Onko täällä muita keiden esimies lähettelee sähköposteja yöllä?
Eilen yöllä (sunnuntaina) tai tulee viestiä klo 23. Ja asia ei ole edes tärkeä. Mikä siinä on, ettei voi tehdä niitä töitä aamulla?
Työ on alkanut ahdistamaan enemmän ja enemmän, kun esimies tuntuu vaativan työntekoa 24/7. Jos en pääse palaveriin klo 17, hän suuttuu hänellä ei ole minkäänlaista omaa elämää ja kaikki pyörii työn ympärillä. Itsellä on taas perhe ja yritän pitää kiinni normaaleista työajoista.. tämä tuntuu ärsyttävän häntä kaikin tavoin. 😩
Kokemuksia tälläisistä esimiehistä?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luet/ käsittelet sähköpostin aamulla kun työaikasi on alkanut.
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Miksi joku edes virittää työpostit henkkilökohtaiseen luuriinsa? En ummarra.
Vierailija kirjoitti:
Sähköposteja ei tartte lukea yöllä ja luurin voi mykistää, joten ongelmasi on keksitty.
Puolisollani on työnantajan päivystyspuhelin, joka soi viime yönä klo 24.00 - 07.00 välisenä aikana 7 kertaa. Pakko vastata ja minäkin heräsin joka kerta. Onneksi ei tarvitse nyt aamusta lähteä mihinkään.
Tuo eri asia, siitä maksetaan kunnon korvaus
Välillä siltä on tullut keskellä yötä sähköposti että mitä helvettiä te siellä Suomen päässä taas olette sössineet. Voisi lähettää päivällä kun yöt on nukkumista varten.
Meillä ei ole kenellekään määrätty työaikoja, vaan työt voi tehdä silloin kun itselle sopii. Pomo tulee työpaikalle kymmeneltä aamulla, käy pitkällä lounaalla ja lähtee kotiin iltapäivä kahdelta. Työpäikalla hän ei varsinaisesti tee mitään, vaan rupattelee ihmisten kanssa ja työt tekee sitten illalla ja viikonloppuisin kotona. Eli häneltä tulee sähköposteja vain iltaisin ja viikonloppuisin.
Minä olen taas aamuvirkku joka tekee kaikki työt noin aamuviiden ja puolenpäivän välillä. En silti lähettele ihmisille sähköposteja tai muita viestejä aamuvarhaisella vaan ajoitan ne outlookissa lähtemään kahdeksalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen esimies ja ei todellakaan tulisi mieleenkään lähettää sähköpostia työajan jälkeen.
Eri hommat ovat erilaisia. Meidän alalla on kokonaistyöaika, eli ei ole mitään virallisia työaikoja, vaan jotkainen tekee duuninsa mihin aikaan sattuu. Ja tosiaan monikansallisissa moniaikavyöhykkeisissä tiimeissä. On ihan turhaa ja keinotekoista toisten töiden estämistä rajoittaa viestejä tiettyihin kellonaikoihin, kun niitä kerran VOI jokainen lähettää ja lukea silloin kun itselle parhaiten sopii..
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostissa on se hyvä puoli, että sen voi lähettää silloin kun löhettäjälle sopii ja sen voi lukea silloin kun itselle sopii.
Käännä ne äänimerkit ja pushit pois päällä iltaisin ja öisin, niin voit järjestää asian omalta osaltasi puuttumatta siihen, miten muut tiimissänne tekevät omia töitään.
Meillä on osin kansainvälinen tiimi, ja kyllä. Kaikki tekevät töitä silloiin kun se heille sopii. Joskus löydetään yhteinenkin palaveriaika, mutta esim aussien sähköpostit tulevat pääsääntöisesti yöllä.
Jos suomalainen, Suomessa oleva esimies tai työkaveri lähettelee viestejä myöhään illalla tai yöllä, niin hän on näitä tyyppejä, jotka haluavat näyttää korvaamattomilta, tärkeiltä ja niin kovin työlleen omistautuneilta. Olen törmännyt jopa tyyppiin, joka omaa egoaan kohottaakseen ajasti meilit lähtemään keskellä yötä. Esitti tekevänsä töitä yömyöhään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnarkomaani esimies on hälytysmerkki. Ovat yleensä ihmisiä, jotka pakenevat kotielämää työntekoon. Meillä on töissä linjattu, että työsähköpostit lähetetään arkisin ns. virka-aikaan. Jotkut yrittävät myös näyttäytyä firman koossapitävinä voimina tekemällä näyttävästi töitä myös viikonloppuiltaisin.
Itse teen joskus iltaisin tai viikonloppuisin töitä ja lähettelen sähköposteja, mutta olen ajastanut ne lähtemään seuraavana arkipäivänä klo 8.
Tätä pitäisi ihmisten tehdä enemmän. Olen sellaisessa työssä että välillä joudun seuraamaan työpostia työajan ulkopuolella jos meneillään on jotain isompaa ja on ärsyttävää saada kiireettömiä viestejä iltaisin ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kenellekään määrätty työaikoja, vaan työt voi tehdä silloin kun itselle sopii. Pomo tulee työpaikalle kymmeneltä aamulla, käy pitkällä lounaalla ja lähtee kotiin iltapäivä kahdelta. Työpäikalla hän ei varsinaisesti tee mitään, vaan rupattelee ihmisten kanssa ja työt tekee sitten illalla ja viikonloppuisin kotona. Eli häneltä tulee sähköposteja vain iltaisin ja viikonloppuisin.
Minä olen taas aamuvirkku joka tekee kaikki työt noin aamuviiden ja puolenpäivän välillä. En silti lähettele ihmisille sähköposteja tai muita viestejä aamuvarhaisella vaan ajoitan ne outlookissa lähtemään kahdeksalta.
Onko enemmän ok lähettää viestejä iltaisin ja viikonloppuisin kuin aamuvarhaisella? Vai onko sillä mitään väliä? Kysymys ei ole vain sinulle enkä tarkoita arvostella käytäntöäsi, mietin vain että miksi käytät ajoitusta jos työyhteisössänne viestittely ei ole aikaan sidottu.
Voi olla että lähettää, mutta mun puhelin on yöllä lentotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko enemmän ok lähettää viestejä iltaisin ja viikonloppuisin kuin aamuvarhaisella? Vai onko sillä mitään väliä? Kysymys ei ole vain sinulle enkä tarkoita arvostella käytäntöäsi, mietin vain että miksi käytät ajoitusta jos työyhteisössänne viestittely ei ole aikaan sidottu.
Iltaisin ja viikonloppuisin ihmiset ovat yleensä hereillä, aamuviideltä suurin osa on vielä nukkumassa. Omat viestini ajoitan normaaliin työaikaan kohteliaisuudesta, mutta toki voisin lähettää ne myös silloin viideltä, se on ihan sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin ja viikonloppuisin ihmiset ovat yleensä hereillä, aamuviideltä suurin osa on vielä nukkumassa. Omat viestini ajoitan normaaliin työaikaan kohteliaisuudesta, mutta toki voisin lähettää ne myös silloin viideltä, se on ihan sallittua.
Jos ihmisten oletetaan joka tapauksessa pitävän puhelin äänettömällä jos häiriintyvät viesteistä, ei kai sillä silloin ole mitään väliä lähetätkö viestin klo 21, 23, 02 vai 05.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?Periaatteellinen ongelma. Se indikoi, että on ok ja oletettua olla tavoitettavissa yli työaikojen.
Tästä on puhuttu viime vuosien aikana paljon eri työyhteisöissä, onko asiallista lähetellä viestejä ilta-aikaan/viikonloppuisin, ja Outlookin tuli ajastuskehotus automaattisena oletuksena, jos yrittää lähettää sähköpostia toimistotuntien ulkopuolella.
Tämä juuri.
Siis siksihän ne tiedot lähetetään nimenomaan sähköpostilla, että ne saadaan eteenpäin ja omista käsistä pois silloin kun itselle sopii, ja vastaanottaja käsittelee ne sitten kun hänelle sopii. Sen takia esimies ei soita sulle lauantai-iltana klo22, vaan laittaa sen sähköpostin, jonka sä sitten avaat ja käsittelet just silloin kun sulle sopii. Ei ne vaadi reaaliaikaista reagoimista. Tää just on sähköpostin pointti.
Esimerkiksi itse selvittelen paljon erilaisia asioita eri ihmisten välillä, ja kun saan vastauksen johonkin, todellakin laitan sen heti eteenpäin oikealle henkilölle. Hän sitten ottaa siitä kopin, kun hänelle itselleen sopii, mutta mun osuus asiassa on jo tehty.
Kaikesta sitä saakin ongelman tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?Meillä on tuollaisten yösähköpostien lähettely kielletty siksi, että monella on vain se yksi sim ja ne työsähköpostit plingaa siellä. Menee lukemattakin viikonloppu pilalle, kun näytöllä näkyy saapuneiden sähköpostien kuvake. Ja kaikki tämä vain siksi, että joku tusinaesimies leikkii tärkeää ja tunnollista.
Miksi joku edes virittää työpostit henkkilökohtaiseen luuriinsa? En ummarra.
Sitä minäkin ihmettelen. En ole edes ladannut mitään sovellusta koko puhelimeen. Luen sähköpostit työpaikalla koneelta. Mulle tulee sähköpostia varmaan joku 30-40 päivässä, olisi siinä piipitystä puhelimesta, jos jokaisesta ilmoitettaisiin.
Eikö sähköpostin kätevyys ole siinä, että lähettäjä voi hoitaa asian silloin, kun hänellä on siihen aikaa ja vastaanottaja voi lukea sen silloin, kun on sopiva hetki. Mä en ole tullut edes ajatelleeksi, että joku laittaisi sellaiset asetukset omaan henk.koht.puhelimeen, että se kilahtaa aina kun tulee työsähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisten oletetaan joka tapauksessa pitävän puhelin äänettömällä jos häiriintyvät viesteistä, ei kai sillä silloin ole mitään väliä lähetätkö viestin klo 21, 23, 02 vai 05.
Kuten sanoin, ei ole väliä milloin lähettää, haluan vaan itse olla kohtelias kun siihen on tekninen mahdollisuus. Meillä kaikilla on työsuhdepuhelimet eli niillä hoidetaan myös privaattiasiat iltaisin ja viikonloppuisin eikä kaikki pidä äänettömällä.
ajasta omat mailit lähtemään pomolle joskus aamuyöstä :D
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että lähettää, mutta mun puhelin on yöllä lentotilassa.
Miksi? Eikö sitä puhelinta voi laittaa ihan vaan äänettömälle? Mitä järkeä on lentotilassa?
Ainakin meidän työpaikalla ne jotka eivät ajasta viestejään ovat niitä jotka haluavat korottaa itsensä jalustalle "minä kyllä teen töitä myös viikonloppuisin". Kyseessä on aina samat henkilöt jotka esittävät koko ajan hirveää kiirettä ja stressiä mutta ovat myös niitä jotka kuitenkin saavat aikaan vähiten.
Sitten on niitä ketkä työskentelee normaalisti tekemättä joka asiasta numeroa ja voivat ihan hyvin ajastaa viestit ajalle 8-16 huolimatta siitä milloin työskentelevät.
Siinä tapauksessa, jos on lupautunut vastaamaan työnantajan päivystyspuhelimeen, niin siitä saa myös korvauksen, eli sikäli eri juttu.
Laittaisin itse s-postin ja puhelimen asetukset, niin että eivät hälytä työajan ulkopuolella. Vastaat saapuneisiin viesteihin sitten työajalla.