Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita keiden esimies lähettelee sähköposteja yöllä?

Vierailija
27.02.2023 |

Eilen yöllä (sunnuntaina) tai tulee viestiä klo 23. Ja asia ei ole edes tärkeä. Mikä siinä on, ettei voi tehdä niitä töitä aamulla?

Työ on alkanut ahdistamaan enemmän ja enemmän, kun esimies tuntuu vaativan työntekoa 24/7. Jos en pääse palaveriin klo 17, hän suuttuu hänellä ei ole minkäänlaista omaa elämää ja kaikki pyörii työn ympärillä. Itsellä on taas perhe ja yritän pitää kiinni normaaleista työajoista.. tämä tuntuu ärsyttävän häntä kaikin tavoin. 😩

Kokemuksia tälläisistä esimiehistä?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin outlook kysyy että haluanko lähettää viestin vasta normaalina työaikana. Ei ole vaikeaa klikata että kyllä. Ne jotka laittaa vistejä yöllä haluavat vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä.

Ja sitten menee jännäksi, kun työt saa jakaa mille viikonpäiville itse haluaa. Esimerkiksi mulla on maanantai vapaa ihan aina, mutta en mä siitä hermostu, että saan noin 40 sähköpostia mun vapaapäivänä. Maanantai kun on monelle muulle ihan oikea työpäivä. Luen ja hoidan ne postit sitten tiistaina, kun on taas mun työpäivä. Lisäksi, koska työskentelen lauantaisin, heittelen silloin sähköposteja joka suuntaan. Vastaanottaja lukee (ja luultavasti vastaa) vasta maanantaina, mun vapaapäivänä, kuten kuuluukin.

Henkilöt, jotka tekevät sähköpostin vastaanottamisesta ongelman, tekevät tässä nyt itsestään tärkeitä eivätkä ketkään muut. Esimerkiksi sapista tulee automaattisia ilmoituksia jatkuvasti keskellä yötä, ne luen myös vasta työajalla. Ei sähköpostiviesti väkisin hypi kenenkään naamalle.

Suuri osa tietotyöstä on kuitenkin edelleen arkisin tapahtuvaa. Jos teidän työyhteisössänne tuo toimii hyvin niin se ei tarkoita etteikö muissa työajan ulkopuolinen viestittely olisi ongelmallista.  Tässä ketjussa on esitetty muutamia syitä. Itsellenikin on tuttu tilanne, jossa viikonlopun aikana viestit eskaloituivat niin että kiireettömästä asiasta saatiin luotua iso ongelma, jota jouduttiin heti maanantaiaamuna selvittelemään paljon pidempään, kuin jos asia olisi hoidettu oikean asiantuntijan kanssa vasta silloin työaikana viikonlopun jälkeen.

Vierailija
82/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköposteja ei tartte lukea yöllä ja luurin voi mykistää, joten ongelmasi on keksitty.

Puolisollani on työnantajan päivystyspuhelin, joka soi viime yönä klo 24.00 - 07.00 välisenä aikana 7 kertaa. Pakko vastata ja minäkin heräsin joka kerta. Onneksi ei tarvitse nyt aamusta lähteä mihinkään.

Miehesi on töissä, kun hän päivystää. Eikö hänen silloin kannattaisi olla eri huoneessa ja antaa sinun nukkua normaalit yöunet? Ei kai tehtaan yövuoroonkaan mennä puolison mukana valvomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin outlook kysyy että haluanko lähettää viestin vasta normaalina työaikana. Ei ole vaikeaa klikata että kyllä. Ne jotka laittaa vistejä yöllä haluavat vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä.

Ja sitten menee jännäksi, kun työt saa jakaa mille viikonpäiville itse haluaa. Esimerkiksi mulla on maanantai vapaa ihan aina, mutta en mä siitä hermostu, että saan noin 40 sähköpostia mun vapaapäivänä. Maanantai kun on monelle muulle ihan oikea työpäivä. Luen ja hoidan ne postit sitten tiistaina, kun on taas mun työpäivä. Lisäksi, koska työskentelen lauantaisin, heittelen silloin sähköposteja joka suuntaan. Vastaanottaja lukee (ja luultavasti vastaa) vasta maanantaina, mun vapaapäivänä, kuten kuuluukin.

Henkilöt, jotka tekevät sähköpostin vastaanottamisesta ongelman, tekevät tässä nyt itsestään tärkeitä eivätkä ketkään muut. Esimerkiksi sapista tulee automaattisia ilmoituksia jatkuvasti keskellä yötä, ne luen myös vasta työajalla. Ei sähköpostiviesti väkisin hypi kenenkään naamalle.

No tässä esimerkiksi yksi syy sille, miksi viikonlopun sähköpostit voi olla hyvinkin stressaavia ja ärsyttää:

Sanotaan, että esimies on keksinyt lähettää perjantai-iltana klo 18:30 sähköpostia, jostain kiireettömästä selvitettävästä asiasta, tai mudtä tahansa materiaalin kokoamisesta muutamalle henkilölle. Aihepiiri on sinun heiniäsi, mutta ketjussa on myös pari muuta innokasta lusikan heiluttajaa.

Joku vastaa ketjuun heti, ja sitten taas pomo perään jne. Tätä keskustelua käydään sitten koko viikonloppu, ja pahimmassa tapauksessa siellä on jo tehty päätöksiä asioista x ja y.

Siinäpä sitten avaat maanantaina sähköpostit ja yrität päästä kärryille, mitä helkkaria siellä on kaikessa hiljaisuudessa veivattu jo perjantai-illasta alkaen.

Jos ei sibua, niin minua tuollainen ärsyttää ihan tosissaan. Ja kyllä, tämä on ihan elävästä elämästä esimerkki.

Tietysti tässä on kyse paljosta muusta kuin siitä, että sposteja lähetetään yöllä,  mutta olen todella ollut tuossa asemassa ja se oli aivan kauheaa.

Pahinta oli, kun tosiaan näihin aivan jokapäiväisiin asioihin sössääntyivät henkilöt, jotka olivat siellä vain pomon prsettä nuolemassa ja omaa erinomaisuuttaan esittelemässä. Varmaan luulivat antavansa isonkin panoksen, mutta onnistuivat vain sotkemaan asiat siihen pisteeseen, että siinä se viikko taas menikin niitä selvitellessä. Sekä ohimennen suututtamaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita turhilla lupauksilla tai syytöksillä, millä päällä milloinkin oltiinkaan liikenteessä, tai siis, mihin sävyyn oli pomo alkuviestinsä rustannut.

Pahintahan oli se, että koska pomolla ei ollut mitään muuta elämää, vaan oikeasti paineli konttorille tyyliin lauantaina klo 20.30, hänhän tietysti arvosti kovasti juu näitä, jotka hänelle viikonloppuna seuraa pitivät. Että takuulla arvostikin heidän osallistumistaan enemmän kuin vaikkapa minun asiantuntemustani, jolla asia olisi ollut ratkottavissa ilman 100 viestin ketjua.

Ja en todellakaan ole enää tuolla töissä!

Vierailija
84/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä esimerkiksi yksi syy sille, miksi viikonlopun sähköpostit voi olla hyvinkin stressaavia ja ärsyttää:

Sanotaan, että esimies on keksinyt lähettää perjantai-iltana klo 18:30 sähköpostia, jostain kiireettömästä selvitettävästä asiasta, tai mudtä tahansa materiaalin kokoamisesta muutamalle henkilölle. Aihepiiri on sinun heiniäsi, mutta ketjussa on myös pari muuta innokasta lusikan heiluttajaa.

Joku vastaa ketjuun heti, ja sitten taas pomo perään jne. Tätä keskustelua käydään sitten koko viikonloppu, ja pahimmassa tapauksessa siellä on jo tehty päätöksiä asioista x ja y.

Siinäpä sitten avaat maanantaina sähköpostit ja yrität päästä kärryille, mitä helkkaria siellä on kaikessa hiljaisuudessa veivattu jo perjantai-illasta alkaen.

Jos ei sibua, niin minua tuollainen ärsyttää ihan tosissaan. Ja kyllä, tämä on ihan elävästä elämästä esimerkki.

No esihenkilö ei selvästikään ollut samaa mieltä tai tiennyt siitä, että aihe on sinun heiniäsi ja sinun pitäisi olla mukana päätöksenteossa. Tai sitten ko. asiassa nopeus oli valttia niin, että hän priorisoi sen sinun osallistumisesi yli.

Jos työajaksi on määritelty tavallinen toimistoaika, ei pitäisi viikonloppuna hyvin johdetussa organisaatiossa tulla asioita "joissa nopeus on valttia". Sellaisia töitä varten sovitaan päivystysvuoroista.

No, vielä huonompi juttu tietysti on, jos esimies eikä muut tiimiläiset tiedä, kenen vastuulle mikäkin asia kuuluu, vaan asioita hoidetaan sillä periaatteella, kuka nopelikko on ekana meilin päässä.

Vierailija
85/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun idiootti ex-pomo soitteli puoli 10 aikaan illalla, vaikka tiesi että makaan sairaalassa lonkka uudelleen palasista koottuna ison leikkauksen jäljiltä puolitainnoksissa lääkkeistä.. eikä ollut ensimmäinen kerta sen puolitoistaviikkoisen aikana kun iltaisin soitteli ja alkoi tilittämään työasioita ja henk. koht. ongelmiansa.

Terveisiä vaan Leolle, tämä oli vain yksi syy monista miksi lähdin.

Jostain syystä koki myöhemmin tarpeelliseksi kertoa sairaskertomukseni täysin vieraalle työporukalle tarkoituksena oli ilmeisesti kehuskella miten koviä jätkiä me ollaan.

Vierailija
86/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin esimies lähettää sähköposteja vielä keskiyölläkin, mutta ei odota minun vastaavan niihin silloin, tai edes työpäivän päättymisen jälkeen. Itse vain hämmästelen miten paljon hän jaksaa tehdä töitä vielä perheellisenä ihmisenä.. no toisaalta kyseessä on toimitusjohtaja. Ajattelen, että melko paljon elämä hänellä pyörii perheen ja työn ympärillä, ei juuri muuhun jää aikaa.

Vierailija
87/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on maailma kummaksi mennyt, kun ollaan huolissaan jo siitä, milloin joku lähettää sähköposteja. Sähköposti on siitä mukava, että sen voi lukea silloin kun itselle sopii, joten jos joku lähettää postia klo 03.27, se ei ole minkäänlainen ongelma. En saa siitä tietoa ennen kuin siinä vaiheessa, kun oma-aloitteisesti tarkistan sähköpostini. Vai onko nykyään pakko olla palosireenin kaltainen äänimerkki, että nyt ylös ja posteja lukemaan? :)

Vierailija
88/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän lähettelee. Meilläkin välillä jotkut esihenkilöt laittaa teamsia tai sähköpostia viikonloppuisin. Vähän heillä ehkä elämä tosiaan pyörii liian vahvasti töiden ympärillä. Itse en lue vapaalla mitään näitä, työpuhelin ja kone pysyy visusti kiinni kun työpäivä on ohi.

Vierailija
89/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat, yhteistyökumppanit ja joskus ne kollegatkin lähettelee viestejä iltaisin ja viikonloppuisin. Eivät he odotakaan minun niihin vastaavan heti enkä vastaakaan kuin työaikana. Ma aamuna voi ärsyttää, kun lukemattomia viestejä on tullut paljon, mutta eipä tuo muuten haittaa. Työpuhelin on hiljaisella klo 17 jälkeen enkä minä sitä kurki

Vierailija
90/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän lähettää. En koskaan lue työsähköposteja työajan ulkopuolella, joka on minun omaa aikaani.

Vierailija
91/101 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.

Mikä ongelma?

Tämä.

Sama muiden kirjallisten viestien kanssa.

Jotkut pahastuvat, kun harraste-wa-ryhmään kilisee yöllä viestejä.

Mykistäkää ryhmä, lukekaa sitten kun sopii...

Vierailija
92/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehdään etätöitä ja näkee kyllä viesteistä kuka mihinkin aikaan tekee töitä. Toiset ovat aamurvirkkuja ja toiset iltavirkkuja ja itse olen keskitien kulkija. Onneksi meillä ei ole työpuhelimia vaan käytetään Businees Skypeä. Kun laitan läppärin kiinni, niin työasiat unohtuu siinä samalla. 

Ei kai missään enää käytetä skypeä???

Juu Business Skype on käytössä eikä mitään muuta. Mikä teillä on käytössä?

Vierailija
93/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esihenkilö ei selvästikään ollut samaa mieltä tai tiennyt siitä, että aihe on sinun heiniäsi ja sinun pitäisi olla mukana päätöksenteossa. Tai sitten ko. asiassa nopeus oli valttia niin, että hän priorisoi sen sinun osallistumisesi yli.

😏 tässäpä yksi näitä ylimielisiä itsekeskeisiä pyrkyreitä työelämässä.

Onnea tuleviin esimiestehtäviisi; et tule olemaan pidetty.

Kiitos samoin - tuollainen työnvieroksuja ei kauan vanhene tiimissä. Voit sitten työkkärin tuilla elellessäsi harmitella, miten elämä on epäreilua.

Vierailija
94/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano esimiehelle että hanki oma elämä, äläkä yritä pilata työntekijöiden elämää joilla on perhettä ja oma elämä. Hyvä esimies ei soittele yöllä ellei ole todella tärkeä asia kuten esimerkiksi firman asia joka pitää välttämättä hoitaa yöllä.

Vierailija
95/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin vihaan näitä viestien ajastajia. Oikein pitää hieroa naamaan sitä,e ttä heillä on valta kontrolloida,milloin mä voin tehdä töitä. He estävät minua tekemästä töitä silloin kun haluan ja mulle olis parasta, vaikka ollaan muka etätöissä. Kun niin haluaisin saattaa lapset aamulla kouluun ja käydä aamukävelyllä!niin eikö sinne heti kasilta aamulla kilahda hirveä määrä näitä ajastettuja maileja. Joista usein näkee, että ne on kirjoitettu eilen illalla, ja jos ne olisi lähetetty samaan aikaan kuin ne on kirjoitettu, olisin voinut hoitaa asian eteenpäin myös silloin illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen. Mut ei, kun pitää saada jumankauta kontrolloida etten pääse tekemään iltatöitä, enkä pitämään päivävapaita.

Vaikka oikeasti ei olis mitään estettä sille, että jokainen tekisi sen 7,25 tuntiaan ihan itse valitseminaan vuorokaudenaikoina.

Vierailija
96/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat sieltä puhelimen asutuksista viestit äänettömille (sen voi säätää kellonajan mukaan), niin sinun ei tarvitse ahdistua.

Vierailija
97/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.

Mikä ongelma?

Just niin! Sähköpostin ideahan on just se, että sen voi lähettää silloin, kun asia on mielessä, EIKÄ sen viestin tulon takia joudu herättämään ketään. Verrattuna puhelinsoittoon tai ties mihin somesovellukseen.

Vierailija
98/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa työsähköposti? Josta ilmoitukset saa pois.

Vierailija
99/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laitat sieltä puhelimen asutuksista viestit äänettömille (sen voi säätää kellonajan mukaan), niin sinun ei tarvitse ahdistua.

Tai luet sähköpostit työpaikan tietokoneelta/työpuhelimelta.

Vierailija
100/101 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän sähköposteja usein yöllä, koska olen yökukkuja ja teen työni etänä. Käytän sellaista taikatoimintoa kuin sähköpostin ajastus, lähinnä koska en halua vaikuttaa hullulta työnarkomaanilta.

Työsähköpostiahan jokainen lukee oletuksena vain työaikana ja omalla vastuulla on se, jos jostain syystä lukee vapaallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi