Kävin äsken eka kertaa ruokajonossa ja kyllä kannatti!
Sain
Maitoa 2 l
Juoksevaa margariinia
Pehmenneen kahvipaketin (magnifika)
2annosta paikallisen kiinalaisen ravintolan ruokaa
3 pkt nakkeja
Oivallus-leipää
Muna-riisipasteijoita 4
15 kpl kananmunia
Riisikakkuja
Marmeladia
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku kehtaa kirjoittaa, että kannatti käydä leipäjonossa. Tuossa ei ole kehumista. Ap:n pitäisi tulla toimeen omillaan. Pois tuollaiset leipäjonot. Opettavat passiiviseksi
Ei maistu työnteko.
Käyn mäkin säännöllisesti leipäjonossa vaikka olen töissä. Nytkin on vain tonni tilillä laskujen jälkeen ja seuraavaan palkkapäivään 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku kehtaa kirjoittaa, että kannatti käydä leipäjonossa. Tuossa ei ole kehumista. Ap:n pitäisi tulla toimeen omillaan. Pois tuollaiset leipäjonot. Opettavat passiiviseksi
Ei maistu työnteko.Käyn mäkin säännöllisesti leipäjonossa vaikka olen töissä. Nytkin on vain tonni tilillä laskujen jälkeen ja seuraavaan palkkapäivään 3 viikkoa.
Tonni riittää mainiosti. Tuosta on varaa tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
minä vaan kysyn kirjoitti:
Kuinka usein päättäjät, ministerit ja kansanedustajat käyvät katsomassa ruokajonojen toimintaa reali ajassa, eikö niitä yhtään kiinnosta köyhien suomalaisten todellinen tilanne?
Osa menee ahneuttaan leipäjonoon, vaikkei olisi tarvetta. Osa ei ota työtä vastaan, kun sosiaalituet saa tekemättä mitään. Onko tuo oikein esim. pienipalkkaisia työntekijöitä kohtaan. Kaikki eivät halua nostaa tukia.
Jos se mahdollistetaan, sitä saa tehdä. Ei ole yksittäisen ihmisen asia potea huonoa omaatuntoa. Jos yhteiskunta mahdollistaa, niin syy on päättäjätasolla. Voihan ne pienipalkkaiset työntekijät ihan samalla tavalla hakea ruokansa sieltä leipäjonosta. Tai vaikka lopettaa työt halutessaan. Nyky-yhteiskunta mahdollistaa tämän. Kukaan ei kuole nälkään. Jos vaatimaton elämä riittää, voi Suomessa elää koko elämänsä tekemättä päivääkään töitä. Itse käyn hyväpalkkaisessa yössä, koska haluan sisustaa, matkustella, tehdä heräteostoksia, syödä mitä haluan jne. Tämä on minun valinta. Jos joku mieluummin on tekemättä mitään, niin siitä vaan! Voi tulla päivä, jolloin rahat loppuu yhteiskunnalta, ja silloin nämä tuetkin loppuu. Se ei kuitenkaan oleminun murheeni miettiä miten ne pärjäävät, jotka nyt ovat valinneet elää tukien varassa. Miettikööt itse varasuunnitelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maistu työnteko.Käyn mäkin säännöllisesti leipäjonossa vaikka olen töissä. Nytkin on vain tonni tilillä laskujen jälkeen ja seuraavaan palkkapäivään 3 viikkoa.
Ei todellakaan riitä. Tällaista on köyhän elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maistu työnteko.No käy sinäkin, jos haluat! Ei niissä kysellä oletko köyhä vai rikas! Sen kun menet, kyllä sullekin kassillinen ruokaa annetaan.
En ole käynyt koskaan, enkä käy. Jotain selkärankaa.
No älä sitten. Kukaan ei pakota. Jokainen tekee miten haluaa. En minäkään käy, koska haluan itse päättää mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Ei maistu työnteko.
Kukas se siellä kirjoittelee? Onko ihan itse ent. kok. edustaja Susanna Koski?
"Jokaisen on tultava toimeen omillaan". Niinhän se kehtasi sanoa siinä tv dokumentissä sairaalle ja työttömälle ihmiselle. Kuitenkin se itse jäi vuosiksi nauttimaan sopeutumisrahaa, kun kukaan ei enää äänestänyt sitä kansanedustajaksi. Mihin se sopeutui? Eikö ihmisen tarvinnutkaan tulla toimeen omillaan, miten se nyt olikaan?????
Meen töihin kun otetaan ja minimipalkka mitä vaadin on Helsingissä 2500 euroa/kk. Yrittivät saada kerran töihin 1800e/kk palkalla, mutta nauroin kun oli liian vähän. Mutta kuitenkin siitä 2500e/kk jää muutama huntti enemmän kuin työttömänä. 860e vuokra + laskut/netti/sähkö/bussilippu 200 e/kk = 1100e/kk + ruoka/hygiena 500e/kk = 1600e/kk. Eli 2500e jää käteen varmaan jotain 2000e/kk - 1600e = 400e/kk jää oikeastan käteen kulujen jälkeen ja tämä 400e/kk menee harrastuksiin ja huvituksiin. Ja tottakai jos on töissä pitää jäädä 200e/kk kesän lomarahastoon. Työ on vain mielekästä jos saa vähän säätöön liksasta. Tietysti jos Helsingin kaupunki antais kohtuuhintaisen vuokra-asunnon 500e/kk niin vois pienellä palkalla mennä, mutta ei ole kuulunut vaikka 20 vuotta jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein päättäjät, ministerit ja kansanedustajat käyvät katsomassa ruokajonojen toimintaa reali ajassa, eikö niitä yhtään kiinnosta köyhien suomalaisten todellinen tilanne?
Osa menee ahneuttaan leipäjonoon, vaikkei olisi tarvetta. Osa ei ota työtä vastaan, kun sosiaalituet saa tekemättä mitään. Onko tuo oikein esim. pienipalkkaisia työntekijöitä kohtaan. Kaikki eivät halua nostaa tukia.
Jos se mahdollistetaan, sitä saa tehdä. Ei ole yksittäisen ihmisen asia potea huonoa omaatuntoa. Jos yhteiskunta mahdollistaa, niin syy on päättäjätasolla. Voihan ne pienipalkkaiset työntekijät ihan samalla tavalla hakea ruokansa sieltä leipäjonosta. Tai vaikka lopettaa työt halutessaan. Nyky-yhteiskunta mahdollistaa tämän. Kukaan ei kuole nälkään. Jos vaatimaton elämä riittää, voi Suomessa elää koko elämänsä tekemättä päivääkään töitä. Itse käyn hyväpalkkaisessa yössä, koska haluan sisustaa, matkustella, tehdä heräteostoksia, syödä mitä haluan jne. Tämä on minun valinta. Jos joku mieluummin on tekemättä mitään, niin siitä vaan! Voi tulla päivä, jolloin rahat loppuu yhteiskunnalta, ja silloin nämä tuetkin loppuu. Se ei kuitenkaan oleminun murheeni miettiä miten ne pärjäävät, jotka nyt ovat valinneet elää tukien varassa. Miettikööt itse varasuunnitelmansa.
Niin ja sit sinulle voi sattua ehkä onnettomuus ja olet työkyvytön tai joudut muuten vaan työttömäksi. Mutta kuten kirkoitit niin eihän se sillion meidän murheemme ole jos sinulla ei sitten ole rahaa ja kuolo korjaa. Turha olla käsi ojossa anelemassa kun asenne on tuollainen ettei näe kuin omaan napaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhä. Tonni laskujen jälkeen tilillä on ruhtinaallinen summa. Monet eivät saa edes tonnia kaikkinensa.
Jos tonni kolmeksi viikoksi kaikkeen muuhun ei riitä niin jo on ihme.
Tt-tuen määräkin yhdelle on noin 500 ja sillä pitää selvitä. Ja siihenkin kuuluu laskuja, kännykkä, netti jne.
Ruokajonosta puheenollen, tuollaisia tuotteita kuin aloittaja luetteli saa harvoista jakelusta.
Hakijoita on jonossa 7 aikaan aamusta ja loppupää saa vain jotain rippeitä. Alkupäässäkin on rajoitetusti tavaraa.
Ihmiset ostavat jo nykyään niin paljon punalappuisia kaupoista ettei ruokajakoon jää oikeastaan mitään järkevää.
Myös ruokajonot ovat pidentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan riitä. Tällaista on köyhän elämä.
No riittää jos kaikki laskut on maksettu ja tonni on silti tilillä kuten tämä henkilö kertoi.
Jos tonnista maksaa pois laskut ja asumisen yms. niin onkin eri juttu.
Ruoka-avusta sain makkarapaketin, kasvispihvejä, pinaattikeiton, wieninleikkeen muusilla (maistui aivan taivaallisen hyvältä porkkanaraasten kanssa vielä), sämpylöitä, hiivaleipää, kaksi viiliä, jogurtin ja jonkun salaattisekoituksen.
Tällä viikolla kaupasta ostin porkkanoita, perunoita, omenia, keittojuurespussi, makaronipussi, kaurahiutaleita ja jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sit sinulle voi sattua ehkä onnettomuus ja olet työkyvytön tai joudut muuten vaan työttömäksi. Mutta kuten kirkoitit niin eihän se sillion meidän murheemme ole jos sinulla ei sitten ole rahaa ja kuolo korjaa. Turha olla käsi ojossa anelemassa kun asenne on tuollainen ettei näe kuin omaan napaansa
??? Tuohan juuri kirjoitti että leipäjonossa käyminen on ok. Ei se kritisoinut sitä ollenkaan, kuten moni muu tässäkin ketjussa. Mä ymmärsin pointin niin, että jokaisella on vapaus valita mihin tyytyy, mutta pitää myös kantaa valintojensa mahdolliset seuraamukset. Oon kyllä itse ohan samaa mieltä. Mä tulkistsen niin, että sun mielestä pitäis saada vapaasti elää verorahoilla toisten siivellä, mutta jos tähän tulisi muutos, pitäisi silti paremmin toimeentulevien huolehtia köyhemmistä. Vaikka siis olisi ollut ihan oma vapaaehtoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinka tämä ruoka-apu muuttuu siihen 40 euron korttiin?
Ei muutu. Kaupat työntävät vanhat tuotteet jakoon, ettei tarvitse maksaa roskien viemisestä.
Eihän kyse ole kauppojen antamasta ruoka-avusta, vaan siitä EU-avusta. Kyllä sen pitäisi lähiaikoina muuttua 40 e korttijakoon. Nyt helmikuussa kai sitä jo valmistellaan siten, että ne kortit lähtevät jaettavaksi, jos olen oikein ymmärtänyt.
Miten ne kortit sitten jaetaan? Mistä niitä saisi?
En oo kuullutkaan! Voiko kuka vaan hakea näitä kortteja? Vai onko joku tuloraja tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V***n nakkivaras, et sinä kolmea pakettia tarvitse!
En päässyt itse valkkaamaan vaan lapattiin kassiini.
Itse olisin pyytänyt 10 pakettia nakkeja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhä. Tonni laskujen jälkeen tilillä on ruhtinaallinen summa. Monet eivät saa edes tonnia kaikkinensa.
Jos tonni kolmeksi viikoksi kaikkeen muuhun ei riitä niin jo on ihme.
Tt-tuen määräkin yhdelle on noin 500 ja sillä pitää selvitä. Ja siihenkin kuuluu laskuja, kännykkä, netti jne.Ruokajonosta puheenollen, tuollaisia tuotteita kuin aloittaja luetteli saa harvoista jakelusta.
Hakijoita on jonossa 7 aikaan aamusta ja loppupää saa vain jotain rippeitä. Alkupäässäkin on rajoitetusti tavaraa.
Ihmiset ostavat jo nykyään niin paljon punalappuisia kaupoista ettei ruokajakoon jää oikeastaan mitään järkevää.
Myös ruokajonot ovat pidentyneet.
Totta. Joskus saattaa olla jaossa vain suunnilleen leipää ja ehkä jotain valmisruokaa siinä lisäksi korkeintaan. Mutta onneksi välillä on edelleen niitä hyviäkin kertoja. Pidän itse sellaisena jos saa vaikkapa vähänkin lihaa tai sitten vaikkapa nakkipaketin tai makkaraa mistä voi yksinasuva laittaa useammankin ruuan tai riittoisan ruuan moneksi päivää. Jakopaikka lähellä joten sinne nopsa mennä ja pyrin aina niin aikaisin että olen ensimmäisten joukossa. Ei haittaa odottelu jos jääkääppi tyhjä ja rahat vähissä.
Pitänee tulla kaveri porukalla viemään ruuat laiskimuksilta nii että lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ja työnteon pitää olla kannattavaa. Kohta on pelkästään kotona olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työnteon pitää olla kannattavaa. Kohta on pelkästään kotona olevia.
Osa pyörii sentään ostarilla eikä ole pelkästään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? Tuohan juuri kirjoitti että leipäjonossa käyminen on ok. Ei se kritisoinut sitä ollenkaan, kuten moni muu tässäkin ketjussa. Mä ymmärsin pointin niin, että jokaisella on vapaus valita mihin tyytyy, mutta pitää myös kantaa valintojensa mahdolliset seuraamukset. Oon kyllä itse ohan samaa mieltä. Mä tulkistsen niin, että sun mielestä pitäis saada vapaasti elää verorahoilla toisten siivellä, mutta jos tähän tulisi muutos, pitäisi silti paremmin toimeentulevien huolehtia köyhemmistä. Vaikka siis olisi ollut ihan oma vapaaehtoinen valinta.
Ei se aina ole oma valinta, että saako esim. töitä, jos yksi otetaan vaikka sadoista hakijoista. Ja mihinkään orjatyöhön ei pidä alkaa, jos palkka ei riitä elämiseen edes. Se ei motivoi ketään ja kiinnostus työntekoon on silloin nolla ja panostus nolla ja luo vain suuttumusta ja aggressiota yhteiskuntaa kohtaan.Tottakai pitää saada elää vapaasti yhteisillä verorahoilla jos täyttää työhakuvelvoitteet. Yhteisiä verorahoja ei pidä jakaa kaikkiin ulkomaanapuihin ja kaikille järjestöille, vaan sitä oikeasti tarvitseville oman maan väestölle, mutta eiköhän kaikki typerät menot vaan lisäännyt EU:n ja NATO:n takia ja kapitalistit halauvat vain enemmän ja enemmän ja heille ei mikään riitä. Ottaisivat varmasti jopa paikat köyhien hampaista. No uskon että tulevaisuudessakin koneet alkaa tekee enempi ja enempi ja ihmiset eivät tee.
En ole käynyt koskaan, enkä käy. Jotain selkärankaa.