Kymmeniä kannabispsykooseita viikossa pelkästään HUS:n alueella
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu tai väittely on loputon saaga. Toinen osapuoli on niin kaukana jossain ettei argumentit yllä sinne asti. Kannabis on päihde ja sillä on haittansa. Okei jos me aletaan haittojen perusteella kieltämään niin ongelmaksi tulee se että ne samat haitat ovat alkoholilla moninkertaiset. Kaikki tiedetään miten kieltolain kanssa kävi suomessa ja usa: ssa.
Sieltä löytyy se syy miksi kannabis on laitonta. Usa:ssa kieltolain päätyttyä tuhansia liittovaltion agentteja oli jäämässä työttömiksi. Niille piti äkkiä keksiä jotain uutta tekemistä. Tämäkään ei ole uutta tietoa kun jossakin kohtaa keskustelua valiteltiin samojen juttujen toistamisesta. Sori tämäkin on sanottu jo vuosiakausia sitten.
Muualla euroopassa sallitaan jo monessa maassa käyttö ja omaan käyttöön kasvatus. Nekin maat on kerrottu jo. Ensivuonna ilmeisesti alkaa laillistua. Suomessa mietitään uskaltaako viinit laittaa ruokakauppoihin. Suomi on aika kaukana muuhun eurooppaan suhtautumisessa kannabikseen.
Suhtautuminen on muuttumassa. Politiikan nuorisojärjestöistä suurin osa sallisi tai laillistaisi kannabiksen. Puolueista vain vihreät on uskaltanut ehdottaa muutosta. Siitä hyvästä niitä haukutaan huumepuolueeksi. Ihan eri puolueen jäsenillä on eniten tuomioita huumeista. Nämä jotka vastustavat kannabiksen sallimista tai laillistamista tukevat laitonta kannabiksen myyntiä.
Vähän yli 50 vuotta on koitettu kieltämällä ja rankaisemalla estää kannabiksen käyttöä. Tulokset on jokaisen nähtävillä. Kovien huumeiden käyttö on siinä samalla kasvanut korkeammalle kuin hollannissa kun suhteutetaan asukaslukuun. Salliva politiikka on tuottanut pienemmät haitat kuin suomen käyttämä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi minulla on ollut kaveripiirissä nuori venäläistaustainen nainen, joka sanoi, että metamfetamiini tekee hänestä "studying machine". Lukee 1000-sivuisen lakiteoksen yhdeltä istumalta.
Pientä liioittelua havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi minulla on ollut kaveripiirissä nuori venäläistaustainen nainen, joka sanoi, että metamfetamiini tekee hänestä "studying machine". Lukee 1000-sivuisen lakiteoksen yhdeltä istumalta.
En osaa sanoa. Toistin vain sen mitä kuulin häneltä yksityisviestissä. Ei tuota minusta mitenkään mahdottomalta kuulosta siinä valossa, että metamfetamiinin avulla pystyy valvomaan hyvinkin pitkään. Nainen ei maininnut kuinka pitkä oli tämä "yksi istuma".
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus pohtinut sitä että miten ihmisen omat fysiologiset ominaisuudet ja geenit vaikuttavat siihen mistä aineesta saa nautintoa.
Olen kuullut että noin 10 % suomalaisista ei saa mitään vaikutusta kannabiksesta ja heistä ei siten koskaan tule kannabiksen käyttäjiä.
Itse saatan olla yksi heistä.
Toisaalta olen kokeillut kannabista vain kolme kertaa yli 20 vuotta sitten eli voi olla etten vain ehtinyt koukuttautua. Mitään erityistä en kuitenkaan siitä kokenut: tuli pahoinvoiva ja hieman ahdistunut olo. Kannabis vie kai dopamiinia pois aivoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa. Toistin vain sen mitä kuulin häneltä yksityisviestissä. Ei tuota minusta mitenkään mahdottomalta kuulosta siinä valossa, että metamfetamiinin avulla pystyy valvomaan hyvinkin pitkään. Nainen ei maininnut kuinka pitkä oli tämä "yksi istuma".
Kauanko yhden sivun lukeminen kesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus pohtinut sitä että miten ihmisen omat fysiologiset ominaisuudet ja geenit vaikuttavat siihen mistä aineesta saa nautintoa.
Olen kuullut että noin 10 % suomalaisista ei saa mitään vaikutusta kannabiksesta ja heistä ei siten koskaan tule kannabiksen käyttäjiä.
Toisaalta olen kokeillut kannabista vain kolme kertaa yli 20 vuotta sitten eli voi olla etten vain ehtinyt koukuttautua. Mitään erityistä en kuitenkaan siitä kokenut: tuli pahoinvoiva ja hieman ahdistunut olo. Kannabis vie kai dopamiinia pois aivoista?
Moni ei tosiaan pidä kannabiksesta kun sitä kokeilee. Dopamiiniin vaikuttaa vain jos käyttö on päivittäistä ja runsasta.
Vierailija kirjoitti:
metamfetamiinin avulla pystyy valvomaan hyvinkin pitkään. .
Ja lopulta valvominen johtaa vainoharhoihin ja psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tosiaan pidä kannabiksesta kun sitä kokeilee. Dopamiiniin vaikuttaa vain jos käyttö on päivittäistä ja runsasta.
Ok. Tiedän etten ole ainoa joka ei pidä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään hajua enkä voi kysyä kun tämä nainen ei enää kuulu lähipiiriini. Oli kyllä ihan avoin ja rehellinen kaikesta, eli kertoi, että voi käyttää mitä tahansa huumeita tulematta riippuvaiseksi. Sen sijaan kärsi erittäin pahasta seksiriippuvuudesta.
Voihan se olla, että "yksi istuma" kesti vaikka kolme vuorokautta, jolloin yhteen vuorokauteen tulisi 333 sivua tekstiä. En osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään hajua enkä voi kysyä kun tämä nainen ei enää kuulu lähipiiriini. Oli kyllä ihan avoin ja rehellinen kaikesta, eli kertoi, että voi käyttää mitä tahansa huumeita tulematta riippuvaiseksi.
Ihan samaa kaikki kovien huumeiden käyttäjät toteavat kun ruiskuttavat amfetamiinia suoniinsa monta kertaa päivässä useiden vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, että "yksi istuma" kesti vaikka kolme vuorokautta, jolloin yhteen vuorokauteen tulisi 333 sivua tekstiä. En osaa sanoa.
ja voi olla myös jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään hajua enkä voi kysyä kun tämä nainen ei enää kuulu lähipiiriini. Oli kyllä ihan avoin ja rehellinen kaikesta, eli kertoi, että voi käyttää mitä tahansa huumeita tulematta riippuvaiseksi. Sen sijaan kärsi erittäin pahasta seksiriippuvuudesta.
Kuulostaa impulsiiviselta adhd ihmiseltä.
Ehkä pitäisi myös valistaa nuoria siitä, että alkoholi voimakkaana solumyrkkynä tuhoaa eniten nuorten kehittyviä aivoja?
Kannabis toimii monille kroonisista kivuista kärsivälle kipulääkkeenä mainiosti ja sivuvaikutukset ovat lievempiä kuin vahvoilla särkylääkkeillä (joiden saantia myös rajoitetaan liiaksikin).
Lisäksi auttaa joillakin ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään hajua enkä voi kysyä kun tämä nainen ei enää kuulu lähipiiriini. Oli kyllä ihan avoin ja rehellinen kaikesta, eli kertoi, että voi käyttää mitä tahansa huumeita tulematta riippuvaiseksi.
Ihan samaa kaikki kovien huumeiden käyttäjät toteavat kun ruiskuttavat amfetamiinia suoniinsa monta kertaa päivässä useiden vuosien ajan.
Kyllähän se varmaan niin on, että jos hän olisi käyttänyt heroiinia tai muita opioideja, niin olisi tullut riippuvuus väkisinkin, ainakin fyysinen. Sitä kun ei tietääkseni mitenkään voi välttää.
Mutta ihan turhaan keuhkoat. Hän kertoi kaikista ongelmistaan täysin avoimesti, myös siitä, että kokaiini teki hänet psykoottiseksi. Sinulle tuntuu olevan kovin vaikeaa hyväksyä, että osa ihmisistä ei koukutu amfetamiiniin tai metamfetamiiniin? Tämä nainen sanoi, ettei ole huumeiden suhteen addiktiivinen eikä minulla ole mitään syytä epäillä hänen sanojaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tuntuu olevan kovin vaikeaa hyväksyä, että osa ihmisistä ei koukutu amfetamiiniin tai metamfetamiiniin?
Moniko ei koukutu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se varmaan niin on, että jos hän olisi käyttänyt heroiinia tai muita opioideja, niin olisi tullut riippuvuus väkisinkin, ainakin fyysinen. Sitä kun ei tietääkseni mitenkään voi välttää.
Mutta ihan turhaan keuhkoat. Hän kertoi kaikista ongelmistaan täysin avoimesti, myös siitä, että kokaiini teki hänet psykoottiseksi. Sinulle tuntuu olevan kovin vaikeaa hyväksyä, että osa ihmisistä ei koukutu amfetamiiniin tai metamfetamiiniin? Tämä nainen sanoi, ettei ole huumeiden suhteen addiktiivinen eikä minulla ole mitään syytä epäillä hänen sanojaan.
Eli kyseessä oli joku sekakäyttäjä?
"Huumevalistuksen synty - osa II - eli miten kuvittelen olevani henkisesti korkein olento maailmassa jonka Jumala on nostanut taistelemaan kannabisdemoneja vastaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tuntuu olevan kovin vaikeaa hyväksyä, että osa ihmisistä ei koukutu amfetamiiniin tai metamfetamiiniin?
Moniko ei koukutu?
Juuri tähän minä haluaisin tieteellisen vastauksen. En meuhkaamista "kovista" huumeista enkä uskovaisten harhoja.
Käypä Hoito sivujen mukaan vuonna 2022 Suomessa on 11 000 - 18 000 amfetamiinin ongelmakäyttäjää. Ensinnäkin, luku on hyvin epätarkka eli siinä on iso heitto. Toiseksi, miksei meille kerrota mikä on käyttäjien kokonaismäärä? Minä en ainakaan usko, että amfetamiini olisi alkoholihuumetta vaarallisempaa.