Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua kierukkaa

Vierailija
24.02.2023 |

Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulle sanottiin, että endopotilaalle annetaan puudutuspiikki kohdunsuulle. Tai jopa humautus. Mutta sattuuko se piikin laitto? Minusta tuntuu, että olen ihan arkajalka teihin muihin verrattuna.. 

Ap

Vierailija
122/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-koe ei sattunut minusta kauheasti. Voisiko kierukan laitto olla vähän samanlainen kokemus?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asennettin kierukka vakavan anemian hoitoon 1,5 vuotta sitten. Ongelmana on ollut hyvänlaatuisia kasvaisia, joita leikeltiin pois ja jotka ovat jollain tavalla vaikuttaneet, joten ainakaan vielä kuukautiset eivät ole jääneet pois. Se oli vähän niinkuin tarkoitus. Leikkausten jälkeen kohtu on tietysti arka ja minulla kesti todella pitkään, että päivittäiset järkyttävät kivut loppuivat.

Muutoin olen erittäin tyytyväinen. Erittäin pahat PMS-oireet jäivät pois ja endometrioosikin rauhoittui. Täysin "puhdas" en ole, eli tunnen kyllä milloin kuukautiset ovat alkamassa ja milloin ovuloin, ihan kuin ennen kierukkaakin, mutta se ei haittaa.

Uskon, että jos minulla ei olisi ollut taakkana noita kasvaimia, joita saattaa nyt taas olla lisää oireista päätellen, niin kierukka olisi sujahtanut elämääni mallikkaasti. Olen lapseton ja 41v.

Vierailija
124/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin ehkäisyksi hormonikierukka. Sen laittoi TK lääkäri, eli varmasti sen takia ei ollutkaan oikea ajankohta ja tiputteli niin monta kuukautta, että halusin pois.

Gynekologi varmasti laittaisi sinulle, ja osaisi katsoa oikean ajankohdan kuukautiskierron mukaan ja asettaa oikein.

Vierailija
125/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-koe ei sattunut minusta kauheasti. Voisiko kierukan laitto olla vähän samanlainen kokemus?

Ap

Minuunkaan ei satu papakoe lainkaan. Kierukan laitto vilhlaisi samoin kuin tuju menkkakramppi sen 2 sekunttia, kun kierukka meni kohdunsuusta läpi. Olen synnyttämätön.

Kipua ei siis tarvitse pelätä, normaalisti asennus on ohi todella nopeasti.

Vierailija
126/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin ehkäisyksi hormonikierukka. Sen laittoi TK lääkäri, eli varmasti sen takia ei ollutkaan oikea ajankohta ja tiputteli niin monta kuukautta, että halusin pois.

Gynekologi varmasti laittaisi sinulle, ja osaisi katsoa oikean ajankohdan kuukautiskierron mukaan ja asettaa oikein.

Ehdottomasti gynelle laitattamaan ja oikeaan kuukautiskiertoaikaan. Minulle laitettiin heti kuukautisten loputtua ennen kuin uusi limakalvo ehtii kasvaa tilalle. Kuulemma, jos ei viimeistään 6kk sisään asetu, pitäisi kokeilla jotain muuta, mutta itse olen lähipiiristä kuullut, että kesti 2 vuotta, jonka jälkeen kierukan kanssa ei ollut enää mitään ongelmia. Kehot ovat niin yksilöllisiä.

Vierailija
127/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Itselleni vaihdettiin viime vuonna mirena kierukka jo toisen kerran. Aikoinaan oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen mirena oli itse asiassa sisällä kohdussa 10 vuotta. Otettiin Fsh kokeet olivat hyvät 11.7 ja vaikka olen jo 50 vuotta Lääkäri suositteli ja pyysin saada uuden kierukan vaikka vaihdevuodet eivät ole lähelläkään. Kuukautiset ovat loppuneet kierukan takia, mistä olen todella onnellinen. Ei ole ollut yli 9 vuoteen rättiviikkoja. Ennen ne kestivät 7-9 päivää ja olin todella kipeä ja vuoto sairaan runsasta. Kierukan asennus ei tehnyt kipeää ja samalla tietty otettiin vanha pois. Toimenpide kesti 5-6 minuuttia. Panadolin otin kotona ja pikkuhousunsuojassa tippa verta. Kaikki julkisella puolella ja ilmainen ehkäisy näin loppu vuosinakin. N50 lapseton kohtu pieni ja siisti. Tällainen minun kierukka elämä on.

Ohi aiheen mutta tuossa iässä hyvä fsh arvo voi hyvinkin nopeasti muuttua. Minulla oli tosi hyvä fsh arvo 48 vuotiaana, kaksi vuotta myöhemmin fsh näytti menopaussia.

N51nyt siis tottakai fsh arvo voi muuttua jo vuodessakin. Mutta fsh verikoe otetaan minulta kerran vuodessa, on edelleen hyvä. Tietenkin ne vaihdevuodet on kaikilla joskus edessä. Mutta lääkäri sanoi, että periaatteessa kierukka voi kohdussa olla vaikka lopunelämää. Jos siitä ei ole ongelmia. Minullahan ensimmäinen mirena kierukka oli 5v yliaikaa kohdussa, ilman ongelmia. Eli yhteensä 10 vuotta. Pääasia että ne kuukautiset ja kivut on pysyvästi poissa. Minulla kokemus on vain positiivinen asiasta.

Vierailija
128/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minuunkaan ei satu papakoe lainkaan. Kierukan laitto vilhlaisi samoin kuin tuju menkkakramppi sen 2 sekunttia, kun kierukka meni kohdunsuusta läpi. Olen synnyttämätön.

Kipua ei siis tarvitse pelätä, normaalisti asennus on ohi todella nopeasti.

Ai joo ja unohdin sanoa, että koko kierukan paikalleen laitto kesti 30 sekunttia. Ei ole sen pidempi operaatio. Enemmän menee aikaa riisumiseen kuin kierukan laittoon sinne kohtuun.

Vierailija
129/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulle sanottiin, että endopotilaalle annetaan puudutuspiikki kohdunsuulle. Tai jopa humautus. Mutta sattuuko se piikin laitto? Minusta tuntuu, että olen ihan arkajalka teihin muihin verrattuna.. 

Ap

Ruikutiruikuti...

Ap:n jutut muuttuu niin, että olen melko varma, että kyseessä on tyhmä provo.

Vierailija
130/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet sä tyhmä jos ilman mitään järkevää perustelua et halua hoitoa sairauteesi. Toivottavasti jatkossa sun kaltaiset heitetään julkisesta hoidosta pois resursseja tuhlaamasta.

Noin niin kuin periaatteessa ihmisellä on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS, myös potilaalla. Se tarkoittaa sitä, että nainenkin saa nykyään päättää omasta kehostaan.

Järkevä peruste on siis se, että ei halua. Muuta ei tarvitse perustella. Yhtä hyvin voisi toivoa, että kaltaisesi ihmiset (jotka yrittää päättää toisten asioista) pitäisi saattaa psykiatrisen hoidon piiriin.

Vierailija
131/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olet sä tyhmä jos ilman mitään järkevää perustelua et halua hoitoa sairauteesi. Toivottavasti jatkossa sun kaltaiset heitetään julkisesta hoidosta pois resursseja tuhlaamasta.

Noin niin kuin periaatteessa ihmisellä on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS, myös potilaalla. Se tarkoittaa sitä, että nainenkin saa nykyään päättää omasta kehostaan.

Järkevä peruste on siis se, että ei halua. Muuta ei tarvitse perustella. Yhtä hyvin voisi toivoa, että kaltaisesi ihmiset (jotka yrittää päättää toisten asioista) pitäisi saattaa psykiatrisen hoidon piiriin.

Jokaisella on TIETENKIN oikeus kieltäytyä hoidosta. Ei siihen ketään pakoteta oli nainen tai mikä tahansa. Mutta turha yleensä on unelmoida, että sairaudet oireineen ihan itsestään vaan häviäisivät kuin tuhka tuuleen.

Psykiatrisen hoidon piiriin pitäisi saada ihan niitä oikeitakin sairaustapauksia, ei sinne kaivata noita sinun kuvittelemiasi toisten puolesta päättäjiä. Kuulostat vähän harhaiselta...

Eri

Vierailija
132/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kuvittele, että sairaus katoaisi. Minulla on nimittäin kipuja joka päivä. Niin kovia, että opioidit eivät auta.

Mutta en myöskään usko, että hormonikierukka on ainoa keino, jolla saan tilannetta rauhoitettua. 

Vierailija
133/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ap

Vierailija
134/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia asenteita.

Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.

En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.

Itselleni vaihdettiin viime vuonna mirena kierukka jo toisen kerran. Aikoinaan oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen mirena oli itse asiassa sisällä kohdussa 10 vuotta. Otettiin Fsh kokeet olivat hyvät 11.7 ja vaikka olen jo 50 vuotta Lääkäri suositteli ja pyysin saada uuden kierukan vaikka vaihdevuodet eivät ole lähelläkään. Kuukautiset ovat loppuneet kierukan takia, mistä olen todella onnellinen. Ei ole ollut yli 9 vuoteen rättiviikkoja. Ennen ne kestivät 7-9 päivää ja olin todella kipeä ja vuoto sairaan runsasta. Kierukan asennus ei tehnyt kipeää ja samalla tietty otettiin vanha pois. Toimenpide kesti 5-6 minuuttia. Panadolin otin kotona ja pikkuhousunsuojassa tippa verta. Kaikki julkisella puolella ja ilmainen ehkäisy näin loppu vuosinakin. N50 lapseton kohtu pieni ja siisti. Tällainen minun kierukka elämä on.

Ohi aiheen mutta tuossa iässä hyvä fsh arvo voi hyvinkin nopeasti muuttua. Minulla oli tosi hyvä fsh arvo 48 vuotiaana, kaksi vuotta myöhemmin fsh näytti menopaussia.

N51nyt siis tottakai fsh arvo voi muuttua jo vuodessakin. Mutta fsh verikoe otetaan minulta kerran vuodessa, on edelleen hyvä. Tietenkin ne vaihdevuodet on kaikilla joskus edessä. Mutta lääkäri sanoi, että periaatteessa kierukka voi kohdussa olla vaikka lopunelämää. Jos siitä ei ole ongelmia. Minullahan ensimmäinen mirena kierukka oli 5v yliaikaa kohdussa, ilman ongelmia. Eli yhteensä 10 vuotta. Pääasia että ne kuukautiset ja kivut on pysyvästi poissa. Minulla kokemus on vain positiivinen asiasta.

FSH-arvo seilaa esivaihdevuosissa ylösalas ihan kierron vaiheen mukaan. Yksittäinen arvo ei kerro mitään.

Vierailija
135/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, onko muitakin, ketkä ovat kierukasta kieltäytyneet. Tuntuu, että moni suostuu sen kuitenkin ottamaan, kun ehdotetaan. Pelkään kierukan asennusta/komplikaatioita enemmän, kuin leikkausta. Olen siis synnyttämätön ja sairastan endometrioosia. Moni e-pilleri kokeiltu ennen tätä.

Ap

Minä kadun elämässä vain ja ainoastaan yhtä asiaa ja se on vuosien vitkuttelu ilman hormonikierukkaa.

En tajua miksi tuhlasin elämäni parhaita vuosia ihan turhaan kärsimykseen.

Sen saa pois, jos et parin kk jälkeen sietäisi sitä.

Vierailija
136/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi elämä on jo alkanut kun hedelmöittynyt munasolu ei pysty kierukan takia kiinnittymään kohdun seinämään.

Ei ole. Siittiö ei vielä munasolussa tee mitään.

Ehkäpä ateistin näkökulmsta ei.

Totuus on se että uusi elämä alkaa hedelmöityksestä.

Eikä se siittiö ole munasolussa mikään aktiivinen toimija. Munasolu katkaisee siittiön hännän ja tumat yhtyvät.

Vierailija
137/179 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi olla. Se riippuu kohdun muodosta, miten operaatio sujuu. Mutta me joilla on kamalat, kivuliaat kuukautiset kärsimme viikkoja vuodessa paljon enemmän kuin se pienen pieni asennuksen hetki.

En voi sanoin kuvailla, miten paljon helpommaksi elämäni muuttui kierukan jälkeen. Koska ihminen tottuu kaikkeen, tottuu myös järkkyihin kuukautiskipuihin, anemiaan ja vuotoihin, mutta kun vaihtoehto kokeilla hoitoa, joka ne poistaa, niin go for it!

Vierailija
138/179 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
139/179 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse olin myös synnyttämätön nainen kun otin kierukan. Papat eivät ikinä olleet sattuneet mutta kierukan laitto sattui todella paljon ja laiton jälkeen pyörryin ja voin pahoin. Ikävä olo kesti kuitenkin vain noin päivän. Nyt olen jo noin kuusi vuotta viettänyt täysin menkatonta elämää joten todellakin oli vaivan arvoista. Jos mitään oireita ei ilmene voin kuulemma hyvin pitää jopa 8 vuotta samaa kierukkaa. Uusimista varten aion kuitenkin selvittää paremmin mahdollisuudet kivunlievitykseen ja ehkä jopa rauhoittavien saamiseen koska se itse asennus kyllä jätti pelon. Kierukasta on kuitenkin ollut niin valtava apu etten ikinä luopuisi. Oma ongelmani olivat todella epäsäännölliset menkat ja lisäksi kierukka toimii ehkäisyvälineenä.

Ymmärrän kyllä että ajatuksena kierukan laitto voi tuntua hyvin ikävältä. Olin itsekin huolissani mahdollisista ongelmista enkä olisi halunnut luopua e-pillereistä (aurallinen migreeni pakotti). Nykyisin ystäväpiirissäni ainakin neljällä on kierukka ja kaikille se on sopinut hyvin. Totta kai myös huonoja kokemuksia löytyy jos netistä etsii mutta hyvä muistaa että herkemmin niistä huonoista kokemuksista kirjoitellaan. Monille kierukka sopii oikein hyvin. Ja aina sen saa pois jos ei sovikaan.

Vierailija
140/179 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009413208.html 

Lukekaa tuo!

Jos joku miettii vaikkapa auton ostoa niin kehotatko lukemaan auto-onnettomuuksista etkä muuta aiheesta sano? On eri asia tiedostaa mahdolliset riskit kuin keskittyä vain niihin riskeihin.