Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussikuskin pitää istua kovalla penkillä 5 tuntia ilman vessataukoa ja syömistä ja juomista.

Vierailija
01.03.2023 |

Tästä on lakossa kyse. Ei palkasta. Eli työolot ovat epäinhimilliset. Sydämeni on heidän puolella, ja ymmärrän lakon täysin. T. akateeminen toisella alalla oleva.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että suurin osa bussikuskeista pääsee vessaan. Tosiaan esim paloheinässä on bajamaja ja kuskeilla avain siihen. Siinä on myös jäähallin vessa, muuta ehkä noin 50m pysäkista. Olen nähnyt noita irtovessoja muuallakin, en vain muista missä.

Ja tietenkin kaikki bussit ajaa Paloheinän bajamajan kautta?

Vierailija
122/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö päätepysäkeillä ole saniteettitiloja? Ainakin Kampissa kuskit käväiset jossain taukotilassa, kun tulevat terminaaliin.

Täällä Oulussa päätepysäkit on asumalähiöissä. Ei siinä voi mennä aidan pieleen kuseksimaan tai kyykkypaskomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän naskuskit selviävät. Kun varsinkin synnyttäneet ravaa koko ajan pissalla.

Mietin samaa. Meillä on töissä kolme naista jotka käyvät valehtelematta vessassa tunnin välein. Eivät taitaisi bussikuskeiksi soveltua millään.

No miksi pitäisi kun eivät kerran bussikuskeja ole. Taatusti ymmärtävät itsekin olla hakeutumatta bussikuskeiksi. Ehkä sinun ei kannata murehtia asiaa.

En minä sitä murehdi. Kunhan mietin että kuka tahansa ei rakkonsa puolesta tuohon duuniin sovellu. Älä suotta loukkaannu, vauvarakko.

Vierailija
124/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä kuslien kanssa, että työolot on karmeat. Aiemmin tuntin parikin paikallisliikenteen kuskia, ja kertoivat että työaika on usein kahtena pätkänä päivän aikana. Esim. eka vuoro 5-10, sitten "taukoa" ja uudestaan töihin 18-23. Ihan perseestä tollanen. Jos on iltavirkku, ei jaksa herätä aamuvuoroon, ja joa on aamuvirkku, ei jaksa valvoa iltavuoroon asti. Täyttä työpäivää ei välttämättä saa, ellei suostu tollasiin vuoroihin.

Täällä Jyväskylän alueella ei ole taukotiloja. Aikatauluja on vasta nyt alettu rukkaamaan paremmiksi, että ne eivöt olisi aina myöhässä. Kuskit ei todellakaan pääse työvuoron aikana minnekään vessaan. Harvoin olen nähnyt jonkun jaloittelevan päätepysäkillä.

Onnibussilla olen kulkenut Jkl-Turku välillä, ja se vasta hurjaa onkin, jos kuski ei vaihdu Tampereella. Kuski ei ehdi vessaankaan Tampereella, koska se pysähtymisaika menee matkalaukkujen purkuun ja lastaukseen. Kyllä tekee matkustajallekin tiukkaa istua tuo aika jaloittelematta välillä, sääliksi käy kuskeja, ja usein pelottaa se vauhti, etenkin kun tietää että kuski on todella kovilla.

Kerran hyppäsi hirvi tielle bussin eteen, kuski ehti onneksi jarruttaa.

Vaikka tämä lakko hankaloittaakin paljon ihmisten arkea, toivon että työnantajapuoli ihan oikeasti tekisi nyt asioille jotakin, eikä akt anna periksi.

Olen henkilöauton ratista Tampere-Turku välillä nähnyt, kun Onnibus ohitti henkilöauton risteysalueella vasemmalle kääntyvien kaistaa hyödyntäen. Risteysalueella ei saa ohittaa ja niiden kaistojen välissähän on sulkuviivat joita ei saa ylittää. Oli vieläpä talvi, pimeää ja liukasta. Ei kovin turvallinen fiilis tullut ko. kuskin ajotyylistä. Ei saa niin kiire olla että aikataulussa pysyäkseen pitäisi liikennesääntöjä rikkoa!

Ei kuskit niitä aikatauluja Laadi sen paremmin kuin päätä keliolosuhteista, muista tiellä liikkumista puhumattakaan. Tosin, tuo mitä kerroit ei todellakaan lisää turvallisuutta.

No ei laadi, ei. Sehän se ongelma just on, kun joku muu, joka ei itse edes aja, laatii ylioptimistisen aikataulun, johon ei jää tilaa keliolosuhteille, vessatauoille, tai yhtään millekään. Tuollaiseenhan se sitten johtaa. Ikävä kyllä.

Vierailija
125/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin lakko on turha.

Vierailija
126/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä kuslien kanssa, että työolot on karmeat. Aiemmin tuntin parikin paikallisliikenteen kuskia, ja kertoivat että työaika on usein kahtena pätkänä päivän aikana. Esim. eka vuoro 5-10, sitten "taukoa" ja uudestaan töihin 18-23. Ihan perseestä tollanen. Jos on iltavirkku, ei jaksa herätä aamuvuoroon, ja joa on aamuvirkku, ei jaksa valvoa iltavuoroon asti. Täyttä työpäivää ei välttämättä saa, ellei suostu tollasiin vuoroihin.

Täällä Jyväskylän alueella ei ole taukotiloja. Aikatauluja on vasta nyt alettu rukkaamaan paremmiksi, että ne eivöt olisi aina myöhässä. Kuskit ei todellakaan pääse työvuoron aikana minnekään vessaan. Harvoin olen nähnyt jonkun jaloittelevan päätepysäkillä.

Onnibussilla olen kulkenut Jkl-Turku välillä, ja se vasta hurjaa onkin, jos kuski ei vaihdu Tampereella. Kuski ei ehdi vessaankaan Tampereella, koska se pysähtymisaika menee matkalaukkujen purkuun ja lastaukseen. Kyllä tekee matkustajallekin tiukkaa istua tuo aika jaloittelematta välillä, sääliksi käy kuskeja, ja usein pelottaa se vauhti, etenkin kun tietää että kuski on todella kovilla.

Kerran hyppäsi hirvi tielle bussin eteen, kuski ehti onneksi jarruttaa.

Vaikka tämä lakko hankaloittaakin paljon ihmisten arkea, toivon että työnantajapuoli ihan oikeasti tekisi nyt asioille jotakin, eikä akt anna periksi.

Olen henkilöauton ratista Tampere-Turku välillä nähnyt, kun Onnibus ohitti henkilöauton risteysalueella vasemmalle kääntyvien kaistaa hyödyntäen. Risteysalueella ei saa ohittaa ja niiden kaistojen välissähän on sulkuviivat joita ei saa ylittää. Oli vieläpä talvi, pimeää ja liukasta. Ei kovin turvallinen fiilis tullut ko. kuskin ajotyylistä. Ei saa niin kiire olla että aikataulussa pysyäkseen pitäisi liikennesääntöjä rikkoa!

Ei kuskit niitä aikatauluja Laadi sen paremmin kuin päätä keliolosuhteista, muista tiellä liikkumista puhumattakaan. Tosin, tuo mitä kerroit ei todellakaan lisää turvallisuutta.

No ei laadi, ei. Sehän se ongelma just on, kun joku muu, joka ei itse edes aja, laatii ylioptimistisen aikataulun, johon ei jää tilaa keliolosuhteille, vessatauoille, tai yhtään millekään. Tuollaiseenhan se sitten johtaa. Ikävä kyllä.

Ne aikataulut laaditaan pöydän vieressä, googlea käyttäen. Sieltä tulee ajoaika joka laitetaan suoraan aikatauluun. Ajoaika ei huomioi mitenkään pysähtymisiä pysäkeillä eikä uusien asiakkaiden pakkaamista autoon.

Jos reitti kuitenkin ajetaan, se ajetaan henkilöautolla ilman yhtään pysähdystä. Ja tämä ajoaika suoraan aikatauluun. Siksi näitä älyttömiä ylinopeuksia ja ohituksia nähdään jatkuvasti. Käy siinä sitten kusella välillä jossain.

Vierailija
127/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, ammatinvalintakysymys 😉

Ei paljon väsyneempää kommenttia voisi olla.

Kuljettajista on jo nyt kova pula. Tekemällä työolosuhteista inhimillisemmät, voisi työvoimapula alalla helpottaa.

Oletko sinä valmis nostamaan huomattavasti julkisen liikenteen lippujen hintoja?

Vierailija
128/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on amfetamiini. Voi ajaa triplavuoroja kusematta.

Vierailija
129/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu on ärrän myyjällä, fine dining-kokilla, hoitajalla, portsarilla..

Vierailija
130/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veden juominen varmaan onnistuu ajaessakin, mutta tosiaan epäinhimillistä ettei vessaan pääse noin pitkään aikaan.

Minä ihmettelen millaisia vauvarakkoja ja suolia monella aikuisella ihmisellä on, vai johtuuko p*skasta ruokavaliosta ja muista elintavoista? Syömisestä puolituntia ja on pakko mennä isolle toimitukselle, juo kahvia, niin vartissa jo pitää sama, ja vaikka ei joisi päivän aikana mitään, niin silti siellä pissalla pitää käyä vähän väliä.

Minulla on ärtyvä suoli ja munuaissairaus. Lisäksi käytän vahvasti diureettisia lääkkeitä, joten joudun juomaan jatkuvasti. Olen itsenäisessä toimistotyössä liukuvalla työajalla, joten asiasta ei koidu sen isompia ongelmia. Päivästä riippuen käytän vessaa 3-6 kertaa työpäivän aikana.

Vierailija
131/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veden juominen varmaan onnistuu ajaessakin, mutta tosiaan epäinhimillistä ettei vessaan pääse noin pitkään aikaan.

Minä ihmettelen millaisia vauvarakkoja ja suolia monella aikuisella ihmisellä on, vai johtuuko p*skasta ruokavaliosta ja muista elintavoista? Syömisestä puolituntia ja on pakko mennä isolle toimitukselle, juo kahvia, niin vartissa jo pitää sama, ja vaikka ei joisi päivän aikana mitään, niin silti siellä pissalla pitää käyä vähän väliä.

Minulla on ärtyvä suoli ja munuaissairaus. Lisäksi käytän vahvasti diureettisia lääkkeitä, joten joudun juomaan jatkuvasti. Olen itsenäisessä toimistotyössä liukuvalla työajalla, joten asiasta ei koidu sen isompia ongelmia. Päivästä riippuen käytän vessaa 3-6 kertaa työpäivän aikana.

Munuaiseni siis toimivat niin että virtsaa erittyy tavallista enemmän.

Vierailija
132/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kotihoidon hoitajatkaan pääse usein vessaan moneen tuntiin. Asiakkaiden vessat on yleensä niin saastasia, ettei sinne voi mennä. Saa jonkun taudin. lus . Siellä ei istuts, vaan seisotaan ja kävellään koko päivä.

Tosin , istuminen on vaarallisempaa ihmiselle.

Vierailija
133/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksihän vesi jää juomatta, kun vessaan ei pääse jos tulee hätä. Harva tahtoo ajaa bussia kuset housuissa.

Vierailija
134/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali aika tuo 5h käymättä vessassa, terveelle ihmiselle. Ja syömättä nyt pärjää myös kuka tahansa terve saman ajan.

Yöllä nukkuessa koko yö kyllä menee usein ilman vessakäyntejä, mutta valveilla ollessa viisi tuntia on ainakin itselle lähes mahdottomuus. Kahvit kun juo, niin viimeistään kahden tunnin päästä saa ravata vessaan.

Vierailija
135/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali aika tuo 5h käymättä vessassa, terveelle ihmiselle. Ja syömättä nyt pärjää myös kuka tahansa terve saman ajan.

Yöllä nukkuessa koko yö kyllä menee usein ilman vessakäyntejä, mutta valveilla ollessa viisi tuntia on ainakin itselle lähes mahdottomuus. Kahvit kun juo, niin viimeistään kahden tunnin päästä saa ravata vessaan.

Niinpä. Ja se kahvi voi tulla todella tarpeeseen, jotta pysyisi skarppina. Bussikuskin työt voi alkaa ennen kukonlaulua ja illat jatkua pitkälle yöhön, ja kenen mielestä on hyvä ajatus ajaa väsyneenä ratin takana?

Vierailija
136/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kotihoidon hoitajatkaan pääse usein vessaan moneen tuntiin. Asiakkaiden vessat on yleensä niin saastasia, ettei sinne voi mennä. Saa jonkun taudin. lus . Siellä ei istuts, vaan seisotaan ja kävellään koko päivä.

Tosin , istuminen on vaarallisempaa ihmiselle.

Tuonkin olen kokenut. Tavallaan ihan samassa jamassa, mutta kotihoidon hoitajana oli kuitenkin helppo kurvata jonnekin syrjemmälle kyykistymään, kun itsekseen oli liikkeellä. En väitä, että oli miellyttävää käydä jonkun puskan takana, tai syödä kylmiä eväitä jollain parkkisella, mutta helpompaa kuitenkin, kun pystyi itse säätämään reittiään ja aikataulua. Bussikuski ei oikein voi reitiltään poiketa.

Vierailija
137/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömättä kyllä, kun miettii ruokansa niin, että ovat oikeasti hyvin nälkää pitäviä. Tuossa 5 h on sen sijaan aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla, jos se tarkoittaa sitä, että ei voi/uskalla juoda riittävästi. Virtsan liian pitkä hautominen rakossa herkistää elimistön myös jatkuville virtsatien tulehduksille ym.

Olen kyllä sitä mieltä että kuskien vessataukotilannetta pitäisi parantaa, mutta en allekirjoita tuota että 5 h olisi aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla. Minä en yleensä käy 8 tunnin työpäivän aikana kertaakaan. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla kuten minä, mutta on siinä jotain outoa jos terve ihminen ei voi viittä tuntia pidättää.

Noh, kuinka moni kuskeista sitten edes on "terve"? Jos bussikuskit ovat pääsääntöisesti keski-ikäisiä miehiä, niin eiköhän näillä melkein jokaisella ole jokin perussairaus ja ties mitä rempallaan kehossa. Ja kyllä ihmisen pitäisi pääsääntöisesti päästä vessaan, kun tarve on. Sitä ei voi alkaa selitellä, kuinka muillakaan aloilla ei vessaan pääse. Pitäisi päästä, kyllä työssä on oltava inhimilliset olot.

Vierailija
138/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt se ketjun siivooja pani ranttaliksi. PAM uhkaa siivoojien lakolla.

Vierailija
139/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taida tällaisia ihmisiä tuntea yhtään.

Kroppa reagoi kusettaviin juomiin kuten kahviin/teehen/energiajuomaan joten eihän tuossa voi juoda niistä mitään. Itselleni tulee limppareista usein myös kiire isommalle hädälle. Jos haluaa syödä ja juoda ihan normaalin ihmisen tavoin terveellisesti ja säännöllisesti niin bussikuskin työ ei sovi sille. Lisäksi saa vaivoja paljosta istumisesta. Ei hyvältä kuulosta.

Vierailija
140/154 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kuski saa kusihädän tullen pysäyttää linkkarin tienposkeen ja heittää kepilliset. Kirjoittaa vaikka keltaisella onnibus hankeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä