Eikö nykyisin töihin kaivata muita kuin erikoisosaajia ja huippuammattilaisia? Miten työllistyy tavallinen rivikansalainen?
Mistä saa töitä vieraita kieliä puhumaton tavallinen taatelintallaaja, jolla kuitenkin on oppimishaluja?
Kommentit (116)
On jossain määrin jopa oudon lyhytnäköistä kun monessa paikassa pitää yhden ihmisen tehdä kolmen työt ja myös paljon sen oman ydinosaamisensa ulkopuolelta. Ja tämä kaikki tietenkin pitää osata jo valmiiksi, sillä muuten ei kelpaa ja jaksettava on, sillä burnout tuhoaa uran ja talouden. Lopputuloksena, koska halutaan tehdä mahdollisimman pienellä väkimäärällä mahdollisimman vaativia töitä, työttömiä on paljon ja töiden saaminen on vaikeaa lähes kaikille. Tämän ei tosiaan luulisi olevan mikään yllätys mutta ilmeisesti logiikka on vaativa laji.
Heikko taloudellinen tilanne ja epävarmuus (jopa tukien saamisesta, työstä nyt puhumattakaan) tutkitusti lisäävät mm. mielenterveysongelmia, sillä aikamoinen psykopaatti saa olla, ettei tuollainen tunnu missään. Näin saavutetaan hyvin epämiellyttävä yhteiskunta. Sitten ihmetellään kun ihmiset, varsinkaan nuoret, jotka ovat tässä asetelmassa eläneet koko ikänsä, eivät kestä. Kertaakaan ei mietitä kuka ja miksi ihmeessä oikeasti haluaa tällaista kelpaamattomuuden ja epävarmuuden elämää elää.
Vierailija kirjoitti:
On jossain määrin jopa oudon lyhytnäköistä kun monessa paikassa pitää yhden ihmisen tehdä kolmen työt ja myös paljon sen oman ydinosaamisensa ulkopuolelta. Ja tämä kaikki tietenkin pitää osata jo valmiiksi, sillä muuten ei kelpaa ja jaksettava on, sillä burnout tuhoaa uran ja talouden. Lopputuloksena, koska halutaan tehdä mahdollisimman pienellä väkimäärällä mahdollisimman vaativia töitä, työttömiä on paljon ja töiden saaminen on vaikeaa lähes kaikille. Tämän ei tosiaan luulisi olevan mikään yllätys mutta ilmeisesti logiikka on vaativa laji.
Heikko taloudellinen tilanne ja epävarmuus (jopa tukien saamisesta, työstä nyt puhumattakaan) tutkitusti lisäävät mm. mielenterveysongelmia, sillä aikamoinen psykopaatti saa olla, ettei tuollainen tunnu missään. Näin saavutetaan hyvin epämiellyttävä yhteiskunta. Sitten ihmetellään kun ihmiset, varsinkaan nuoret, jotka ovat tässä asetelmassa eläneet koko ikänsä, eivät kestä. Kertaakaan ei mietitä kuka ja miksi ihmeessä oikeasti haluaa tällaista kelpaamattomuuden ja epävarmuuden elämää elää.
Tämä, että yksi ihminen joutuu tekemään kolmen työt, johtuu juuri siitä mistä tuossa joku jo kirjoittikin että työnantaja tekee päätökset ja näin ollen myös määrää tahdin. Jos joku ei pärjää tai jaksa, uusia on tulossa tilalle. Niin kauan kuin tilanne on tämä, minkään ei voi olettaa oleellisesti muuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikkein yksinkertaisimmat eivät enää työllisty minnekään. On ihan yleisesti tiedossa, että yhä monimutkaisemmaksi muuttuva, tietotyöhön painottuva yhteiskunta ei kerta kaikkiaan pysty työllistämään älyllisesti heikompaa ainesta. Meillä ei ole enää kovin paljon sellaisia töitä, joissa pärjää heikoilla älynlahjoilla.
Ei tarkoita että olis heikot älynlahjat, jos tahtoo tehdä suorittavaa työtä. Tekee moni meistä korkeakoulutetuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
johonkin sellaiseen työhön jossa ei tarvitse osata kieliä. voisi kysyä kokoomukselta että miksei noihin töihin kelpaa suomalaiset työttömät.
Voisi myös kysyä monilta työttömiltä miksei esim. bussinkuljettajan tai siivoojan koulutus ja hommat kiinnosta vaan kuskeiksi ja siivoojiksi pestataan lähes poikkeuksetta ulkomaalaisia - ja nämä työttömät naureskelevat partoihinsa vetäen sohvalla maaten korvauksia. Työttömistä suuri osa on nirppanokkaisia ja itsekkäitä valittajia.
Mulla on laitoshuoltajan paperit ja silti olen työtön
Asut pikkupaikkakunnalla etkä halua muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
johonkin sellaiseen työhön jossa ei tarvitse osata kieliä. voisi kysyä kokoomukselta että miksei noihin töihin kelpaa suomalaiset työttömät.
Voisi myös kysyä monilta työttömiltä miksei esim. bussinkuljettajan tai siivoojan koulutus ja hommat kiinnosta vaan kuskeiksi ja siivoojiksi pestataan lähes poikkeuksetta ulkomaalaisia - ja nämä työttömät naureskelevat partoihinsa vetäen sohvalla maaten korvauksia. Työttömistä suuri osa on nirppanokkaisia ja itsekkäitä valittajia.
Voit asua missä vain, sulla voi olla mikä tahansa koulutus ja osaaminen, mutta voit olla työtön. Se on helppoa. Et vain tule palkatuksi avoimeen tehtävään.
Mulla pitäisi olla verkostotkin kunnossa, mutten halua pyytää apua. Odotan sitä tarjottavan. En itke apua. Ei tartte auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelulla/työkokeilulla.
Katselin oppisopimuspaikkoja, jotta työllistyisin niin jää kiinni fyysisistä tekijöistä. Hyvä fyysinen kunto. Ei ole, eikä tule, koska vikani on juuri tämä. En sovellu siivoojaksi, en puutarhalle, en kauppaan hyllyttäjäksi. Näitä kahta jälkimmäistä mietin. en voi seisoa kauaa, kädet ei kestä pientäkään työtä. 13v olen ollut tekemättä mitään. Päivääkään. Koodariksi olen liian tyhmä ja huono muisti. Puhetyöntekijä? En jaksa puhua kun sekin rasittaa. Olen siis oikeasti hiljaa kaiket päivät. Kun en ole puhunut paljoa niin änkytän ja tulee virheitä puheessa. Ja unohdan kesken kaiken mitä olin puhumassa. Eläkettä ei myönnetty. Syöpädiagnoosia odotan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista näistä supertöistä tarjotaan palkkaa millä ei tule toimeen, vaan pitää lisäksi mennä kelan luukulle mikä on täysin absurdia.
Kyllä työstä pitäisi maksaa senverran, suhteessa maan hintatasoona ettei kukaan tarvitse esim. asumistukea päälle vaan on ihan varaa vuokraankin.
Joku iso bisnesmaailman kiho (erittäin hyvää palkkaa nostava) loihe lausumaan äskettäin ettei ole tarkoituskaan, että palkalla tulisi toimeen. Ja että on vanhanaikaista maksaa työstä palkkaa. Sitten on varmaan vanhanaikaista maksaa vuokra tai vastike, lainojen lyhennykset ja muut laskut. Vai onko ihan tosissaan tarkoitus, että tulevaisuudessa ne maksatetaan Kelan pussista? Ei se ole pohjaton rahakaivo eikä yhteiskunta voi tukea valtavaksi paisuvaa ihmisjoukkoa määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus-Suomessa avautuu kengän lankkaajien ja auton ovien avaajien paikkoja.
Tarkoitatko, että valtiovalta tai jokin yksittäinen puolue voi päättää, minkälaiselle työvoimalle on kysyntää?
Kokoomus haluaa Suomesta luokkayhteiskunnan, jossa köyhät palvelevat parempaa väkeä minimipalkkaa vastaan.
Ongelma vaan on siinä, ettei työttömät ole samanlaisia. TE-toimiston asiakkaina on ihmisiä laidasta laitaan. Löytyy spugusta ex-toimitusjohtajaan.
Minä olen työtön työnhakija, mutten ole köyhä. Työtön ei tarkoita köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuta.
Mulla on talo ja perhe.
Sain tämänhetkisen työpaikkani, siten että ensin huomasin ilmoituksen ja kirjoitin hakemuksen. Sitten kävelin yritykseen sisään ja kerroin hakeneeni. Rupateltiin hetki ja pian sain tiedon että valitsivat minut. Olen 47. Koen tärkeänä tietyn uskalluksen työnhaussa. Omassa tilanteessani kyse on työstä, jossa sosiaalisuudesta on hyötyä, joten oli perusteltua mennä paikan päälle. Samalla sain itse hyvän kuvan työyhteisöstä. Töitä hakiessa on tärkeää pyrkiä erottautumaan muista hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista näistä supertöistä tarjotaan palkkaa millä ei tule toimeen, vaan pitää lisäksi mennä kelan luukulle mikä on täysin absurdia.
Kyllä työstä pitäisi maksaa senverran, suhteessa maan hintatasoona ettei kukaan tarvitse esim. asumistukea päälle vaan on ihan varaa vuokraankin.
Joku iso bisnesmaailman kiho (erittäin hyvää palkkaa nostava) loihe lausumaan äskettäin ettei ole tarkoituskaan, että palkalla tulisi toimeen. Ja että on vanhanaikaista maksaa työstä palkkaa. Sitten on varmaan vanhanaikaista maksaa vuokra tai vastike, lainojen lyhennykset ja muut laskut. Vai onko ihan tosissaan tarkoitus, että tulevaisuudessa ne maksatetaan Kelan pussista? Ei se ole pohjaton rahakaivo eikä yhteiskunta voi tukea valtavaksi paisuvaa ihmisjoukkoa määräänsä enempää.
Oliko tuossa jokin kaiku kansalaispalkasta?
En usko sen toimivan. Kommunismikaan ei toiminut ja tuo vaikuttaa samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraita kieliä puhumaton ole nykyään mikään tavis vaan se joka ei enää ole tavis. Tavis on nykyään koulutettu ja kohtuullisen kielitaitoinen.
Kyllä esim. viisikymppisistä edelleen aika iso prosentti on sellaisia, etteivät käytännössä pärjää muilla kielillä kuin suomella ja savolla.
Lehdistä luettuna alle 30 vuotiaissa on sitten ne, jotka eivät osaa laskea, lukea tai kirjoittaa. Lopuilla on kännykkä kasvanut käteen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus-Suomessa avautuu kengän lankkaajien ja auton ovien avaajien paikkoja.
Pidä nyt se tyhmä ja saastainen sosialistinen turpasi kiinni. Typerät kommenttisi ovat aivan turhia. Jätä kommentointi fiksumille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Sain tämänhetkisen työpaikkani, siten että ensin huomasin ilmoituksen ja kirjoitin hakemuksen. Sitten kävelin yritykseen sisään ja kerroin hakeneeni. Rupateltiin hetki ja pian sain tiedon että valitsivat minut. Olen 47. Koen tärkeänä tietyn uskalluksen työnhaussa. Omassa tilanteessani kyse on työstä, jossa sosiaalisuudesta on hyötyä, joten oli perusteltua mennä paikan päälle. Samalla sain itse hyvän kuvan työyhteisöstä. Töitä hakiessa on tärkeää pyrkiä erottautumaan muista hakijoista.
Olen pahoillani. Mulla on tänään huono päivä. Sontaa on tullut niskaan liikaa. Tekisi mieli sanoa pahasti, mutten viitsi, koska tavallaan olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraita kieliä puhumaton ole nykyään mikään tavis vaan se joka ei enää ole tavis. Tavis on nykyään koulutettu ja kohtuullisen kielitaitoinen.
Kyllä esim. viisikymppisistä edelleen aika iso prosentti on sellaisia, etteivät käytännössä pärjää muilla kielillä kuin suomella ja savolla.
Yli 7-kymppisistä ehkä.
Miten uudet työkaverit suhtautuvat tällaiseen moniosaajaan, kun itse osaavat vain jotenkin oman työnsä? Kertokaa.
Kaltaisillesi on itseasiassa aina töitä suhdanteista riippumatta.
Rupeat vain katselemaan niitä duuneja, jotka ovat sinun tasoisellesi sopivia. Työkkäri voi varmasti auttaa, jos et itse selviä.
Jos olisit joskus ollut töissä/työharjoitelussa ja tehnyt hommasi hyvin tai edes asiallisesti, sitä kautta voisit työllistyä, koska monet työpaikat käyttävät puskaradiota tai etsivät entisten harjoittelijoiden joukosta sopivan.
Tämä on hyvä menetelmä, koska silloin säästää aikaa ja rahaa, ja edes jollain on kokemusta ko tyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten uudet työkaverit suhtautuvat tällaiseen moniosaajaan, kun itse osaavat vain jotenkin oman työnsä? Kertokaa.
Olen nähnyt työelämässä vain tavallisia keskivertoihmisiä. Heistä kukaan ei vastaa työnhakuilmoituksen supermiestä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin työpaikkoihin ei kävellä ovesta sisään. Sinne sovitaan aika jolloin voi kävellä sisälle.
Olin joskus työtön enkä yhtään tiennyt mihin olisi pitänyt ryhtyä.
Kuin seinä olisi edessä. Huoletti, että miten tullaan toimeen jne.
Sitten heitin pois juuri nuo masentavat tappiomielialaa ylläpitävät ajatukset ja päätin yrittää kouluttautua jollekin alalle, jossa töitä näytti olevan.
Koulutuksen kuluessa sain tietää niistä yrityksistäkin, jotka työntekijöitä palkkasivat, niihin sitten hakemusta, joihinkin kävelin suoraan pyytämään haastatteluaikaa. Yllättäen tykkäsivät.
Aluksi sain heikompaa palkkaa, kuin aiemmassa työssäni, mutta ei sekään aika loputtomiin kestänyt.