Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutinko kotoa liian myöhään?

Vierailija
24.02.2023 |

Puhuttiin tuossa kavereiden kanssa lukiovuosista ja yliopistovuosista. Heistä kaikki muuttivat kotoa 18-19 vuotiaina. Itse muutin 20-vuotiaana ja kun sanoin sen, he vähän vihjasivat, että heistä 20+ kotoa muuttavat antavat vähän äidin helmoissa roikkuvan vibaa. Itse en koskaan ajatellut, että 20 olisi erityisen myöhäinen ikä muuttaa kotoa, olin kotona lukioajan ja yhden välivuoden kun luin pääsykokeisiin

Missä iässä itse muutitte?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 21. Omat lapseni muuttivat 19- ja 21-vuotiaina samana vuonna. Yhdessä rysäyksessä olikin sitten vähän hiljaisempaa.

Vierailija
2/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vuotta myöhemmin, niin jo syntyy fiboja. Ettei nyt vaan olisi vähän naurettavaa hiustenhalkomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva 18-vuotias on vielä valmistunut ammattikoulusta tai lukiosta. Ainakin kaikki omat kaverini asuivat vanhemmillaan parikymppiseksi saakka, jos opiskelupaikka oli kotipaikkakunnalla. Itse muutin lapsuudenkodistani lukion ja armeijan jälkeen juurikin 20 täytettyäni.

Vierailija
4/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa muutetaan todella nuorena kotona. Muissa maissa tavallista asua kotona jopa 30-vuotiaaksi. Yleensä muutetaan omilleen vasta kun pärjätään itsenäisesti talouden suhteen. Suomessa taas vanhemmat tukevat yksinasuvia lapsiaan, samoin yhteiskunta.

Ei ole lainkaan hävettävää!

Päinvastoin, voisi olla hyväkin, että useampi asuisi kotona hieman pidempään. Tärkein kuitenkin, että jokaiselle itselleen sopivalla tavalla. Syitä voi olla monia ja toisten on turha irvailla.

Vierailija
5/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin varmaan. En nyt kyllä usko tätä, että muka vuosi tekisi noin ison merkityksen. Toiset asuvat kotona, jos opiskelut ovat kotipaikkakunnalla. Ei mitään järkeä muuttaa johonkin kämäseen opiskelija-asuntolaan siksi aikaa. 

Vierailija
6/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun pitäisi kasvaa pois tuosta kaveririippuvuudesta.

Vierailija
7/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä 30v kotona, nyt asun yksin omassa kananpaska osakkeessa.

Vierailija
8/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välivuodet ennen korkeakoulua, intissä olo jne. saavat helposti aikaan useampiakin vuosia kun asuu ainakin osittain kotona vielä 18v jälkeen. Ovatko kaikki kaverisi amiksia vai miten jokainen on noin nuorena muuttanut kotoa?

Vierailija
9/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut kotipaikkakunnalla niin ei mitään järkeä muuttaa.

Vierailija
10/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten yli 35-vuotiaana tuollakaan ei ole enää niin väliä.

Vierailija
11/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se muille kuuluu, sun asuminen.

Vierailija
12/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muuttanut mutta sun kaverit muutti aikaisin.

Moniko yh-äidin lapsi tai köyhästä perheestä?

Vierailija
13/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitään vanha ollut.

No mä olin 18-vee, ja muutin monensadan km päähän opiskelemaan.

Sisko lähti vasta 25-veenä, säästi rahat omaan kaksioon ja muuttikin siitä suoraan omakotitaloon.... Jälkikäteen olen miettinyt, että olisi itsekin pitänyt olla hosumatta, purra  hammasta ja opiskella kotona, olisi säästynyt opintolainalta, mun syy lähtöön oli että äidin kanssa en oikein tullut toimeen siihen aikaan ja halusin pois. Äiti aiheuttaa edelleenkin hermoromahduksia meille jälkeläisilleen. 

Meidän 20 vee asuu vielä kotona. Mihinkäs sitä muuttaisi, kun pääkaupunkiseudulla asutaan, ja pääsee junalla yliopistolle Helsinkiin. Töissäkin käy siinä sivussa. 

Vierailija
14/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 19-vuotiaana, kun sain opiskelupaikan 500 km:n päästä kotoa. Oma lapsi muutti 18-vuotiaana suorittamaan viimeisen vuoden toisen asteen opinnoistaan noin 350 km:n päähän.

Vierailija
15/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi muuttaa myöhemmin. Mun pojat kerää nyt euroja tilille. Meillä raja 25 vuotta ja sitten on muutettava omaan kotiin.

Vierailija
16/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän mielestään yhdellä (1) vuodella on merkitystä?

Sinulla on hupaisia ystäviä. 

Vierailija
17/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaverit muutti liian aikaisin.

Mä olin 20 tai 21 kun muutin. En enää muista.

Vierailija
18/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni muutti kotoaan 27-vuotiaana kerättyään rahaa omaan asuntoon. 

Hänellä oli hyvä ja mukava perhe, joten hän viihtyi kotonaan. 

Minä muutin kotoa ylioppilaskirjoitusten jälkeen, koska iäkäs isäpuoli oli ilkeä.

Vierailija
19/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin 18-vuotiaana, sinä vuonna jona täytin myöhemmin 19, vähän ennen lakkiaisiani silloisen poikaystävän (myöhemmin aviomies, nykyään ex) kanssa yhteen. Yksinäni muuttaessa olisi mennyt pidemmälle kyllä.

Oma lapsi muutti 18-vuotiaana (lukion kolmannelle) 400 km päähän jatkamaan urheilu"uraansa".

Kyllä minusta 20 v on ihan normaali aika muuttaa pois kotoa.

Vierailija
20/27 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19v, samoin omat tyttäreni.

Poika asui kotona vielä armeijavuoden ja 2 ensimmäistä opiskeluvuotta ja muutti juuri ennenkuin täytti 23v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi