Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten voi olla, että päiväkodissa saa pitää lasta vain 10 h päivässä? Työt kestää pidempään

Vierailija
26.02.2023 |

Luin toisesta ketjusta, että lain mukaan lasta ei saa pitää päiväkodissa kerrallaan yli 10 tuntia. Ja tarkistin lain, ja siellä todella on tällainen pykälä. Vuoropäiväkodissa saa pitää pidempään, mutta minä olen päivätyössä enkä vuorotyössä, ja meidän kunnassa ei tällöin saa lasta vuoropäiväkotiin.

Asun Pk-seudulla ja työn pituus on 38 h 15 min viikossa plus pakollisia ruokataukoja viikossa 2,5 h. Eli työviikon pakollinen pituus yli 40 tuntia. Tämä on siis yli 8 tuntia per päivä. Työmatkoihin menee suuntaansa 1 h 20 min eli päivässä tuplaten tuo. Työ tapahtuu virka-aikaan. Työpäivä matkoineen on lähemmäs 11 tuntia päivässä. Työnantaja ei myönnä lyhennettyä työaikaa ennen kuin olen tehnyt puoli vuotta täyttä työaikaa.

Lapsi tapaa isäänsä vain viikonloppuisin päiväsaikaan eli olen yksin vastuussa lapsesta arjet. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, vaativissa johtotehtävissä ja paljon työmatkoilla eikä heistä ole arkisin apua. Voiko päiväkoti oikeasti sanoa, että en voi pitää lastani siellä työpäivieni ajan?

Kommentit (815)

Vierailija
321/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen tyyppi tuon lapsen isä. Aikuinen mies, eikä ole onnistunut turvaamaan siemenensä elämää. Huonoa ainesta koko äijä.

Vierailija
322/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat kotiin hoitajan lapsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on tabu, ja siitä puhutaan aina samalla narratiivilla, eli lasten oikeudella vanhempiinsa ja kohtuulliseen "työaikaan". Hoidossa oleminen ei kuitenkaan ole "työtä", eikä jokaisella vanhemmalla ole niin onnellisesti asiat, että voisi lopettaa työskentelyn siihen paikkaan, kun on kulunut 7h30min sen aloittamisesta. Sitten kun vielä pitäisi julkisia käyttää, niin yhdistelmä on mahdoton. Meidänkin perheeseen oli pakko hankkia lopulta auto, kun päiväkoti nalkutti lapsen hoitoajan venymisestä (lapsi itse ei oireillut eikä siitä valitettukaan, pelkästään hoitoajasta).

Tai sitten et edes tunnista, mitä olisi pienen lapsen reagointi. Kyllä ne ammattikasvattajat siellä päiväkodeissa osaa tunnistaa, millaisia hiihtäjiä missäkin joukkueessa menee.

Tässä maassa moni aikuinen pitäisi surutta lapsensa päiväkodissa vaikka ilta yhdeksään, jos se olisi mahdolista. Veisi varmaan viikonloppunakin, jotta voi harrastaa omia harrastuksiaan tai seksiä rauhassa.

Tarpeeksi nujerretusta ja väärin tulkitusta lapsesta tuleekin joskus sellainen flegmaattinen, näkymätön, sisältä kuollut ja tahdoton zombie, joka on jatkossakin muiden vietävissä. Reagoi nuorena ja aikuisena syvällä masennuksella kaikkeen, joka liittyisi jotenkin päätöksenteon tarpeeseen. Jää sellaiseen limboon, kun oma minuus ei ole voinut kehittyä.

Siis ei ole tullut nähdyksi ja arvostetuksi itsenään. Aina joku muu päättänyt puolesta ja lapsen pitänyt vain hyväksyä kaikki, mitä hänelle tehdään tai ollaan tekemättä.

Vierailija
324/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit on auki, siis päivä päiväkodit, max 10,5h/pvässä AP!!!

Klo6.30-17.

Joskus meillä parista eri perheestä tarvitaan hoitoon tuloa jo klo6 tai 6.15, mutta siitä perheen täytyy ilmoittaa 1vko ennen kys aamua, koska työntekijöillä on (ihan lain mukaan) oikeus tietää työvuoronsa tietty aika ennenkuin se päivä ja työvuoro alkaa.

Ja vielä harvemmin joku haetaan vasta klo17.15, koska pk menee kiinni klo17.

Että näillä spekseillä ap eteenpäin.

1. Hanki auto

2. Muuta lähemmäksi päiväkotia

3. Hanki työpaikka lähempää nykyistä päiväkotia

4. Valjasta lapsen isä käyttöön, hän on se 50% vanhemmista

5. Muu suku? Kaverit?

6. Ympärivuorokautinen päiväkoti

7. Hoitaja kotiin

Vierailija
325/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen.

Sulla ei pitäisi olla lasta koska et tajua mitään lapsen parhaasta.

Vierailija
326/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia naisia syrjitään työelämässä. Mies tässäkin tapauksessa huitelee enemään vailla huolta huomisesta. Nainen taas joutuu tinkimään työajasta pitääkseen pakkansa koossa.

No lopettakaa se miesten jättäminen ties mistä satunnaisista syistä. Miehet osaavat olla uskollisia, naiset eivät. 80% eroista hankkii nainen. Kannetaan sitten vastuu niistä erojen seurauksista myös.

Vierailija
327/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lyön vetoa että AP on jättänyt miehen ja vaatinut itselleen ensisijaista vanhemmuutta. Täten mies ei ole enää 50% vanhempi laillisten asioiden mukaan, esimerkiksi päiväkodista haun jos AP on sattunut ryssimään itsensä pienipalkkaiseen loputtomien tuntien roskaduuniin.

Vierailija
328/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopic, mutta tuo, että työaikaan kuuluu pakollinen palkaton ruokatauko on kyllä ihan hanurista. 

Itse olen työskennellyt kolmella eri alalla, joissa kaikissa on ollut ihan erilainen systeemi ruokataukojen suhteen: 

1. Tein jaksotyöaikaa Helsingin kaupungilla, jossa ruokatauko kuului työaikaan ja oli palkallista. (Eikä kukaan kytännyt ruokatauon pituutta) Lisäksi perjantaisin sai lähteä pari tuntia aiemmin. Aivan ihana systeemi ja toivoisin muuallekin tällaista työaikaa hyvinvoinnin ja jaksamisen parantamiseksi. 

2. Teollisuudessa yksityisellä puolella. Työaika tasan 40h viikko, joka päivä 8h vuoro. Siinäkin ruokatauko kuului myös työaikaan, mutta oli minuutilleen säädetty. Perjantaista työaikalyhennystä ei ollut, mutta kertyi pekkaspäiviä, eli ylimääräisiä vapaita. Pekkaspäivät oli hyvä systeemi.

3. Nykyinen, sosiaalialalla toimistotyö, yleistyöaika. Ruokatauko on palkatonta ja ylimääräinen pakollinen 30min päivässä omaa aikaa. Täysin tarpeeton ja pidentää työpäiviä huomattavasti. Hankaloittaa juurikin päiväkotiarkea ja syö omaa jaksamista. Eikä ole mitään pekkassysteemejä tai aiemmin lähtemisiä. Kuormittavaa ja typerää jo valmiiksi kuormittavalla alalla.  

Vierailija
329/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 2000-luvun alkupuolella päiväkodissa töissä muutaman vuoden, ihan koulutettuna opettajana. Silloin kunnan taholta annettiin ohjeistusta henkilökunnalle, että vanhempia ei saa missään tapauksessa "syyllistää", kertomalla heille kehityspsykologian tutkimustuloksista, joiden mukaan pienet lapset kärsivät päiväkotiryhmässä ja voivat paremmin kotihoidossa primäärihoitajan kanssa. Sitä perusteltiin sillä, että joukossa on lastensuojelun tarpeen perusteella päiväkotiin tuotavia lapsia eivätkä he saa leimautua. Joku mielenterveyspotilas tai päihdevanhempi on kuitenkin vieläkin huonompi kuin päiväkoti, sanottiin.

Tämän lisäksi valtio ja kunnat halusivat lisää rahaa kirstuihin ja omiin sijoituksiinsa, joten äidit töihin. Jos äidille (ainakin vielä tuolloin) kertoi totuuden, että lapsi voi paremmin kotona ja kärsii päiväkodissa, hänpä ei vienytkään lastaan päiväkotiin. Siksi ei saanut kertoa, vaan piti valehdella ja väittää, ettei tutkimustulokset ole niin yksinkertaisia, yleistettävissä, luotettavia jne. ja että kyllä täällä päiväkodissa on paljon muitakin pieniä, tämä on yleistä, ole huoleti, lapsellasi on hyvä olla jne. Yksikään koulutettu päiväkotityöntekijä ei silti vienyt omaa lastaan alle 3-vuptiaana (moni ei sen jälkeenkään) päiväkotiin.

Kuvottavaa, että kaikkein pienimmät ja heikoimmat uhrataan ikuisen talouskasvun polttoaineena. Eihän ne osaa edes puhua tai kirjoittaa, että voisivat pitää puolensa.

Helsinkikin tekee vuosi toisensa perään valtavaa miljoonien voittoa, häpeäisi, näiden pienten ihmisten verirahoilla tehtyä rahaa. Sitä voi ihastella Kruunusiltojen kaarissa ajellessa, Kalasataman tornissa patsastellessa ja Jätkäsaaren auringonlaskussa viiniä partsilla naukkaillessa.

Kiitos, vauvelit! Menkää muualle nuorisorikolliset.

Vierailija
330/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus 2000-luvun alkupuolella päiväkodissa töissä muutaman vuoden, ihan koulutettuna opettajana. Silloin kunnan taholta annettiin ohjeistusta henkilökunnalle, että vanhempia ei saa missään tapauksessa "syyllistää", kertomalla heille kehityspsykologian tutkimustuloksista, joiden mukaan pienet lapset kärsivät päiväkotiryhmässä ja voivat paremmin kotihoidossa primäärihoitajan kanssa. Sitä perusteltiin sillä, että joukossa on lastensuojelun tarpeen perusteella päiväkotiin tuotavia lapsia eivätkä he saa leimautua. Joku mielenterveyspotilas tai päihdevanhempi on kuitenkin vieläkin huonompi kuin päiväkoti, sanottiin.

Tämän lisäksi valtio ja kunnat halusivat lisää rahaa kirstuihin ja omiin sijoituksiinsa, joten äidit töihin. Jos äidille (ainakin vielä tuolloin) kertoi totuuden, että lapsi voi paremmin kotona ja kärsii päiväkodissa, hänpä ei vienytkään lastaan päiväkotiin. Siksi ei saanut kertoa, vaan piti valehdella ja väittää, ettei tutkimustulokset ole niin yksinkertaisia, yleistettävissä, luotettavia jne. ja että kyllä täällä päiväkodissa on paljon muitakin pieniä, tämä on yleistä, ole huoleti, lapsellasi on hyvä olla jne. Yksikään koulutettu päiväkotityöntekijä ei silti vienyt omaa lastaan alle 3-vuptiaana (moni ei sen jälkeenkään) päiväkotiin.

Kuvottavaa, että kaikkein pienimmät ja heikoimmat uhrataan ikuisen talouskasvun polttoaineena. Eihän ne osaa edes puhua tai kirjoittaa, että voisivat pitää puolensa.

Helsinkikin tekee vuosi toisensa perään valtavaa miljoonien voittoa, häpeäisi, näiden pienten ihmisten verirahoilla tehtyä rahaa. Sitä voi ihastella Kruunusiltojen kaarissa ajellessa, Kalasataman tornissa patsastellessa ja Jätkäsaaren auringonlaskussa viiniä partsilla naukkaillessa.

Aivan kuin joku lähäri olisi se taho, joka kertoo vanhemmille yhtikäs mitään, kuin nämä ei itse osaisi lukea niitä tutkimuksia jne.

Kuvittelet itsestäsi aivan liikoja.

Vierailija
331/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä esim.opiskelija kotiin hoitamaan lasta esim.iltapäivästä lähtien. Päiväkoti/ koulu, ne ovat lapselle kuin työpaikkoja. Pienelle lapselle äärettömän stressaavaa isot ryhmät, meteli, pitkät päivät ym.

Vierailija
332/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klo6.30-17.

Joskus meillä parista eri perheestä tarvitaan hoitoon tuloa jo klo6 tai 6.15, mutta siitä perheen täytyy ilmoittaa 1vko ennen kys aamua, koska työntekijöillä on (ihan lain mukaan) oikeus tietää työvuoronsa tietty aika ennenkuin se päivä ja työvuoro alkaa.

1. Hanki auto

5. Muu suku? Kaverit?

7. Hoitaja kotiin

Meidän kaupungissa päivä päiväkodit on auki tarvittaessa klo 18 asti. Toisaalta jos ei normaali päiväkodin aukioloajat riitä niin lapsellehan pitäisi saada paikka vuoropäiväkodista, silloin ratkeaa tämä 10h hoitoajan ongelmakin. Sellainen pitäisi kunnan jotenkin järjestää jos perhe sellaista tarvitsee, eri asia sitten kuinka hyvin käytännössä onnistuu.

Hoitajan palkkaaminen kotiin ei ole käytännössä mikään vaihtoehto juuri kenellekään, se on niin kallista että ois jo ihan sama heittäytyä itse tuille ja hoitaa lapsensa itse. Tosin sit pitäis pärjätä jotenkin karenssin kanssa jos ei voi ottaa vastaan työpaikkaa, työkkäri voi vaatia ottamaan paikan jopa sen 1,5h matkan päästä. Siinä on yksinhuoltaja aika tiukassa raossa.

Auton ostaminen ois varmaan paras vaihtoehto ap:n tilanteessa, tai muutto lähemmäs työpaikkaa jos se on mitenkään mahdollista. Mutta jos ei ole ajokorttia eikä muutto heti mahdollinen (eihän sitä hoitopaikkaakaan välttämättä saa sen uuden kodin läheltä), niin ei auta kuin neuvotella kunnan varhaiskasvatuksen kanssa että miten tän homman saa järjestymään sen aikaa että voi lyhentää työaikaa tai saa ajokortin hommattua.

Vierailija
333/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta auto. Ongelma ratkaistu.

Helpommin sanottu kuin tehty. Käytettyjen autojen hinnat on pilvissä ja autoilusta tehdään varsinkin pääkaupunkiseudulla tahallaan hankalaa ja kallista.

Vierailija
334/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin joku lähäri olisi se taho, joka kertoo vanhemmille yhtikäs mitään, kuin nämä ei itse osaisi lukea niitä tutkimuksia jne.

Kuvittelet itsestäsi aivan liikoja.

Et sinä tiedä, mitä joku toinen ihminen kuvittelee.

Nyt kaikki tätä lukevat tietävät, ettet sinä osaa lukea ja ymmärtää lukemaasi, vaikka väittäisit osaavasi. Se näkyy kommentissasi toiseen tekstiin.

Hyökkäys on paras puolustus, sanotaan. Koitetaan mitätöidä, halventaa, saattaa kyseenalaiseksi tai muulla tavoin vaientaa sellainen kannanotto, jopa sen esittäjä, joka ei miellytä itseä.

Juuri niin tehdään usein pienten lasten kanssa, väitetään lapsen olevan nälkäinen, väsynyt, uhmaikäinen, flunssainen, tuhma tai alikehittynyt, koska tämä protestoi - ei koskaan myönnetä, että vika olisikin aikuisen toiminnassa ja lapsi olisi täysin oikeutetusti oikeassa vastustaessaan häneen kohdistettua menettelyä.

Sanotaan myös, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Niinpä. On erittäin hyvä, että kalikka kalahti. Se tuo esiin totuuden, kyllähän viestissä oli perää, koska se aiheuttaa reaktion. Joskus jopa hautautuneen muiston kuulijan omasta hädästä, silloin joskus, kun oli itse pieni. Eikä tullut rakastetuksi.

Vierailija
335/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Offtopic, mutta tuo, että työaikaan kuuluu pakollinen palkaton ruokatauko on kyllä ihan hanurista. 

Itse olen työskennellyt kolmella eri alalla, joissa kaikissa on ollut ihan erilainen systeemi ruokataukojen suhteen: 

1. Tein jaksotyöaikaa Helsingin kaupungilla, jossa ruokatauko kuului työaikaan ja oli palkallista. (Eikä kukaan kytännyt ruokatauon pituutta) Lisäksi perjantaisin sai lähteä pari tuntia aiemmin. Aivan ihana systeemi ja toivoisin muuallekin tällaista työaikaa hyvinvoinnin ja jaksamisen parantamiseksi. 

2. Teollisuudessa yksityisellä puolella. Työaika tasan 40h viikko, joka päivä 8h vuoro. Siinäkin ruokatauko kuului myös työaikaan, mutta oli minuutilleen säädetty. Perjantaista työaikalyhennystä ei ollut, mutta kertyi pekkaspäiviä, eli ylimääräisiä vapaita. Pekkaspäivät oli hyvä systeemi.

3. Nykyinen, sosiaalialalla toimistotyö, yleistyöaika. Ruokatauko on palkatonta ja ylimääräinen pakollinen 30min päivässä omaa aikaa. Täysin tarpeeton ja pidentää työpäiviä huomattavasti. Hankaloittaa juurikin päiväkotiarkea ja syö omaa jaksamista. Eikä ole mitään pekkassysteemejä tai aiemmin lähtemisiä. Kuormittavaa ja typerää jo valmiiksi kuormittavalla alalla.  

Mä olen tehnyt sotealalla töitä yleistyöajalla niin, että lähimmät työkaverit (eri työnkuva mutta samassa yksikössä töissä) oli jaksotyöajalla ja sai syödä työajalla ja lähteä aiemmin, minulla pakollinen ruokatauko omaa aikaa ja siis puoli tuntia pitemmät päivät. Käytännössä kaikki istui saman pöydän ääressä syömässä ihan yhtä kauan ja työasioitahan siinä samalla juteltiin. No, onneksi siihen tuli muutos ja nykyään saa yleistyöaikalaisetkin syödä joutuisasti työn ohella meillä, mutta pitkään siitä piti valittaa ennen kuin toteutui.

Vierailija
336/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt sotealalla töitä yleistyöajalla niin, että lähimmät työkaverit (eri työnkuva mutta samassa yksikössä töissä) oli jaksotyöajalla ja sai syödä työajalla ja lähteä aiemmin, minulla pakollinen ruokatauko omaa aikaa ja siis puoli tuntia pitemmät päivät. Käytännössä kaikki istui saman pöydän ääressä syömässä ihan yhtä kauan ja työasioitahan siinä samalla juteltiin. No, onneksi siihen tuli muutos ja nykyään saa yleistyöaikalaisetkin syödä joutuisasti työn ohella meillä, mutta pitkään siitä piti valittaa ennen kuin toteutui.

Siis niin järjetön systeemi, että tuo on ylipäätään keksitty. Onneksi teillä tuli muutos asiaan! Ja soisi tulevan muillekin. 

Vierailija
337/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta auto. Ongelma ratkaistu.

Helpommin sanottu kuin tehty. Käytettyjen autojen hinnat on pilvissä ja autoilusta tehdään varsinkin pääkaupunkiseudulla tahallaan hankalaa ja kallista.

Se on totta, no, käytettyjä autoja kyllä saa mutta pysäköinnin järjestäminen voi olla todella vaikeaa ja kallista.

Muuta maalle. Pk-seudulla on oikeasti päivähoito aivan katastrofi ja kaikkeen liikkumiseen menee kohtuuttomasti aikaa. Ei tarvitse lähteä edes kovin kauas niin homma toimii paljon paremmin, työmatkat ajallisesti lyhyempiä, asuminen on halvempaa ja säästyneillä rahoilla voi ostaa vaikka sen auton. Ja jos lapsen isä muutenkin tapaa lasta vain viikonloppuisin eikä tukiverkostoja ole niin aivan sama muuttaa muutaman kymmenen kilometrin päähän.

338/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2h 40min päivässä työmatkoihin?

Kannattaa alkaa arvottamaan elämäänsä ihan uusiksi.

Vierailija
339/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niin järjetön systeemi, että tuo on ylipäätään keksitty. Onneksi teillä tuli muutos asiaan! Ja soisi tulevan muillekin. 

Tää joutuisa ruokailu työajalla tulee nyt kaikille sotesopimuksen piirissä oleville mahdolliseksi maaliskuun alusta alkaen. Työnantaja ei toki välttämättä paljon huutele asiasta joten kannattaa pitää puolensa.

Vierailija
340/815 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klo6.30-17.

1. Hanki auto

5. Muu suku? Kaverit?

7. Hoitaja kotiin

Meidän kaupungissa päivä päiväkodit on auki tarvittaessa klo 18 asti. Toisaalta jos ei normaali päiväkodin aukioloajat riitä niin lapsellehan pitäisi saada paikka vuoropäiväkodista, silloin ratkeaa tämä 10h hoitoajan ongelmakin. Sellainen pitäisi kunnan jotenkin järjestää jos perhe sellaista tarvitsee, eri asia sitten kuinka hyvin käytännössä onnistuu.

Hoitajan palkkaaminen kotiin ei ole käytännössä mikään vaihtoehto juuri kenellekään, se on niin kallista että ois jo ihan sama heittäytyä itse tuille ja hoitaa lapsensa itse. Tosin sit pitäis pärjätä jotenkin karenssin kanssa jos ei voi ottaa vastaan työpaikkaa, työkkäri voi vaatia ottamaan paikan jopa sen 1,5h matkan päästä. Siinä on yksinhuoltaja aika tiukassa raossa.

Auton ostaminen ois varmaan paras vaihtoehto ap:n tilanteessa, tai muutto lähemmäs työpaikkaa jos se on mitenkään mahdollista. Mutta jos ei ole ajokorttia eikä muutto heti mahdollinen (eihän sitä hoitopaikkaakaan välttämättä saa sen uuden kodin läheltä), niin ei auta kuin neuvotella kunnan varhaiskasvatuksen kanssa että miten tän homman saa järjestymään sen aikaa että voi lyhentää työaikaa tai saa ajokortin hommattua.

Juu varmasti kaikki päivä päiväkodit on tarvittaessa auki klo18 saakka, MUTTA ap:n tapauksessa se olisi päivittäinen, säännöllinen, tarve pitää lasta siihen klo18 asti, jos nyt sekään riittäisi, ja siihen ei peruspäiväkoti ja työntekijöiden työaikasysteemi taivu.

Jo nykyisellään, klo6.30-17 välisenä aikana tapahtuvalla aukiololla kasvattajat ovat liian vähäisellä hlöstöresurssoinnilla paikalla, koska aamuvuoro tulee klo6-6.30, välivuoro klo8-8.20 ja iltavuoro klo8.30-9.30= kaikki 3 kasvattajaa paikalla vain klo9.30-14 välisenä aikana.

Siitä ei enää venytä siihen, että esim.iltavuoro tulisikin vasta klo10.30 ja lähtisi klo18, tekisi aamun toteuttamisesta aivan mahdotonta 2 kasvattajan voimin.