Mitä tehdä ientulehdukselle?
Jomottava ientulehdus on vaivannut jo monta vuotta, mutta koska röntgenissä ei näy hammasjuuren muutoksia, niin lääkäri ei tee mitään. Ien on usein arka ja turvoksissa, mutta mitään suurta paisetta en ole päässyt lääkärille esittelemään. Harjaan hampaita ja käyn säännöllisesti hammashygienistillä, mutta mitä muuta asian suhteen voisi tehdä? Voisiko hammasta mitenkään putsata ikenen alta? Lääkärin mukaan asiaa jäädään seuraamaan, mutta mitä sekin nyt tarkoittaa?
Kommentit (67)
Crack-halkeama hampaan juuressa? Ainoa hoito on hampaan poisto.
Vierailija kirjoitti:
Jos pado on mennyt liian pitkälle niin hampaat tippuvat pois. Ei siihen auta mikään. Hampaal alkavat heilumaan ja se on sitten menoa.
Parodontiitti näkyy kyllä silmillä ja röntgenkuvassa, vaikuttaa että tutkittu on kyllä kun ap kerran sanoo säännöllisesti vastaanotolla käyvänsä...
Tuore puristettu valkosipuli estää ien tulehduksia sillä se on maailman vanhin antibiootti tulehduksien hoitoon.
Minä olen sillä taltuttanut kroonisen ien tulehduksen.
Valkosipulin sisältämä rikki ja fytoravintoaineet tekevät siitä suositun ja kuuluisan lääkeaineen, joka on ollut käytössä jo Antiikin ajoista alkaen. Näillä aineksilla on sairauksia lievittävä ja parantava vaikutus, joten se sopii monen eri vaivan hoitoon ja yleisen terveydentilan kohentamiseen.
https://askelterveyteen.com/syo-valkosipulinkynsi-paivassa-8-hyotya/
Ei pidä luottaa mihinkään hammashoitaja puoskareihin, he vain vievät rahasi. Parempi kysellä täältä foorumilta, sillä täällä on tarpeeksi vanhan kansan viisautta ja homeopaattista osaamista ientulehduksen hoitoon. Xylitol purukumia muutama pala suuhun, ja totutat vain kipeän kohdan pureksimalla tunnin verran purukumia suussasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pado on mennyt liian pitkälle niin hampaat tippuvat pois. Ei siihen auta mikään. Hampaal alkavat heilumaan ja se on sitten menoa.
Parodontiitti näkyy kyllä silmillä ja röntgenkuvassa, vaikuttaa että tutkittu on kyllä kun ap kerran sanoo säännöllisesti vastaanotolla käyvänsä...
Elikkä koko aikainen ien tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä luottaa mihinkään hammashoitaja puoskareihin, he vain vievät rahasi. Parempi kysellä täältä foorumilta, sillä täällä on tarpeeksi vanhan kansan viisautta ja homeopaattista osaamista ientulehduksen hoitoon. Xylitol purukumia muutama pala suuhun, ja totutat vain kipeän kohdan pureksimalla tunnin verran purukumia suussasi.
Toi on ihan paskaa ja sillä ei ei ole mitään merkitystä. Jatkuva jauhaminen suussa vain kuluttaa hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti hoitaa ientulehdukset. Ei niitä voi kuin putsata. Siis poistaa hammaskiveä.
Hammasväliharjoja saa apteekista (eivätkä ole jumalattoman kalliita edes). Kaksi viikkoa kun käytät päivittäin niin ientulehdus on poissa. Hammaskiveä älä sotke ollenkaan ientulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälit pitää putsata langalla tai hammasväliharjalla päivittäin. Apteekista saa myös hyviä suuvesiä jotka tappaa bakteereja, niitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Hammasvälien puhdistus voi alussa tehdä sitten tosi kipeää, jos ikenet ovat pahasti tulehtuneet. Kannattaa esim. putsata ne hyvin illalla (oikein kunnolla rassaat langalla tai harjalla ihan hampaan juuresta/ ikenen alta) ja ottaa burana niin saat nukuttua eikä ikenien kipu häiritse.
Noilla ohjeilla itse olen selättänyt joskus ientulehduksia ja ne ohjeet on ihan lääkäriltä saatu. Toki jos sulla on jo parodontiitin tms oireistoa niin sitten ei enää kotihoito riitä, vaan ne pitäisi putsauttaa hammaslääkärillä ientaskuja myöten, kenties myös antibioottikuurin vaatis.
Eka lause. Hammaslääkärit on suositellut tikutusta mulle. Ahtaat välit ja tikkua sen verran kuin mahtuu.
Kerran päivässä juu, ja sitten purskuttelua alkoholipitoisella aineella. Pieni vaikuts ja pesu normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika hammasläkärille.Voi olla saat alkuun SV lääket,enenkuin pystyy suutsi ja tulehduksia siellä hoitaa.Muista ientulehdus johtaa esim.Verenmyrkytys ja voit kuolla siihen.Ei ole leikin asia ja tällä ei koskaan minkään alan lääkäreitä ole vastaamassa sinulle, tai muille muissa sairastapauksissa.Lääkri palstat on ihan erikseen kun chatt heille.
Mikä on SV lääke?
Vierailija kirjoitti:
Juurihoito on myös tehokas
Kenties Lumoral valohoito lisi kokeilemisen arvoinen?
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä mitäään.
Tulehdus edennyt liian pitkälle.
Syö raakaa valkosipulia puristettuna vaikka se kirpaisee niin saat tulehduksen talttumaan sillä raaka valkosipuli on luonnon vanhin antibiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti hoitaa ientulehdukset. Ei niitä voi kuin putsata. Siis poistaa hammaskiveä.
Hammasväliharjoja saa apteekista (eivätkä ole jumalattoman kalliita edes). Kaksi viikkoa kun käytät päivittäin niin ientulehdus on poissa. Hammaskiveä älä sotke ollenkaan ientulehdukseen.
Aika monesti se hammaskivi vaan liittyy siihen ientulehdukseen, on syljen kovettamaa plakkia ja ylläpitää tulehdusta mukavasti, kun sitä kertyy tarpeeksi. Toki ien voi olla tulehtunut myös ilman hammaskiveä ja sellaisistakin syistä, joissa kahdenkan viikon hammasväliharjaus ei paranna ongelmaa. Me emme täällä tiedä, mistä ap:n tulehdus oikeasti johtuu ja onko se edes varsinaisesti pelkkä ientulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä mitäään.
Tulehdus edennyt liian pitkälle.
Syö raakaa valkosipulia puristettuna vaikka se kirpaisee niin saat tulehduksen talttumaan sillä raaka valkosipuli on luonnon vanhin antibiootti.
Ientulehdus ei pelkällä antibiootilla parane ja siksi sitä ei sillä myöskään hoideta.
Valkosipuli on epäilemättä yksi eniten käytetyistä ja hyödynnetyistä luonnon lääkeaineista. Valkosipuli on ollut lääkinnällisessä käytössä jo vuosisatojen ajan ja se on monille eri kulttuureille tuttu aines. Valkosipuli on paljon enemmän kuin pelkkä ruuanlaitossa käytetty mauste.
https://askelterveyteen.com/syo-valkosipulinkynsi-paivassa-8-hyotya/
Niin onko sulla ap nyt ne hammasväliharjat käytössä joka päivä?
Ei tuossa ainakaan mitään häviä, ettei sitä mätänevää ruokaa muhi siellä hammasväleissä 24/7.
Itse sain ikeneni terveeksi käyttämällä paradondax -hammastahnaa aamuin illoin ja sekä joustavia silikonisia hammasväliharjoja joka ilta (apteekista saatavat GUM -merkkiset tuntuvat parhailta). Lisäksi alkuun oli parin viikon kuuri apteekin plakkia tappavalla suuvedellä aamulla illalla. Lisäksi olen alkanut imeskellä ksylitoli tai fluori-ksylitoli tabletteja pari kertaa päivän mittaan plakin pitämiseksi kurissa.
Hammasväliharjat tuntuivat parhaalta parannukselta - aiemmin olin käyttänyt epäsäännöllisesti hammaslankaa, mutta olin käyttänyt ilmeisesti liikaa voimaa ja ollut myös huolimaton - seurauksena hammaslankauksestani taisi olla melkein enemmän haittaa kuin hyötyä. Hammasväliharjojen käyttö on niin helppoa, että siitä on tullut automaattinen osa iltapuhdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihoito on myös tehokas
Voi olla, kunhan halkeamalinja ei ulotu liian pitkälle. Aika usein menee poistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälit pitää putsata langalla tai hammasväliharjalla päivittäin. Apteekista saa myös hyviä suuvesiä jotka tappaa bakteereja, niitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Hammasvälien puhdistus voi alussa tehdä sitten tosi kipeää, jos ikenet ovat pahasti tulehtuneet. Kannattaa esim. putsata ne hyvin illalla (oikein kunnolla rassaat langalla tai harjalla ihan hampaan juuresta/ ikenen alta) ja ottaa burana niin saat nukuttua eikä ikenien kipu häiritse.
Noilla ohjeilla itse olen selättänyt joskus ientulehduksia ja ne ohjeet on ihan lääkäriltä saatu. Toki jos sulla on jo parodontiitin tms oireistoa niin sitten ei enää kotihoito riitä, vaan ne pitäisi putsauttaa hammaslääkärillä ientaskuja myöten, kenties myös antibioottikuurin vaatis.
Eka lause. Hammaslääkärit on suositellut tikutusta mulle. Ahtaat välit ja tikkua sen verran kuin mahtuu.
Kerran päivässä juu, ja sitten purskuttelua alkoholipitoisella aineella. Pieni vaikuts ja pesu normaalisti.
Hammaslääkärit ei suosittele suuvesiä lähtökohtaisesti ilman erityistarvetta, eikä varsinkaan alkoholipitoisia suuvesiä. Lisää mahdolllisesti suusyövän riskiä ja ainakin kuivattaa suuta, mikä on aina huono juttu.
Vaihda hammaslääkäriä. Jomottava ientulehdus ei ole normaalia.