Onko täällä muita keiden esimies lähettelee sähköposteja yöllä?
Eilen yöllä (sunnuntaina) tai tulee viestiä klo 23. Ja asia ei ole edes tärkeä. Mikä siinä on, ettei voi tehdä niitä töitä aamulla?
Työ on alkanut ahdistamaan enemmän ja enemmän, kun esimies tuntuu vaativan työntekoa 24/7. Jos en pääse palaveriin klo 17, hän suuttuu hänellä ei ole minkäänlaista omaa elämää ja kaikki pyörii työn ympärillä. Itsellä on taas perhe ja yritän pitää kiinni normaaleista työajoista.. tämä tuntuu ärsyttävän häntä kaikin tavoin. 😩
Kokemuksia tälläisistä esimiehistä?
Kommentit (101)
Omassa firmassani kaikilla on työpuhelin, työajan saavat määrittää itse. Jos joku nuori tekee työnsä yöllä niin en en pidä häntä sen ahkerampana kuin sitä joka tekee työnsä aamulla tai päivällä.
Meillä on ainakin esimiehillä työsuhde ja palkkaus niin ettei ole työaikoja. Ei niihin viesteihin tarvitse silti reagoida työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Miksi joku edes virittää työpostit henkkilökohtaiseen luuriinsa? En ummarra.
Sitä minäkin ihmettelen. En ole edes ladannut mitään sovellusta koko puhelimeen. Luen sähköpostit työpaikalla koneelta. Mulle tulee sähköpostia varmaan joku 30-40 päivässä, olisi siinä piipitystä puhelimesta, jos jokaisesta ilmoitettaisiin.
Kai sinä fiksuna ihmisenä ymmärrät, että toimenkuvia on muitakin kuin omiasi?
Joissakin tehtävissä on oltava mahdollisuuksien mukaan tavoitettavissa esimerkiksi työmatkojen/messujen ym. aikana, ja järjestelmänhallitsija asentaa Microsoftin ohjelmat, ml. sähköpostin, oletuksena puhelimeen.
En minä pystyisi jättämään työsuhdepuhelimestani sähköpostia asentamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kykene nyt tässä näkemään ongelmaa. Saatan itsekin tehdä töitä erikoisina kellonaikoina, mutta näen sen itseäni kohtaan positiivisena asiana, koska minun ei tarvitse välttämättä tehdä täysiä työpäiviä arkisin työajalla. Tämä ei ole keneltäkään pois, koska pääsääntöisesti yhteiset palaverit järjestetään 9-15 liukumien takia. Joustan tietysti itsekin eli osallistun tarpeen vaatiessa palavereihin myös ennemmin tai myöhemmin, mutta aika harvoin sellaista kuitenkaan pyydetään.
Tässähän se ongelma onkin, kun te yökyöpelit ette näe sitä moraalista ongelmaa tämänkaltaisessa toiminnassa.
Ajastakaa ne viestit saapuvaksi työaikojen puitteissa, se ei ole ongelma eikä mikään.
Iltaisin ja viikonloppuisin viestejä laittelevat rivityöntekijät ovat hieman ärsyttäviä, mutta itselleni tulee heistä lähinnä tunne että joko eivät osaa johtaa itseään, heillä on aivan liikaa työtehtäviä eivätkä ole saaneet kommunikoitua asiaa esimiehelle (tai esimies on huono), tai sitten tekevät työajalla muita asioita, hoitavat lapsiaan tai muita yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kykene nyt tässä näkemään ongelmaa. Saatan itsekin tehdä töitä erikoisina kellonaikoina, mutta näen sen itseäni kohtaan positiivisena asiana, koska minun ei tarvitse välttämättä tehdä täysiä työpäiviä arkisin työajalla. Tämä ei ole keneltäkään pois, koska pääsääntöisesti yhteiset palaverit järjestetään 9-15 liukumien takia. Joustan tietysti itsekin eli osallistun tarpeen vaatiessa palavereihin myös ennemmin tai myöhemmin, mutta aika harvoin sellaista kuitenkaan pyydetään.
Tässähän se ongelma onkin, kun te yökyöpelit ette näe sitä moraalista ongelmaa tämänkaltaisessa toiminnassa.
Ajastakaa ne viestit saapuvaksi työaikojen puitteissa, se ei ole ongelma eikä mikään.
Miksi niitä viestejä ei voi lukea työaikojen puitteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Miksi joku edes virittää työpostit henkkilökohtaiseen luuriinsa? En ummarra.
Sitä minäkin ihmettelen. En ole edes ladannut mitään sovellusta koko puhelimeen. Luen sähköpostit työpaikalla koneelta. Mulle tulee sähköpostia varmaan joku 30-40 päivässä, olisi siinä piipitystä puhelimesta, jos jokaisesta ilmoitettaisiin.
Kai sinä fiksuna ihmisenä ymmärrät, että toimenkuvia on muitakin kuin omiasi?
Joissakin tehtävissä on oltava mahdollisuuksien mukaan tavoitettavissa esimerkiksi työmatkojen/messujen ym. aikana, ja järjestelmänhallitsija asentaa Microsoftin ohjelmat, ml. sähköpostin, oletuksena puhelimeen.
En minä pystyisi jättämään työsuhdepuhelimestani sähköpostia asentamatta.
Puhelimessa on asetukset. Niitä on sallittua säätää. Esimerkiksi siten, että vapaa-ajalla ei tule sähköposti-ilmoituksia.
Mulla ainakin outlook kysyy että haluanko lähettää viestin vasta normaalina työaikana. Ei ole vaikeaa klikata että kyllä. Ne jotka laittaa vistejä yöllä haluavat vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kohdin sanoin lähetteleväni yöllä sähköposteja? Lähinnä ihmettelin sitä, miten vielä nykyaikanakaan ihmiset eivät ymmärrä, että ei viikonloppuna työskentely tarkoita välttämättä sitä, että sellainen ihminen olisi työmyyrä vaan että monessa työpaikassa on mahdollista tehdä työt silloin kun itselle parhaiten sopii. Työsähköposteista kun ei tarvitse pitää ilmoituksia päällä, jos työnantaja ei jostain syystä vaadi sähköpostien lukemista työajan ulkopuolella. Itsellekin tulee järjestelmistä automaattiviestejä jopa yöllä, joten en ole vuosiin enää pitänyt ilmoituksia päällä, sähköpostit kun voi kuitenkin käydä halutessaan kurkkaamassa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajastakaa ne viestit saapuvaksi työaikojen puitteissa, se ei ole ongelma eikä mikään.Miksi niitä viestejä ei voi lukea työaikojen puitteissa?
Koska kuten sanottua, siinä on moraalinen ongelma avaamisajankohdasta huolimatta. Sinun lähettämäsi sähköposti sisältää silti aikastämpin, ja se - usko tai älä - on potentiaalinen stressin aiheuttaja.
Miksi juuri sinä et pysty ajastamaan viestejäsi? Onko juuri sulla tarve korostaa, että paiskit töitä paremmin kuin muut, jopa ilta-aikoina? Syvenny ja mieti huolella, miksi sinun on pakko saada kiireetön sähköposti lähtemään sunnuntai-iltana.
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin ja viikonloppuisin viestejä laittelevat rivityöntekijät ovat hieman ärsyttäviä, mutta itselleni tulee heistä lähinnä tunne että joko eivät osaa johtaa itseään, heillä on aivan liikaa työtehtäviä eivätkä ole saaneet kommunikoitua asiaa esimiehelle (tai esimies on huono), tai sitten tekevät työajalla muita asioita, hoitavat lapsiaan tai muita yksityisasioita.
Mikä ihmeen ihanne se on, että työ ei voi joustaa oman elämäntilanteen mukaan? Vai oletko kateellinen, kun itselläsi ei sitä mahdollisuutta ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajastakaa ne viestit saapuvaksi työaikojen puitteissa, se ei ole ongelma eikä mikään.Miksi niitä viestejä ei voi lukea työaikojen puitteissa?
Miksi niitä viestejä ei voi ajastaa lähtemään työaikojen puitteissa? Jollain voi esimerkiksi olla töissä pieniä kriisitilanteita ja iltaisin tai viikonloppuisin voi tulla pyyntö saapua töihin aikaisin aamulla tai ilmoitus nopealla aikataululla järjestettävästä kokouksesta. Silloin on ärsyttävää, jos työpuhelin piippailee iltaisin ja viikonloppuisin asioista, jotka voisivat odottaa työaikaan.
Kyseessä ei ole esim**s vaan esihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin outlook kysyy että haluanko lähettää viestin vasta normaalina työaikana. Ei ole vaikeaa klikata että kyllä. Ne jotka laittaa vistejä yöllä haluavat vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä.
Agreed.
Minäkin sorruin tähän iltasähköposteiluun, erityisesti koronan etätöiden takia, mutta heräsin siinä kohtaa, kun kollegat yksi toisensa jälkeen alkoivat osoittaa uupumisen merkkejä, ja myöhäisimmän sähköpostin lähettämisestä oli tullut jo melkeinpä hiljainen kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten menee jännäksi, kun työt saa jakaa mille viikonpäiville itse haluaa. Esimerkiksi mulla on maanantai vapaa ihan aina, mutta en mä siitä hermostu, että saan noin 40 sähköpostia mun vapaapäivänä. Maanantai kun on monelle muulle ihan oikea työpäivä. Luen ja hoidan ne postit sitten tiistaina, kun on taas mun työpäivä. Lisäksi, koska työskentelen lauantaisin, heittelen silloin sähköposteja joka suuntaan. Vastaanottaja lukee (ja luultavasti vastaa) vasta maanantaina, mun vapaapäivänä, kuten kuuluukin.
Henkilöt, jotka tekevät sähköpostin vastaanottamisesta ongelman, tekevät tässä nyt itsestään tärkeitä eivätkä ketkään muut. Esimerkiksi sapista tulee automaattisia ilmoituksia jatkuvasti keskellä yötä, ne luen myös vasta työajalla. Ei sähköpostiviesti väkisin hypi kenenkään naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten menee jännäksi, kun työt saa jakaa mille viikonpäiville itse haluaa. Esimerkiksi mulla on maanantai vapaa ihan aina, mutta en mä siitä hermostu, että saan noin 40 sähköpostia mun vapaapäivänä. Maanantai kun on monelle muulle ihan oikea työpäivä. Luen ja hoidan ne postit sitten tiistaina, kun on taas mun työpäivä. Lisäksi, koska työskentelen lauantaisin, heittelen silloin sähköposteja joka suuntaan. Vastaanottaja lukee (ja luultavasti vastaa) vasta maanantaina, mun vapaapäivänä, kuten kuuluukin.
Henkilöt, jotka tekevät sähköpostin vastaanottamisesta ongelman, tekevät tässä nyt itsestään tärkeitä eivätkä ketkään muut. Esimerkiksi sapista tulee automaattisia ilmoituksia jatkuvasti keskellä yötä, ne luen myös vasta työajalla. Ei sähköpostiviesti väkisin hypi kenenkään naamalle.
No tässä esimerkiksi yksi syy sille, miksi viikonlopun sähköpostit voi olla hyvinkin stressaavia ja ärsyttää:
Sanotaan, että esimies on keksinyt lähettää perjantai-iltana klo 18:30 sähköpostia, jostain kiireettömästä selvitettävästä asiasta, tai mudtä tahansa materiaalin kokoamisesta muutamalle henkilölle. Aihepiiri on sinun heiniäsi, mutta ketjussa on myös pari muuta innokasta lusikan heiluttajaa.
Joku vastaa ketjuun heti, ja sitten taas pomo perään jne. Tätä keskustelua käydään sitten koko viikonloppu, ja pahimmassa tapauksessa siellä on jo tehty päätöksiä asioista x ja y.
Siinäpä sitten avaat maanantaina sähköpostit ja yrität päästä kärryille, mitä helkkaria siellä on kaikessa hiljaisuudessa veivattu jo perjantai-illasta alkaen.
Jos ei sibua, niin minua tuollainen ärsyttää ihan tosissaan. Ja kyllä, tämä on ihan elävästä elämästä esimerkki.
Enpä ole noin kummallista asiaa kuullutkaan, että työkavereille menevä sähköposti pitäisi ajastaa lähtemään "työajan" puitteissa. Tosin minulla ei ole työssäni työaikaa (työaikamalli on kokonaistyöaika).
Eikö jokainen voisi pitää huolta vain omasta työstään? Toki esihenkilö on aikamoinen urpo jos suuttuu siitä, että työntekijä ei halua klo 17 kokousta. Palautteen annon paikka siinä.
Vierailija kirjoitti:
No tässä esimerkiksi yksi syy sille, miksi viikonlopun sähköpostit voi olla hyvinkin stressaavia ja ärsyttää:
Sanotaan, että esimies on keksinyt lähettää perjantai-iltana klo 18:30 sähköpostia, jostain kiireettömästä selvitettävästä asiasta, tai mudtä tahansa materiaalin kokoamisesta muutamalle henkilölle. Aihepiiri on sinun heiniäsi, mutta ketjussa on myös pari muuta innokasta lusikan heiluttajaa.
Joku vastaa ketjuun heti, ja sitten taas pomo perään jne. Tätä keskustelua käydään sitten koko viikonloppu, ja pahimmassa tapauksessa siellä on jo tehty päätöksiä asioista x ja y.
Siinäpä sitten avaat maanantaina sähköpostit ja yrität päästä kärryille, mitä helkkaria siellä on kaikessa hiljaisuudessa veivattu jo perjantai-illasta alkaen.Jos ei sibua, niin minua tuollainen ärsyttää ihan tosissaan. Ja kyllä, tämä on ihan elävästä elämästä esimerkki.
No esihenkilö ei selvästikään ollut samaa mieltä tai tiennyt siitä, että aihe on sinun heiniäsi ja sinun pitäisi olla mukana päätöksenteossa. Tai sitten ko. asiassa nopeus oli valttia niin, että hän priorisoi sen sinun osallistumisesi yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sitten avaat maanantaina sähköpostit ja yrität päästä kärryille, mitä helkkaria siellä on kaikessa hiljaisuudessa veivattu jo perjantai-illasta alkaen.Jos ei sibua, niin minua tuollainen ärsyttää ihan tosissaan. Ja kyllä, tämä on ihan elävästä elämästä esimerkki.
No esihenkilö ei selvästikään ollut samaa mieltä tai tiennyt siitä, että aihe on sinun heiniäsi ja sinun pitäisi olla mukana päätöksenteossa. Tai sitten ko. asiassa nopeus oli valttia niin, että hän priorisoi sen sinun osallistumisesi yli.
😏 tässäpä yksi näitä ylimielisiä itsekeskeisiä pyrkyreitä työelämässä.
Onnea tuleviin esimiestehtäviisi; et tule olemaan pidetty.