Miten jotkut aikuiset ihmiset ei osaa jutustella mitään?
"Tänään olikin kirpakka pakkanen" "Mjoo" Ja keskustelu päättyy siihen..
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju ja hyviä näkökulmia laidasta laitaan. Jännitän sosiaalisia tilanteita, enkä kovin mielelläni juttele niitä näitä tuntemattomien kanssa.
Yritän kuitenkin kohteliaasti sanoa jotakin, jos joku aloittaa keskustelun, mutta joskus se on vaan liikaa.
Odotin taannoin vuoroani työterveyslääkärille ja kävin mielessäni läpi, mitä kaikkea minun täytyy muistaa kertoa vastaanotolla.
Odotushuoneessa vieressäni oleva vanhempi mies alkoi kovasti jutella elämästään ja sairauksistaan. Vastasin väliin yhdellä sanalla joo, niin jne. ja odotin, että tyyppi hiljenisi.
Toinen vaan jatkoi puhumistaan ja yritin entistä kiivaammin keskittyä siihen, mitä sanon lääkärille.Varmaankin annoin vaikutelman, etten osaa keskustella, mutta siinä tilanteessa ei todella kiinnostanut pätkääkään kuin oma sairauteni.
Eli joskus toivoisin pälättäjiltä myös hieman tilannetajua.Kälättäjät ei koskaan ota huomioon, että sillä toisella voi olla jotakin muuta ajateltavaa, tai muuten huono tai surullinen päivä. Vanhuksille olen lempeä jos näyttää että ovat jo höppänöitä, muuten en ala keskustelemaan asioistani vieraiden kanssa. Pahimpia ovat kyselijät, joille ei riitä että nyökkäät välillä.
Jos on muuta ajateltavaa tai huolia niin sitä voi ihan kohteliaastikin sanoa, että tällä hetkellä tarvitsee hieman aikaa itselleen. Kun ollaan hyvissä väleissä työkavereiden kanssa, he kyllä ymmärtävät ja osaavat antaa tilaa.
Nimenomaan näin, mun koirani kuoli ja sanoin heti aamulla tiimikokouksessa työkavereille tästä, että he tiesivät miksi olen hieman poissaolevan oloinen tällä hetkä töissä ja en hirveästi jaksa osallistua keskusteluihin. Työkaverit olivat tosi ymmärtäväisiä ja antoivat myös kauniita lohdutuksen sanoja.
Mitä jos olisitkin poissaoleva koska sait keskenmenon, syöpädiagnoosin tai puolisosi jätti, olisiko yhtä kivaa tehdä siitä kaikille selkoa?
Sanottakoon nyt vielä, että olen itsekin introvertti enkä mikään "kälättäjä". Minusta on vaan epäkohteliasta heittää se mjoo-rätti toisen naamalle..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju ja hyviä näkökulmia laidasta laitaan. Jännitän sosiaalisia tilanteita, enkä kovin mielelläni juttele niitä näitä tuntemattomien kanssa.
Yritän kuitenkin kohteliaasti sanoa jotakin, jos joku aloittaa keskustelun, mutta joskus se on vaan liikaa.
Odotin taannoin vuoroani työterveyslääkärille ja kävin mielessäni läpi, mitä kaikkea minun täytyy muistaa kertoa vastaanotolla.
Odotushuoneessa vieressäni oleva vanhempi mies alkoi kovasti jutella elämästään ja sairauksistaan. Vastasin väliin yhdellä sanalla joo, niin jne. ja odotin, että tyyppi hiljenisi.
Toinen vaan jatkoi puhumistaan ja yritin entistä kiivaammin keskittyä siihen, mitä sanon lääkärille.Varmaankin annoin vaikutelman, etten osaa keskustella, mutta siinä tilanteessa ei todella kiinnostanut pätkääkään kuin oma sairauteni.
Eli joskus toivoisin pälättäjiltä myös hieman tilannetajua.Kälättäjät ei koskaan ota huomioon, että sillä toisella voi olla jotakin muuta ajateltavaa, tai muuten huono tai surullinen päivä. Vanhuksille olen lempeä jos näyttää että ovat jo höppänöitä, muuten en ala keskustelemaan asioistani vieraiden kanssa. Pahimpia ovat kyselijät, joille ei riitä että nyökkäät välillä.
Jos on muuta ajateltavaa tai huolia niin sitä voi ihan kohteliaastikin sanoa, että tällä hetkellä tarvitsee hieman aikaa itselleen. Kun ollaan hyvissä väleissä työkavereiden kanssa, he kyllä ymmärtävät ja osaavat antaa tilaa.
Nimenomaan näin, mun koirani kuoli ja sanoin heti aamulla tiimikokouksessa työkavereille tästä, että he tiesivät miksi olen hieman poissaolevan oloinen tällä hetkä töissä ja en hirveästi jaksa osallistua keskusteluihin. Työkaverit olivat tosi ymmärtäväisiä ja antoivat myös kauniita lohdutuksen sanoja.
Mitä jos olisitkin poissaoleva koska sait keskenmenon, syöpädiagnoosin tai puolisosi jätti, olisiko yhtä kivaa tehdä siitä kaikille selkoa?
No sitten vaikka sanot, että sinulla on todella stressaava vaihe henk. koht. elämässä meneillään tällä hetkellä, ei sitä sen kummemmin tarvitse yksityiskohtiin mennä. Auttaa molempia osapuolia ymmärtämään toisiaan hieman paremmin.
Ranskassa jo pikkulapsia ohjeistetaan, että ei saa vastata yhdellä sanalla, ettei luulla tylyksi tai tyhmäksi. Opetellaan keskustelua.
Minkä ikäinen aikuinen sinä olet?
Minusta on ihanaa, miten Pohjois-Karjalassa käydessäni kaupassa huastellaan rennosti. Jutustelu tuo hyvää mieltä ja yhteenkuuluvuutta
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa, miten Pohjois-Karjalassa käydessäni kaupassa huastellaan rennosti. Jutustelu tuo hyvää mieltä ja yhteenkuuluvuutta
Savossa taas ollaan uteliaita, suorastaan röyhkeitä. Omista asioistaan eivät tosin kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei pskanjauhanta ole mikään taito. Itse en piittaa teennäisestä small talkista vaikka tosiaankin osaisin. Kai sitä jo pikkulapsikin osaa jauhaa joutavia-eri asia haluaako.
Uskallan väittää, että huomattava osa maailman menestyneimmistä ihmisistä ovat mestareita kaikenlaisessa liirumlaarum-jutustelussa. Se on se taito, millä ne verkostot luodaan. En sano, että se on oikein, mutta näin se vaan menee.
Väärin meni. Älykkäimmät, luovimmat ja menestyneimmät ihmiset maailmassa ovat aina olleet introverttejä, jotka eivät välitä paskanjauhannasta, tai siitä mitä muut ajattelevat. Heillä ei ole ollut halua tai tarvetta miellyttää toisia, jotta saisivat hyväksyntää.
Ihmisen elossapysymisen edellytys on ollut muiden ihmisten tuki. Erakot ovat kuolleet hyvin äkkiä. Yhteisöllisyys on oikeasti elintärkeää.
Hollantilaiset on kuulemma töksäyttelijöitä. Näin sanottiin 90 day fiance ohjelmassa amerikkalaiselle Darcylle. En tiedä sitten töksäyttelevätkö vai ei. Voi olla että amerikkalaisille kaikki on töksäyttelyä.
Tulee amerikkalaisista mieleen ihan se Putouksen hahmo Leena Heffner os Herppeenluoma suoraan Floridasta "ja ja ja niin on nättinä ja laitettuna ja ja ja..."
Vierailija kirjoitti:
Onko tällä nyt niin merkitystä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei pskanjauhanta ole mikään taito. Itse en piittaa teennäisestä small talkista vaikka tosiaankin osaisin. Kai sitä jo pikkulapsikin osaa jauhaa joutavia-eri asia haluaako.
Uskallan väittää, että huomattava osa maailman menestyneimmistä ihmisistä ovat mestareita kaikenlaisessa liirumlaarum-jutustelussa. Se on se taito, millä ne verkostot luodaan. En sano, että se on oikein, mutta näin se vaan menee.
Väärin meni. Älykkäimmät, luovimmat ja menestyneimmät ihmiset maailmassa ovat aina olleet introverttejä, jotka eivät välitä paskanjauhannasta, tai siitä mitä muut ajattelevat. Heillä ei ole ollut halua tai tarvetta miellyttää toisia, jotta saisivat hyväksyntää.
Ihmisen elossapysymisen edellytys on ollut muiden ihmisten tuki. Erakot ovat kuolleet hyvin äkkiä. Yhteisöllisyys on oikeasti elintärkeää.
Tai päinvastoin. Lauma sielut on heti paskat housussa jos joutuu yksin selviytymään jostain marjan poiminnasta. Erakko pärjää keskenään ja tykkää olostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällä nyt niin merkitystä?
Ap
No kuule. Kyllä on ihan eri asia keskustella kokeneemman ihmisen, kuin juuri täysikäisen, tai siltä välillä, kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai päinvastoin. Lauma sielut on heti paskat housussa jos joutuu yksin selviytymään jostain marjan poiminnasta. Erakko pärjää keskenään ja tykkää olostaan.
Tällaisille hömppäkommenteille ei voi muuta kuin nauraa. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä, on tarvinnut läpi historian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laumaeläin. Ei ole ihme, että on paljon mielenterveysongelmia, kun on niin paljon erakoita.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa jo pikkulapsia ohjeistetaan, että ei saa vastata yhdellä sanalla, ettei luulla tylyksi tai tyhmäksi. Opetellaan keskustelua.
Muissa kulttuureissa on muunlaiset tavat, maassa maan tavalla.
Itse en ainakaan osaa keskustella järkevästi aspergerin takia.
Laumasielut menee sopulina mukana vaikka jyrkänteen reunalta alas samalla kun introvertti katsoo vierestä että olipas tyhmää porukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitteleeko täällä nyt joku 17v Jonne vailla elämänkokemusta? Kerro minulle miten laumasieluisuus liittyy kohteliaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vitthuu oikeesti. Joku sisäänpäin tai ulospäinkääntyneisyys ei liity mitenkään ihmisen älykkyyteen eivätkä muutenkaan ole mitään tieteellisiä persoonallisuutta kuvaavia jakoja. Se mikä Suomessa laskettaisiin ulospäinsuuntautuneeksi (eli ekstrovertiksi) saatettaisiin Aasiassa, etelä-Euroopassa tai Amerikassa laskea sulkeutuneeksi introvertiksi. Hyvin korkeaa älykkyysosamäärää saattaa ilmetä enemmän autistisilla, yleensä introvertiksi laskettavilla ihmisillä, mutta tavallisesta tallaajasta se ei kerro mitään.
On ihan ok olla hiljaa jos ei mitään varsinaista puhuttavaa ole. Tuo väkisin säästä puheenaiheen keksiminen on vaan vaivaannuttavaa molemmille.