Mikä on ensisijainen syysi asua kerrostalossa?
Kommentit (180)
Olen koittanut omakotiasumista ja asunut elämäni ensimmäiset 20 vuotta omakotitalossa. Ei kiitos. Liikaa tekemistä. Talo on kuin yksi huollettava ihminen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus. Remontti- ja pihahommia aive elämässä on jo kokeiltu, ei ollut minua varten. Ja täältä pääsee huoletta kuukausiksi reissuun.
Tuo on muuten totta, ettei monia omakotitaloja voi käytännössä jättää pitkäksi aikaa tyhjäksi ainakaan talvella.
Sama meillä, vietämme 6kk vuodesta Teneriffalla. Kerrostaloasunto Suomessa käytännössä ainut vaihtoehto. Ei lapsia taloa tai rivaria hoitamassa.
Meillä on myös kakkoskoti ulkomailla. Suomessa on omakotitalo, mutta ei tulisi mieleenkään vaivata aikuisia, ruuhkavuosia eläviä lapsia sen hoitamisella. Kyllä meillä on ihan ostettu ne palvelut. Samoin kaikilla meidän tutuilla, palvelut on ostettu. Kiva tulla kesäksi Suomeen, kun on oma piha.
Ensisijainen syyni oli, että kerrostaloasuminen on helppoa, ei vaadi remonttitaitoja ja talonyhtiö hoitaa kaiken. Tämä siis ensisijainen syy siitä alkaen kun muutin kotoa aina siihen asti, että omat lapset olivat yli taaperovaiheen. Nykyään kerrostaloasuminen vituttaa paljon, inhottavaa kun pitää olla kotona niin hissukseen ja toisaalta itse ei pienessä asunnossa pääse meteliä karkuun. Nyt ensisijainen syy asua kerrostalossa on, että miehellä on niin hektinen vaihe yrityksensä kanssa, että talon katselulle ei ole oikein aikaa ja säästämme mielellään vielä vähän, ettei lainaa tarvitse ottaa niin paljon. On kuitenkin alkanut rassata ja asuisin mieluummin omakotitalossa. Ihan naapurit ja yksityisyystekijät sekä tietysti viihtyisyys, kerrostaloasunto on monessa mielessä rajoittavampi asumistapa kun sattuu asumaan tylsässä talossa ja yhteinen pihakin on ruma ja vähemmän viihtyisä. Meillä on kyllä terassi, mutta aika pskat maisemat siitä...
Olen alkoholisti joten on luontaista asustella kerrostalon tukiluukussa Malmilla, täällä on paljon kaltaistani hyvää seuraa heti seinän takana, yläkerrassa ja alakerrassa. Nukun päivisin (joskus käytävällä) koska yöllä en melulta pystyisikään kun mahmudin lapset laittavat roskia ja koirankakkaa postiluukustani sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus. Remontti- ja pihahommia aive elämässä on jo kokeiltu, ei ollut minua varten. Ja täältä pääsee huoletta kuukausiksi reissuun.
Tuo on muuten totta, ettei monia omakotitaloja voi käytännössä jättää pitkäksi aikaa tyhjäksi ainakaan talvella.
Öh, tuota, miksei voi? Aika monethan asuu nimenomaan talvet jossain lämpimässä ja palaa Suomeen omakotitaloonsa kesäksi. Rahalla saa lumityöt teetettyä, ja Verisuret ja muut systeemit on keksitty.
Suurimmalla osalla ei ole varaa teettää omakotitalon remontti- ja pihahommia, jos haluaa myös reissata. Raha käytetään mieluummin reissuun. Eikä ole mielekästä aina reissun jälkeen palata kotiin työsiirtolaan tekemään remppaa ja pihahommaa. Omakotitalosta ei ehdi nauttia, jos kotona oleminen on pelkkää työtä.
Ei ne palvelut kyllä oikeasti niin paljon maksa, että sitten ei voisi reissata. Niistä saa kotitalousvähennyksenkin. Väittäisinpä, että pikemminkin syy on, että ihmiset ei ole vaan tottuneet ostamaan palveluja, ja joillakin on mielessä 1970-luvun tiukat ajat, kun kellään ollut rahaa teettää mitään, vaan kaikki ok-talon työt revittiin omasta selkänahasta. Eivät näe ostamista vaihtoehtona, koska eivät ole tottuneet sellaiseen.
Asun yksin keskustakaksiossa. Asuminen on helppoa, naapurit ovat kivoja. Apua saa aina mihin vaan tarvii ja se on vastavuoroista. Sijainti on todella hyvä ja näkymät hienot ylimmässä kerroksessa ja olen muutenkin asuntoon tyytyväinen. Lähellä on laajat puistoalueet, järvelle näkee ja hyvät ulkoilumahdollisuudet heti 20m. kotiovesta. Talvella ei tarvii hoitaa kuin oman autopaikan lumityöt. Kaikki toimii kuin junan vessa eikä tarvitse miettiä turhia. Samaten todella hiljaista ja rauhallista kun suurin osa asukkaista asunnonomistajia. Mihinkäs tästä menisi.
Tykätään elää ilman autoa. Pyöräillään ja kävellään lähes kaikkialle. Ei olla kumpikaan koskaan oltu mitään puutarhaihmisiä, hyvännäköinen piha vaatisi kuitenkin aina huoltamista. Nurmikon leikkaamista, haravoimista, lumenluontia Omakotitalossa olisi kuitenkin myös enemmän neliöitä eli enemmän siivottavaa. Siivous ei myöskään kuulu lempipuuhiin. Jokainen käyttäköön aikansa mihin haluaa.
Mulla on ollut pari väkivaltaista sekopää poikaystävää ja oon sen verran traumatisoitunut kaikista oven läpi tulemista ja uhkailuista, etten ikinä muuta taloon, jossa ei ole alaovi yöllä lukossa oman oveni lisäksi ja muita ihmisiä ympärillä. En muuttaisi enää edes katutasoon tai luhtitaloon.
Unelmoin aina omakotitalosta jossa voisin touhuta pihalla, mutta tuskin ikinä uskallan.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan asua omakotitalossa ja rivarissa. Asuin lapsena omakotitalossa, teininä rivarissa.
Sama, ensimmäinen oma asunto oli perintöasunto rivitalossa mutta sen jälkeen olen aina asunut kerrostalossa.
Vanhempani taas ovat toinen omakoti- ja toinen rivari-ihmisiä ja etenkin sillä isolla omakotipihalla saan touhuta maantasolla niin paljon kuin sielu sietää.
Olen yrittänyt vihjailla että ennakoivasti voisi alkaa pohtimaan josko jossain vaiheessa vaikka olisi aika muuttaa esteettömään jne...
Meillä on hyvä taloyhtiö ja onneksi kivoja naapureita, pihaakin on. Huoltoyhtiö on palkattu hoitamaan ne rankimmat hommat, mutta monet asukkaista tuntuvat viihtyvän kukkaistutusten yms kanssa puuhaillessa.
Kiva että löytyy jokaiselle oma sopiva asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin keskustakaksiossa. Asuminen on helppoa, naapurit ovat kivoja. Apua saa aina mihin vaan tarvii ja se on vastavuoroista. Sijainti on todella hyvä ja näkymät hienot ylimmässä kerroksessa ja olen muutenkin asuntoon tyytyväinen. Lähellä on laajat puistoalueet, järvelle näkee ja hyvät ulkoilumahdollisuudet heti 20m. kotiovesta. Talvella ei tarvii hoitaa kuin oman autopaikan lumityöt. Kaikki toimii kuin junan vessa eikä tarvitse miettiä turhia. Samaten todella hiljaista ja rauhallista kun suurin osa asukkaista asunnonomistajia. Mihinkäs tästä menisi.
Samoin asun yksin kaksiossa. Tämä on välillä vähän sellainen aavekerrostalo, kun muilla omistajilla on kakkoskodit ulkomailla. Välillä olen ihan yksin koko kerrostalossa. Ei ole muuten mukava tunne, kun on vähän liiankin rauhallista.
Viihdyn parhaiten kerrostalossa. Kotoisaa ja turvallista. Saa olla ihan rauhassa naapureilta, niitä ei juuri näe, eikä niitä ole mikään pakko tuntea.
Muissa asumismuodoissa niistä muodostuu helposti ongelma.
- Haluan asua korkeammalla, hyvät näkymät jne.
- Huolettomampaa lähteä esim. pidemmille lomille
- Tykkään mieluumin kävellä kuin puuhastella tai istua omalla pihalla
- Kesäisin olen myös mökillämme, jossa voin tehdä pihahommia, jos huvittaa
- Pidän vanhoista kivitaloista ja niiden tunnelmasta
- Naapurit ovat yleensä neutraaleja tai kivoja siellä missä asun tai olen asunut ja minusta on ihan kiva, että muita ihmisiä on lähellä. Normaalit kerrostaluasumisen äänet eivät haittaa, vaan ovat enneminkin kotoisia.
- Huolettomuus talon huollossa ja kiinteistön ylläpidossa
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn parhaiten kerrostalossa. Kotoisaa ja turvallista. Saa olla ihan rauhassa naapureilta, niitä ei juuri näe, eikä niitä ole mikään pakko tuntea.
Muissa asumismuodoissa niistä muodostuu helposti ongelma.
Lisään vielä, että vaikka naapureita ei juuri näe eikä niitä sen paremmin tunne, silti on mukava tunne että tietää että täällä asuu muitakin ihmisiä. Kaikilla on omat pesäkolot samassa puunrungossa. 😊
Köyhyys. Ei ole sinkkuna keskituloisena oikein varaa Helsingissä muuhun kuin lähiökaksioon kerrostalosta. Mielelläni asustaisin omakotitalossa ja rakentaisin itselleni hienoa puutarhaa vuosi vuodelta. Rivarikin olisi jo ihan kiva, jos kunnon kokoinen piha. Mutta ei semmoisiin ole oikein yksin varaa täältä, eikä töitä löydy muualta.
20 vuotta omakotitalossa asuneena sanon että helppous. Ei tarvi leikata nurtsia, eikä tehdä lumitöitä. On myöskin halvempaa. Sähkö oli ok talossa 400€/kk, nyt 45€/kk. Voi soittaa huollon paikalle kun jotain hajoaa. Ei tarvitse ite korjailla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko, miten aloittajaa kiukuttaa kun kerrostalossa on helppo ja mukava asua, eikä me halutakaan hänen naapurikseen kuuntelemaan hänen mölinöitään ja k
nnissä ammuskeluaan.Puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa ja puolet suomalaisista asuu Hämeenlinnan kaupungin Hauhon kylän eteläpuolella. Siihen on ihan loogiset ja hyvät syyt. Veikkaan, että tämä puolikas suomalaisista myöskin tuottaa kansantalouden tuloksesta REILUSTI enemmän kuin puolet (koska työpaikat ovat etelässä ja erityisesti vaativat työpaikat), kun taas se pohjoispuolisko kuluttaa enemmän verovaroja, pitäähän heillekin pitkien välimatkojen päähän olla ne sähkölinjat, väylät, palvelut sekä maataloustuet.
Tuo ei välttämättä ihan pidä paikkansa. Esim. Pohjanmaan rannikkoseudulla Vaasa-Kokkola - akselilla on isoja vientiyrityksiä, jotka tuottoisia kansantaloudellisesti. Tätä ei aina moni hoksaa. Valitettavasti mulla ei ole tähän linkata mitään tutkimusta, mutta tutkikaa ite!
Pahimmat naapurit mitä mulla on koskaan ollut oli omakotitalossa. Päästivät heti ensimmäisenä aamulla koirat ulos ja siitä alkoi koko päivän kestävä räksyttäminen ja ulvominen. Kyllä otti päähän kun tiesi lumien sulaessa keväällä, että kohta taas mennään..
Viihdyn parhaiten kerrostalossa. Piste.
Edullisuus. Lisäksi on nyt jo aivan tarpeeksi työpäivän jälkeen tekemistä. Omasta pihasta olisi aikaa nauttia eläkkeellä.
Hyvä sijainti. Edullisempi asumismuoto kuin tuossa vieressä olevat omakotitalot.