Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mä en tajua. Olenko oikeasti tyhmä! Äo palikka testit ovat täyttä utopiaa!

Vierailija
28.02.2023 |

Siis niitä kuvioiden jatkumoita, lyö aivan tyhjää enkä jaksaisi edes keskittyä, sanojan selittäminen tiedän ne mielessäni kyllä, mutta en saa puettua niitä sanoiksi. Yleistietoni on myös heikko ja olen matemaattisesti lahjaton.
Olenko todella näin tyhmä?
Sain testistä 81 kokonaispistettä.
Epäilen, että taustalla on jotain muuta. Kärsin mt ongelmista ja koen toiminta kykyni olevan heikko ja taantunut.
Mistä ihmeestä on kysymys?
Psykologi ei näe mitään vikaa minussa, mutta vihjailee, että olen vain vähän tyhmä. Ei tietenkään suoraa sano.
Voiko todella ihmisen älykkyytä mitata tuolla tavoin?
Olen kuitenkin aivan järkevä ja normaalisti pärjäävä ihminen.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täyttä utopiaa"

Et taida tietää mitä utopia tarkoittaa. En sinänsä epäile testitulosta.

Yllättävän monen (yleensä vähän vähemmän fiksun) tyypin olen kuullut käyttävän sitä juuri noin, samalla tavalla kuin "täyttä hepreaa".

"Yritin lukea käyttöohjeet mutta ne oli mulle täyttä utopiaa!"

Vierailija
62/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kaikki erilaisia ja se on OK. Afrikkalaistaustaisilla on käsittämättömän huono maantiedon taju eivätkä he yleensä ymmärrä kolmiulotteisista kappaleista mitään. Toisaalta ovat erittäin hyviä rytmimusiikissa missä taas valkoiset kompuroivat. En siis väitä mitään mutta kaikki me olemme erilaisia ja jokaisessa meissä on vahvuutemme ja heikkoutemme.

Olet arvokas itsenäsi, sitä tahdon sanoa.

Tämä tieto afrikkalaistaustaisista perustuu mihin?

Saammeko vastauksen?

Kliinisen psykologian näkökulmasta Lynnin ja Vanhasen arvio afrikkalaisten keskimääräises-tä älykkyysosamäärästä 68 ei tunnu uskottavalta. Suomessa tällä pistemäärällä saa työkyvyttömyys-eläkkeen lievän älyllisen kehitysvammaisuuden perusteella. Suuri osa afrikkalaisista käy kuiten-kin töissä. Koska ÄO-pisteet noudattavat jakau-maa, jonka keskihajonta on noin 15, Lynnin ja Vanhasen lukujen perusteella 15 % kongolai-sista saa älykkyysosamääräkseen 50 tai vähem-män (= keskivaikea kehitysvammaisuus), jolloin paitsi opiskelu ja työssäkäynti myöskään itsenäi-nen asuminen ei enää onnistu. Suomessa yleisin kehitysvamma on kromosomihäiriöön perustuva Downin syndrooma, jolloin ÄO on yleensä välillä 4060, eli noin 3 keskihajonnan mittaa alle väes-tön keskitason. Jos tavallisten kongolaisten ÄO on keskimäärin 65, on vaikea kuvitella, minkä-lainen kognitiivinen kapasiteetti on kongolaisilla, joilla on ylimääräinen kromosomi. Lukutaitopro-sentti Kongossa on 80 %, joten heikosti resursoi-tujen kongolaisten koulujen tulokset ovat käsittä-mättömän hyviä, jos suurin osa koululaisista on erityislapsia suomalaisten kriteerien mukaan ja luokan parhaat oppilaat ovat suomalaisten heik-kolahjaisten (ÄO 7085) tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin AP:n viestin uudestaan. Yleistieto heikko? Sehän vähän riippuu siitäkin mitä luetaan yleistietoon ja mikä kiinnostaa.

Mielestäni on käsittämätöntä ettei osa esim. Tiedä eduskunnassa olevan 200 kansanedustajaa. Mutta näitäkin on. Ei se välttämättä ole merkki "tyhmyydestä"; jostain syystä osaa ihmisiä ei vain kaikki asiat kiinnosta.

Varmasti monella joku toinen vahvuus.

Vierailija
64/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt noita nettitestäjä. Olisiko ollut jopa mensan.. en muista. Niissä on tietty logiikka; kun sen tajuaa osaa tehdä niitä jatkossakin ja saa paremmat pisteet.

Keskittymistä vaativat kyllä. Eli jos ajatus takkuaa, ei jaksa miettiä.

Oli se mensan nettitesti. Kävin kokeilemassa uudestaan pitkästä aikaa (olen todella väsynyt, enkä jaksanut oikein ajatella.

Ja lopussa luovutin. ) Sain kuitenkin tulokseksi siitä 121.

Noita suunnilleen samoja lukuja saanut aina,kun jonkun muka äo testin tehnyt.

Ja mielestäni en ole tod. Hyvä hahmottamaan tai muutakaan.

(Koen oman "älykkyyteni" olevan ihan muualla.)

Minä luulen, että sillä Mensan nettitestillä on tarkoitus vain houkutella ihmisiä tulemaan oikeaan maksulliseen testin. Sain suunnilleen samanlaisen pistemäärän, kun kokeilin testiä niin, että samalla vahdin leikkivää taaperoa, puhuin yhden puhelun enkä edes ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä, koska puolet ajasta meni muuhun.

Vierailija
65/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajalla olisi joku näistä: https://oppimisvaikeus.fi/tietoa/perustietoa-kehityksellisista-oppimisv…

Vaikkei jostain palikkapallerotestistä nyt korkeita saakaan, ei kannata niin masentua, syitä voi olla monia, tai et vain ole matemaatikko tms, ehkä luova puoli on enemmän sun juttu?

Vierailija
66/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt noita nettitestäjä. Olisiko ollut jopa mensan.. en muista. Niissä on tietty logiikka; kun sen tajuaa osaa tehdä niitä jatkossakin ja saa paremmat pisteet.

Keskittymistä vaativat kyllä. Eli jos ajatus takkuaa, ei jaksa miettiä.

Oli se mensan nettitesti. Kävin kokeilemassa uudestaan pitkästä aikaa (olen todella väsynyt, enkä jaksanut oikein ajatella.

Ja lopussa luovutin. ) Sain kuitenkin tulokseksi siitä 121.

Noita suunnilleen samoja lukuja saanut aina,kun jonkun muka äo testin tehnyt.

Ja mielestäni en ole tod. Hyvä hahmottamaan tai muutakaan.

(Koen oman "älykkyyteni" olevan ihan muualla.)

Minä luulen, että sillä Mensan nettitestillä on tarkoitus vain houkutella ihmisiä tulemaan oikeaan maksulliseen testin. Sain suunnilleen samanlaisen pistemäärän, kun kokeilin testiä niin, että samalla vahdin leikkivää taaperoa, puhuin yhden puhelun enkä edes ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä, koska puolet ajasta meni muuhun.

Kokeilepa oikeasti.

Ei tuo tulos nyt houkuta mennä maksulliseen testiin; eihän sillä pääsisi edes "sisälle".

Vierailija
67/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin välillä noita nettitestejä tehneenä huomasin, että erittäin vaikeassa elämäntilanteessa ja hyvin stressaantuneena, kun muisti ei enää kunnolla pelannut, niin oma pistemääräni tippui reilu parikymmentä pistettä. Sain vielä työni tehtyä, mutta en ollut kovin hyvä ja luovuus oli hävinnyt. Olin silloin post-doc tutkijana ja akateeminen ura sitten loppui siihen.

Vierailija
68/68 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ystävä joka on käynyt erityiskoulut. Mutta on hirveän hyvä atk- ja kännykkäjutuissa.