Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuri pitäisi sijoitussalkun olla jotta se oikeasti parantaisi elämän laatua?

Vierailija
23.02.2023 |

Nyt saan varmasti lokaa niskaan mutta antaa mennä.
Mietin että kuinka suuri pitäisi sijoitussalkun olla jotta se rupeaisi näkymään ja tuntumaan päivittäisessä elämänlaadussa? Minulla on kuusinumeroinen summa sijoitettuna muttei se käytännössä ole paljoa muuta kuin hieman tuottoa tekevä numerosarja, joka tietenkin antaa lisäksi pientä mielenrauhaa. Kuljen edelleen samoissa nukkaantuneissa verkkareissa ja lämmitän edelleen makaroonilatikon jämiä päivälliseksi. En haaveile kattohuoneistoista tai Bentleystä. Mutta mietin millainen summa pitäisi saada sijoituksiin jotta se oikeasti tuntuisi elämänlaadussa? Kiinnostaisi tietää jos jollain omakohtaista kokemusta. Mikä summa toi muutakin kuin mielenrauhaa?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se salkku mitään paranna ei elämänlaatua eikä muutenkaan. Mutta jos siitä tulee rauhallisempi olo mikäs siinä, sen kun keräämään varallisuutta osakesalkkuun. Jos haluaa elää tekemättä mitään palkkatyötä kai se vähintään miljoona olisi aika passeli. Mutta ei kukaan meistä voi tietää milloin on lähtö niin kannattaa sitä olemassa olevaa varallisuutta myös käyttää ja nauttia elämästä.

Vierailija
22/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on ihan siitä, miten haluat käyttää sijoitustesi tuotot. Jos et laittaisi uusiin sijoituksiin tuota muutamaa satasta kuukaudessa, jonka sijoitukset tuottavat, niin muuttaisihan se jo paljon sitä, paljonko rahaa sinulla on kuukaudessa käytössä. Parantaako se sitten elämäsi laatua riippuu täysin siitä, jääkö sinulla jotain haluamaasi tekemättä nyt siksi, että siihen ei ole tarpeeksi rahaa.

Minulla on rahaa osakkeissa 37 000 euroa. Niille tulee vuosittain osinkoja noin 1300 euroa nettona. Eihän se ole vielä kovin paljon, mutta sillä voisi kuitenkin tehdä kerran vuodessa mukavan ulkomaanmatkan. Jos minulla ei olisi tähän matkaan muuten varaa, niin parantaisihan se elämäni laatua. Tällä hetkellä minulla on kuitenkin sen verran hyvät palkkatulot, että osingot menevät uusiin sijoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. Muutamaan kertaan olen pelannut tätä pörssipeliä josta suurin osa siihen osallistuvista ei ymmärrä käytännössä mitään. Koneet hoitavat nykyään valtaosan pelistä ja niillä saa manipuloitua kursseja melkoisesti. Suurin osa taviksista vain menettä roposensa tässä joten tässä vinkkini - unohda koko homma ja keskity elämässäsi olennaisempiin asioihin.

Vierailija
24/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Muutamaan kertaan olen pelannut tätä pörssipeliä josta suurin osa siihen osallistuvista ei ymmärrä käytännössä mitään. Koneet hoitavat nykyään valtaosan pelistä ja niillä saa manipuloitua kursseja melkoisesti. Suurin osa taviksista vain menettä roposensa tässä joten tässä vinkkini - unohda koko homma ja keskity elämässäsi olennaisempiin asioihin.

Rahastosäästäminen on tyhjää parempi vaihtoehto, niin ei inflaatio vie säästöä.

Vierailija
25/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä säästä sijoitussalkkua sen takia, että se "parantaisi elämänlaatua". Salkku on turvana, jos jotakin sattuu tai jos pitää joskus ostaa jokin vähän suurempi hankinta. Itselläni on salkun arvo noin 300 000 euroa ja ihan tavallisesti käyn töissä ja lyhennän asuntolainaa. Salkku elää ihan omaa elämäänsä.

Vierailija
26/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt siinä tapauksessa kaiken väärin. Osakesäästämisessä pääpaino on ostamisella eikä myymisellä. Siellä ei ole mitään merkitystä miten kurssit lyhyellä aikavälillä heiluvat. Kyseessä ei ole mikään rahapeli, jossa yritetään saada pikavoittoja.

Otan esimerkkinä vaikka NVIDIA:n osakkeen joka minulla on salkussa nyt noin 300% voitolla. Olen omistanut kyseistä firmaa vuosikaudet ja aina ostanut pikku hiljaa lisää.

Vierailija
27/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha salkku on mutta olkoon kirjoitti:

Ei se salkku mitään paranna ei elämänlaatua eikä muutenkaan. Mutta jos siitä tulee rauhallisempi olo mikäs siinä, sen kun keräämään varallisuutta osakesalkkuun. Jos haluaa elää tekemättä mitään palkkatyötä kai se vähintään miljoona olisi aika passeli. Mutta ei kukaan meistä voi tietää milloin on lähtö niin kannattaa sitä olemassa olevaa varallisuutta myös käyttää ja nauttia elämästä.

Taas tämä "elämästä nauttimis" -klisee. Elämästä voi nauttia myös ilman, että tuhlaa aina heti kaikki rahansa johonkin paskaan. Elämästä nauttimista on se, että käy vaikka kuntosalilla ja fillarilenkillä tai katsoo leffaa kotona vaimon kanssa. Elämästä nauttiminen ja suuri osakesalkku eivät millään tavalla sulje pois toisiaan.

Vierailija
28/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka miljoona euroa kiinni Helsingin arvopaperipörssissä ns arvo-osakkeissa, niin realistinen tuotto-odotus verojen jälkeen on noin 3 % eli 30.000 vuodessa. Tekee noin 2.500 euroa kuukaudessa.

Kyllähän tuo palkan/eläkkeen päälle tuntuisi mukavalta lisältä. Mutta ainoastaan sijoittamalla vaikkapa puolet osingoista uudelleen, mukaan astuisi korkoa korolle -efekti pitkällä sijoitusstrategialla.

Vuodet kuitenkin vaihtelevat, joinakin vuosina yhtiö saattaa joutua jättämään osingot kokonaan maksamatta (Stockan päätös olla jakamatta osinkoa joitain vuosia sitten oli kylmä suihku vanhoille osakkeenomistajille).

Tämä olisi sellaisen laiskan sijoittajan strategia, aktiiviset sijoittajat ja day traderit ovat erikseen.

Vierailija
29/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on ihan siitä, miten haluat käyttää sijoitustesi tuotot. Jos et laittaisi uusiin sijoituksiin tuota muutamaa satasta kuukaudessa, jonka sijoitukset tuottavat, niin muuttaisihan se jo paljon sitä, paljonko rahaa sinulla on kuukaudessa käytössä. Parantaako se sitten elämäsi laatua riippuu täysin siitä, jääkö sinulla jotain haluamaasi tekemättä nyt siksi, että siihen ei ole tarpeeksi rahaa.

Minulla on rahaa osakkeissa 37 000 euroa. Niille tulee vuosittain osinkoja noin 1300 euroa nettona. Eihän se ole vielä kovin paljon, mutta sillä voisi kuitenkin tehdä kerran vuodessa mukavan ulkomaanmatkan. Jos minulla ei olisi tähän matkaan muuten varaa, niin parantaisihan se elämäni laatua. Tällä hetkellä minulla on kuitenkin sen verran hyvät palkkatulot, että osingot menevät uusiin sijoituksiin.

Minäkin olen pedannut siihen, että jos olisi vaikka vähän paremmin mahdollisuuksia matkustella sitten, kun on aikaa. Kuulostanee hölmöltä että "elämä alkaa vanhuuseläkkeellä paksun sijoitussalkun turvin", mutta millonkas sitä aiemmin yhtä otollista tilaisuutta olisi lähteä vaikka useammankin kuukauden aurinkolomalle, kuin tuoreena eläkeläisenä.

Toinen vaihtoehto on se, että onpahan ainakin jotain turvaa jos/kun koko eläkejärjestelmä ehtii romahtaa tässä välissä. Eli riippuen maailmantilanteesta 30 vuoden päästä, elelen joko vähän varakkaampaa eläkeläisarkea tai vähintäänkin pärjäilen ainakin selvästi paremmin kuin joku tuon ajan työttömänä ollut muu henkilö.

Vierailija
30/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten möi 30000€ edestä osakkeita ja maksoin jäljellä oleva asuntolainan pois. Kyllä siinä elämänlaatu parani kun maksan asumisesta vain 120€/kk yhtiövastikkeena. Ilman osakesijoituksia minulla menisi vielä 3 vuotta kunnes asunto olisi maksettu.

Vierailija
31/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tämäkin juttu on, että ihmiset eivät mitään muuta tekemistä keksi kuin matkustelun? Raivostuttaa jo pelkkä sanakin nykyään. Se on sitten olevinaan jotakin äärimmäistä "elämästä nauttimista".

Vierailija
32/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut että noin 600k salkku toisi sen vakauden että voisi lopettaa työt halutessaan.Itsellä tuonne vielä matkaa...

Vierailija
33/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole kuin noin 40 000 sijoituksissa mutta se on ihan ok tässä elämäntilanteessa (olen sinkkuäiti). Ei tämä mitään elämänlaatua lisää mutta onpa semmoinen takaportti eli varallisuus jota arjessa en huomaa koska "ostan, pidän ja unohdan"

En vielä tiedä mihin rahat käytän aikanaan. Sitä ennen kasvatan hiljakseen pottia.

Vierailija
34/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut että noin 600k salkku toisi sen vakauden että voisi lopettaa työt halutessaan.Itsellä tuonne vielä matkaa...

Juu, 600k - 1M niin voi elää pelkillä osingoilla halutessaan.

Vierailija
35/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole kuin noin 40 000 sijoituksissa mutta se on ihan ok tässä elämäntilanteessa (olen sinkkuäiti). Ei tämä mitään elämänlaatua lisää mutta onpa semmoinen takaportti eli varallisuus jota arjessa en huomaa koska "ostan, pidän ja unohdan"

En vielä tiedä mihin rahat käytän aikanaan. Sitä ennen kasvatan hiljakseen pottia.

Oikea asenne ja ihan hyvät säästöt!

Vierailija
36/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.ulla on 0 eiroa sijoitettuna ja elätän palkallani 3 ihmistä. Silti en kulje nukkaisissa verkkareissa. Arvostamme eri asioita ilmeisesti.

Vierailija
37/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli miljoonaa riittäisi. Tiedän tasan tarkkaan mitä tekisin ja se olisi kokopäiväistä työtä mutta ilman huolta nälkäkuolemasta.

Vierailija
38/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona sijoitettuna, saa parempaa makaronilaatikkoa. 

No ei saa, mulla on miljoona eikä tunnu missään.

Vierailija
39/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omaisuutta ollenkaan ja ei elämä mulle tiukkaa tee, saa olla aika vääristyny käsitys varallisuudesta jos elämisen laatu kärsii jonkun numeron takia tai jos kaikki varallisuus on puhtaasti seisovaa varallisuutta, ketä varten se raha seisoo?

Mä epäilen et koska mulla ei oo omaisuutta mulla on rahaa ja onnea, mä en ole sidottu ja velvoitettu ja se omaisuus niin kun auto ja kiinteistöt ei syö mun resursseja, niin kun rahaa ja aikaa.

Vaatii tietysti rohkeutta elää irrallaan si7tä kun kaikki on niin 'tun järkeviä et ei meinaa hengissä selvitä ja masentaa, mut kukin tavallaan, olenhan voikukka.

Vierailija
40/57 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten jos eläkejärjestelmä menee, niin siinä menee kyllä sit teidän sijoituksetkin ja säästöt.

Teidän tuki ja turva on mielikuvitusnumero jolla on arvoa koska me uskotaan sen arvoon, tosi tilanteessa ihmiset uskoo työkalujen ja sosiaalisten suhteiden arvoon, raha menettää aina ensimmäisenä arvonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan