Yksiö, 120 vai 140 leveä sänky?
Kumpi kannattaisi? Yksiö 27 neliön. Sinänsä mietin 140cm parempi koska minulla käy poikkis kylässä usein. Mutta ajattelin runkopatjaa, kestääkö se edes kahden painoa. Joku 400-600 hintaluokan. Minkä kokoisia sänkyä teillä on yksiöissä?
Kommentit (21)
mieluummin yksiö kuin 120 tai 140 leveä sänky. siellä yksiössä on sentään talvella lämmin.
Meillä ollut yksiössä aina parvi, tosin se oli joskus kultaisella 80-luvulla 😬.
Suurin virhe sisustaessa pientä asuntoa on hankkia pieniä huonekaluja. Kunnon sänky kannattaa olla. Vietät siinä vähintään 8h vuorokaudessa. Tila pitää käyttää kokonaan hyödyksi, jos sitä on vähän.
120cm leveään sänkyyn saa helpommin muotoonommeltuja lakanoita :) toki löytyy niitä 140cm leveitäkin.
Standardit ovat nykyään 90/120/160 eli yleisimmin vuodevaatteet on mitoitettu näihin (muitakin tietysti rajoitetusti saatavissa). Pelkkien neliöiden perusteella on vaikea suositella mitään, mutta jos suinkin mahtuu, hanki 160-senttinen.
Ei mene pahasti pieleen, oli kumpi vaan. Tietty leveämmässä on kaksin kivempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe sisustaessa pientä asuntoa on hankkia pieniä huonekaluja. Kunnon sänky kannattaa olla. Vietät siinä vähintään 8h vuorokaudessa. Tila pitää käyttää kokonaan hyödyksi, jos sitä on vähän.
Laitetaanko ne pienet huonekalut suureen asuntoon vai minne. Mielestäni suurempi virhe on se, ettei ymmärretä mittasuhteita.
Ottaisin sen 120cm sängyn ja siihen sängynaluslaatikoston. Jos noin pienessä tilassa on suuri sänky, se vie koko tilan.
140 cm on hyvä, mulla on just semmonen jenkkisänky
120 cm on aina riittänyt minulle ja poikkiksille. Nuorempana sänkyyn mahtui baari-illan jälkeen kevyesti kolmekin naista vierekkäin nukkumaan. Sittemmin ei ole sitä tullut testattua
Vierailija kirjoitti:
120 cm on aina riittänyt minulle ja poikkiksille. Nuorempana sänkyyn mahtui baari-illan jälkeen kevyesti kolmekin naista vierekkäin nukkumaan. Sittemmin ei ole sitä tullut testattua
Olisit voinut jättää nuo kolmenkimpat ihan omaan tietoosi.
Mulla on makuuhuone 25m2 ja siellä on 180cm sänky. Ihan liian iso sinne, kun imuria ei saa järkevästi taivuteltua niin, että saa imuroitua sieltä. Nyt jos ostaisin uuden sängyn, ostaisin tuon 140cm. Mulla ei ole tuolla muuta, kuin tuo sänky ja yöpöydät ja yksi tuoli ja se on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Uuu, kiihottava ajatus tuo kolmen naisen kimppakiva baari-illan jälkeen...
Minulla 120 senttinen sänky ja miesystäväkin mahtuu siihen ihan hyvin nukkumaan. Olemme molemmat kyljellään nukkuvia, toinen jossain vaiheessa yötä nukkuu hetken selällään ja silloinkin mahtuu.
120 senttiseen tosiaan löytyy helpommin lakanoita kuin 140 senttiseen, mutta itsellä on 120 senttisessä sängyssä 160 senttisen sängyn lakanat, (niitä löytyy kaikista helpoimmin ja usein alennusmyynneistäkin). Petaaminen on aika hankalaa kyllä, koska sitä lakanakangasta menee niin hirveästi petauspatjan alle, mutta siihen oppii omat niksinsä.
120 senttisen sängyn toinen hyvä puoli on se, että sitä voi käyttää myös sohvana, mitä varmasti arvostaa 28 neliöisessä yksiössä. Oma ykisöni on 26 neliöinen, joten sohvakin on mahtunut kämppään.
ja jos käytät sänkyä sohvana, niin valitse mieluummin sitten hiukan jämäkämpi joustinpatja. Samalla lailla se toimii paremmin ja kestää paremmin kahta nukkujaa.
jenkkisängyt ovat hyvin kestäviä kahdellekin ihmiselle, parempia kuin pelkkä sänkykehikko+joustinpatja. tämä toki oma mututunne.
90cm riittänyt kun ei naisia mun seura kiinnosta.