Moittiiko teidän miehet ruokaa?
Meillä minä vastaan ruuanlaitosta täysin, koska mies ei sanojensa mukaan pidä ruuanlaitosta. Minä taas pidän, joten eipä siinä mitään. Oon kuitenkin alkanut miettiä, että onko tällainen määrä ruuasta valittamista enää normaalia vai puhdasta ilkeyttä? Lähes joka ruuasta hän keksii jotain kritisoitavaa. Lihapullia tehty liian vähän (=loppuivat kesken kun hän ahmii yöllä jääkaapista seuraavan päivän lounaita), olikin makaronilaatikkoa kun hän olisi halunnut makaronimössöä, väärän merkkiset ranskanperunat, kananmuna liian kypsää tai raakaa (sama kypsyys aina), ei pidä jostain mausteesta tai vihanneksesta, ruoka liian aikaisin tai myöhään, väärä ketsuppi, liian kylmää tai kuumaa. Jos ruoka on muuten ok, kysyy että eikö ole lisuketta X (tyyliin italiansalaattia, kurkkukuutioita, jotain kastiketta joka ei ruokaan kuulu). Tai pettyneenä 'ai onko VAAN jauhelihakastiketta eikä mitään erikoisempaa?' Lisäksi ruuissa ei kelpaa kastikkeet, laatikot, keitot, kala eikä kiusaukset. Olen kuitenkin muun perheen mielestä ihan hyvä ruuanlaittaja ja saanut sukulaisiltakin kehuja, joten en jaksaisi uskoa että oikeasti päivästä toiseen mokaan joka ruuassa.
Onko tää joku miesten perusominaisuus? En itse kehtaisi valittaa valmiissa pöydässä.
Kommentit (123)
En tiedä kummassa on enemmän vikaa, ihmisessä joka valittaa valmiissa pöydässä vai ihmisessä joka kuuntelee moista valitusta. Olette kyllä tavallaan oiva match.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mieheni kehuu tekemääni ruokaa niin vuolaasti, että en pysty ottaa kehujakaan ihan tosissaan. Palvoo suunnilleen maata jalkojeni alla kun keitän pannussa vettä ja turvotan ja valutan nuudelit kuppeihin, lämmitän kaupan jauhelihapihvit mikrossa ja heitän sekaan minitomaatteja. Tää on hänestä joku suurinpiirtein sankarimainen teko hänen ja lasten eteen.
Kuulostaapa sympaattisen ihanalta. Appiukkoni on vähän samanlainen, tuntuu pitävän yksinkertaisenkin ruuan valmistuskykyä ihan yliluonnollisena taitona johon ei kaikki pysty. Mies kyllä vieraiden ja kavereiden aikana kehuskelee ylpeänä sitä että minä teen ruuat eikä hänen tarvitse, tietäispä ne kaverit että arkena hän kuitenkin ruikuttaa jostain vääränmuotoisesta makaroonista.
ap
Ei ole varaa moittia, kun hän kokkailee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kanakorma?
Kanaa miedossa intialaisessa kastikkeessa.
Miehenä sanon että en kehtaisi valittaa jos nainen tekee ruoan valmiiksi niin ettei tarvitse kuin syödä. Jos jäisi vielä nälkä niin kävisin vaikka jossain ravintolassa.
Ei varmaan edes tajua käytöstään.
Saattaapa valittaa, mutta ei minulle, eikä minun tekemästä ruuasta. Hyvin varovasti sen suurempaa numeroa tekemättä lisää toisinaan suolaa.
Kerran mies yritti valttaa. Kerroin, että se joka tekee ruoan saa päättää mitä on ruokana. Ei ole sen jälkeen valittanut.
Moitti aikoinaan, mutta sitten opettelin tekemään herkullista ruokaa.
Annan miehelle myös aina suikkarin jälkkärinä.
Ei, minun mies ei valita ruoasta. En ole erityisen hyvä kokki, ihan tavallinen, mutta jämpti.
Teemme perheen kanssa yhdessä 4 viikon arkiruokalistan. Siihen saa jokainen ehdottaa ruokia, joista tykkää ja minä sitten järjestän ne eri ruoat niin, että systeemi toimii järkevästi kaupassakäynnin ja kokkaamisen kannalta, ja että tulee sopivasti vaihtelua ja kokonaisuus on terveellinen, esimerkiksi riittävän usein kalaa ja riittävästi vihanneksia. Sitten kun lista alkaa olla minusta valmis, siitä keskustellaan ja joitakin muutoksia voidaan vielä tehdä, ja kun se on kaikille ok, sen mukaan mennään. Lista on seinällä ja siitä näkee, mitä on sovittu. Etukäteen voi vaikuttaa, mutta jälkikäteen on turha rutista.
Viikonlopuille meillä ei ole listaa, silloin voi joku muukin kokata, tai jos on tähteitä, syödään niitä, tai käydään ulkona syömässä tai tilataan jotain kotiin.
Onko miehelläsi neurologisia pulmia? Ruoan koostumus jne ongelma? Hakeeko apua jos on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan. Musta tuntuu että mun miehellä ei ole makuaistia koska kaikki on aina hyvää, vaikka olis tyyliin pohjaan palanut. Kiittää myöskin joka aterian jälkeen.
Meillä sama. Mies ei ole 20 vuoden aikana kertaakaan sanonut, että ruoka olisi pahaa. Ei pienintäkään kritiikkiä. Aina on lautanen tyhjä ja santsaa lisääkin. Tosin meillä mies kyllä tietää, että jos kovasti kritisoi, niin kokkausvuoro vaihtuu hyvin nopeasti.
Sama juttu meillä, ei ikinä valita. Mies myös kokkaa itse ja kokataan paljon yhdessäkin. Ainoastaan kerran kun kokeilin uutta reseptiä mikä olikin sitten älyttömän tulinen niin mies ei pystynyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Syö chiliä ennen suikkaria, tekee suikkarista miehelle jännittävän.
Vierailija kirjoitti:
Teillä homoilla on aina niin höpsöä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kanakorma?
Kanaa kormakastikkeella on mun villi arvaus.
Kumpikin tekee ja ostaa omat ruokansa. Olemme naimisissa ja molemmilla on omat täysin erilliset rahat. Tämä on helpointa ja tasaveroisinta, ei tarvitse riidellä ruuista, eikä rahoista.
Meillä miehellä samaa vikaa. Ei nyt mitään sellaista kauheaa mekkalavalitusta, mutta liki aina on jotain, edes pientä huomautettavaa. Yleensä mausteiden vähyys, olisi saanut olla vähän enemmän sitä tätä tai tuota. Tai juuri nyt ei tämä ruoka maistu, perunat liian vetisiä yms.
En jaksa noihin mitään kommentoida, rutiskoot itsekseen. Jos ei kiinnosta syödä, olkoot syömättä.
Minä olen meillä se, joka laittaa ruuan, pitkästä työpäivästä huolimatta. Mies kotona.
Lapset eivät ruokaa moiti, paitsi silloin kun mies joskus tekee ruokaa. Yleensä on silloin niin tulista, etteivät pysty syömään ja näin käy myös joskus miehellekin..lol.
Ei moiti ikinä. Syö kurmetista pyttipannuun, vegestä kalojenkautta liharuokiin, etnistä ja kotimaista, vähän pohjaanpalanutta ja ylikypsää.
No en salli edes mun lapselle moinen käytös. Pidin lapselle (2v) että mieti miltä tuntuu jos joku moittii sun lempiruokaa esim jäätelö. Jos ei maistu niin on sitten hiljaa syömättä, toiselle maistuu.
Suhteen alussa kyllä mies valitti kans jotain mun ruoanlaitosta, tein 2kk putkeen vain itselleni ruokaa. Eiköhän sen jälkeen ruvennut arvostamaan mun tekemää ruokia vaikka joutuu syömään viikkoon putkeen samaa ruokaa.