Kuinka suuri pitäisi sijoitussalkun olla jotta se oikeasti parantaisi elämän laatua?
Nyt saan varmasti lokaa niskaan mutta antaa mennä.
Mietin että kuinka suuri pitäisi sijoitussalkun olla jotta se rupeaisi näkymään ja tuntumaan päivittäisessä elämänlaadussa? Minulla on kuusinumeroinen summa sijoitettuna muttei se käytännössä ole paljoa muuta kuin hieman tuottoa tekevä numerosarja, joka tietenkin antaa lisäksi pientä mielenrauhaa. Kuljen edelleen samoissa nukkaantuneissa verkkareissa ja lämmitän edelleen makaroonilatikon jämiä päivälliseksi. En haaveile kattohuoneistoista tai Bentleystä. Mutta mietin millainen summa pitäisi saada sijoituksiin jotta se oikeasti tuntuisi elämänlaadussa? Kiinnostaisi tietää jos jollain omakohtaista kokemusta. Mikä summa toi muutakin kuin mielenrauhaa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettinyt jos kuolette huomenna ja rahat jäi käyttämättä?
Raha on ainoa ihmisen keksimä tuote jota voi kierrättää rajattomasti. Sitten vain joku muu käyttää rahat, jos kauheasti pelottaa niin voit tehdä testamentin jolla voi määritellä kuka on rahojen seuraava käyttäjä.
Sehän riippuu täysin siitä mitkä ovat omat säännölliset tulosi ja menosi ja mihin haluaisit panostaa enemmän. Sitähän on tutkittukin minne tulotasolle asti raha parantaa elämänlaatua, ei runsas ylimääräinen varallisuus tuo enää mitään jos kaikki perustarpeet on jo hyvällä tolalla.
Olen vielä minisijoittaja, 5000e salkku säästetty noin viidessä vuodessa. Osingot tällä hetkellä 200e luokkaa (ekana vuonna kun varovaisesti aloitin niin peräti 5e osingot). Kenties 5v päästä osan osingoista voi laittaa omiin huvituksiin. Toki on niitä muitakin kohteita, perus arkea ja asumista helpottaisin.
Sijoitukset ei paranna elämänlaatua yhtään koska sijoittajat tunnetusti ei ikinä myy papereitaan. Kuolevat ja sitten lapset myy ja ostaa niillä koksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitän lapsistani. Ajatys heidän saamastaan perinnöstä lämmittää mieltäni.
Ja verottajaa : )
Olen miettinyt samaa ja vaikka itsekin sijoitan, niin onhan tämä aika typerää hommaa. Rahalla on suurin arvo siinä 12-30v ja sen jälkeen se pikkuhiljaa menettää merkityksensä.
Sen kokoinen että sijoitukset mahtuu siihen, silloin elämänlaatu kärsii, jos sijoitukset on pitkin pöytiä.
Itselläni sellainen perässä vedettävä matkalaukku.
Ei ole sellaista suhdannetta tai maailmantilannetta jossa ei rikkaalla menisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole omaisuutta ollenkaan ja ei elämä mulle tiukkaa tee, saa olla aika vääristyny käsitys varallisuudesta jos elämisen laatu kärsii jonkun numeron takia tai jos kaikki varallisuus on puhtaasti seisovaa varallisuutta, ketä varten se raha seisoo?
Mä epäilen et koska mulla ei oo omaisuutta mulla on rahaa ja onnea, mä en ole sidottu ja velvoitettu ja se omaisuus niin kun auto ja kiinteistöt ei syö mun resursseja, niin kun rahaa ja aikaa.
Vaatii tietysti rohkeutta elää irrallaan si7tä kun kaikki on niin 'tun järkeviä et ei meinaa hengissä selvitä ja masentaa, mut kukin tavallaan, olenhan voikukka.
Tämä! kuinka tyhmä tarvii olla et on miljonääri mut silti ei oo rahaa edes kunnolla syödä?
Ei taida ongelma olla raha näillä ihmisillä, toivottavasti oppivat ennen kun koko elämä menee tyhjää jahdatessa.
Mä oken ollut köyhä, sitten rikas, sitten köyhä ja sitten taas rikas, ainoa kerta kun varallisuus korreloi onnellisuuden ja turvallisuuden tunteen kans oli kun sijoituksilta katos arvo, pankki pesi kätensä vastuusta ja yö unet meni.
Me taidetaan olla liian vanhoja näille ultrajärkeville nykynuorille :' D
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt jos elätkin yli 50 vuotiaaksi ja et haluaisi enää käydä palkkatöissä?
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa näkyisi jo aikalailla. 5% tuotolla se olisi 25000e vuodessa.
5 % tuotolla ottaa takkiinsa noin 2 - 3 % vuodessa inflaation takia eli välillä 10000 € - 15000 €.
Olen 72v, mulla ja puolisollani(68v) on kummallakin nyt n.250.000 osakesalkku. Osingot on aina laitettu uusiin osakkeisiin tai rahasto-osuuksiin, kumpikin siirtää 400€/kk rahaa rahastoihin, sinnekin on kertynyt pääomaa ihan mukavasti..
Mietin just luettuani tätä ketjua, että mitään iloa ei noista sijoituksista ole oikeastaan ollut. Palkat ja eläkkeet ovat riittäneet mukavaan elämään. Suurin ilo on saada olla mökillä, usein vielä lasten ja lastenlasten kanssa.
Testamentit on tehty, osa menee lapsille, joilla on itselläänkin runsaasti omaisuutta, siksi suurempi osa testamentataan lapsenlapsille.
Eiköhän useimmilla se osakesalkku vain kerry vuosien mittaan. Sitten eläkeiässä huomataan, että kas, mehän ollaan varakkaita, mutta so what!
Harva kai jättäytyy pois työelämästä, vaikka olisi kuinka rikas.
Vierailija kirjoitti:
Olen 72v, mulla ja puolisollani(68v) on kummallakin nyt n.250.000 osakesalkku. Osingot on aina laitettu uusiin osakkeisiin tai rahasto-osuuksiin, kumpikin siirtää 400€/kk rahaa rahastoihin, sinnekin on kertynyt pääomaa ihan mukavasti..
Mietin just luettuani tätä ketjua, että mitään iloa ei noista sijoituksista ole oikeastaan ollut. Palkat ja eläkkeet ovat riittäneet mukavaan elämään. Suurin ilo on saada olla mökillä, usein vielä lasten ja lastenlasten kanssa.
Testamentit on tehty, osa menee lapsille, joilla on itselläänkin runsaasti omaisuutta, siksi suurempi osa testamentataan lapsenlapsille.
Raha menee rahan luo. Eivät ikinä edes näitä rahoja elämiseensä tarvitse. Saati käytä mihinkään.
Pariskunnilla kelpaa kun palkat ja eläkkeet riittävät mukavaan elämään.
Suomessa on selkeästi kahden kerroksen väkeä, ellei sitten useammankin.
Vierailija kirjoitti:
Se ei mua haittaa pätkääkään. Mukavaa elämää olen elellyt näinkin ja sijoitukset on vanhuuden turvaksi. Jos en tarvitse niitä itse, niin aina parempi, lapseni perivät ne. Onpa heillä ainakin helpompi alku kuin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmilla se osakesalkku vain kerry vuosien mittaan. Sitten eläkeiässä huomataan, että kas, mehän ollaan varakkaita, mutta so what!
Harva kai jättäytyy pois työelämästä, vaikka olisi kuinka rikas.
Tuskinpa. Pitävät kiinni työpaikoistaan loppuun saakka.
Tuskinpa myöskään monet ikinä käyttävät näitä kertyneitä sijoituksiaan mihinkään.
Osaavatkohan edes arvostaa taloudellisesti vapaata elämäänsä.
Pitävät sitä itsestään selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten jos eläkejärjestelmä menee, niin siinä menee kyllä sit teidän sijoituksetkin ja säästöt.
Teidän tuki ja turva on mielikuvitusnumero jolla on arvoa koska me uskotaan sen arvoon, tosi tilanteessa ihmiset uskoo työkalujen ja sosiaalisten suhteiden arvoon, raha menettää aina ensimmäisenä arvonsa.
On erilaisia tilanteita, mihin ihmiset varautuu. Minä varaudun eläkepäiviä varten, mutta en ajattele, että koko järjestelmä kaatuu. Osaan vaan laskea, että oma eläkkeeni ei tule olemaan huikea ja epäilen myös, että eläkeikää nostetaan reippaasti. Haluan, että minulla on riittävästi varallisuutta esimerkiksi mennä lääkäriin, kun sitä tarvitsen tai vaikka tarvittaessa maksaa asuntolainani loppuun.
Ainakin minulla muut vapaa-ajalla nautintoa tuovat asiat ovat sellaisia, että niihin ei tarvitse paljonkaan ylimääräistä rahaa. Tykkään liikkua ulkona, hiihtää, kuunnella musiikkia ja lukea kirjoja. Näihin kaikkiin minulla olisi varaa takuueläkeläisenäkin. Sen sijaan jos haluan lähteä matkalle, tarvitsen oikeasti rahaa.