IS: Seitsemättä vuotta AMK:ssa nykyisin toimeentulotuella opiskeleva Tanja miettii mahdollisia maisteriopintoja ja lähtee valmistuttuaan suorittamaan varusmiespalveluksen
Ei ole nykynuorisolla kiire työelämään.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009389070.html
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo pääsis rauhanturvaajaks. Miksköhän kaikki naiset sanoo että ne haluaa rauhanturvaajaks ennenku ne on ollu päivääkään intis.
Miksi ei pääsisi? Ainakaan ennen naisilta ei edes vaadittu inttiä siihen alle.
Itsekin opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo pääsis rauhanturvaajaks. Miksköhän kaikki naiset sanoo että ne haluaa rauhanturvaajaks ennenku ne on ollu päivääkään intis.
Kaikki naiset? En mä ainakaan haluaisi enkä halua armeijaan. Jos Suomeen tulisi sota, niin kyllä mulle hoitajana löytyisi tekemistä.
Luuletko ettei hoitajilla kenttäsairaalassa rintamalla tarvita armeijan koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on mahdollista? Yleensä AMK:ssa opinto-oikeus päättyy tietyn ajan jälkeen eikä sitä ole ihan helppoa pidentää.
Toisekseen, miten näillä vähällä rahalla kituuttavilla ihmisillä on aina varaa koiraan? Mitä tapahtuu, jos koira sairastuu?
Ehkäpä vakavassa tilanteessa äiti tai muu läheinen voi vaikka lai-na-ta rahaa?
Koiraa ei saa inttiinkään mukaan, jonkinlainen turvaverkko varmasti on.
Mikä vaivaa, kun pitää kaikesta etsiä vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tarinassa pistää silmään moni asia. Ei lukioikäisen kuulu kustantaa omia oppikirjojaan itse, kyllä se on vanhempien tehtävä. Ei ihme että uupui jo lukioaikana. Ammattikorkeakouluopintoihin olisi tietenkin kannattanut ottaa lainaa jotta olisi valmistunut nopeammin ja päässyt työelämään. Kyllä niitä lainoja sitten makselee vähitellen pois.
Ihmettelen sitäkin että lapsuuden duunariperheessä on jutun mukaan tehty paljon töitä mutta silti ei ole varaa maksaa lukiokirjoja? Mihin ne rahat sitten ovat menneet. Jotain elämänhallinnan puutetta on ollut jo lapsuudenperheessä, sitä vaan ei jutussa kerrota. Lukiokirjoihin olisi voinut anoa toimeentulotukea tai joltakin lapsiperheitä auttavalta taholta avustusta. Sensijaan on laitettu nuori vastuuseen kalliiden kirjojen hankinnasta. Lukio itsessään on jo vaativa, saati että pitää painaa vielä töitä siinä sivussa.
Täällä ihannoidaan sitä että jutun päähenkilö on jaksanut painaa töitä ja opiskella. Eihän hän ole jaksanut vaan on uupunut ja opinnot ovat venyneet. Eli elämänhallinnassa puutteita tässäkin. Järkevämpää on ottaa opintolainaa kuin vetää itsensä piippuun. En tuomitse mutta näen että tuen puute lähtien jo lapsuudenperheen elämänhallinnan ongelmista on kaiken taustalla.
Voi luoja. Mikä tarve sinulla on rääpiä kyseisden naisen vanhempia ja lapsuuden elämäntilannetta? Olisi, olisi, olisi, sinähän varsinainen jälkiviisastelija olet.
Siksi että elämänhallinnan puute on usein ylisukupolvista ja tässä tarinassa se näkyy myös. Ei ole osattu tukea taloudellisesti ja henkisesti. Ja siksi nuoren/nuoren aikuisen valinnat ovat olleet huonoja monelta osin. Opintolaina on sitä varten ettei itseä vedetä työnteolla piippuun jo opiskeluaikana. Samoin lukioaika pitää saada pyhittää opiskeluun eikä uuvuttaa itseään työllä.
Etenkin nyt kun krort nousee on opintolaina tymintä mihin opiskeleva köyhä voi itsensä sitoa.
Tyhmää on venyttää opintojaan usealla vuodella kun ei kykene tasapainottamaan työntekoa ja opiskelua. Laskepa huvikseen paljonko hän on palkkatuloja menettänyt 3 vuoden aikana? Siinä ajassa olis maksellut jo paljon sitä opintolainaa pois. Nyt tämä on opiskellut jo 7 vuotta amk:ssa eikä ole edelleenkään valmis.
Ja palstamammat ihailee kuinka reipas opiskelija hän onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiset? En mä ainakaan haluaisi enkä halua armeijaan. Jos Suomeen tulisi sota, niin kyllä mulle hoitajana löytyisi tekemistä.
Luuletko ettei hoitajilla kenttäsairaalassa rintamalla tarvita armeijan koulutusta?
Luuletko, että sodan aikana vain kenttäsairaalat toimivat?
Minua ei olisikaan, ellei isoisääni olisi hoidettu Tilkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että kotirintamalla ei tarvita hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa on hakea vapaaehtoisena armeijaan menemisestäkin sosiaalipummaamista. Eikö se ole ennemmin uhraus isänmaalle? Hattua päästä vaan, jos aseistakieltäytyjä*inttareilla sellaista on. Taitaa olla kasvissyöntiöyhötys vienyt ajattelukyvyn, kun kehtaa arvostella armeijaan menijöitä.
Otatko hatun päästä intin käyneen suomalaisen miehen kohdalla myös? Etkö? Miksi et? Ei edes ole vapaaehtoista.
Tietysti otan ja arvostan velvollisuutensa hoitaneita. Armeija on maan selkäranka, kuten olemme viimeaikana nähneet.
Mutta voisitko myöntää että kriisitilanteessa suomalaiset armeijan käyneet miehet on suomen selkäranka. Naisiahan siellä ei juuri näy ja ilman kiintiötä aukkeihin tuskin sitäkään vähää.
Henkilö tekee jutun mukaan opintojen ohella töitä. Miten määrittelet työelämän? 28-vuotiaalla voi olla vaikka kuinka pitkä työura. Ei sossu lähde rahoittamaan 7-vuotisia amk-opintoja, vaan todennäköisesti nyt viimeisen vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tarvetta syntyy kenttäsairaaloissa ja heti rintaman läheisyydessä. Ei riitä resurssit haavoittuneiden helikopterikuljetuksiin sitä paitsi koko suomi olisi rintamaa. Lisäksi kova tarve olisi lääkintähenkilöistä ihan etulinjan takanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten he itkevät sitä, kun eläkkeelle pääsee vasta 70v iässä, kun takana on 35 vuotta työelämää. Parjatut boomerit oli olleet töissä saman verran jo 50v iässä ja heillä oli 28v iässä liuta lapsia ja omakotitalo velkoineen eikä takuuvarmasti mitään katukoiraa.
Täällä haukutaan boomereita harva se päivä. Äitini aloitti työn tekemisen 15- vuotiaana ja teki töitä 68- vuotiaaksi asti. Nykyiset pari- ja kolmekymppisenä eivät tule tekemään kuin korkeintaan 25 vuotta, koska eivät jaksa mt yms syistä. Ja sitä ennen matkustellaan ja opiskellaan noin 30-35- vuotiaaksi asti. Olen nähnyt tämän sukulaisten lapsista. Minä aloitin työt 19- vuotiaana ja ammatin opiskelin kokonaan töitä tehden.
Millähän ajattelit, että ne opiskelut ja matkustukset maksetaan? No niinpä, töillä. "opiskelin kokonaan töitä tehden", niin eli teet ihan samaa, kun nuoremmatkin. Aivan järkyttävää tämä logiikka, kun pitää päästä toisia haukkumaan hinnalla millä hyvänsä.
Ja ennen kuin kukaan tulee valittamaan mistään opintotuesta 400€ kuukaudessa ei riitä elämiseen ja matkusteluun, joten töissä on käytävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän ole mitään nuorisoa, höntti.
Kuulepas nyt, Suomessa on ainakin yksi tunnettu 37-vuotias nuori!
Eikö se olekaan 17v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tarinassa pistää silmään moni asia. Ei lukioikäisen kuulu kustantaa omia oppikirjojaan itse, kyllä se on vanhempien tehtävä. Ei ihme että uupui jo lukioaikana. Ammattikorkeakouluopintoihin olisi tietenkin kannattanut ottaa lainaa jotta olisi valmistunut nopeammin ja päässyt työelämään. Kyllä niitä lainoja sitten makselee vähitellen pois.
Ihmettelen sitäkin että lapsuuden duunariperheessä on jutun mukaan tehty paljon töitä mutta silti ei ole varaa maksaa lukiokirjoja? Mihin ne rahat sitten ovat menneet. Jotain elämänhallinnan puutetta on ollut jo lapsuudenperheessä, sitä vaan ei jutussa kerrota. Lukiokirjoihin olisi voinut anoa toimeentulotukea tai joltakin lapsiperheitä auttavalta taholta avustusta. Sensijaan on laitettu nuori vastuuseen kalliiden kirjojen hankinnasta. Lukio itsessään on jo vaativa, saati että pitää painaa vielä töitä siinä sivussa.
Täällä ihannoidaan sitä että jutun päähenkilö on jaksanut painaa töitä ja opiskella. Eihän hän ole jaksanut vaan on uupunut ja opinnot ovat venyneet. Eli elämänhallinnassa puutteita tässäkin. Järkevämpää on ottaa opintolainaa kuin vetää itsensä piippuun. En tuomitse mutta näen että tuen puute lähtien jo lapsuudenperheen elämänhallinnan ongelmista on kaiken taustalla.
Voi luoja. Mikä tarve sinulla on rääpiä kyseisden naisen vanhempia ja lapsuuden elämäntilannetta? Olisi, olisi, olisi, sinähän varsinainen jälkiviisastelija olet.
Siksi että elämänhallinnan puute on usein ylisukupolvista ja tässä tarinassa se näkyy myös. Ei ole osattu tukea taloudellisesti ja henkisesti. Ja siksi nuoren/nuoren aikuisen valinnat ovat olleet huonoja monelta osin. Opintolaina on sitä varten ettei itseä vedetä työnteolla piippuun jo opiskeluaikana. Samoin lukioaika pitää saada pyhittää opiskeluun eikä uuvuttaa itseään työllä.
Etenkin nyt kun krort nousee on opintolaina tymintä mihin opiskeleva köyhä voi itsensä sitoa.
Tyhmää on venyttää opintojaan usealla vuodella kun ei kykene tasapainottamaan työntekoa ja opiskelua. Laskepa huvikseen paljonko hän on palkkatuloja menettänyt 3 vuoden aikana? Siinä ajassa olis maksellut jo paljon sitä opintolainaa pois. Nyt tämä on opiskellut jo 7 vuotta amk:ssa eikä ole edelleenkään valmis.
Ja palstamammat ihailee kuinka reipas opiskelija hän onkaan.
Ei ole opiskellut JO 7 vuotta, vaan opinnoissa on menossa 7. vuosi. Eihän hän venytä omasta aikataulustaan opintoja kuin vuodella, jos halusi valmistua viime keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa on hakea vapaaehtoisena armeijaan menemisestäkin sosiaalipummaamista. Eikö se ole ennemmin uhraus isänmaalle? Hattua päästä vaan, jos aseistakieltäytyjä*inttareilla sellaista on. Taitaa olla kasvissyöntiöyhötys vienyt ajattelukyvyn, kun kehtaa arvostella armeijaan menijöitä.
Otatko hatun päästä intin käyneen suomalaisen miehen kohdalla myös? Etkö? Miksi et? Ei edes ole vapaaehtoista.
Tietysti otan ja arvostan velvollisuutensa hoitaneita. Armeija on maan selkäranka, kuten olemme viimeaikana nähneet.
Mutta voisitko myöntää että kriisitilanteessa suomalaiset armeijan käyneet miehet on suomen selkäranka. Naisiahan siellä ei juuri näy ja ilman kiintiötä aukkeihin tuskin sitäkään vähää.
Ja näin tämäkin lehtijuttu ja keskustelu kääntyy vaatimuksiksi kehua MIEHIÄ.
Olen eri. Kannatan asepalvelusta kaikille sukupuolille.
Kriisitilanteessa maanpuolustusvelvollisuus on jokaisella, ei vain armeijan käyneillä. Jotka eivät ole rintamalla, pyörittävät infraa.
Viime keväänä Rasmussen viimein myönsi itselleen, että hän on liian väsynyt. Uupumisen myöntäminen oli vaikeaa, sillä kevätlukukauden jälkeen hänen olisi pitänyt valmistua ja opintotukikuukaudetkin oli jo käytetty.
TAUON jälkeen Rasmussen jatkoi opiskelua toimeentulotuella. Se tarkoitti, että tulot putosivat kuukaudessa 500 euroa, sillä opintotuella ollessaan hän oli saanut tienata 650 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pääsisi? Ainakaan ennen naisilta ei edes vaadittu inttiä siihen alle.
Niin samat vaatimukset naisille kuin miehille olisi rasismia.
Valmistumisensa jälkeen Rasmussen menee pariksi kuukaudeksi töihin, säästää rahaa paitsi edessä olevaan muuttoon, myös armeijaan, jonka palvelukseen hän astuu tämän vuoden heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tarvetta syntyy kenttäsairaaloissa ja heti rintaman läheisyydessä. Ei riitä resurssit haavoittuneiden helikopterikuljetuksiin sitä paitsi koko suomi olisi rintamaa. Lisäksi kova tarve olisi lääkintähenkilöistä ihan etulinjan takanakin.
Jolloin myös hoitajat ilman armeijataustaa tekevät näitä töitä.
Oma isoäitini oli ilmavalvonnassa Laatokalla ilman mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin myös hoitajat ilman armeijataustaa tekevät näitä töitä.
Oma isoäitini oli ilmavalvonnassa Laatokalla ilman mitään koulutusta.
On vähän eri asia pönöttää vahdissa taivaanrantaa tähyten kuin suorittaa palvelusta eturintamalla tai koulutusta vaativissa tehtävissä. Ei sinne tilanteisiin tarvita siviilejä jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos nyt ensi alkuun ilmoittautuisit maanpuolustuskursseille ja äänestäisit isänmaallisia asioita ajavaa puoluetta ja tekisit pari lasta.
Et taida osata lukea? Henkilö opiskelee Oulussa.