Moottori-lehti: Kaksi kolmasosaa suomalaisista ei huolisi sähköautoa
Syyt ovat ne perinteiset:
-heikot toimintamatkat (varsinkin talvella) ja hitaat lataukset
-puutteellinen latausinfra
-ei latausmahdollisuutta kotona
-sähköautojen kalliimpi hinta
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kaksi-kolmesta-suomalaisesta-ei-ost…
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rupea taistelemaan sen latauskaapelin kanssa. Talvella aina latausluukku jäässä ja sitten märkä kurainen latauskaapeli pitää keriä peräluukkuun.
Miksi se olisi sen kummemmin jäässä kuin polttoaineluukkukaan? Ennemminkin se luukku pysyy paremmin auki jota auotaan useammin.
Autolehtien testaajat ovat raportoineet kiinni jäätyneistä latausluukuista.
Tottakai. Jostain syystä niitä sähkiksiä lähdetään aina testaamaan jäätävässä tihkussa ja ollaan sitten aidon yllättyneitä kun luukut aukeavat vaivalloisesti.
Jostain syystä ei kuitenkaan polttiksien kanssa lähdetä samaan aikaan tankille.
Eikö voida sopia, että sähkiksillä ajetaan etelän suurkaupungeissa ja polttiksilla kylmässä ja haja-asutusalueilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rupea taistelemaan sen latauskaapelin kanssa. Talvella aina latausluukku jäässä ja sitten märkä kurainen latauskaapeli pitää keriä peräluukkuun.
Miksi se olisi sen kummemmin jäässä kuin polttoaineluukkukaan? Ennemminkin se luukku pysyy paremmin auki jota auotaan useammin.
Autolehtien testaajat ovat raportoineet kiinni jäätyneistä latausluukuista.
Tottakai. Jostain syystä niitä sähkiksiä lähdetään aina testaamaan jäätävässä tihkussa ja ollaan sitten aidon yllättyneitä kun luukut aukeavat vaivalloisesti.
Jostain syystä ei kuitenkaan polttiksien kanssa lähdetä samaan aikaan tankille.
Eikö voida sopia, että sähkiksillä ajetaan etelän suurkaupungeissa ja polttiksilla kylmässä ja haja-asutusalueilla?
Ei. Paljon paremmin sähkis toimii haja-asutusalueella kun käytännössä kaikilla on kotilatausmahdollisuus.
Nippa nappa pystyy vanhaa bensa-autoa pitämään, ei ole varaa sähköautoon tai edes sen huoltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni hybridi jolla ajan päivittäin, ja tankkaamassa jouduin käydä viimeksi joskus kesäkuussa. Huonoja varmaan ovat jne. mutta itselleni toiminut erinomaisesti.
...eli käytännössä sähköautoilet ja päivittäiset matkat ovat varsin lyhyitä.
No suurin osa ihmisistä ajaa 40-50 km päivässä arkiajoja. Sen ajaa usein jo lataushybridin akulla joka ei kuitenkaan ole kuin noin 10kwh kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni hybridi jolla ajan päivittäin, ja tankkaamassa jouduin käydä viimeksi joskus kesäkuussa. Huonoja varmaan ovat jne. mutta itselleni toiminut erinomaisesti.
Juuri niin. Päivittäiset matkani ovat käytännössä aina alle 50km suuntaansa (usein merkittävästi alle), ja latausmahdollisuus on niin kotona kuin työpaikallakin (jossa en sitä edes tarvitse). Bensaa kului aiemmalla polttiksellani aika paljon, kun ajo on pääasiassa lyhyehkön matkan kaupunkiajoa. En todellakaan edes harkitse enää takaisin bensa-autoon siirtymistä.
Lataushybridit on ihan hyvä välivaihe monelle jota vielä ranget ahdistaa.
Itseasiassa se auttaa siihen ahdistukseenkin kun sillä voi huoletta ajaa sähköllä sen mitä auto ennustaa ja huomata että varsin hyvin ne ennusteet nykyisin pitää kutinsa.
Täällä sähkökiimas*t yrittää ylistää sähkövatkainta, hah.
Onhan se jo nyt selvää, että sähköauto ei ole tulevaisuutta. Minä en kehtaisi jotain yhtä typerää ylistää.
Vatkaimessa on paljon ominaisuuksia, siis useita sellaisia, jota en autolta halua. Siksi sitä en koskaan hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se auttaa siihen ahdistukseenkin kun sillä voi huoletta ajaa sähköllä sen mitä auto ennustaa ja huomata että varsin hyvin ne ennusteet nykyisin pitää kutinsa.
Niin ja siinä pääsee sitten myös kokemaan sen range-ahdistuksen niin päin että harmittaa aina kun sähkö loppuu ja joutuu ajamaan kalliilla ja epämukavammalla bensamoottorilla.
Itse hankin reilu vuosi sitten lataushybridin ja nyt jälkikäteen ajatellen oli kannattanut ostaa suoraan sähköauto. Silloin ei vain uskallus riittänyt mutta nyt kun olen sähköautoja enemmän nähnyt ja ajanutkin niin olen tajunnut että pelot olivat aika lailla turhia. No parin vuoden päästä sitten taas uusi yritys sähköautoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jo nyt selvää, että sähköauto ei ole tulevaisuutta. Minä en kehtaisi jotain yhtä typerää ylistää.
Vatkaimessa on paljon ominaisuuksia, siis useita sellaisia, jota en autolta halua. Siksi sitä en koskaan hommaa.
Sähköautoilijoista noin sadalla prosentilla on vuosien kokemus myös polttomoottoriautoilusta, useimmillla vuosikymmenten. Kyllä me osaamme arvioida molempien autojen hyviä ja huonoja puolia. Ja silti pidämme sähköautoa ainakin meille itsellemme parempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilijoista noin sadalla prosentilla on vuosien kokemus myös polttomoottoriautoilusta, useimmillla vuosikymmenten. Kyllä me osaamme arvioida molempien autojen hyviä ja huonoja puolia. Ja silti pidämme sähköautoa ainakin meille itsellemme parempana.
Ja kiihkeimmillä sähköautovihaajanettisotureilla on tasan 0 sekuntia kokemusta sähköauton käyttämisestä, saatikka omistamisesta.
Minua huolettaa sähköauton epäekologisuus. Valtava määrä arvokkaita maamineraaleja louhittava ja lioutettava puhtaita pohjavesiä käyttäen sekä tuotettava myrkyllisiä yhdisteitä, jotta saadaan se jopa 600 kiloa painava yhden auton akku kasattua.
Lisäksi kukaan ei ole luotettavasti selvittänyt miten ne myrkyt saadaa todella hävitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siinä pääsee sitten myös kokemaan sen range-ahdistuksen niin päin että harmittaa aina kun sähkö loppuu ja joutuu ajamaan kalliilla ja epämukavammalla bensamoottorilla.
Itse hankin reilu vuosi sitten lataushybridin ja nyt jälkikäteen ajatellen oli kannattanut ostaa suoraan sähköauto. Silloin ei vain uskallus riittänyt mutta nyt kun olen sähköautoja enemmän nähnyt ja ajanutkin niin olen tajunnut että pelot olivat aika lailla turhia. No parin vuoden päästä sitten taas uusi yritys sähköautoiluun.
Sama täällä. Olen tuo aiemman viestin alle 50km matkoja ajeleva, ja ihan turhaan itsekin ostin hybridin kun kuvittelin tarvitsevani myös bensamoottoria. Täyssähkö olisi ollut paljon järkevämpi valinta.
Vierailija kirjoitti:
Teppo on avannut kymmeniä sähköautovastaisia trollauksia ja postannut niihin tuhansia viestejä.
Miksi valehtelet koko ajan? Kerroit, että olet vainonnut ja mustamaalannut "teppoa" jo yli 20 vuotta. Mihin pyrit käytökselläsi? Osaatko kertoa itsekään?
Vierailija kirjoitti:
Minua huolettaa sähköauton epäekologisuus. Valtava määrä arvokkaita maamineraaleja louhittava ja lioutettava puhtaita pohjavesiä käyttäen sekä tuotettava myrkyllisiä yhdisteitä, jotta saadaan se jopa 600 kiloa painava yhden auton akku kasattua.
Lisäksi kukaan ei ole luotettavasti selvittänyt miten ne myrkyt saadaa todella hävitettyä.
Onneksi Nigerin suistossa porataan luomuöljyä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Ostamalla öljypohjaisia polttoaineita tuet myös mm. Qatarin ja Saudi-Arabian tärkeää ihmisoikeustyötä sekä Venäjän ponnisteluja maailmanrauhan eteen.
Kyllä nyt Moottori-lehti on vajonnut pölhöpopulismin tasolle. Pitäisi vähän miettiä mitä kirjoittaa.
5 miljoonaa sähköautoa on tehty. 995 miljoonaa tekemättä. Jos siis kaikki polttomoottoriautot sähköisiin vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen tuo aiemman viestin alle 50km matkoja ajeleva, ja ihan turhaan itsekin ostin hybridin kun kuvittelin tarvitsevani myös bensamoottoria. Täyssähkö olisi ollut paljon järkevämpi valinta.
Itse suunnittelin lataushybridin ostoa myös, mutta sellaisen hinnalla kun saa ihan pätevän täyssähköauton ja omaa ajoprofiiliani mietittyäni päädyin siihen. Loppujen lopuksi valinta oli ihan no-brainer.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitään ongelmaa ei ole taistella lohkolämmittimen kaapelin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa musiikkilehti: 100% suomalaisista ei halua kuunnella Tepon epätahtista kolistelua.
Tämän voi jokainen itsekin todeta katsomalla Teppo Trollaajan videoita
Aivan karmeaa kuunneltavaa ja Teppo itse laittaa linkkejä, joissa Pete Kettula ja muut hänen nimimerkit kehuvat kolistelua
Miten yli 10 vuotta soitettu improvisaatio liittyy sähköautoihin? Ja jos ei tykkää jonkun improvisaatiosta, voi kuunnella sellaista josta tykkää. Jos siis sellaista jostain löytää.