Mitä tehdä ientulehdukselle?
Jomottava ientulehdus on vaivannut jo monta vuotta, mutta koska röntgenissä ei näy hammasjuuren muutoksia, niin lääkäri ei tee mitään. Ien on usein arka ja turvoksissa, mutta mitään suurta paisetta en ole päässyt lääkärille esittelemään. Harjaan hampaita ja käyn säännöllisesti hammashygienistillä, mutta mitä muuta asian suhteen voisi tehdä? Voisiko hammasta mitenkään putsata ikenen alta? Lääkärin mukaan asiaa jäädään seuraamaan, mutta mitä sekin nyt tarkoittaa?
Kommentit (67)
12% vetyperoksidi on ainoa joka auttaa hyvin ientulehduksiin, saa hyvin varustetuista puutarhaliikkeeistä, vaikka litran pulloissa, sitä käytetään kasvien homeen poistoon. Vetyperoksidi on hyvin yksinkertainen, mutta tehokas aine, ja suorastaan räjäyttää lian ja mikrobit pois. Se muuntuu vedeksi ja hapeksi elimistössä, mutta juurikin se muodostuva happi tuhoaa mikrobit ja erityisesti niiden muodostamat biofilmit, jolla suojautuvat immuunipuolustusta vastaan.
Jos on tulehtunut ien, niin vetyperoksidi puraisee vähän, ja infektoitunut kohta muuttuu valkoiseksi, mutta vie kivut pois äkkiä. Seuraavana päivänä ikenistä saattaa tihkua vähän verta, jos infektio oli iso. Toista tarvittaessa vetyperoksidikäsittely niin monta kertaa kun on tarvis, ja ei kestä kiittää!
3% vetyperoksidiliuos on liian laimeaa mihinkään, eikä sitä kannata ostaa. Jos vetyperoksidia haluaa laimentaa niin 4-6% vahvuus on alin, mitä kannattaa käyttää mihinkään.
Olen itse käyttänyt jopa 35% vetyperoksidiliuosta ikeniin, ja se vasta on ärhäkkää tavaraa, mutta sitä ei saa enää kaupoista ilman poliisilupaa, joten täytyy tyytyä 12%:iin, joka sekin on kyllä usein ihan riittävä vahvuus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tarvinnut apteekin lääkettä juurikaan kun ostan tuoretta valkosipulia ja puristan sitä tuoreena joka ruokaan eikä tule ien tulehduksia suuhun. Sitä ennen kun en syönyt tuoretta valkosipulia niin minulla oli krooninen ien tulehdus jota hammaslääkärini ihmetteli niin että kohta tippuu hampaat suusta mutta ei ole tippunut kun aloin syömään raakaa valkosipulia joka päivä.
Kyllä näin on luontainen hoito on aina paras eikä tarvita mitään myrkyllisiä kemikaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälit pitää putsata langalla tai hammasväliharjalla päivittäin. Apteekista saa myös hyviä suuvesiä jotka tappaa bakteereja, niitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Hammasvälien puhdistus voi alussa tehdä sitten tosi kipeää, jos ikenet ovat pahasti tulehtuneet. Kannattaa esim. putsata ne hyvin illalla (oikein kunnolla rassaat langalla tai harjalla ihan hampaan juuresta/ ikenen alta) ja ottaa burana niin saat nukuttua eikä ikenien kipu häiritse.
Noilla ohjeilla itse olen selättänyt joskus ientulehduksia ja ne ohjeet on ihan lääkäriltä saatu. Toki jos sulla on jo parodontiitin tms oireistoa niin sitten ei enää kotihoito riitä, vaan ne pitäisi putsauttaa hammaslääkärillä ientaskuja myöten, kenties myös antibioottikuurin vaatis.
Eka lause. Hammaslääkärit on suositellut tikutusta mulle. Ahtaat välit ja tikkua sen verran kuin mahtuu.
Kerran päivässä juu, ja sitten purskuttelua alkoholipitoisella aineella. Pieni vaikuts ja pesu normaalisti.
Hammaslääkärit ei suosittele suuvesiä lähtökohtaisesti ilman erityistarvetta, eikä varsinkaan alkoholipitoisia suuvesiä. Lisää mahdolllisesti suusyövän riskiä ja ainakin kuivattaa suuta, mikä on aina huono juttu.
Suussa on myös "hyviä" bakteereita. C2H5OH - ja klooriheksidiinipitoiset suuvedet tappavat niitäkin. Lumoral valohoidon huomattavampia plussia on se, että tappovaikutus kohdistuu lähinnä vain hampaisiin ja ikeniin?
Valkosipulia bakteerisidinä käytettäessä kannattaa, joiden kuiden mukaan, murskaamisen jälkeen antaa sipulin rauhassa "tekeytyä"; Wiki:
Kun valkosipuli murskataan, alliini alkaa muuttua allinaasi-entsyymin vaikutuksesta allisiiniksi. Allisiinilla puolestaan on kyky estää bakteereiden, hiivojen, sienten ja virusten lisääntymistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjaus 2krt pälvässä ja päivittäin hammasvälien puhdistus tikulla ja langalla. On myös lääkityksiä jotka vaikuttavat ienterveyteen.
Ei siinä auta niihin hampaisiin edes hyvä hoito, kas kun se tulehdus ja mätäpesäkkeet voi oolaa tosi, tosi syvällä ientaskuissa. Minulla hammaslääkäri teki töitä tosi uutterasti, ei pystynyt, lähetti erikoishammaslääkärille ja sitten saatiin kuntoon. Ne voi olla hankalia.
Jaa nyt tietoa. Mitä hoitoon sisältyi, jokin ienleikkaus?
Itellä on syventyneitä ientaskuja ja varsinkin yhdestä kohtaa ien oli turvoksissa.
No säikähdin ja sain kyllä ajan taskujen puhdistukseen, mutta tilasin sitten kalliin ultraäänihammasharjan.
Ja sillä kun aloin pestä, niin yllätys oli kyllä suuri, että se ikenen turvotus laski ja kipu lähti.
En putsaillut samaan aikaan välejä, kun harjasin tällä harjalla.
Nyt välillä putsaan myös välit.
Saapa nähdä onko auttanut syviin ientaskuihin kun pääsen sinne lääkärille.
Miten niin ei tee mitään? No irrottavat sen hampaan helvettiin jos se on läpimätä.
Oletko kokeillut tällaisia? https://www.yliopistonapteekki.fi/gum-soft-picks-advanced-small-60-kpl-…
Aiemmat kokemukset hammasväliharjoista olivat minullakin ettei vain mahdu - hammaslääkäri antoi näitä kuitenkin joskus muutaman kappaleen kotiin kokeiltavaksi ja nyt en vaihtaitaisi pois. (Näemmä nuo on nimetty harjatikuiksi - joka itseasiassa kuvaa aika hyvin niiden olemusta).