Bussikuskin pitää istua kovalla penkillä 5 tuntia ilman vessataukoa ja syömistä ja juomista.
Tästä on lakossa kyse. Ei palkasta. Eli työolot ovat epäinhimilliset. Sydämeni on heidän puolella, ja ymmärrän lakon täysin. T. akateeminen toisella alalla oleva.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, ammatinvalintakysymys 😉
Todellakin. Näiden yhtiöiden johdon ammatteihin on valittu tyyppejä, jotka eivät pysty edes taukoa kuskeilleen järjestämään.
Itse pystyn helposti olemaan normaalilla juomisella 5-6h käymättä vessassa, ja eiköhän s e monelta muultakin onnistu jos ei kahvia tai paljon vettä kittaa. Ne joilla on vaivoja, pidätysongelmia, runsaita kuukautisia tms. eivät sitten hakeudu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä reittien varrella voisi edes muutamia baja-majoja olla ja jos laskee, että joka toinen kuski käy vaikka 2 tunnin välein kusasulla, niin lasketaan se keskimääräisesti myös aikatauluihin, ei pitäisi olla rakettitiedettä?
Jaa että kuselle ja ovet lukkoon? Matkustajat odottelevat sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eturauhasvaivaisia ukkoja on ne kuskit niin on se vaikeaa
Eturauhasvaivat, peräpukamat, olkapääkulumat ja nykyisin myös stressi ja ahdistus. Siinä on bussikuskin elämäntyön tulos. Tervetuloa alalle.
Kaikissa on omat ongelmat. Isällä meni keuhkot työssään rakennusalalla. Keittöalalla on kaikilla nivelet rikki. Itselläni huononi kuulo metallialalla.
Näin se on. Työstä ei saa kuin ammattiperäisiä sairauksia ja lisäksi menettää vielä sosiaaliset etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn helposti olemaan normaalilla juomisella 5-6h käymättä vessassa, ja eiköhän s e monelta muultakin onnistu jos ei kahvia tai paljon vettä kittaa. Ne joilla on vaivoja, pidätysongelmia, runsaita kuukautisia tms. eivät sitten hakeudu alalle.
Kokeile ajaa autoa samalla, siis pyörit siellä kaupungissa. Moni täälläkin kehuu kuinka voi helposti pidätellä mutta kuitenkin parin tunnin automatkalla pitää käydä vessassa ja syömässä, kun on niin pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, ammatinvalintakysymys 😉
Ammatinvalintakysymys se on ahtaajillakin. Törkkypalkka verrattuna bussikuskeihin ja vielä pitäisi saada lisää.
Ahtaajille potkut ja aivan varmasti on nykyisellä palkalla tulijoita tilalle.
Bussilakon puolella olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali aika tuo 5h käymättä vessassa, terveelle ihmiselle. Ja syömättä nyt pärjää myös kuka tahansa terve saman ajan.
Syömättä kyllä, kun miettii ruokansa niin, että ovat oikeasti hyvin nälkää pitäviä. Tuossa 5 h on sen sijaan aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla, jos se tarkoittaa sitä, että ei voi/uskalla juoda riittävästi. Virtsan liian pitkä hautominen rakossa herkistää elimistön myös jatkuville virtsatien tulehduksille ym.
Olen kyllä sitä mieltä että kuskien vessataukotilannetta pitäisi parantaa, mutta en allekirjoita tuota että 5 h olisi aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla. Minä en yleensä käy 8 tunnin työpäivän aikana kertaakaan. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla kuten minä, mutta on siinä jotain outoa jos terve ihminen ei voi viittä tuntia pidättää.
Huoh, ei todellakaan ole mitään outoa siinä, jos ei voi viittä tuntia pidättää.
Vähän linja-autokuskin koulutusta katellut mutta onneksi en hakenut. Vaihdevuodet, niin juon vettä kokoajan hikoilun vuoksi. Herkkä vatsa, joka jonkin uuden magnesium-jauheen kokeilusta kyllä heittää heti ripulille. Ihmis -sivistykseen kuuluu että on pääsy saniteettitiloihin vaikka pystyisikin pidättää 5 tuntia. Kun me ei olla robotteja saati orjia.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun se täydellisellä vatsalla alalle hakeutunut syökin vähän jotain sopimatonta niin että vatsa menee sekaisin, eikä silti pääse vessaan viiteen tuntiin? Varmaan aika moni pystyy normaalitilanteessa tarvittaessa pidättelemään sen 4-5 tuntia, mutta ihan jokaiselle tulee syystä tai toisesta tilanteita jolloin pitääkin päästä käymään vähän tiheämmin kuin yleensä. Tuskin asiakkaatkaan haluaisi että kuski joutuu ajelemaan vielä muutaman tunnin sen jälkeen kun on jo joutunut päästämään housuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mukavampi istuin kuskille ja autoon wc kuten joissakin jo onkin. Kuskipenkin viereen pieni kylmäkaappi jossa eväät. Ja tietysti luvalliseksi pitää ruoka-ja kusitaukonsa (tai mikä on milloinkin tarpeen) Mikä vaikeaa?
No ainakin vaikeaa on se, että aikataulut on vedetty niin tiukiksi, että mitään taukoa ei ehdi pitää. Päättäreillä ei välttämättä ole vessoja. Kyllä heillä on huonosti hoidettu asiat. Kannatan lakkoilua tässä tapauksessa.
Eipä porrassiivoojakaan ehdi usein syömään päivän aikana juuri mitään (vessatauoista puhumattakaan). Pitäisi varmaan tarkistaa KAIKKIEN ammattialojen työolot (?)
Kolme tuntia olisi maksimi, minkä kestäisin ilman vessataukoa. Naiskuskeilla on myös kuukautisten aiheuttama tarve vessakäynneille. Täällä jonkun mainostama kahdeksan tuntia menee jo kiduttamisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä reittien varrella voisi edes muutamia baja-majoja olla ja jos laskee, että joka toinen kuski käy vaikka 2 tunnin välein kusasulla, niin lasketaan se keskimääräisesti myös aikatauluihin, ei pitäisi olla rakettitiedettä?
Jaa että kuselle ja ovet lukkoon? Matkustajat odottelevat sisällä?
Helsingissä bussit on auki ja kuski muualla. Hyvin usein kaikilla päätepysäkeillä, joissa olen ollut. Metrossa ja junassa voi olla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän naskuskit selviävät. Kun varsinkin synnyttäneet ravaa koko ajan pissalla.
Mä olen synnyttänyt enkä ravaa koko ajan pissalla. Sitten tiedän ei synnyttäneitä jotka käy melko usein pissalla.
Mitä ne bussikuskit sitten vaatii? Pissataukoja ja vessoja? Pehmeämpiä penkkejä? Ne täällä on tullut esiin. Mitä muuta?
Kuskin istuin ei ole mikään kova penkki vaan jousitettu ja ergonominen.
Vierailija kirjoitti:
Kolme tuntia olisi maksimi, minkä kestäisin ilman vessataukoa. Naiskuskeilla on myös kuukautisten aiheuttama tarve vessakäynneille. Täällä jonkun mainostama kahdeksan tuntia menee jo kiduttamisen puolelle.
Eikö kuskeilla ole kahvitaukoja? Itse tein liukuhihnatyötä ja siitä pääsi vessaan kolme kertaa päivän aikana. Määrärtyinä hetkinä. Silloin kannatti käydä, vaikka vessajonot oli pitkät. Itse en juonut kahvia, niin pystyin jonottamaan koko tauon vessaan. Mutta muulloin einoäässyt. Naisvaltainen ala, siinä mentiin kuukautisilla ja synnytyäneinä. Mutta asiat siis oli paremmin kuin bussikuskeilla?
Itse matkustajanakin olisin toivonut että olisi ollut taukoja matkalla oulu-helsinki, jotta olisi päässyt kunnon vessaan, vaikka bussissa joku komero olikin.
Tein ajohommaa 12 tunnin vuorossa. Vain yksi tauko oli työpäivän aikana. Vessaa ei tietenkään. Jonkun isomman kiven takana kävin kyykkäämässä kusella. Ennen työpäivää en juonut mitään, en myöskään työpäivän aikana. Siitä huolimatta kusihätä oli jokapäiväinen riesa. Ei se kerta kuseminen ollut riittävä. Työpäivän jälkeen oli älytön jano. Litra vettä meni heittämällä. Vessakäynnin tärkeyden ymmärtää, kun sitä ei ole mahdollista toteuttaa.
Olen kyllä sitä mieltä että kuskien vessataukotilannetta pitäisi parantaa, mutta en allekirjoita tuota että 5 h olisi aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla. Minä en yleensä käy 8 tunnin työpäivän aikana kertaakaan. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla kuten minä, mutta on siinä jotain outoa jos terve ihminen ei voi viittä tuntia pidättää.