Mitä tehdä ientulehdukselle?
Jomottava ientulehdus on vaivannut jo monta vuotta, mutta koska röntgenissä ei näy hammasjuuren muutoksia, niin lääkäri ei tee mitään. Ien on usein arka ja turvoksissa, mutta mitään suurta paisetta en ole päässyt lääkärille esittelemään. Harjaan hampaita ja käyn säännöllisesti hammashygienistillä, mutta mitä muuta asian suhteen voisi tehdä? Voisiko hammasta mitenkään putsata ikenen alta? Lääkärin mukaan asiaa jäädään seuraamaan, mutta mitä sekin nyt tarkoittaa?
Kommentit (67)
Voisko se lumoral-laite auttaa ?
google kertoo enemmän
Vierailija kirjoitti:
Syö raakaa puristettua valkosipulia sillä se on maailman vanhin antibiootti tulehduksiin.
Kokeile elmex hammashuuhdetta https://www.elmex.fi/products-range?type=elmex®%20Sensitive
Tuo valkosipuli muuten jeesaa ihan oikeasti ja siis niinkin, ettei nyt ihan pelkästään sitä pureskele vaan puristaa vaikka ruisleivän päälle iltapalaksi ja sitten pesee hampaat parin tunnin päästä ihan normaalisti.
Haittana tietysti on se valkosipulin katku hengityksessä, mutta se on pieni murhe verrattuna tuollaiseen kipeänä sykkivään ikeneen.
Ja varmaanhan sitä murskattua kynttä voisi ihan hieroakin siihen kipeään kohtaan tai vaan vähän kuin hautoa sitä sillä. Silloin ei hengityskään alkaisi haista.
Tosin onhan sillä raa'alla valkosipulilla muutenkin terveysvaikutuksia eli sinällään sen syöminen on vain hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ikeneni terveeksi käyttämällä paradondax -hammastahnaa aamuin illoin ja sekä joustavia silikonisia hammasväliharjoja joka ilta (apteekista saatavat GUM -merkkiset tuntuvat parhailta). Lisäksi alkuun oli parin viikon kuuri apteekin plakkia tappavalla suuvedellä aamulla illalla. Lisäksi olen alkanut imeskellä ksylitoli tai fluori-ksylitoli tabletteja pari kertaa päivän mittaan plakin pitämiseksi kurissa.
Hammasväliharjat tuntuivat parhaalta parannukselta - aiemmin olin käyttänyt epäsäännöllisesti hammaslankaa, mutta olin käyttänyt ilmeisesti liikaa voimaa ja ollut myös huolimaton - seurauksena hammaslankauksestani taisi olla melkein enemmän haittaa kuin hyötyä. Hammasväliharjojen käyttö on niin helppoa, että siitä on tullut automaattinen osa iltapuhdistusta.
Suurimmalle osalle väliharja tai harjatikku onkin paras, lankaa osaa harva käyttää tehokkaasti ja moni rikkoo sillä ikenensä. Onnistuu se kyllä tikuillakin, jos koko on niin suuri, että sen saamiseksi hammasväliin tarvitaan väkivaltaa... Parodontax ei ole mikään ihmeaine, nyt kun sinulla on rutiinit kunnossa, pysyvät ikenesi varmasti terveenä edullisemmallakin fluoritahnalla. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä mitäään.
Tulehdus edennyt liian pitkälle.
Syö raakaa valkosipulia puristettuna vaikka se kirpaisee niin saat tulehduksen talttumaan sillä raaka valkosipuli on luonnon vanhin antibiootti.
Ientulehdus ei pelkällä antibiootilla parane ja siksi sitä ei sillä myöskään hoideta.
Ei parane ja antibiootti on vaaarallista kun se tuhoaa koko elimistön vastustustustyskyvyn.
Raaka valkosipuli on kaikkein paras luonnon antibiootti.
Usko nyt jo, että "luonnon antibiootit" ovat tässä ihan yhtä turhia.
Vierailija kirjoitti:
Voisko se lumoral-laite auttaa ?
google kertoo enemmän
Kuulostaa minusta, että tässä on lähinnä yhden hampaan kohdalla nyt ongelmaa. Ehkä sitä varten ei kannata alkaa mitään Lumoralia alkaa hankkia. Hammaslääkärihän seuraa tilannetta sitäpaitsi, joten uskoisin että se paras apu tulee kyllä sieltä suunnalta.
Mulla ei ainakaan mahdu ne hammasväliharjat hammasväliin edes pienin koko. Pakko käyttää lankaimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälit pitää putsata langalla tai hammasväliharjalla päivittäin. Apteekista saa myös hyviä suuvesiä jotka tappaa bakteereja, niitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Hammasvälien puhdistus voi alussa tehdä sitten tosi kipeää, jos ikenet ovat pahasti tulehtuneet. Kannattaa esim. putsata ne hyvin illalla (oikein kunnolla rassaat langalla tai harjalla ihan hampaan juuresta/ ikenen alta) ja ottaa burana niin saat nukuttua eikä ikenien kipu häiritse.
Noilla ohjeilla itse olen selättänyt joskus ientulehduksia ja ne ohjeet on ihan lääkäriltä saatu. Toki jos sulla on jo parodontiitin tms oireistoa niin sitten ei enää kotihoito riitä, vaan ne pitäisi putsauttaa hammaslääkärillä ientaskuja myöten, kenties myös antibioottikuurin vaatis.
Eka lause. Hammaslääkärit on suositellut tikutusta mulle. Ahtaat välit ja tikkua sen verran kuin mahtuu.
Kerran päivässä juu, ja sitten purskuttelua alkoholipitoisella aineella. Pieni vaikuts ja pesu normaalisti.
Hammaslääkärit ei suosittele suuvesiä lähtökohtaisesti ilman erityistarvetta, eikä varsinkaan alkoholipitoisia suuvesiä. Lisää mahdolllisesti suusyövän riskiä ja ainakin kuivattaa suuta, mikä on aina huono juttu.
https://www.elmex.fi/products-range/sensitive/elmex-sensitive-mouthwash
Ihan sama mitä lääkärit sanoo mutta tämä auttaa vihlontaan ja estää reikiintymistä mitä ennen tätä suuvettä käyttämistä oli reikiä mutta ei enää ole ollut tämän käytön jälkeen. Hampaani on ollut paremmassa kunnossa kuin koskaan. Juon vissyä ja vihloo hampaat kylmässä ja muutenkin on leegot tosi kuluneet.
Eivät ne lääkärit tiedä ihan kaikkea ja ole ihan luotettavia joka ongelmaan. Ihan lähtökohtaisesti lääkäri ei ole mikään tutkija eikä tiedä yhtään mitään mistään jos ei ole omakohtaista kokemusta.
Kokemusta on. Minulla oli n 3 vuotta sitten kaksi alahammasta, joista päällepäin ei nähnyt mitään epäilyttävää, ei myöskään normaalissa hammasröntgenissä. Kuitenkin , kun painoin leuasta niiden kohdalta , niin tuntui lievää painoarkuutta muutaman kuukauden ajan. Otettiin joku erikoisröntgen ( olisko ollut joku 3d) en muista. No siinä kuvassa näkyi mätäpesäkkeet. Todella jouduin käymään ainakin 1/2v ajan ,ennenkuin saatiin kuntoon. Yksityisellä puolella varmaan käy nopeammin.
Tyytyväinen olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälit pitää putsata langalla tai hammasväliharjalla päivittäin. Apteekista saa myös hyviä suuvesiä jotka tappaa bakteereja, niitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Hammasvälien puhdistus voi alussa tehdä sitten tosi kipeää, jos ikenet ovat pahasti tulehtuneet. Kannattaa esim. putsata ne hyvin illalla (oikein kunnolla rassaat langalla tai harjalla ihan hampaan juuresta/ ikenen alta) ja ottaa burana niin saat nukuttua eikä ikenien kipu häiritse.
Noilla ohjeilla itse olen selättänyt joskus ientulehduksia ja ne ohjeet on ihan lääkäriltä saatu. Toki jos sulla on jo parodontiitin tms oireistoa niin sitten ei enää kotihoito riitä, vaan ne pitäisi putsauttaa hammaslääkärillä ientaskuja myöten, kenties myös antibioottikuurin vaatis.
Eka lause. Hammaslääkärit on suositellut tikutusta mulle. Ahtaat välit ja tikkua sen verran kuin mahtuu.
Kerran päivässä juu, ja sitten purskuttelua alkoholipitoisella aineella. Pieni vaikuts ja pesu normaalisti.
Hammaslääkärit ei suosittele suuvesiä lähtökohtaisesti ilman erityistarvetta, eikä varsinkaan alkoholipitoisia suuvesiä. Lisää mahdolllisesti suusyövän riskiä ja ainakin kuivattaa suuta, mikä on aina huono juttu.
Ihan sama mitä lääkärit sanoo mutta tämä auttaa vihlontaan ja estää reikiintymistä mitä ennen tätä suuvettä käyttämistä oli reikiä mutta ei enää ole ollut tämän käytön jälkeen. Hampaani on ollut paremmassa kunnossa kuin koskaan. Juon vissyä ja vihloo hampaat kylmässä ja muutenkin on leegot tosi kuluneet.
Eivät ne lääkärit tiedä ihan kaikkea ja ole ihan luotettavia joka ongelmaan. Ihan lähtökohtaisesti lääkäri ei ole mikään tutkija eikä tiedä yhtään mitään mistään jos ei ole omakohtaista kokemusta.
Kukaan ei ole väittänyt, ettei niistä joillekin voi olla hyötyä. Kiva, jos olet löytänyt avun itsellesi. Yleensä vihlomisongelmaankin riittää kyllä vihloville hampaille tarkoitettu hammastahna ja tahnan käyttäminen myös hammasväleissä väliharjalla. Samalla saa riittävästi fluoria reikiintymisen estämiseksi, kunhan tekniikka on hallussa. Suuvesihän ei irrota plakkia hampaiden pinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Harjaus 2krt pälvässä ja päivittäin hammasvälien puhdistus tikulla ja langalla. On myös lääkityksiä jotka vaikuttavat ienterveyteen.
Ei siinä auta niihin hampaisiin edes hyvä hoito, kas kun se tulehdus ja mätäpesäkkeet voi oolaa tosi, tosi syvällä ientaskuissa. Minulla hammaslääkäri teki töitä tosi uutterasti, ei pystynyt, lähetti erikoishammaslääkärille ja sitten saatiin kuntoon. Ne voi olla hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ne hammaslääkärit ovat aina, siis aina testanneet että mahtuvatko ne hammasväliharjat (niitä on muuten erikokoisia, väristä erotat) sinne hammasväleihin. En tiedä millä puoskarilla sinä käyt.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Minulla oli n 3 vuotta sitten kaksi alahammasta, joista päällepäin ei nähnyt mitään epäilyttävää, ei myöskään normaalissa hammasröntgenissä. Kuitenkin , kun painoin leuasta niiden kohdalta , niin tuntui lievää painoarkuutta muutaman kuukauden ajan. Otettiin joku erikoisröntgen ( olisko ollut joku 3d) en muista. No siinä kuvassa näkyi mätäpesäkkeet. Todella jouduin käymään ainakin 1/2v ajan ,ennenkuin saatiin kuntoon. Yksityisellä puolella varmaan käy nopeammin.
Tyytyväinen olen ollut.
Tavallisessa röntgenkuvassa ei tosiaan näy kaikki juuren alueen muutokset tai halkeamat, varsinkaan alkuvaiheessa. Tarvittaessa voidaan ottaa lisäksi 3-ulotteinen KKTT-kuva. Eiköhän ap:n hoitava lääkäri ymmärrä kohtapuolin lisäselvityksiä tehdä, jos tilanne ei ratkea tavanomaisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö raakaa puristettua valkosipulia sillä se on maailman vanhin antibiootti tulehduksiin.
Kokeile elmex hammashuuhdetta https://www.elmex.fi/products-range?type=elmex®%20Sensitive
Tuo valkosipuli muuten jeesaa ihan oikeasti ja siis niinkin, ettei nyt ihan pelkästään sitä pureskele vaan puristaa vaikka ruisleivän päälle iltapalaksi ja sitten pesee hampaat parin tunnin päästä ihan normaalisti.
Haittana tietysti on se valkosipulin katku hengityksessä, mutta se on pieni murhe verrattuna tuollaiseen kipeänä sykkivään ikeneen.
Ja varmaanhan sitä murskattua kynttä voisi ihan hieroakin siihen kipeään kohtaan tai vaan vähän kuin hautoa sitä sillä. Silloin ei hengityskään alkaisi haista.
Tosin onhan sillä raa'alla valkosipulilla muutenkin terveysvaikutuksia eli sinällään sen syöminen on vain hyväksi.
Raakaa valkosipulia kun puristaa vaikka se kirpaiseekin niin se auttaa vaivaan kun vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjaus 2krt pälvässä ja päivittäin hammasvälien puhdistus tikulla ja langalla. On myös lääkityksiä jotka vaikuttavat ienterveyteen.
Ei siinä auta niihin hampaisiin edes hyvä hoito, kas kun se tulehdus ja mätäpesäkkeet voi oolaa tosi, tosi syvällä ientaskuissa. Minulla hammaslääkäri teki töitä tosi uutterasti, ei pystynyt, lähetti erikoishammaslääkärille ja sitten saatiin kuntoon. Ne voi olla hankalia.
Ja etenkin ne ehtii päästä tosi syvälle ja muuttua hankalaksi kun ei sinne hammaslääkäriin tuosta noin vaan marssita vaan jonotetaan kuukausia. Sitten kun vihdoin pääsee niin hammaslääkäri katsoo vaan pintapuolisesti ja tilannetta aletaan seurata, että muuttuuko se johonkin itsestään.
Kun ientulehdehdus on kroonista, yrittäisin hankkia laajempia tutkimuksia, ihan vitamiinipuutoksesta moneen vakavaankin sairauteen, en halua peloitella mutta pitäisi todellakin pois sulkea ne jopa tappavat sairaudet, syy voi olla ihan"vain" vitamiinipuutos , mutta miksi se on sinulla?
piilevä tulehdus, saadaan hetkeksi lääkeellä pois, mutta jos aina vaan uusii, ei hyvä, voidaan etsimään pitkäänkin missä piilottelee, ei edes hampaiden alueella oleva, itsellä reikä kitalaissa piilotteli ekat kolmekymmentä vuotta ettei jäänyt edes röntönkuvissa kiinni, mutta toi vesikelloja ikeniin, sitten välillä räjähteli ihan eripuolella suuta.oli jo muuttumassa syöpäkasvaimeksi kunnes löytyi.
Myös muut lääkärit kannattaa ottaa hoitoon mukaan, mutta tulee kalliiksi, mutta ei niistä rahoista olisi ollut iloa haudassa.
Minä en ole tarvinnut apteekin lääkettä juurikaan kun ostan tuoretta valkosipulia ja puristan sitä tuoreena joka ruokaan eikä tule ien tulehduksia suuhun. Sitä ennen kun en syönyt tuoretta valkosipulia niin minulla oli krooninen ien tulehdus jota hammaslääkärini ihmetteli niin että kohta tippuu hampaat suusta mutta ei ole tippunut kun aloin syömään raakaa valkosipulia joka päivä.
Meridol hammastahna ja suuvesi auttoi itsellä vetäytyneisiin ikeniin ja kipuun ienrajassa. Lisäksi pehmeä hammasharja apteekista ja hammasvälien puhdistus päivittäin esim. hammaslangalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun ientulehdehdus on kroonista, yrittäisin hankkia laajempia tutkimuksia, ihan vitamiinipuutoksesta moneen vakavaankin sairauteen, en halua peloitella mutta pitäisi todellakin pois sulkea ne jopa tappavat sairaudet, syy voi olla ihan"vain" vitamiinipuutos , mutta miksi se on sinulla?
piilevä tulehdus, saadaan hetkeksi lääkeellä pois, mutta jos aina vaan uusii, ei hyvä, voidaan etsimään pitkäänkin missä piilottelee, ei edes hampaiden alueella oleva, itsellä reikä kitalaissa piilotteli ekat kolmekymmentä vuotta ettei jäänyt edes röntönkuvissa kiinni, mutta toi vesikelloja ikeniin, sitten välillä räjähteli ihan eripuolella suuta.oli jo muuttumassa syöpäkasvaimeksi kunnes löytyi.
Myös muut lääkärit kannattaa ottaa hoitoon mukaan, mutta tulee kalliiksi, mutta ei niistä rahoista olisi ollut iloa haudassa.
Tässä taitaa nyt olla ihan paikallinen yhden hampaan ienongelma kyseessä, ei viittaa systeemisairauteen eikä vaadi yleislääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ikinä rassaa tuollain välejä https://www.elmex.fi/products-range/sensitive/elmex-sensitive-professio… muuta kun huuhtelen tuolla ja reikiintyminen on loppunut.
Sama juttu, hyväksi havaittu aine on.
Ei parane ja antibiootti on vaaarallista kun se tuhoaa koko elimistön vastustustustyskyvyn.
Raaka valkosipuli on kaikkein paras luonnon antibiootti.