Onko täällä muita keiden esimies lähettelee sähköposteja yöllä?
Eilen yöllä (sunnuntaina) tai tulee viestiä klo 23. Ja asia ei ole edes tärkeä. Mikä siinä on, ettei voi tehdä niitä töitä aamulla?
Työ on alkanut ahdistamaan enemmän ja enemmän, kun esimies tuntuu vaativan työntekoa 24/7. Jos en pääse palaveriin klo 17, hän suuttuu hänellä ei ole minkäänlaista omaa elämää ja kaikki pyörii työn ympärillä. Itsellä on taas perhe ja yritän pitää kiinni normaaleista työajoista.. tämä tuntuu ärsyttävän häntä kaikin tavoin. 😩
Kokemuksia tälläisistä esimiehistä?
Kommentit (101)
Joka tapauksessa kannattaa olla oma sähköpostiosoite työ- ja privaattitarkoituksiin. Tarpeen mukaan vielä muihinkin tarkoituksiin. Saa pidettyä paremmin eri hommat erillään. Kännykkäänkiin voi hankkia kaksi simmiä. Toinen työnumeroa varten ja toinen privaattitarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Onko työnantaja kieltänyt sinua pitämästä omaa puhelinta?
Aikamoista.
Ai, ongelma onkin oma pihiytesi ja ahneutesi. Voi raukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Puhelimen asetukset -> äänet -> sähköpostin viestiääni -> pois, ei ole vaikeaa.
Sähköposteja ei tartte lukea yöllä ja luurin voi mykistää, joten ongelmasi on keksitty.
Puolisollani on työnantajan päivystyspuhelin, joka soi viime yönä klo 24.00 - 07.00 välisenä aikana 7 kertaa. Pakko vastata ja minäkin heräsin joka kerta. Onneksi ei tarvitse nyt aamusta lähteä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen asetukset -> äänet -> sähköpostin viestiääni -> pois, ei ole vaikeaa.
Minä olen ottanut sähköpostista äänet pois vaikka ei tule edes mitään työsäköposteja vaan on ihan tavis gmail.
Olen esimies ja ei todellakaan tulisi mieleenkään lähettää sähköpostia työajan jälkeen.
Et osaa erottaa työ- ja vapaa-aikaa? Mulle voi viestitellä ja soittaa ihan millon vaan, mutta työpuhelin on kyllä kiinni, kun en ole töissä.
En lue sähköposteja koskaan työajan ulkopuolella. Kännykässä ei ole hälytyksiä päällä uudesta sähköpostista. Jokaisella on oikeus vapaa-aikaan.
Outlookin voit myös itse ohjelmoida lähettämään maili vaikka 3.30.
Näin voit itse teeskennellä ahkeraa työhullua 😉
Vierailija kirjoitti:
Outlookin voit myös itse ohjelmoida lähettämään maili vaikka 3.30.
Näin voit itse teeskennellä ahkeraa työhullua 😉
Harva pitää tuota terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa erottaa työ- ja vapaa-aikaa? Mulle voi viestitellä ja soittaa ihan millon vaan, mutta työpuhelin on kyllä kiinni, kun en ole töissä.
Monella työpuhelin on myös siviilipuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työpuhelin on myös siviilipuhelin.
Sitten pitää vaan hiljentää ne työsähköpostit.
Minulla on puhelimessa kolme sähköpostia. Lisäksi on pari työsähköpostia, jotka eivät ole puhelimella. En kyttää niitä klo 23. Aloitan (etä)työt yhdeksältä aamulla. Ei ongelmaa.
No eikö sähköpostin idea ole juuri tuo että sen voi laittaa juuri silloin kuin itselle sopii ja vastaanottaja lukee sen juuri silloin kun hänelle sopii.
Aivan turha ongelma taas, kuten jo monta kertaa sanottu: äänet ja ilmoitukset pois kännystä ja ongelma ratkeaa.
Minä lähetän paljon öisin ja viikonloppuisin jos on kiireaika. A koska olen iltavirkku ja B koska arkisin työaikaan istun lähinnä palavereissa ja arki-illat hoidan perhettäni. Oikeat työt hoidan sitten kun ehdin. Itse tykkään rytmistä ja teen kuitenkin keskimääräisesti normaalin verran töitä, rytmitän sen vain itselleni parhaiten sopivaksi. Pidän usein kiireettöminä aikoina sitten useita vapaapäiviä jne.
Samoin saan kollegoiltani paljon meilejä öisin. Joskus chattaillaan Teamsissä kolmelta yöllä ja se sopii molemmille, ei pakotettua 😄
Tuon takia minulla on työpuhelin ja -tietokone ihan erikseen. En todellakaan halua murehtia mitään työmeilejä tai -puheluita vapaa-aikana.
Tähän voisi vielä sanoa, että kaikilla pomoillahan ei välttämättä ole osoitettua työaikaa vaan heillä voi olla sellainen sopimus jossa voi tehdä töitä periaatteessa milloin haluaa kunhan hommat tulee hoidettua. Eivät välttämättä itse enää edes hahmota, että missä puitteissa muut tekevät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei taas ole osattu hyödyntää tekniikan suomia mahdollisuuksia. Yksi SIM ja puhelin on itselläkin, mutta olen valinnut ne sovellukset, jotka saavat antaa ilmoituksia ja työsähköposti ja Teams eivät kuulu näiden joukkoon. Lisäksi puhelimen saa yleensä "älä häiritse" -tilaan yöksi, jolloin edes ne yksityiselämän sovellukset eivät lähetä ilmoituksia yöaikaan.
Itsellänikin siis esimies, joka saattaa lähettää sähköposteja yöllä tai illalla, mutta itse teen töitä vain päivällä työaikaan. Esimiehelle taas sopii erilainen elämäntyyli eikä minusta ole syytä rajoittaa häntä.
Miksei esimiehesi käytä ajastettua lähetystä? Viestin voi kirjoittaa vaikka lauantain aamuyöstä ja ajastaa sen lähtemään klo 7.00 maanantaiaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään etätöitä ja näkee kyllä viesteistä kuka mihinkin aikaan tekee töitä. Toiset ovat aamurvirkkuja ja toiset iltavirkkuja ja itse olen keskitien kulkija. Onneksi meillä ei ole työpuhelimia vaan käytetään Businees Skypeä. Kun laitan läppärin kiinni, niin työasiat unohtuu siinä samalla.
Ei kai missään enää käytetä skypeä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä niin tyhmiä ihmisiä, etteivät osaa sulkea sähköposti-ilmoituksia puhelimestaan työajan ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Periaatteellinen ongelma. Se indikoi, että on ok ja oletettua olla tavoitettavissa yli työaikojen.
Tästä on puhuttu viime vuosien aikana paljon eri työyhteisöissä, onko asiallista lähetellä viestejä ilta-aikaan/viikonloppuisin, ja Outlookin tuli ajastuskehotus automaattisena oletuksena, jos yrittää lähettää sähköpostia toimistotuntien ulkopuolella.
Ei tuo pomo varmaan odota, että vastaat hänelle keskellä yötä. Hän ei vain itse osaa pysyä poissa koneeltaan edes yöllä. Olen kokenut tuon itse. Joskus jopa ajastin sähköposteja lähtemään vasta klo 8, ettei kukaan tietäisi, miten hullu olen. Pysy sinä normaalien työaikojen puitteissa.