutukset, netti ja puhelinkulut, vesi, jätehuolto. Mies hoitaa sähköt, autot, lainan.
Mies ostaa spontaanisti kallista tavaraa, itse taas maltillisesti säästäen. Miehen yritys on kannattava ja tiedän, että pystyy minut tästä jollain hinnalla maksamaan pois. Miehellä on ollut vapaus tehdä töitä vaikka 24/7 ja takoa rahaa, minä olen huolehtinut lapset ja kodin. Ennemminkin nyt on kyse siitä, minkälainen summa saadaan sovittua että molemmilla suht tyytyväinen olo lopputulokseen.
Ja tosiaan kauhistuttaa, kun tiedän että itselleni tulee paljon nykyistä isommat kulut maksettavaksi (asuminen, auto ym).
En ymmärrä, mikä tuossa kauhistuttaa. Jos aiemminkin pystyit yksin maksamaan asumiskulut, miksi et pystyisi nytkin?
Silloin elämä oli jatkuvaa kituuttamista. Mitään ylimääräistä en pystynyt ostamaan, en uusia huonekaluja tai mattoja ym. Kaikki meni perustarpeisiin. Nyt pelkään samaa tilannetta palkkani on kyllä noussut paljonkin tässä välissä mutta samanaikaisesti hinnat nousseet ja asumiskulut myös.
Jotenkin tuntuu, että se raha ei nyt tässä ole oikea syy. Oikeasti taidat vain haluta jatkaa suhdetta ja nyt yrität perustella asiaa sillä, että et muka pärjäisi taloudellisesti yksin.
No siis, ero pelottaa. Tää taloudellinen puoli on sellainen, johon pelon pystyn konkreettisesti osoittamaan ja joka mietityttää. Suhde on ollut pitkään huono. Olen onneton, yksinäinen ja tiedän, että me molemmat oltaisiin parempia vanhempia kun ei olisi huonoa parisuhdetta pilaamassa fiilistä. Mies ei halua erota, ehdotti kaikenlaista ratkaisua jos vain pystyttäisiin jatkamaan. Ollaan kuitenkin kokeiltu jo ja aloitettu uudestaan ja aina päädytään samaan lopputulokseen. Molemmat ollaan onnettomia. Ei vain sovita yhteen.
Vierailija kirjoitti:
On naurettavaa selittää paremmin pärjäävänsä yksin. Taloudellisesti se ei ole sitä koskaan. Oma valinta, millä tasolla kukin sen haluaa elää.
Mistähän sinä sen tiedät mitä tilanteita ihmisillä on?? Mulla esim ex oli aikalailla aina rahaton ja elätin hänetkin, lapsen lisäksi. Eron jälkeen exälle määrättiin elatusmaksut ja lisäksi joutuu elättämään itse itsensä. Tulot hänellä on melko hyvät, rahat meni jonnekin muualle suhteen aikana.
Kari K kirjoitti:
Huomattavasti paremmin kuin avioliitossa. Vaimo tuhlasi silloin kaikki rahat. Koskaan ei ollut mitään. Onneksi pääsin eroon siitä petturista.
Allekirjoitan joka sanan. Kun olin naimisissa ja yhteiset rahat pankkitilini oli aina ihan kuiva kun ex vaimo tuhlasi yhteiset rahani johonkin. Älkää kysykö mihin koska en tiedä mihin mutta rahaa ei vaan koskaan ollut.
Sen jälkeen kun potkaisin sen pihalle ja oikeasti aloin pitämään itse rahoistani huolta niin koskaan ei ole sen jälkeen ollut murhetta rahasta. Ja maksoin lapsestani hyvän elatusmaksun exälle ja lisäksi maksoin lapsemme koulutuksen kun opiskeli korkeakoulussa. Ex ei niihin kuluihin osallistunut mitenkään. Nyt on pari asuntoa maksettu ja aika pullea osakesalkkukin on tällä hetkellä. Niitä en olisi saanut jos olisin jatkanut exän kanssa.
Erosta on nyt 19 v aikaa ja hyvin menee.
Ihan hyvin pärjään.
Ex:lle piti antaa erotessa n 350,000€ "läksiäisrahaa".
Nyt on minun omat kulut ehkä 1/4 entisestä, velaton kämppä ja muutenkin hommat reilassa.
Luulen että tässä erossa voitti kumpikin. Ex eukko tuli perse aukisena taloon, ja sai tuon 350000€ lähtiessään, ja minä sain sielunrauhan.
Paremmin pärjään kuin avioliitossa. 3 teiniä.
Ex mies tuhlasi rahaa holtittomasti. Bensaa, kaljaa, pihviä, kebua jne.
Ex on nykyään talousvaikeuksissa. Joutunut vaihtamaan mm halvempaan asuntoon ja ajaa 15 vuotta vanhalla autolla . Mulla on useampi asunto (se missä asun ja sijoitusasuntoja) sekä lisäksi omistan muutaman kiinteistön. Ja nimeni on suurituloisten listalla iltapäivälehdissä.
Kun talous on omissa käsissä, homma sujuu hyvin. Usko pois.
Vierailija kirjoitti:
On naurettavaa selittää paremmin pärjäävänsä yksin. Taloudellisesti se ei ole sitä koskaan. Oma valinta, millä tasolla kukin sen haluaa elää.
Millä tämän perustelet? Jos ennen oli 3 jakamassa 4000 e/kk ja nyt enää 2 jakaa tuon summan, niin ainakin minun matematiikallani ero kannatti. Kiinteät kulut pysyvät samana.
Minun erostani on jo 15 vuotta ja hyvin olen pärjännyt. Kasvatin 2 lasta aikuisiksi ja vastasin laskennallisesti 2/3 heidän elatuksestaan, isän osuus oli 1/3. Käytännössä vastasin kaikesta, kun isänsä selvisi koko hommasta maksamalla pari sataa per lapsi kuukaudessa. Minulla meni koko palkka joka kuukausi.
Oma taloudellinen tilanteeni parani, kun pienipalkkainen tuhlarimies lähti. Avioliiton aikana mies eli yli varojensa (esimerkiksi liian kallis autolaina) eli lasten lisäksi maksoin myös miehen elämisen. Eron jälkeen osallistui sentään elarien muodossa.
On täysin selvää, että kulut lähes kaksinkertaistuvat, kun yhdestä taloudesta tehdään kaksi taloutta.
Jopa meidän yhteiskunnassakin on oivallettu, että saman katon alle kannattaa laittaa palvelut suurelle joukolle porukkaa. Esim. sote, kauppakeskukset ja monet muut asiat.
Ihmiset vain eroavat enemmän ja enemmän, kun eivät osaa tai viitsi ratkaista keskinäisiä ongelmiaan. Aina kuvitellaan, että aidan takana on ruoho vihreämpää.Köyhien määrä korreloi suoraan avioerojen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ilmeisesti ole kokemusta asua ihmisen kanssa, joka tuhlaa enemmän kuin tienaa? Exä hassasi koko palkkansa viikossa autoon, harrastuksiinsa ja elektroniikkaan, ja minun osuuteni olikin maksaa kaikki muu. Ei sitä jaksa. Ero tuli ja minulle jäi paljon enemmän rahaa käyttöön kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tämän perustelet? Jos ennen oli 3 jakamassa 4000 e/kk ja nyt enää 2 jakaa tuon summan, niin ainakin minun matematiikallani ero kannatti. Kiinteät kulut pysyvät samana.
Minun tapauksessani taas kulut avioliitossa maksettiin puoliksi, mutta mies arvotti silti oman työnsä reilusti yli minun työni ja mun urahaaveet hän lyttäsi kokonaan, suorastaan aloitti mun haukkumisen, jos sellaisia haikailin ja suoraankin sanoi, että älä hae uutta työtä jne. Lapset oli pieniä, minä väsynyt ja pyöritin lapsiarjen käytännössä yksin. Lyttääminen upposi hyvin, kunnes ei enää uponnut.
Eron jälkeen olen päässyt tilanteeseen, jossa tienaan reilusti exääni enemmän (ylimmässä 5 prosentissa). Tätähän se exä varmaan kokoajan pelkäsi ja koki mun uran niin uhaksi. Joskus parisuhde siis on haittana myös tienaamiselle. Niin, ja lapsiarjen hoidan edelleen yksin (exä näkee lapsia joka toisen viikonlopun), sillä ei ole vaikutusta siihen, miten hyvä olen työssäni, kunhan itsetunto on kohdallaan, uskoo itseensä, eikä elä jatkuvasti maanrakoon painettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Meillä on siis miehen kanssa ollut koko ajan omat rahat. Alussa kun ostettiin oma talo, maksoin pienestä palkastani kaikki asumisen kulut (sähköt, vakuutukset, netin, lainat ym). Älkää kysykö miksi. Se vaan luisui niin, kun olin tehnyt sopparit. Nyt vuosien varrella tilanne on muuttunut, minulla tällä hetkellä maksettava vakuutukset, netti ja puhelinkulut, vesi, jätehuolto. Mies hoitaa sähköt, autot, lainan.
Mies ostaa spontaanisti kallista tavaraa, itse taas maltillisesti säästäen. Miehen yritys on kannattava ja tiedän, että pystyy minut tästä jollain hinnalla maksamaan pois. Miehellä on ollut vapaus tehdä töitä vaikka 24/7 ja takoa rahaa, minä olen huolehtinut lapset ja kodin. Ennemminkin nyt on kyse siitä, minkälainen summa saadaan sovittua että molemmilla suht tyytyväinen olo lopputulokseen.
Ja tosiaan kauhistuttaa, kun tiedän että itselleni tulee paljon nykyistä isommat kulut maksettavaksi (asuminen, auto ym).
En ymmärrä, mikä tuossa kauhistuttaa. Jos aiemminkin pystyit yksin maksamaan asumiskulut, miksi et pystyisi nytkin?
Silloin elämä oli jatkuvaa kituuttamista. Mitään ylimääräistä en pystynyt ostamaan, en uusia huonekaluja tai mattoja ym. Kaikki meni perustarpeisiin. Nyt pelkään samaa tilannetta palkkani on kyllä noussut paljonkin tässä välissä mutta samanaikaisesti hinnat nousseet ja asumiskulut myös.
No ihan oikeasti nyt laita asiat tärkeysjärjestykseen nainen! Oletko tosiaan valmis jäämään huonoon suhteeseen sen takia, että voit ostella mattoja tai huonekaluja?? Ite nukuin ilman sänkyä pelkällä patjalla vuoden iloisena, kun pääsin ahdistavasta miehestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
On täysin selvää, että kulut lähes kaksinkertaistuvat, kun yhdestä taloudesta tehdään kaksi taloutta.
Jopa meidän yhteiskunnassakin on oivallettu, että saman katon alle kannattaa laittaa palvelut suurelle joukolle porukkaa. Esim. sote, kauppakeskukset ja monet muut asiat.
Ihmiset vain eroavat enemmän ja enemmän, kun eivät osaa tai viitsi ratkaista keskinäisiä ongelmiaan. Aina kuvitellaan, että aidan takana on ruoho vihreämpää.Köyhien määrä korreloi suoraan avioerojen määrään.
Sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että yhteisessä taloudessa kulut eivät aina jakaudu tasan tai tulojen suhteessa? Avioliitossa minä vastasin perheemme kuluista, kun mies käytti omat rahansa omiin juttuihinsa.
Eron jälkeen mies joutui hankkimaan oman asunnon, jolloin tietysti kahden talouden yhteenlasketut kustannukset kasvoivat, mutta siinä vaiheessa miehen kulut eivät enää olleet minun maksutaakkaani eivätkä rasittaneet minun kukkaroani. Eli minä säästin rahaa, kun mies joutui maksamaan omat laskunsa, ruokansa ja asumisensa.
Ei oikein voin sanoa, että minä pärjään näin, niin se sopii sinullekin. Se mitä sinun kuitenkin tarvitsee nyt tehdä on seuraava:
-listaa tulosi
-listaa nykyiset menosi
-listaa oletetut tulevaisuuden menosi (vuokra, laina, kiinteät laskut..)
-jos ei näytä hyvältä yhtälöltä, mieti mitkä omat pakolliset kiinteät menosi on sellaisia mistä voisit luopua tai voitko kasvattaa tulojasi jotenkin
-selvitä saatko asumistukea tarvittaessa
-näistä saatkin jo aika hyvin selville mikä voisi olla tulevaisuuden asumismuotosi, riippuu pitkälti tuloistasi/säästöistäsi (ostatko oman, lunastat puolison ulos, etsin vuokra-asunnon)
-elatusavulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lapset asuvat vuoroviikoin eri vanhemmilla. Lastenvalvojalla lasketaan molemman vanhemman osuus lapsen elatuksesta, riippuu kummankin vanhemman tuloista. Jos lapset ovat sinulla kirjoilla ja sinun tulosi ovat suuremmat kuin lasten isän, voi osuutesi lasten elatukseen olla esimerkiksi 70%, jolloin lasten isä maksaa tähän suhteutettua elatusmaksua lapsista. Tämä toki tulee sinun tilille, mutta ei ole varsinaisesti sinulle. Se on lasten osuuteen asumisesta ja ylläpidosta sekä esim. harrastuksiin
-saat lisäksi korotetun lapsilisän, jos lapset ovat sinulla
-jos on tilanne, ettei sinulla olisi vaikka koulutusta, hae opiskelemaan, nyt on yhteishaku. Tänä on oman tulevaisuutesi kannalta tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein voin sanoa, että minä pärjään näin, niin se sopii sinullekin. Se mitä sinun kuitenkin tarvitsee nyt tehdä on seuraava:
-listaa tulosi
-listaa nykyiset menosi
-jos ei näytä hyvältä yhtälöltä, mieti mitkä omat pakolliset kiinteät menosi on sellaisia mistä voisit luopua tai voitko kasvattaa tulojasi jotenkin
-näistä saatkin jo aika hyvin selville mikä voisi olla tulevaisuuden asumismuotosi, riippuu pitkälti tuloistasi/säästöistäsi (ostatko oman, lunastat puolison ulos, etsin vuokra-asunnon)
-elatusavulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lapset asuvat vuoroviikoin eri vanhemmilla. Lastenvalvojalla lasketaan molemman vanhemman osuus lapsen elatuksesta, riippuu kummankin vanhemman tuloista. Jos lapset ovat sinulla kirjoilla ja sinun tulosi ovat suuremmat kuin lasten isän, voi osuutesi lasten elatukseen olla esimerkiksi 70%, jolloin lasten isä maksaa tähän suhteutettua elatusmaksua lapsista. Tämä toki tulee sinun tilille, mutta ei ole varsinaisesti sinulle. Se on lasten osuuteen asumisesta ja ylläpidosta sekä esim. harrastuksiin
-jos on tilanne, ettei sinulla olisi vaikka koulutusta, hae opiskelemaan, nyt on yhteishaku. Tänä on oman tulevaisuutesi kannalta tärkeää.
Lisään vielä, että erossa tehdään ositus, jolloin jos miehesi on varakkaampi eikä teillä ole avioehtoa, ositetaan omaisuus. Ja tämä pitää muistaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-listaa tulosi
-listaa nykyiset menosi
-jos on tilanne, ettei sinulla olisi vaikka koulutusta, hae opiskelemaan, nyt on yhteishaku. Tänä on oman tulevaisuutesi kannalta tärkeää.Lisään vielä, että erossa tehdään ositus, jolloin jos miehesi on varakkaampi eikä teillä ole avioehtoa, ositetaan omaisuus. Ja tämä pitää muistaa tehdä.
eli piti sanoa niin, että odotetaan omaisuus niin, että molemmille jää samanverran yhteisestä omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-listaa tulosi
-listaa nykyiset menosi
-jos on tilanne, ettei sinulla olisi vaikka koulutusta, hae opiskelemaan, nyt on yhteishaku. Tänä on oman tulevaisuutesi kannalta tärkeää.Lisään vielä, että erossa tehdään ositus, jolloin jos miehesi on varakkaampi eikä teillä ole avioehtoa, ositetaan omaisuus. Ja tämä pitää muistaa tehdä.
eli piti sanoa niin, että odotetaan omaisuus niin, että molemmille jää samanverran yhteisestä omaisuudesta.
johan typottaa :) eli ositetaan
Ennen rahaa oli enemmän, mutta mies halusi koko ajan uutta autoa, venettä, moottoripyörää, asuntoa jne. Sen lisäksi että rahaa korvissa soi toistuva valitus siitä mitä meillä ei ole ja mitä muilla on. Ja kuten listasta kuuluu niin aika turha sellainen.
Nyt ei ole rikkaampi, mutta saa elää ihan omilla ehdoillaan ja nauttia niistä asioista mitkä on hyvin, ja on paljon rikkaampi olo.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole täysin selvää. Jos miehen standardina on ollut asua hienossa 500keur omakotitalossa, mutta naiselle ja lapsille riittää 200keur kerrostaloasunto, eikä pihahommiin ja talon ylläpitohommiin ole hinkua, niin naisen asumiskulukin voi laskea (ennen naisen osuus 250keur, jatkossa 200keur). Ja saman ajatuksen voi toki pyörittää pienemmilläkin summilla.
Miehellä on myös voinut olla muita kuluja, jotka on maksettu yhteisestä potista, joihin ei naisella oikeasti ole mitään intohimoa, esim. hienompi auto, ja naiselle riittää auto, jonka hinta on 7000e, mutta miehen valitsema perheen auto oli 20000e, josta naisen osuus oli puolet. Taas naisen kulut laskee erossa, kun ei mene 10000e autoon, vaan 7000e. Myös esim. jotkut kanavapaketit yms. ainakin oli ihan miehen juttuja, vaikka maksettiin nettilaskun yhteydessä ns. yhteisistä juoksevista kuluista. En minä sellaisia eron jälkeen tilannut tai ole tarvinnut.
St. Barths. Täällä on merivesi aina >26 celsius-astetta
Hyvinkin moni kikkailee noin. Ei tarvitse edes ottaa eroa, kun ei koskaan muuta avoliittoon tai avioidu. Täydet tuet molemmille, kun molemmilla on oma talous ja oma koti. Paljon kannattavamaan kuin alennetut tuet yhteistalouteen.