Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otsalohkodementia?

Vierailija
27.02.2023 |

Luin eilen uutisia otsalohkodementian uusista tutkimuksista. Nyt olen aivan kauhuissani lukemastani! Otsalohkodementian oireet sopivat kuin nappiin mieheni kummallisten oireiden kanssa. Hänellä ei ole muistiongelmia, mutta hänen luonteensa on muuttunut viime vuosina aivan toisenlaiseksi. Hänestä on tullut vaikea ja jumittunut. Hän käyttäytyy nykyisin hyvin epärationaalisesti. Hän on kuin eri ihminen ja toistelee muiden sanomisia. Hän ilveilee ja kävelee oudosti kuin matkien jonkun toisen hassua kävelytyyliä. Hän on myös alkanut kiroilla enemmän ja esitellä itseään alasti. Olen joskus kuullut hänen pitävän teamspalaveria kotona. Hän puhuu muiden puheiden päälle, eikä kuuntele, mitä muut palaverissa olijat sanovat. Häpeän hänen käytöstään. Olen varma, että hänellä on otsalohkodementia. Sanotaan, että tätä dementiaa ei voi hoitaa lääkkeillä, joten mitä hyötyä on sen varhaisesta diagnosoinnista? Mieheni on vasta 58 vuotias. Kannattaako minun yrittää viedä hänet neurologille vai odotanko vielä?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista! Onko jollakin kokemusta tästä dementiasta?

Niin, tänne vaan kaikki otsalohkodementiasta kärsivät kirjoittelemaan juttuja!

Ap

Vierailija
22/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohteleeko asioita? Esineitä esim avaimet kateissa?

Otsalohkodementia ei ole varsinaisesti muistisairaus vaan oireilee juuri noin kuin ap kuvasi. Onneksi lääkitys hidastaa sairauden kulkua. Vasta myöhemmin on muistin kanssa ongelmia.

Ei hidasta otsalohkodementiassa, sori! " Vaikka lääkehoitoa ei vielä ole, voidaan säännöllisellä päivärytmillä, liikunnalla ja muulla mielekkäällä tekemisellä vaikuttaa potilaan ja sitä kautta myös läheisten vointiin. Riittävä aktiivisuus potilaan arjessa on erittäin tärkeää."!

https://www.aivosaatio.fi/diagnoosi/otsa-ohimolohkorappeuma/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohteleeko asioita? Esineitä esim avaimet kateissa?

Otsalohkodementia ei ole varsinaisesti muistisairaus vaan oireilee juuri noin kuin ap kuvasi. Onneksi lääkitys hidastaa sairauden kulkua. Vasta myöhemmin on muistin kanssa ongelmia.

https://www.aivosaatio.fi/diagnoosi/otsa-ohimolohkorappeuma/

Vierailija
24/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Yritän keskustella mieheni kanssa asiasta ja saada hänet lääkärille.

Vierailija
25/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni sai sen noin 56 vuotiaana.Akoi käyttäytyä oudosti, unohti kattilan hellan päälle täynnä nakkeja iman vettä  ja lähti ajamaan pyörällä Lapin pakkasessa vaan t paita päällä. Puhe takkuuntui, välillä ei tullut mitään sanoja. Surullinen sairaus ja vei veljeni hautaan pian. Alkoi myös riisumaan vaatteita pois ihan niinkuin ne olisi ahdistaneet. 

Ihan outo tuli hänestä. 

Vierailija
26/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäillyt isälläni samaa jo jokusen vuoden, oireet täsmää ja persoonallisuus muuttunut. Sanoo kuitenkin voivansa hyvin eikä suostu lääkäriin koska hänellä ei ole mitään hätää.

Vierailija
27/130 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauhealta kuulostaa tämän dementian oireet, kun ei muistin huononemista ole alussa ollenkaan, vain nuo kamalat käytösoireet, joihin voi liittyä häiritsevää seksuaalista käytöstä ja jopa rikoksia. Muisti voi olla vuosia hyvä, vaikka persoona on muuttunut. Kumma, että tätä dementiaa on aloitettu vasta viime vuosina tutkia. Voi olla jopa lähes yhtä yleinen kuin Alzheimer. Kumma, että otsalohkodementia on yhteydessä ALSiin, joka on myöskin itä-Suomessa aika yleinen. Lisäksi otsalohkodementiaan ei ole lääkettä, ainakaan vielä.

Vierailija
28/130 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epäillyt isälläni samaa jo jokusen vuoden, oireet täsmää ja persoonallisuus muuttunut. Sanoo kuitenkin voivansa hyvin eikä suostu lääkäriin koska hänellä ei ole mitään hätää.

Anteeksi, että olen utelias, mutta onko isäsi Itä-Suomesta kotoisin? Tutkimusten mukaan Pohjois-Savossa on tätä dementiaa eniten Suomessa.

Vierailija
29/130 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ap asia edennyt? Mä olen myös epäillyt puolisollani jotain muistisairautta, alzheimmeria tai otsalohkodementiaa. Mun miehellä on ollut joitakin huolestuttavia unohduksia, mutta pääasiassa käytös on juurikin kuvailemasi kaltaista jumiutumista. Mun mies matkii ja kopioi ainakin mun tekemisiä (mutta ei siis ilkeästi, hän on niin kuin lintu parvessa, kun yksi alkaa lentää, hän lähtee mukaan). Hänellä on vaikeuksia selvitä arkisista tilanteista, ei esim. oikeasti osaa laittaa pyykinpesukonetta (uusi kone) päälle, ymmärrä yksinkertaisia tv ohjelmien juonia tai selviydy arkisista asiakaspalvelutilanteista. Esim. ravintolatilaukset ovat olleet nyt viimeisen puolivuotta ihan kaaos. Usein tulee ihan konflikteja asiakaspalvelutilanteissa. Mun puolisolla vakavin oire on ulkopuolisen maailman havainnointi. Kuulossa ja näössä on lievää vikaa, mutta se ei selitä hänen kyvyttömyyttään havainnoida mitä ympärillä tapahtuu. Noin 9 kk sitten oli sellainen vakava unohdus, jonka jälkeen olen ollut varma, että jotain on pahasti vialla. Sen jälkeen pakotin hänet tutkimuksiin mukamas kuulon takia, mutta ajattelin että samalla vyyhti alkaisi purkautua. Mutta asia ei ole edennyt toivotusti. Diagnoosia ei ole tullut, vaan lääkäri on vaan puhunut tilanteen tarkkailemisesta. Mun mies on vielä työelämässä ja välillä aina ihmettelen, kuinka asiat siellä oikein sujuvat. 

Vierailija
30/130 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan tuttu tauti. Muisti tosiaan toimii, mutta toimintakyky menee, ja aluksi oireet viittaavat mielenterveyden häiriöihin. Suvussa on myös ALSia, ja uusin tapaus sairastui viiskymppisenä. No, eipä tarvitse laittaa rahaa sivuun eläkevuosia ajatellen.

Vierailija
31/130 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, että olen utelias, mutta onko isäsi Itä-Suomesta kotoisin? Tutkimusten mukaan Pohjois-Savossa on tätä dementiaa eniten Suomessa.

Tämähän se varmaankin kyseessä (maksumuuri): https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b98ccde-316c-4fb0-8b50-f323efa27b75

Vierailija
32/130 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
33/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehen käytös muuttui noin 3-4 vuotta sitten erikoiseen suuntaan. Kaahasi ajokortin hyllylle ja kerran kävi kimppuuni, koska ärsytin. Tässä vaiheessa hain avioeroa ja hakeuduin pariterapiaan. Nyt ollaan luotu parisuhde uudelleen uusilla rajoilla ja säännöillä.

Impulsiivinen ja erikoinen käytös on jatkunut edelleen, mutta siedettävänä. Nyt noin vuoden ajan on tullut esille voimakkaasti unohdukset ja muistamattomuus. Olen melko varma, että jonkinlaista otsalohkorappeumaa on tapahtumassa. Itse kieltää ongelmat, eikä suostu tutkimuksiin.

Oikeastaan joudun vain sivusta seuraamaan rappeuman etenemistä ja odottamaan, että joku ulkopuolinen puuttuu ja pakottaa neurologin arvioon. On yrittäjä, joten voi sekoilla pitkään ennen kuin "kiinni jää"

Mitä apeelle kuuluu?

Vierailija
34/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä ei voida hoitaa niin mitä järkeä tosiaan sitten lääkäriinkään mennä jos siellä vaan voivotellaan. Kaipa se jotain hyvää mieltä voi tuoda kun diagnoosin saa tietty.

Vierailija
35/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni hoitanut näitä asiakkaita, ja ovat aika villejä tapauksia. Ei käy kateeksi.

Vierailija
36/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman exäni käytös meni samaan suuntaan. Hänellä on muita ongelmia, suvussa kulkevaa, joka ilmeisesti jumitti otsalohkot.

Mitä olen lukenut, tuo dementia ei parane. Kannattaa heti mennä neurologille itsensäkin takia, että saa tukea ja apua.

Mikään dementia ei parane.

Vierailija
37/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sitä ei voida hoitaa niin mitä järkeä tosiaan sitten lääkäriinkään mennä jos siellä vaan voivotellaan. Kaipa se jotain hyvää mieltä voi tuoda kun diagnoosin saa tietty.

Sikäli kannattaa, että lääkärintodistuksella ja lisätutkimuksilla saat virallisen omaishoitajan statuksen, tuet ja siihen kuuluvat palvelut. Mikäli haette myöhemmin hoivakotipaikkaa, lääkärintodistus tarvitaan sitäkin varten. Joka ikiseen palveluun tarvitaan se todistus, kotihoitoon ja muuhun.

Vierailija
38/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi on lähinnä alkavaa narsismia ennemmin kuin dementiaa.

Vierailija
39/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan tuttu tauti. Muisti tosiaan toimii, mutta toimintakyky menee, ja aluksi oireet viittaavat mielenterveyden häiriöihin. Suvussa on myös ALSia, ja uusin tapaus sairastui viiskymppisenä. No, eipä tarvitse laittaa rahaa sivuun eläkevuosia ajatellen.

Jos et jo ole mittauttanut, niin nyt olisi korkea aika mittauttaa veren kalsidolitasot. D-vitamiinin puutteella on osoitettu olevan merkittävä rooli aivosairauksien synnyssä. Kalsidolitason tulisi olla vähintään 100 nmol/l. Enempikin saa olla. Myös rautatasolla on suuri merkitys, sillä rauta osallistuu dopamiiniaineenvaihduntaan. Hemoglobiini ei ole rautamittari, vaan ferritiini ja transferriinin saturaatio.

Vierailija
40/130 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et jo ole mittauttanut, niin nyt olisi korkea aika mittauttaa veren kalsidolitasot. D-vitamiinin puutteella on osoitettu olevan merkittävä rooli aivosairauksien synnyssä. Kalsidolitason tulisi olla vähintään 100 nmol/l. Enempikin saa olla. Myös rautatasolla on suuri merkitys, sillä rauta osallistuu dopamiiniaineenvaihduntaan. Hemoglobiini ei ole rautamittari, vaan ferritiini ja transferriinin saturaatio.

Exällä on liikaa rautaa, sekoili silti. Hänellä on muuten paljon juuria pohjois-Savoon ja muualle itäiseen Suomeen.