Bussikuskin pitää istua kovalla penkillä 5 tuntia ilman vessataukoa ja syömistä ja juomista.
Tästä on lakossa kyse. Ei palkasta. Eli työolot ovat epäinhimilliset. Sydämeni on heidän puolella, ja ymmärrän lakon täysin. T. akateeminen toisella alalla oleva.
Kommentit (154)
Ei tuo 5 tuntia pidättelyä ole inhimillistä vaatia jokapäiväisesti. Vaikka yleensä pidättely onnistuisikin niin nyt raskaana juon ja käyn vessassa helposti kolmen tunnin välein. Joskus kun käynyt syömässä ravintolassa isommin niin seuraavana päivänä vatsa toimii moneen kertaan, eikä todellakaan kysele bussiaikatauluja. Mahdollisuus tulisi olla aikataulujen puitteissa käydä useammin vessassa.
Saako kuski Tampereella vielä "sakon" jos on myöhässä linjavuorossaan? Ainakin ennen sai, jos ei ollut esittää pätevää syytä esim. kolari reitillä estänyt etenemisen.
Ja te joilla on muilla aloilla huonot työolot: taistelkaa ja vaatikaa parempia!
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn helposti olemaan normaalilla juomisella 5-6h käymättä vessassa, ja eiköhän s e monelta muultakin onnistu jos ei kahvia tai paljon vettä kittaa. Ne joilla on vaivoja, pidätysongelmia, runsaita kuukautisia tms. eivät sitten hakeudu alalle.
Ja sä tosissasi luulet, että oma kroppasi toimii samalla tavalla siitä iästä, kun teet ammatinvalintapäätöksen aina siihen asti, kunnes jäät eläkkeelle? Ihanan optimistista vaiko vaan uskomatonta typeryyttä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali aika tuo 5h käymättä vessassa, terveelle ihmiselle. Ja syömättä nyt pärjää myös kuka tahansa terve saman ajan.
Syömättä kyllä, kun miettii ruokansa niin, että ovat oikeasti hyvin nälkää pitäviä. Tuossa 5 h on sen sijaan aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla, jos se tarkoittaa sitä, että ei voi/uskalla juoda riittävästi. Virtsan liian pitkä hautominen rakossa herkistää elimistön myös jatkuville virtsatien tulehduksille ym.
Olen kyllä sitä mieltä että kuskien vessataukotilannetta pitäisi parantaa, mutta en allekirjoita tuota että 5 h olisi aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla. Minä en yleensä käy 8 tunnin työpäivän aikana kertaakaan. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla kuten minä, mutta on siinä jotain outoa jos terve ihminen ei voi viittä tuntia pidättää.
Oletko kuullut, että pissan pidättely ei ole ollenkaan terveellistä? joinain päivinä voikin mennä viisi tuntia, ettei tarvi käydä, mutta joskus taas pitää päästä vessaan jo siinä välissä. Ja luulen, että sinun työpaikallasi kuitenkin on vessa, ja mahdollisuus sitä käyttää, vaikka itse koko päivän pidätteletkin. Kuulostaa muuten tosi oudolle tuo 8h pidättely. No kukin tavallaan. Työoloihin kuluu taata työntekijälle mahdollisuus käyttää vessaa. Ei ole mitään velvollisuutta pidätelä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali aika tuo 5h käymättä vessassa, terveelle ihmiselle. Ja syömättä nyt pärjää myös kuka tahansa terve saman ajan.
Syömättä kyllä, kun miettii ruokansa niin, että ovat oikeasti hyvin nälkää pitäviä. Tuossa 5 h on sen sijaan aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla, jos se tarkoittaa sitä, että ei voi/uskalla juoda riittävästi. Virtsan liian pitkä hautominen rakossa herkistää elimistön myös jatkuville virtsatien tulehduksille ym.
Olen kyllä sitä mieltä että kuskien vessataukotilannetta pitäisi parantaa, mutta en allekirjoita tuota että 5 h olisi aivan liian pitkä aika olla käymättä pissalla. Minä en yleensä käy 8 tunnin työpäivän aikana kertaakaan. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla kuten minä, mutta on siinä jotain outoa jos terve ihminen ei voi viittä tuntia pidättää.
Oletko kuullut, että pissan pidättely ei ole ollenkaan terveellistä? joinain päivinä voikin mennä viisi tuntia, ettei tarvi käydä, mutta joskus taas pitää päästä vessaan jo siinä välissä. Ja luulen, että sinun työpaikallasi kuitenkin on vessa, ja mahdollisuus sitä käyttää, vaikka itse koko päivän pidätteletkin. Kuulostaa muuten tosi oudolle tuo 8h pidättely. No kukin tavallaan. Työoloihin kuluu taata työntekijälle mahdollisuus käyttää vessaa. Ei ole mitään velvollisuutta pidätelä töissä.
Saan käydä vessassa vaikka kymmenen kertaa päivässä, mutta ei minun tarvitse. En koe sitä pidättelynä. Ja kuten sanoin, olen kyllä sen kannalla että kuskien vessaoloja pitäisi parantaa.
Minkä takia kaikki kertoo kuinka muilla asiat on vielä huonommin?
Niinku eiks ois hyvä, että bussikuskien oloja parannetaan (ja palkkaa). Tällöin paine myös muiden alojen olojen (ja palkkojen) nostamiselle kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn helposti olemaan normaalilla juomisella 5-6h käymättä vessassa, ja eiköhän s e monelta muultakin onnistu jos ei kahvia tai paljon vettä kittaa. Ne joilla on vaivoja, pidätysongelmia, runsaita kuukautisia tms. eivät sitten hakeudu alalle.
Ja sä tosissasi luulet, että oma kroppasi toimii samalla tavalla siitä iästä, kun teet ammatinvalintapäätöksen aina siihen asti, kunnes jäät eläkkeelle? Ihanan optimistista vaiko vaan uskomatonta typeryyttä 🤔
Siis ja kun kenellekään ei ole mitään HAITTAA siitä et pystyt käymään tunnin/parin välein pissalla niin miksei voi tätä kaikille mahdollistaa mahdollisimman monessa ammatissa? Miksi tästä maailmasta pitää tehdä _vain_ täysin terveille sopiva ja sitten itkeä kun jengi ei tee töitä XD
Vierailija kirjoitti:
Eikö päätepysäkeillä ole saniteettitiloja? Ainakin Kampissa kuskit käväiset jossain taukotilassa, kun tulevat terminaaliin.
Kamppi ei ole koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikki kertoo kuinka muilla asiat on vielä huonommin?
Niinku eiks ois hyvä, että bussikuskien oloja parannetaan (ja palkkaa). Tällöin paine myös muiden alojen olojen (ja palkkojen) nostamiselle kasvaa.
Mielestäni on epäoikeudenmukaista että ahtaajat ovat lakossa vaikka heillä on hyvä palkka. He voivat lakkoulla, koska se tekee valtavan loven kansantalouteen hyvä kiristykeino eikä näy heti yksilöiden elämässä. Oikeudenmukaisuuden nimissä näen, että joidenkin toisten alojen asiat pitäisi ensin hoitaa ja ahtaajat voisi jatkaa neuvotteluja vaikka kuinka pitkään ilman lakkoa.
Väitän, että suurin osa bussikuskeista pääsee vessaan. Tosiaan esim paloheinässä on bajamaja ja kuskeilla avain siihen. Siinä on myös jäähallin vessa, muuta ehkä noin 50m pysäkista. Olen nähnyt noita irtovessoja muuallakin, en vain muista missä.
Paikallislinjoilla on pakolliset vessat olleet jo vuosia. Kaukoliikenteessä niitä ei ole. Kusella ehtii käydä vaikkakin, että pysähtyy pysäkille ja kävelee mukamas katsomaan moottoria. Siinä ehtii vetää pikasavut ja kusaista. Joskus on pakko vääntää tortutkin.
Olen kyllä samaa mieltä kuslien kanssa, että työolot on karmeat. Aiemmin tuntin parikin paikallisliikenteen kuskia, ja kertoivat että työaika on usein kahtena pätkänä päivän aikana. Esim. eka vuoro 5-10, sitten "taukoa" ja uudestaan töihin 18-23. Ihan perseestä tollanen. Jos on iltavirkku, ei jaksa herätä aamuvuoroon, ja joa on aamuvirkku, ei jaksa valvoa iltavuoroon asti. Täyttä työpäivää ei välttämättä saa, ellei suostu tollasiin vuoroihin.
Täällä Jyväskylän alueella ei ole taukotiloja. Aikatauluja on vasta nyt alettu rukkaamaan paremmiksi, että ne eivöt olisi aina myöhässä. Kuskit ei todellakaan pääse työvuoron aikana minnekään vessaan. Harvoin olen nähnyt jonkun jaloittelevan päätepysäkillä.
Onnibussilla olen kulkenut Jkl-Turku välillä, ja se vasta hurjaa onkin, jos kuski ei vaihdu Tampereella. Kuski ei ehdi vessaankaan Tampereella, koska se pysähtymisaika menee matkalaukkujen purkuun ja lastaukseen. Kyllä tekee matkustajallekin tiukkaa istua tuo aika jaloittelematta välillä, sääliksi käy kuskeja, ja usein pelottaa se vauhti, etenkin kun tietää että kuski on todella kovilla.
Kerran hyppäsi hirvi tielle bussin eteen, kuski ehti onneksi jarruttaa.
Vaikka tämä lakko hankaloittaakin paljon ihmisten arkea, toivon että työnantajapuoli ihan oikeasti tekisi nyt asioille jotakin, eikä akt anna periksi.
Lakot ovat idiotismia. Kyllä vessatauot voi neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Lakot ovat idiotismia. Kyllä vessatauot voi neuvotella.
Voi luoja. Lakko järkätään juuri siksi ettei neuvotteluissa päästä yhteisymmärrykseen.
Ihan täysi kannatus bussilakolle. Kuinkahan moni täällä virtsarakkonsa pitävyyttä kehuva pystyisi itse oikeasti ajamaan työkseen bussia? Pujottelemaan tietyömaitten, kiertoteiden, liikennevalojen ja muitten tienkäyttäjien seassa luotettavasti kyytiläisiään vaarantamatta? Ei taida onnistua muu, kuin pään aukominen.
Minustakaan ei olisi bussikuskiksi, mun hermot ei kestäisi aikataulujen tiukkuutta, ajamista säässä kuin säässä, eikä etenkään asiakkaita, jos olisivat jotain näitä AV palstalla kitisijöitä. Ihme, että joku ylipäätään on bussikuski; siitä kiitän, pääsen duuniin ja kotiin turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Paikallislinjoilla on pakolliset vessat olleet jo vuosia. Kaukoliikenteessä niitä ei ole. Kusella ehtii käydä vaikkakin, että pysähtyy pysäkille ja kävelee mukamas katsomaan moottoria. Siinä ehtii vetää pikasavut ja kusaista. Joskus on pakko vääntää tortutkin.
Just juu, ihan kyllä. Mikä kohu tuli pelkästään siitä, että jollain kuskilla oli päättärillä hetki aikaa pitää silmiä kiinni. En osaa edes kuvitella mikä älinä nousisi, jos kurvaisi kesken matkan pysäkille käydäkseen poistamassa eritteet kehostaan.
Entä missähän ne paikallislinjojen pakolliset vessat mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän naskuskit selviävät. Kun varsinkin synnyttäneet ravaa koko ajan pissalla.
Mietin samaa. Meillä on töissä kolme naista jotka käyvät valehtelematta vessassa tunnin välein. Eivät taitaisi bussikuskeiksi soveltua millään.
No miksi pitäisi kun eivät kerran bussikuskeja ole. Taatusti ymmärtävät itsekin olla hakeutumatta bussikuskeiksi. Ehkä sinun ei kannata murehtia asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä kuslien kanssa, että työolot on karmeat. Aiemmin tuntin parikin paikallisliikenteen kuskia, ja kertoivat että työaika on usein kahtena pätkänä päivän aikana. Esim. eka vuoro 5-10, sitten "taukoa" ja uudestaan töihin 18-23. Ihan perseestä tollanen. Jos on iltavirkku, ei jaksa herätä aamuvuoroon, ja joa on aamuvirkku, ei jaksa valvoa iltavuoroon asti. Täyttä työpäivää ei välttämättä saa, ellei suostu tollasiin vuoroihin.
Täällä Jyväskylän alueella ei ole taukotiloja. Aikatauluja on vasta nyt alettu rukkaamaan paremmiksi, että ne eivöt olisi aina myöhässä. Kuskit ei todellakaan pääse työvuoron aikana minnekään vessaan. Harvoin olen nähnyt jonkun jaloittelevan päätepysäkillä.
Onnibussilla olen kulkenut Jkl-Turku välillä, ja se vasta hurjaa onkin, jos kuski ei vaihdu Tampereella. Kuski ei ehdi vessaankaan Tampereella, koska se pysähtymisaika menee matkalaukkujen purkuun ja lastaukseen. Kyllä tekee matkustajallekin tiukkaa istua tuo aika jaloittelematta välillä, sääliksi käy kuskeja, ja usein pelottaa se vauhti, etenkin kun tietää että kuski on todella kovilla.
Vaikka tämä lakko hankaloittaakin paljon ihmisten arkea, toivon että työnantajapuoli ihan oikeasti tekisi nyt asioille jotakin, eikä akt anna periksi.
Olen henkilöauton ratista Tampere-Turku välillä nähnyt, kun Onnibus ohitti henkilöauton risteysalueella vasemmalle kääntyvien kaistaa hyödyntäen. Risteysalueella ei saa ohittaa ja niiden kaistojen välissähän on sulkuviivat joita ei saa ylittää. Oli vieläpä talvi, pimeää ja liukasta. Ei kovin turvallinen fiilis tullut ko. kuskin ajotyylistä. Ei saa niin kiire olla että aikataulussa pysyäkseen pitäisi liikennesääntöjä rikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen henkilöauton ratista Tampere-Turku välillä nähnyt, kun Onnibus ohitti henkilöauton risteysalueella vasemmalle kääntyvien kaistaa hyödyntäen. Risteysalueella ei saa ohittaa ja niiden kaistojen välissähän on sulkuviivat joita ei saa ylittää. Oli vieläpä talvi, pimeää ja liukasta. Ei kovin turvallinen fiilis tullut ko. kuskin ajotyylistä. Ei saa niin kiire olla että aikataulussa pysyäkseen pitäisi liikennesääntöjä rikkoa!
Ei kuskit niitä aikatauluja Laadi sen paremmin kuin päätä keliolosuhteista, muista tiellä liikkumista puhumattakaan. Tosin, tuo mitä kerroit ei todellakaan lisää turvallisuutta.
Luulis että nää epäkohdat olisi saatu kuntoon ilman lakkojakin. Haistakoot paskan neuvottelutaidottomat ihmiset jotka näistä päättää. Kusitauko ei pitäis olla ihan mahdoton järjestää. On sitä kuuhunkin matkustettu