En halua kierukkaa
Minulle on ehdotettu kierukkaa sairauden hoitoon, mutta en sitä haluaisi. Olenko hankala potilas, jos sanon, että en halua asennuttaa kierukkaa. Sen voisi kuulemma tehdä nukutuksessa, sairauden aiheuttaman kivun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi leikkaushoito. En vaan haluaisi vierasesinettä kehooni, ja olen kuullut kierukasta paljon huonoa läheisiltä.
Kommentit (179)
Itse ihmettelin miksi en aikaisemmin hankkinut kierukkaa. Ihan turhaan kärsin vuosia menkoista ja niihin liittyvistä kivuista, päänsäryistä ym. Rahaakin säästyy. Ja kuulostaa, että sinun tilanteesi on paljon pahempi kuin minulla. Haittoja pelkäsin, niin otin semmoisen, missä vähemmän hormonia ja on toiminu hyvin, eikä haittoja. Ja itse toimenpide vähän nipisti. Leikkaus on aina riski.
Ja kierukan voi ottaa pois vaikka seuraavana päivänä, leikkausta ei voi peruuttaa.
Jos se asennettaisiin nukutuksessa, pitäisikö olla mukana saattaja?
Ap
Onko pakko ottaa jos ei taho?Mie en ainakaa taho.
No ei tietenkään ole pakko. Mutta minulle esimerkiksi haluttaisiin asentaa kierukka lääkärien toimesta. Jos en sitä halua, leikkaussuunnitelma kuulemma.
Ap
Minipillerit kokeiltu? Epäilen että mullakin endometrioosi, ja ne auttoivat.
Vierailija kirjoitti:
Niillä saa koko menkat poistettua, jäi sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoisia asenteita.
Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.
En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.
Itselleni vaihdettiin viime vuonna mirena kierukka jo toisen kerran. Aikoinaan oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ensimmäinen mirena oli itse asiassa sisällä kohdussa 10 vuotta. Otettiin Fsh kokeet olivat hyvät 11.7 ja vaikka olen jo 50 vuotta Lääkäri suositteli ja pyysin saada uuden kierukan vaikka vaihdevuodet eivät ole lähelläkään. Kuukautiset ovat loppuneet kierukan takia, mistä olen todella onnellinen. Ei ole ollut yli 9 vuoteen rättiviikkoja. Ennen ne kestivät 7-9 päivää ja olin todella kipeä ja vuoto sairaan runsasta. Kierukan asennus ei tehnyt kipeää ja samalla tietty otettiin vanha pois. Toimenpide kesti 5-6 minuuttia. Panadolin otin kotona ja pikkuhousunsuojassa tippa verta. Kaikki julkisella puolella ja ilmainen ehkäisy näin loppu vuosinakin. N50 lapseton kohtu pieni ja siisti. Tällainen minun kierukka elämä on.
Ohi aiheen mutta tuossa iässä hyvä fsh arvo voi hyvinkin nopeasti muuttua. Minulla oli tosi hyvä fsh arvo 48 vuotiaana, kaksi vuotta myöhemmin fsh näytti menopaussia.
N51nyt siis tottakai fsh arvo voi muuttua jo vuodessakin. Mutta fsh verikoe otetaan minulta kerran vuodessa, on edelleen hyvä. Tietenkin ne vaihdevuodet on kaikilla joskus edessä. Mutta lääkäri sanoi, että periaatteessa kierukka voi kohdussa olla vaikka lopunelämää. Jos siitä ei ole ongelmia. Minullahan ensimmäinen mirena kierukka oli 5v yliaikaa kohdussa, ilman ongelmia. Eli yhteensä 10 vuotta. Pääasia että ne kuukautiset ja kivut on pysyvästi poissa. Minulla kokemus on vain positiivinen asiasta.
FSH-arvo seilaa esivaihdevuosissa ylösalas ihan kierron vaiheen mukaan. Yksittäinen arvo ei kerro mitään.
Siis N51 taas minulta on otettu fsh arvo kerran vuodessa, siitä lähtien kun täytin 40v. Eli minulla se on noussut pikku pikku hiljaa tuohon 11.7 arvoon. Tämäkin on varmasti ihan ihmisestä riippuvainen asia. Tänä vuonna tarkistetaan taas, normi vuosi verikokeiden aikana. Ei minulla ole vielä fsh arvojen heilahteluja ollut, eikä niitä vaihtareita tullut. Mutta tietenkin, ne tulee varmasti minullekin, kun sen aika on. En odota kyllä innolla. Voimia kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Minipillerit mulla kokeilussa parhaillaan. Ei ole poistanut kipuja. Olen kyllä vuodoton :)
Ap
Ap palaa keskusteluun:
Olen päättänyt, että en halua kierukkaa. Aion kysyä muita vaihtoehtoja vielä, ja leikkausta. Kun vaan saisin tämän ilmaistua rohkeasti, minua jännittää käynti niin paljon.
Kohta 20 v ollut hormonikierukka eikä mitään ongelmia. En luovu siitä kyllä missään nimessä, haudatkoot mut sen kanssa :D
(Helpottaa vaihdevuosioireitakin, mikä on plussa).
Mutta ap: itsehän päätät mitä kehosi kanssa teet, eipä se meitä muita kiinnosta.
Ei ole mikään pakko ottaa mitään tai tehdä mitään. Kukaan ei pakota.
Olipa hyvä ja huoleton kierukka. Juuri , 60 täytettyäni, otettiin pois. Ei tuntunut miltään laitto, ei poisotto. Kierukan aikana ei mitään vuotoa. Tosi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisia asenteita.
Itse söin pitkään pillereitä ja ehkäisylaastaria kokeili myös. Paheneva pss/pmdd (tuskaisuus ja unettomuus ennen kuukautisia) sai ottamaan huom ilmaisen kierukan ehkäisyneuvolassa. Mukava naislääkäri sen laittoi ja vaikka sen päivän tuntuu ikävä kipu, kyllä se nopeasti kuitenkin asettuu.
En oikein tiedä mistä nuo vierasesinejutut sun muut kauhukuvat tulee. Se on todella pieni kooltaan mutta itselleni toiminut ja monelle muulle myös. Olen synnyttämätön ja oti tuon yli nelikymppisenä. Kyllä sen laiton kestää, särkylääkettä vaan päälle ja päivä töistä vapaaksi. Ihan samallatavalla ihmiset kestävät viisureiden poiston. Ja voi pitää reilusti yli viisi vuotta jos on keski-iässä.
Minulla ei mitään kipua, menin suoraan töihin.
Vierailija kirjoitti:
No olet sä tyhmä jos ilman mitään järkevää perustelua et halua hoitoa sairauteesi. Toivottavasti jatkossa sun kaltaiset heitetään julkisesta hoidosta pois resursseja tuhlaamasta.
Kierukka ei ole mikään riskitön "hoito". Pahimmassa tapauksessa sen aiheuttamien komplikaatioiden hoito tulee maksamaan ihan hel'vetisti lisää - inhimillisestä kärsimyksestä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kierukan saa pois helposti ja kivuttomasti, jos se aiheuttaa ongelmia.
Helposti ja kivuttomasti???? XDDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni mies ottaisi jonkin häkkyrän sisälle vehkeisiinsä? Ei yksikään. En naisena ymmärrä miksi naiset suostuu.
TÄMÄ. Uskomatonta, millaisia aivottomia lampaita suurin osa naisista on.
t. Nainen, joka määrää itse omasta kehostaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että se voisi auttaa. En haluaisi tehdä vastoin omaa periaatetta, kun se tuntuu ajatuksena niin väärältä ja luotaantyöntävältä. Olen muutenkin sairauden aiheuttamien kipujen takia taistellut ja naiseus ja itsetunto siitä kärsinyt. Tällä hetkellä esim. yhdyntä on mahdotonta. En jaksaisi "kokeilla" vaan unelmoin kivuttomasta ajanjaksosta. Yksi vaihtoehto olisi, että jos kierukan voisi asentaa leikkauksen yhteydessä?
Ap
Eli kärsit kipuja joka kuukausi kuin kärsit kerran kierukan laitosta?
Kierukka voi aiheuttaa moninkertaisesti pahemmat kivut ja niistä kärsitään kuukausi- tai vuositolkulla.
Eikös jollakin ollu kierukka otsassa syntyessään?