Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäseudulle muuttaminen

Vierailija
27.02.2023 |

Haaveileeko kukaan mukaan johonkin maaseudulle tai syrjäseudulle muutosta? Tämä moderni urbaani elämäntyyli ja kulutushysteria ei tunnu oikein millään tavalla mielekkäältä.

Syrjäseuduilta näyttää saavan ihan siedettävässä kunnossa olevia taloja parhaimmillaan alle 30 000 eurolla. Noiden arvo voi toki romahtaa tulivaisuudessa ihan täysin, varsinkin jos talossa on vähänkään ongelmia. Mutta toisaalta jos tuollaisessa asuu vaikkapa 10 vuotta, niin hintaa ei ole tullut ainakaan yhtään enempää kuin mitä vaikkapa asunnon vuokraaminen kaupungista maksaisi. Vaikka talon arvo olisi tuon 10 vuoden jälkeen tasan nolla euroa.

Vähintäänkin jotain kausityötä tietysti tarvisi, että elämisen saa maksettua jollain. Ehkä parasta olisi, jos saisi jonkin samanhenkisen ihmisen vaikka alivuokralaiseksi. Helpottaisi vähän kustannusten kanssa, ja jokin 100+ neliön talo nyt on muutenkin ihan tarpeettoman iso yhdelle ihmiselle.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso, että on tarpeeksi iso tontti. Eli lähinnä tarkoitan sitä, että kotitarvepuut saa omalta tontilta. Moni syrjemmällä oleva talo jää myymättä siksi, että edellinen asukas haluaa jättää ympäröivän metsän itselleen ja lohkaisee talolle pienen tonttilämpäreen max puoli hehtaaria.

Harvemmin tontti on yli 0,5ha. Syrjemmässä ei ole polttopuut ongelma jos itse pystyy tekemään.

Ei sitä kasvavaa puuta paljon tuohon puoleen hehtaariin mahdu. Silloin ne puut joutuisi ostamaan ja isännät osaavat ottaa reippaasti hintaa rangoistakin.

Jos on vähääkään viitseliäisyyttä ja metsää on lähellä, niin monet maanomistajat antavat kerätä hakkuujätettä metsistään ja saat polttopuut ihan ilmaiseksi. 

Älä unta näe. Kyllä maajussit ymmärtävät sen päälle, että kun sähkö on törkyhinnoissa, puunpoltto kiinnostaa. On siis helppo syy nostaa puun hintaa, saavat helppoa rahaa.

Vierailija
42/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtijutuista tuttua oravanpyörästä hyppäämistä Helsingistä Sipooseen tai Kirkkonummelle muuttamalla ei kai lasketa mukaan. Todella kauas isommista kaupungeista lähteminen voi olla kulttuurishokki, ellei sitten ole suku- tai muita yhteyksiä paikkakuntaan.

Kyllä se ihmisestä itsestä riippuu aika tavalla. Asuin vuosikymmeniä saksalaisessa miljoonakaupungissa. Eläkkeellä muutin pieneen italialaiskylään 1800 asukasta, jossa elelen erittäin tyytyväisenä jo 13 vuotta. Kahteen pikkukaupunkiin on kumpaankin 12 km, jossa marketit ym. palvelut. Kylällä muutama pikkukauppa, apteekki, posti ja lääkäri. Mukavia naapureita, takaisin en vaihtaisi. Täällä on rauhallista, linnut livertää, illalla tähdet tuikkii ja koiratkin haukkuvat mutta ei häiritse minua. Saksasta ja Suomesta käy säännölliseen tahtiin vieraita, sukulaisia en suuremmin kaipaa ja ystäviä olen löytänyt täältä helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein tämän virheen ja ei olisi pitänyt muuttaa helsingistä pikku kuntaan. Helsinki oli paljon virkeämpi ja eloisampi paikka asua. Virikkeitä oli enemmän ja palvelut lähellä.

Ei kai virikkeitä ja palveluja kaipaava edes harkitse syrjään muutamista, sehän olisi aivan hullua.

Niinpä. Maallemuutto sopii sille, jolle riittää virikkeeksi viina ja runkhaaminen.

Enpä nyt ihan noinkaan väittäisi. Minulle luonto ja urheilu on todella tärkeää, joten virikkeitä riittää hyvin paljon enemmän kuin kaupungissa. Esimerkiksi viime viikonloppuna kävin hiihtämässä kymmenen kilsan lenkin ja törmäsin matkalla kolmeen ihmiseen, eipä tarvinnut murehtia mistään laturaivosta josta saa koko ajan Helsingistä lukea. Lenkin päälle voikin lämmittää puusaunan ja pulahtaa avantoon. Myös muut liikuntapaikat (liikunta- ja jäähalli, kuntosali, ampumaradat, kesällä tennis-, katusähly-, koris-, urheilu-, jalkapallo- ja biitsikentät jne.) on paljon paremmassa kunnossa kuin ikinä kaupungissa olen nähnyt ja vuoroja riittää jopa ihan yksityisille ihmisille parhaaseen aikaan arki-iltaisin. Kaikki tämä on käytössä huikeaa 60€ vuosimaksua vastaan.

Aikamoista syrjäseutua, jos tennikseen, katusählyyn, korikseen ja jalkapalloon löytyy tuosta vaan kaveri peliseuraksi ja joukkueet kasaan. 

:D

Vierailija
44/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe teki noin kun olin lapsi, muutettin keskelle ei mitään. Naapurit kaukana, ei omanikäisiä lapsia kaveriksi, kouluun ihan mielettömän pitkä matka. Syrjäydyin tosi pahasti. Nykyisin en asuisi noin vaikka minulle siitä maksettaisiin. Oli ihan kamalaa.

Sama. Vanhemmillani oli siellä mukava olla, kun eivät halunneet itse käydä muualla kuin töissä ja eivät toki lapsiakaan kuskailleet minnekään.

Vierailija
45/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä parasta olisi, jos saisi jonkin samanhenkisen ihmisen vaikka alivuokralaiseksi. Helpottaisi vähän kustannusten kanssa, ja jokin 100+ neliön talo nyt on muutenkin ihan tarpeettoman iso yhdelle ihmiselle."

Minkä takia jonkun toisen pitäisi mahdollistaa sinulle syrjäseutueläminen? Älä ainakaan väitä eläväsi omavaraisesti, jos tarvitset siihen vuokralaisen tai muuten ei onnistu. 

Äläkä osta 100+ neliön taloa, vaan 30 neliöinen, niin pärjäät paremmin. 

Taas näitä haihattelijoita. 

No ei kai sinne nyt ketään oltaisi väkisin raahaamassa? Vaan jos löytyisi joku joka vapaaehtoisesti hakee samaa, mutta ei halua ostaa itse taloa. 30 neliöisiä taloja ei taida olla juuri olemassa, joitain mökkejä lukuunottamatta. Jos itse rakentaa niin sitten tietty.

Ja kuka tässä puhui omavaraisuudesta?

Jännä kyllä, että jotain ihmisiä tuntuu suorastaan raivostuttavan, jos kaikkia ei kiinnosta tämä nykyajan urbaani elämäntyyli.

Ei raivostuta vaan lähinnä huvittaa. Itse asun Helsingissä ja usein olen ainoa ihminen kävelypolulla, metsässä tai lähikaupassa. Välillä luulen, että maailmanloppu on tullut, kun ketään ei näy mailla ei halmeilla.

Jos on pakko muuttaa maalle, jotta välttyisi ostoshuumalta, niin yhtä hyvin voisi kehittää omissa aivoissa olevia shoppailuhimojaan. Minuun ei ainakaan vaikuta se, jos muut kuluttavat rahojaan enkä tunne, että on pakko seurata perässä kuuluakseni joukkoon. Ostan sen minkä tarvitsen tai haluan, ihan riippumatta muiden tekemisistä. Jotenkin tuntuu, että osa maalle muuttavista ulkoistavat ongelmansa eivätkä käsittele niitä itse. Ei kenenkään ole pakko elää kulutushysteriaa pk-seudullakaan, ellei halua. 

Vierailija
46/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hintaa ei ole tullut ainakaan yhtään enempää kuin mitä vaikkapa asunnon vuokraaminen kaupungista maksaisi"

Oletko varma ap? Oletko laskenut asumisen hintaan pelkän talon hinnan vai myös remontit ja pakollisen auton ja sen matkat ja remontit?

Vierailija
47/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä parasta olisi, jos saisi jonkin samanhenkisen ihmisen vaikka alivuokralaiseksi. Helpottaisi vähän kustannusten kanssa, ja jokin 100+ neliön talo nyt on muutenkin ihan tarpeettoman iso yhdelle ihmiselle."

Minkä takia jonkun toisen pitäisi mahdollistaa sinulle syrjäseutueläminen? Älä ainakaan väitä eläväsi omavaraisesti, jos tarvitset siihen vuokralaisen tai muuten ei onnistu. 

No ei kai sinne nyt ketään oltaisi väkisin raahaamassa? Vaan jos löytyisi joku joka vapaaehtoisesti hakee samaa, mutta ei halua ostaa itse taloa. 30 neliöisiä taloja ei taida olla juuri olemassa, joitain mökkejä lukuunottamatta. Jos itse rakentaa niin sitten tietty.

Jännä kyllä, että jotain ihmisiä tuntuu suorastaan raivostuttavan, jos kaikkia ei kiinnosta tämä nykyajan urbaani elämäntyyli.

Ei raivostuta vaan lähinnä huvittaa. Itse asun Helsingissä ja usein olen ainoa ihminen kävelypolulla, metsässä tai lähikaupassa. Välillä luulen, että maailmanloppu on tullut, kun ketään ei näy mailla ei halmeilla.

Jos on pakko muuttaa maalle, jotta välttyisi ostoshuumalta, niin yhtä hyvin voisi kehittää omissa aivoissa olevia shoppailuhimojaan. Minuun ei ainakaan vaikuta se, jos muut kuluttavat rahojaan enkä tunne, että on pakko seurata perässä kuuluakseni joukkoon. Ostan sen minkä tarvitsen tai haluan, ihan riippumatta muiden tekemisistä. Jotenkin tuntuu, että osa maalle muuttavista ulkoistavat ongelmansa eivätkä käsittele niitä itse. Ei kenenkään ole pakko elää kulutushysteriaa pk-seudullakaan, ellei halua. 

Varmaan ei ole mikään "pakko" juuri ostoshuuman takia muuttaa. Itse muutin maalle koska ison kaupungin jatkuva humina, likaisuus, pölyä kaikkialla ja muuta roskaa ja liikaa ihmisiä joka puolella, ei mitään rauhaa ja sääntöjä sääntöjen päälle, kaameaa kyttäämistä ja illalla ihme porukkaa liikkeellä. Raitista ilmaa vähän. Nyt hesalaiset äkkiä puolustamaan kuinka raitista ilmaa ja kuinka puhtaat kadut siellä heillä on, varsinkin ne, jotka eivät ikinä ole maalla asuneet. 

Vierailija
48/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse asun Helsingissä syrjäisellä seudulla, missä on hiljaista. En käy shoppailemassa juuri koskaan. HSL:n kortin ja useiden wolt-kauppojen piirissä lienee kuitenkin halvempi ja helpompi elää kuin maalla ilman niitä ja auton kanssa. Aika erakkona täällä pystyy elämään.

Vierailija
49/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ei ole mikään "pakko" juuri ostoshuuman takia muuttaa. Itse muutin maalle koska ison kaupungin jatkuva humina, likaisuus, pölyä kaikkialla ja muuta roskaa ja liikaa ihmisiä joka puolella, ei mitään rauhaa ja sääntöjä sääntöjen päälle, kaameaa kyttäämistä ja illalla ihme porukkaa liikkeellä. Raitista ilmaa vähän. Nyt hesalaiset äkkiä puolustamaan kuinka raitista ilmaa ja kuinka puhtaat kadut siellä heillä on, varsinkin ne, jotka eivät ikinä ole maalla asuneet. 

Asun Helsingissä ja en ole kärsinyt ko ilmiöistä. Helsingissä ilma on suht raikasta ainakin meren läheisyydessä ja kaukana liikennesumista. Olen asunut maalla suuren osan elämästäni.

Vierailija
50/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"hintaa ei ole tullut ainakaan yhtään enempää kuin mitä vaikkapa asunnon vuokraaminen kaupungista maksaisi"

Oletko varma ap? Oletko laskenut asumisen hintaan pelkän talon hinnan vai myös remontit ja pakollisen auton ja sen matkat ja remontit?

Mitä ihmeen remontteja maaseudulla ok-talossa pitäisi alvariinsa ja joka kuukausi tehdä. Minä tein 4 kk remonttia yli sata vuotta vanhaan taloon kun sen ostin ja pieniä juttuja on ollut kovin vähän asuessani jo yli 10 v. talossani. Autossakaan ei ole remontteja ollut, katsastu ja uudet renkaat tietenkin. Jos ei joka päivä töissä käy, ei polttoainekaan ole ihme kallista kuukaudessa. Uusavuttomana tietenkin, jos ei osaa vasaraa ja porakonetta ym. työkaluja käyttää onkin paras asua betonikuutiossa ja huoltomies vaihtaa kraanaan tiivisteet kun ei osata ja säännöt kieltävät tekemästä kämpässä yhtään mitään. Maaseudulla omassa talossa voin tehdä mitä tykkään eikä kukaan ränklätä ja kyttää tekemisiäni.

Vierailija
51/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme vain haaveilleet, vaan muutimme kehyskuntaan koska syrjäseudulle emme voi lapsia viedä mikäli haluamme auttaa heidät osaksi yhteiskuntaa. Mutta aivan yhtä hyvän ratkaisun löysimme 45min automatkan päästä pk-seudusta.

Talomme on pieni, vanha torppa maantien päässä jota laajensimme perheemme tarpeisiin sopivaksi. Pihasauna palveli ensimmäisen vuoden, sitten teimme myös sisälle peseytymistilat.

Tonttia on riittävästi pihaeläimillekin ja ikimetsä alkaa toiselta puolelta taloa suoraan ovelta.

Lapset pääsi pieneen kyläkouluun.

Tänne muuttaminen oli paras päätöksemme ikinä.

Minäkin haaveilen välillä kehyskuntaan muuttamisesta. Asumme pk-seudulla ja täällä oleminen oli ihan ok, kun olimme vielä kaksin miehen kanssa. Kun meille tuli lapsi, huomasimme, kuinka paljon ongelmia täällä oikeasti onkaan: kaikki on kallista, välimatkat pitkiä, päiväkodit täynnä, koulut täynnä, koulujen surkea opetuksen laatu ja muut ikävät ilmiöt. En haluaisi altistaa lastani noille, vaan haluan hänelle turvallisen lapsuuden ja hyvän kouluajan. Asuin itse koko lapsuuteni pikkukaupungissa ja se taitaa olla minun juttuni edelleen.

Vierailija
52/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme vain haaveilleet, vaan muutimme kehyskuntaan koska syrjäseudulle emme voi lapsia viedä mikäli haluamme auttaa heidät osaksi yhteiskuntaa. Mutta aivan yhtä hyvän ratkaisun löysimme 45min automatkan päästä pk-seudusta.

Talomme on pieni, vanha torppa maantien päässä jota laajensimme perheemme tarpeisiin sopivaksi. Pihasauna palveli ensimmäisen vuoden, sitten teimme myös sisälle peseytymistilat.

Tonttia on riittävästi pihaeläimillekin ja ikimetsä alkaa toiselta puolelta taloa suoraan ovelta.

Lapset pääsi pieneen kyläkouluun.

Tänne muuttaminen oli paras päätöksemme ikinä.

Miksei lapset olisi osa yhteiskuntaa syrjäseudulla?

Vierailija
53/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen remontteja maaseudulla ok-talossa pitäisi alvariinsa ja joka kuukausi tehdä. Minä tein 4 kk remonttia yli sata vuotta vanhaan taloon kun sen ostin ja pieniä juttuja on ollut kovin vähän asuessani jo yli 10 v. talossani. Autossakaan ei ole remontteja ollut, katsastu ja uudet renkaat tietenkin. Jos ei joka päivä töissä käy, ei polttoainekaan ole ihme kallista kuukaudessa. Uusavuttomana tietenkin, jos ei osaa vasaraa ja porakonetta ym. työkaluja käyttää onkin paras asua betonikuutiossa ja huoltomies vaihtaa kraanaan tiivisteet kun ei osata ja säännöt kieltävät tekemästä kämpässä yhtään mitään. Maaseudulla omassa talossa voin tehdä mitä tykkään eikä kukaan ränklätä ja kyttää tekemisiäni.

No ei alvariinsa tarvi tehdä mutta tarkoitin, jos tulee yllättävä ongelma ja siihen liittyvä remontti.

Vasaran ja porakoneen käyttö ym lienee aika ongelmatonta, mutta maalla asuvalla on kottikärryä, porakonetta, saavia ja letkunpätkää ja sahaa ennestään. Kaupungista maalle muuttavalle nämä kaikki myös ovat kuluerä, kun mitään niistä ei ole koskaan ollut. Maalla asuvalle tuntuu että eivät ole maksaneet "mitään" kun on pikkuhiljaa tarpeeseen ostettu ja uusittu välineistöä.

Vierailija
54/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maalais idylli on aina kiehtonut, mutta kun sieltä tuppaa nuo palvelut loppumaan kokonaan. terveyden huolto puuttuu, pankkia ei lähimainkaan, ja ainoa kyläkauppa osaa hinnoitella itsensä niin, että mielummin ajaa 100km kaupoille ja siinäkin vielä säästää. elihän surnu-pekkakin koko ikänsä erämaassa, niin miksei se kaupunkilaiseltakin onnistuisi.

Erämaassa eläminen on eri asia kuin korvessa tien päässä asuminen. Tuskin onnistuu kumpikaan sinulta, tumpelo.

Millä perusteella oli tumpelo?? Asiaa  kirjoitti. Samoin ajattelen ja syrjäseutu tuttua.

Vierailija
55/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso, että on tarpeeksi iso tontti. Eli lähinnä tarkoitan sitä, että kotitarvepuut saa omalta tontilta. Moni syrjemmällä oleva talo jää myymättä siksi, että edellinen asukas haluaa jättää ympäröivän metsän itselleen ja lohkaisee talolle pienen tonttilämpäreen max puoli hehtaaria.

Harvemmin tontti on yli 0,5ha. Syrjemmässä ei ole polttopuut ongelma jos itse pystyy tekemään.

Ei sitä kasvavaa puuta paljon tuohon puoleen hehtaariin mahdu. Silloin ne puut joutuisi ostamaan ja isännät osaavat ottaa reippaasti hintaa rangoistakin.

Jos on vähääkään viitseliäisyyttä ja metsää on lähellä, niin monet maanomistajat antavat kerätä hakkuujätettä metsistään ja saat polttopuut ihan ilmaiseksi. 

Älä unta näe. Kyllä maajussit ymmärtävät sen päälle, että kun sähkö on törkyhinnoissa, puunpoltto kiinnostaa. On siis helppo syy nostaa puun hintaa, saavat helppoa rahaa.

Jokapuolella Suomea on metsiä ainakin Tornatorilla, metsähallituksella, kunnalla, seurakunnalla... Niistä saa hakkuutähteet/raivaus puut nimellisellä hinnalla.

Vierailija
56/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokapuolella Suomea on metsiä ainakin Tornatorilla, metsähallituksella, kunnalla, seurakunnalla... Niistä saa hakkuutähteet/raivaus puut nimellisellä hinnalla.

Mikään näistä ei myy kapulaakaan yksityishenkilölle. Itsekin myisin korkeintaan tien varresta valmiiksi kaadettuja (millään laitteella ei saa ajaa tien ulkopuolella) tai kasalle ajettuna. En päästä ketään osaamatonta tolskaamaan metsiini.

Vierailija
57/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa se taho, kuka noista antaa tuollaisen luvan. Luulenpa että paljon edullisemmaksi tulee muutaman oman puun kaataminen ja haloiksi tekeminen. Sitä paitsi perkuujätteillä et kauan lämmittele.

Vierailija
58/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupungissa pakko harrastaa kulutehysteriaa? Minä en ole sellaista ikinä harrastanut vaikka olen aina asunut kaupungissa.

Vierailija
59/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelette, että tämä hintojen kallistuminen on tilapäistä niin tulette pettymään. Tulevaisuudessa vain rikkailla on varaa asua taajamien ulkopuolella.

Vihreän siirtymän ja muiden ympäristölakien vuoksi jokaiseen ok-talon täytettävä samat määräykset enrgian ja päästöjen suhteen kuin kaupungissa. Kaupungissa nuo hoidetaan keskitetysti ja on siten helposti hoidettavissa. OK-taloon kun hankkii samat järjestelmät, ne tulee maksamaan valtavasti.

Talojen ylläpitokustannukset tulevat nousemaan. Toki voit yrittää tehdä kaiken itse, mutta se vaatii osaamista ja aikaa.

Vierailija
60/87 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein tämän virheen ja ei olisi pitänyt muuttaa helsingistä pikku kuntaan. Helsinki oli paljon virkeämpi ja eloisampi paikka asua. Virikkeitä oli enemmän ja palvelut lähellä.

Ei kai virikkeitä ja palveluja kaipaava edes harkitse syrjään muutamista, sehän olisi aivan hullua.

Niinpä. Maallemuutto sopii sille, jolle riittää virikkeeksi viina ja runkhaaminen.

Mitä muuta suomalainen tarvitsee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän