Miten kuluttaa aikaa välilaskun aikana?
Lähdetään ulkomaille ja meillä on 11h välilasku Helsinki-Vantaalle.
Saavumme klo 19 ja jatkolento lähtee klo 6.
Miten kuluttaisit aikaa? Arvon varaanko hotellin vai olisiko jotain muuta ajan vietettä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä te tulette, että on tuollainen välilasku Helsinki-Vantaalla?
No.. kun.. se luki tuossa aloituksessa? Itse olen viettänyt 7h Amsterdamissa, kävin kaupungilla kävelemässä ja syömässä.
Ei aloituksessa lue, mistä ap saapuu. Kerrotaan vain, että hän on lähdössä ulkomaille.
Miten se vaikuttaa asiaan MISTÄ saapuu? Vaikka olisi Kuopiosta, tilanne on sama 19-06 Helsinki-Vantaalla, miten sen ajan viettäisi.
Olemme nyt keskustelupalstalla. Täällä saa esittää tarkentavia kysymyksiä. Miksi pillastut siitä noin kovin?
Käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko sitä Rovaniemeltä tai Haaparannasta. Nyt tarkoitus on miettiä miten saa ajan kulumaan parhaiten, eikä kulkeeko jostain bussi tai juna. Pysy aiheessa, joka on aika tarkkaan selitetty aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lähtöselvitys seuraavalle lennolle valmiiksi ja sitten hoteliin yöksi. Saat nukuttua hyvin ja aamiaisen hotellilla. Ei täältä pohjoisesta viitti junalla tai bussilla lähteä, lentäminen jouduttaa kotiinpääsyä paluumatkalla ja tuo hotelliyö on melkein kuin yksi lomapäivä lisää. Illalla voi syödä hyvin ja päästä lomafiilikseen.
Et tainnut lukea aloitusta ihan ajatuksella. Ei tässä tapauksessa kyllä ehdi nukkumaan mitään hyviä yöunia tai käymään hotelliaamiaisella. Kentällä olisi hyvä olla neljän pintaan, jos kone lähtee kuudelta. Toki, jos check-in on tehty, niin vähän voi nipistää, mutta en mä ainakaan tykkää jättää kentälle tuloa ihan viime tinkaan.
Viimeistään klo 21 pääsee petiin. Kyllä siinä aika hyvät unet ehtii 4 mennessä saada. Ja ihan niinkään aikaisin ei tarvitse heräillä, kun on jo siellä kentällä. Tunnin varoaika riittää yleensä hyvin.
No kyllä tunti ennen koneen lähtöä on aika tiukka aikataulu tänä päivänä. Boarding alkaa yleensä siinä 45 minuuttia ennen lähtöä ja turvatarkastuksessa saattaa olla ruuhkaa myös yllättävinä aikoina.
Lisäksi aika harva aikuinen ihminen pystyy nukahtamaan ysiltä.
Tietäisitpä vain kuinka moni meistä aikaista aamuvuoroa tekevistä on unessa jo ennen ysiä. Kun kello soittaa 3-5 välillä, ei tule kukuttua puolille öille.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No.. kun.. se luki tuossa aloituksessa? Itse olen viettänyt 7h Amsterdamissa, kävin kaupungilla kävelemässä ja syömässä.
Ei aloituksessa lue, mistä ap saapuu. Kerrotaan vain, että hän on lähdössä ulkomaille.
Miten se vaikuttaa asiaan MISTÄ saapuu? Vaikka olisi Kuopiosta, tilanne on sama 19-06 Helsinki-Vantaalla, miten sen ajan viettäisi.
Olemme nyt keskustelupalstalla. Täällä saa esittää tarkentavia kysymyksiä. Miksi pillastut siitä noin kovin?
Käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko sitä Rovaniemeltä tai Haaparannasta. Nyt tarkoitus on miettiä miten saa ajan kulumaan parhaiten, eikä kulkeeko jostain bussi tai juna. Pysy aiheessa, joka on aika tarkkaan selitetty aloituksessa.
Älä pauhaa muille aiheessa pysymisestä, kun oma viestisi on pelkkää jankutusta, joka ei varsinkaan liity ketjun aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä kentällä ole paljoa fiksuja tapoja viettää aikaa keskellä yötä, mutta voihan sitä yrittää penkeillä torkkua. Klo 6 lähtevä lento on vähän hanurista, koska melkeistään kolmen pintaan pitää alkaa heräilemään lentokenttähotellistakin, eli parille tunnille sängyssä tulee hintaa. Toki joillekin lentoyhtiöille tsekkauksen voi tehdä jo edellisenä iltana edellyttäen, että hotellissa ei tarvitse mitään ruumatavaroita ja silloin voi torkkua vähän pidempään.
Miksi ihmeessä pitäisi herätä 3h ennen lennon lähtöä, kun käytännössä on jo siellä kentällä?
Ohjeistus on, että kentällä pitäisi olla 2-3 h ennen lennon lähtöä. Ohjeissa ei toki sanota erikseen, että pitää olla hereillä, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Aamuyöllä kentällä tuskin on ruuhkaa, mutta kyllä siellä kuitenkin kannattaa olla ajoissa, ettei tule turhaa stressiä.
Vähänkään enemmän, jos on matkustanut, tietää, että nuo ohjeistukset ovat vahvasti liioiteltuja. Noin tunti ennen riittää ihan hyvin, kun lähtöselvityksenkin voi tehdä netissä tai edellisenä iltana kentällä. Eli riittää kun heräilee siinä 4-4.30 maissa. Vähän riippuen siitä, onko hotelli kirjaimellisesti lentokentällä vai vähän matkan päässä kentästä.
Vähänkään enemmän, jos on matkustanut tietää, että kentällä saattaa olla ruuhkaa. On aika rasittavaa, seistä jonossa turvatarkastukseen, kun kaltaisesi kokeneet matkailijat (kerran vuodessa pakettimatka Fugeen), tulevat kyynärpääedellä jonosta ohi, kun ovat myöhästymässä lennoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lähtöselvitys seuraavalle lennolle valmiiksi ja sitten hoteliin yöksi. Saat nukuttua hyvin ja aamiaisen hotellilla. Ei täältä pohjoisesta viitti junalla tai bussilla lähteä, lentäminen jouduttaa kotiinpääsyä paluumatkalla ja tuo hotelliyö on melkein kuin yksi lomapäivä lisää. Illalla voi syödä hyvin ja päästä lomafiilikseen.
Et tainnut lukea aloitusta ihan ajatuksella. Ei tässä tapauksessa kyllä ehdi nukkumaan mitään hyviä yöunia tai käymään hotelliaamiaisella. Kentällä olisi hyvä olla neljän pintaan, jos kone lähtee kuudelta. Toki, jos check-in on tehty, niin vähän voi nipistää, mutta en mä ainakaan tykkää jättää kentälle tuloa ihan viime tinkaan.
Viimeistään klo 21 pääsee petiin. Kyllä siinä aika hyvät unet ehtii 4 mennessä saada. Ja ihan niinkään aikaisin ei tarvitse heräillä, kun on jo siellä kentällä. Tunnin varoaika riittää yleensä hyvin.
No kyllä tunti ennen koneen lähtöä on aika tiukka aikataulu tänä päivänä. Boarding alkaa yleensä siinä 45 minuuttia ennen lähtöä ja turvatarkastuksessa saattaa olla ruuhkaa myös yllättävinä aikoina.
Lisäksi aika harva aikuinen ihminen pystyy nukahtamaan ysiltä.
Miksi ei pystyisi, jos herää syystä tai toisesta hyvin aikaisin aamulla? Meinaatko, että ikä määrittelee sen, moneltako uni kenellekin tulee? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä kentällä ole paljoa fiksuja tapoja viettää aikaa keskellä yötä, mutta voihan sitä yrittää penkeillä torkkua. Klo 6 lähtevä lento on vähän hanurista, koska melkeistään kolmen pintaan pitää alkaa heräilemään lentokenttähotellistakin, eli parille tunnille sängyssä tulee hintaa. Toki joillekin lentoyhtiöille tsekkauksen voi tehdä jo edellisenä iltana edellyttäen, että hotellissa ei tarvitse mitään ruumatavaroita ja silloin voi torkkua vähän pidempään.
Miksi ihmeessä pitäisi herätä 3h ennen lennon lähtöä, kun käytännössä on jo siellä kentällä?
Ohjeistus on, että kentällä pitäisi olla 2-3 h ennen lennon lähtöä. Ohjeissa ei toki sanota erikseen, että pitää olla hereillä, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Aamuyöllä kentällä tuskin on ruuhkaa, mutta kyllä siellä kuitenkin kannattaa olla ajoissa, ettei tule turhaa stressiä.
Vähänkään enemmän, jos on matkustanut, tietää, että nuo ohjeistukset ovat vahvasti liioiteltuja. Noin tunti ennen riittää ihan hyvin, kun lähtöselvityksenkin voi tehdä netissä tai edellisenä iltana kentällä. Eli riittää kun heräilee siinä 4-4.30 maissa. Vähän riippuen siitä, onko hotelli kirjaimellisesti lentokentällä vai vähän matkan päässä kentästä.
Vähänkään enemmän, jos on matkustanut tietää, että kentällä saattaa olla ruuhkaa. On aika rasittavaa, seistä jonossa turvatarkastukseen, kun kaltaisesi kokeneet matkailijat (kerran vuodessa pakettimatka Fugeen), tulevat kyynärpääedellä jonosta ohi, kun ovat myöhästymässä lennoltaan.
Vähänkään enemmän matkustanut tietää, että klo 6 ei todellakaan ole kentän ruuhka-aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et mieti vaan länkytät vain muille kirjoittajille siitä, mitä sinun mielestäsi tänne saa kirjoittaa ja mitä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa nää mattimyöhäset nykyään kun lasketaan sen varaan, että lähtöselvitys onnistuu puhelimella tai koneella (ei aina onnistu), ei oo ruuhkaa, ei jonoja turvatarkastukseen, mikään ei mee pieleen... usein sitten myös lähtöselvitys menee kiinni 20-30 min ennen koneen lähtöä, niin siinä kun hinkkaa aikataulun kovin tiukaksi, niin käy kun mulle ja myöhästyy pari minsaa. Eikä pääse enää koneeseen vaikka se on vielä siinä putkessa kiinni. Mieluummin minä nykyään hengailen ylimääräsen tunnin aulassa kun myöhästyn 10 sekunttia.
Mutta niin aplle tuolla jo tuli hyvät vastaukset. Jos ei kerta oo rahasta kiinni, niin lento HVlle, sitten syömään (vaikka taksilla jonnekin), lentoaseman glo-hotelliin yöksi ja aamusta portille. Ajoissa. Ja jos on rahasta tiukkaa, niin miettisin kannattaako kuiteskaan lentää HVlle ja maksaa yöpymisestä vai pääsiskö jollain iltabussilla/junalla ja viettäs ainakin osan odotusajasta siinä. Jumbossa taitaa iltakahdeksan aikaan mennä suuri osa kaupoista kiinni, että ei siellä ihan kauheesti ole tekemistä, ja kentällä vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidäpä penikka huoli vain siitä, mitä itse teet. Et nimittäin ole kirjoittanut yhtään viestiä, joka liittyisi ketjun aiheeseen. Ei pidä määräillä muita, kun ei itse osaa tehdä sitä, mitä muilta vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse olla 3 tuntia aiemmin kentällä, jos on yötä viereisessä hotellissa. Kunhan ehdit tsekkamaan sisään ja katsot paljonko koneita lähtee samoihin aikoihin eikä ole varoitettu ruuhkasta. Ehkä saat laitettua jo ne laukut sinne ruumaan jo edellisenä iltana, jos edes on niitä isoja laukkuja mukana. Jos tosiaan haluaa välttää koko stressin, niin on tosiaan siellä kentällä odottamassa vaikka sitten sen 10h aiemmin.
Itse yrittäisin nukkua jotenkin, koska valvoa koko yö on raskasta ja sitten sitä univelkaa pitää jossain vaiheessa aina nukkua pois.
Vierailija kirjoitti:
Menisin kentän kapseliin torkkumaan. En viitsisi maksaa hotellia kun pitää joka tapauksessa aikaisin nousta ja nukkuisin huonosti sekä hotellissa että kapselissa.
Ne kapselit on maksullisia ja maksaa melkein yhtä paljon kuin hotelliyö.
Ota kunnon nousukiito pitkän välilaskun aikana. Se on hyvä harjoitus, kun muistaa, että koneeseen ei pääse liian kovassa nousukiidossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsia mukana, niin turvatarkastuksen jälkeen tissuttelet joko baarissa tai haet kaupasta pullon. Itse ostan vesipulloja ja vaihdan niihin vodkaa.
Heh, hauska vinkki, tuota voisikin jollain lomareissulla kokeilla. Koko yö lentokentällä baareissa ja kun viimeinenkin eli Runway menee kiinni klo 01, omat 5 tunnin jatkot omasta pullosta. Mutta varovaisesti kuitenkin, koska liian päihtyneenä ei voi mennä lentokoneeseen.
13h lennon jatkolennon odottelu bangokin kentällä venähti 8 päiväksi.
Käydään vaan vähä tossa kentän lähellä kattoon baareja...
Korvaava lento järjesty sitte viikon päähän.
Terveisiä vaan jos olit mukana ,olihan se hauskaa tosin,ja päivärahat juoksi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidäpä penikka huoli vain siitä, mitä itse teet. Et nimittäin ole kirjoittanut yhtään viestiä, joka liittyisi ketjun aiheeseen. Ei pidä määräillä muita, kun ei itse osaa tehdä sitä, mitä muilta vaatii.
Penikka. LOL.
Esitä tarkentavia kysymyksiä, jos haluat. Mutta tuo kysymys nyt vaan ei liittynyt ketjuun. Eikä kukaan muu ole pillastunut paitsi sinä nyt, aivan selvästi. Rauhoitu. Ehkä tämä ketju ei ole sinua varten, kun herneet menee noin herkästi nenään?
Mistä sinä teidät mitä minä olen ketjuun kirjoittanut paitsi tämän, jota nyt kirjoitan? Mitä jos siirrytään puhumaan suoraan vaikka lentokoneiden vessapaperista? Onko se pehmeää vai ei Helsingin kentällä? Sekin kun silleen vähän liittyy aiheeseen? Tai ehkä lähteekö paikallisbussi kentän edestä ja lähtikö sieltä lähtökentältä bussi kentän edestä vai tulivatko he taksilla kentälle? Vai oliko ap:llä punainen tai sininen laukku? Niin ja tärkeintä on, että tiedämme mikä lentoyhtiö on kyseessä ja minne ap on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penikka. LOL.
Esitä tarkentavia kysymyksiä, jos haluat. Mutta tuo kysymys nyt vaan ei liittynyt ketjuun. Eikä kukaan muu ole pillastunut paitsi sinä nyt, aivan selvästi. Rauhoitu. Ehkä tämä ketju ei ole sinua varten, kun herneet menee noin herkästi nenään?
Mistä sinä teidät mitä minä olen ketjuun kirjoittanut paitsi tämän, jota nyt kirjoitan? Mitä jos siirrytään puhumaan suoraan vaikka lentokoneiden vessapaperista? Onko se pehmeää vai ei Helsingin kentällä? Sekin kun silleen vähän liittyy aiheeseen? Tai ehkä lähteekö paikallisbussi kentän edestä ja lähtikö sieltä lähtökentältä bussi kentän edestä vai tulivatko he taksilla kentälle? Vai oliko ap:llä punainen tai sininen laukku? Niin ja tärkeintä on, että tiedämme mikä lentoyhtiö on kyseessä ja minne ap on menossa.
Huom. Minä, joka kysyin tuon "tarkentavan kysymyksen", en ole tuo joka sanoi penikaksi...
Minusta kysymykseni oli ihan aiheellinen ihmettely, koska omasta mielestäni on ajan ja rahan haaskausta lentää Helsinki-Vantaalle 11 h aiemmin.
Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti ap keksii hauskaa tekemistä kentällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsia mukana, niin turvatarkastuksen jälkeen tissuttelet joko baarissa tai haet kaupasta pullon. Itse ostan vesipulloja ja vaihdan niihin vodkaa.
No hyi hemmetti, vodkaa vesipullosta keskellä yötä lentokentällä. On varmaan tosi hauskaa.
Oletko kokeillut? Vai mistä moinen hyi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et mieti vaan länkytät vain muille kirjoittajille siitä, mitä sinun mielestäsi tänne saa kirjoittaa ja mitä ei?
Koska kaikille ei selkeästi ole selvää mitä aiheessa pysyminen tarkoittaa. Minä etsisin paikan, jossa nukkua, jottei sitten se homma mene siihen, että nukkuu kohteessa. Jos taas on pitkä lento, pysyisin hereillä ja nukkuisin koneessa. Ottaisin mukaan iPadin. Laatisin siihen netflixistä elokuvia, pelejä ja katselisi YouTube ja tiktokkia. Kirjoittelisi aaveelle ja söisin ja joisin.
Soittelisin kavereille ja ehkä menisin loungeen. Joo. Ostaisin lipun loungeen ja siellä söisin, lepäisin ja kävisin ehkä jopa suihkussa. Ihan muuten vaan,
Ap:on tulossa Helsingin kentälle ulkomailta, satasia kehiin, niin saat parituntia nukkua lentokenttähotellissa, muista mainita aikainen lähtö, ni puskevat jonkun aamupalapaketin sulle mukaan.
No hyi hemmetti, vodkaa vesipullosta keskellä yötä lentokentällä. On varmaan tosi hauskaa.